Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome of KDE  (gelezen 2969 keer)

Gnome of KDE
« Gepost op: 2007/02/06, 23:57:03 »
Hallo,

Ik heb zowel de KDE versie als de Gnome-versie (waar ik nu op zit), uitgeprobeerd, en er is voor beide wat te zeggen. Weet iemand goede voor- of nadelen te noemen om een van de twee permanent te gaan gebruiken?

Bvd, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10


Offline siegi

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/07, 00:40:36 »
Test ze alletwee uit, en zie wat je het beste licht.
De meeste gebruikers hier hebben gnome,  maar laat dat geen verplichting zijn om het zelf ook te gebruiken.
Binnenkort komt trouwens kde 4.0  ook iets om naar uit te kijken.

Paretje

  • Gast
Gnome of KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/09, 19:48:24 »
GNOME: Snel, simpel design, simpel te gebruiken
KDE: Iets trager, meer eye candy, simpel te gebruiken

Gnome of KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/10, 15:09:25 »
Wat ook wel handig is om te noemen is dat je in KDE veel meer kan configureren, wat erg handig is maar soms kan je iets niet vinden. In GNOME is alles veel simpeler en is er geen centraal configuratie paneel. Een voordeel voor GNOME is dat het de officiele DE van Ubuntu is, dus vind je er meer documentatie over en zijn er meer pakketten beschikbaar. Ikzelf gebruik KDE en kijk erg uit naar KDE4, maar of je ze wilt gebruiken hangt erg van jezelf af. Als beginner zou ik GNOME aanraden, omdat dat wat simpeler is en je niet overspoeld wordt door configuratie mogelijkheden. KDE heeft meer mogelijkheden voor thema's(zo zit er een Transparatie optie in, maar die is nog in ontwikkeling) maar thema's zijn moeilijker te installeren. Als het goed is moet er ergens op mijn blog nog iets staan over KDE.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/10, 15:39:50 »
Ook is het handig in KDE dat alle Gnome pakketten werken, en andersom niet altijd.
KDE kan meestal wat gecompliceerdere zaken aan, neem bijvoorbeeld de themes van Karamba(KDE), daar heb je vaak tabbladen en helemaal in te stellen en bij Gnome zijn ze meestal niet zo afgewerkt (gdesklets).

even tikkeltje off-topic:
Toch is de norm door Vista weer wat hoger gelegd op grafische interfaces dus hoop ik stilletjes op een wonder en wacht ik af, kde 3.* is ook niet 'alles', zo zijn de systeemicons veel te 'groot' en word het alleen wat mooier bij hoge resoluties omdat de afmetingen van bepaalde zaken dan eindelijk wat 'fijner' worden, wel helaas met lagere refresh rates en TVout die alleen maar 1024x768 wil slikken dus moet je steeds terugswitchen.

Gnome vind ik er dus bijvoorbeeld niet uitzien bij een resolutie van 1024x768 (vind ik), bij 1280x1024 ziet het er alweer beter uit, alleen kunnen mijn ogen hier dus niet tegen. (ik heb minimaal 85hz nodig anders trek ik het niet lang en ik heb nog een 19inch IBM P200 CRT, een oudje dus).
In windows had ik 100hz, dat mis ik wel soms :)

gr.
Amp

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gnome of KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/10, 15:43:23 »
Citaat van: AmpLiF1eR
In windows had ik 100hz, dat mis ik wel soms :)

gr.
Amp
Nou, 85 hz is het optimum, hoor. Dan heb je een rotsvast beeld. Trillingen boven dat getal, zijn voor het menselijke oog niet waarneembaar.Zet je je trillingsgetal hoger dan 85 Hz, dan is het enige wat je merkt een hogere belasting van je grafische harde waar en een hogere electriciteitsrekening.......

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/10, 15:46:01 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: AmpLiF1eR
In windows had ik 100hz, dat mis ik wel soms :)

gr.
Amp
Nou, 85 hz is het optimum, hoor. Dan heb je een rotsvast beeld. Trillingen boven dat getal, zijn voor het menselijke oog niet waarneembaar.Zet je je trillingsgetal hoger dan 85 Hz, dan is het enige wat je merkt een hogere belasting van je grafische harde waar en een hogere electriciteitsrekening.......
Jawel, maar dan kon ik de res. op 1280x1024 zetten en dan liep ie terug naar 85hz, in Linux spring ie dan terug naar 75hz, hetgeen ik merk, vooral met contactlenzen.

Dat vind ik wel jammer omdat ik een res. van 1024 eigenlijk te laag vind voor een 19inch monitor, maar het moet maar :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gnome of KDE
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/10, 15:49:35 »
75 Hz is met een CRT monitor inderdaad akelig. Hum..... wat denk je van een TFT-scherm? Die hoort op slechts 60 Hz te staan (moet zelfs, voor het beste beeld). Daarmee kun je dus makkelijk enorme resoluties aan in Linux. Voor minder dan 200 euro heb je al een prachtig TFT-scherm van HP, met ingebouwde luidsprekers......

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/10, 15:53:22 »
ja dat is ook het volgende punt in de agenda :D
(samen met een nieuwe HD, ik zet met een athlon64 nog op een 40GB schijfje, niet lachen !)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gnome of KDE
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/10, 15:55:43 »
40 Gb is anders ruim zat, toch? We werken immers niet met Microsoft software!

Gnome of KDE
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/10, 15:57:52 »
Citaat van: pjotr123
40 Gb is anders ruim zat, toch? We werken immers niet met Microsoft software!
ik zit hier met een volledige installatie van ubuntu met kubuntu-desktop en xubuntu-desktop en nog wat programma's. Dit alles gebruikt net geen 5GB met mijn swap-file erbij. Dus idd, ruimte zat

Gnome of KDE
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/10, 15:58:10 »
Ik gebruik mijn fat 32 schijf nu nog 22 gb (en aparte schijf met 10 gb die ext 3 is)
Maar Fat 32 gaak minimaal 120/130 gb van maken heb 160 gb harddisk en wil maar hooguit 10 gb meer gebruiken voor Windows.
Is ook niet meer nodig want ik game er alleen soms nog maar mee verder niks.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/10, 22:30:48 »
Citaat van: pjotr123
75 Hz is met een CRT monitor inderdaad akelig. Hum..... wat denk je van een TFT-scherm? Die hoort op slechts 60 Hz te staan (moet zelfs, voor het beste beeld). Daarmee kun je dus makkelijk enorme resoluties aan in Linux. Voor minder dan 200 euro heb je al een prachtig TFT-scherm van HP, met ingebouwde luidsprekers......
Ik wat zitten rommelen, op mijn Gentoo systeempje was het me wel gelukt om 1280x1024 op 85hz te draaien, op Ubuntu springt ie naar de 75hz op die resolutie momenteel.

Het is dus wel mogelijk, zal eens die configs vergelijken, misschien maakt de versie van de Nvidia driver ook wat uit... ik weet nu dat het dus wel moet kunnen.

gr.
Amp

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gnome of KDE
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/10, 23:03:03 »
Werkt Gentoo ook met xorg? Zo ja, gewoon xorg.conf kopiƫren, denk ik.

Paretje

  • Gast
Gnome of KDE
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/10, 23:55:29 »
Hoe stel je Ubuntu eigenlijk in op 2 schermen?

Ik gebruik GNOME nu net omdat het zo licht is en zo min mogelijk eye-candy is, als GNOME eye-candy toer opgaat zal ik misschien wel naar xfce gaan.

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/11, 00:47:14 »
het is toch wel verschillend qua xorg hoor om 2 schermen op te zetten, ze zien er beide toch even anders uit qua opzet dus kan niet de 1 even kopieren in het andere.

In Gentoo(sabayon) start ik nvidia-settings en dan zie ik monitor0 (hoofdmonitor) en TV0 (de TV uiteraard), de Tv staat dan op disabled en die zet ik dan op enabled en vervolgens kies ik twinview.

Dit klinkt heel simpel maar helaas zet ie het niet vast (totdat ik reboot) in xorg.conf ook al kies ik opslaan dus dat moet ik telkens weer doen mocht ik gereboot hebben.

In Ubuntu kan ik ook nvidia-settings starten, maar daar staat de TV niet automatisch in toegevoegd.
Hier moet ik dus de regels handmatig in xorg.conf zetten en dat is verder geen probleem (zo houdt ie ze tenminste wel vast) alleen dan stoort het scherm altijd in combinatie met Beryl als ik me afmeld of de pc opnieuw opstart, dan zie ik allemaal strepen op het scherm, ondanks de strepen meld ie me wel af of reboot ie gewoon (geen ramp hoor)

@Paretje,
Wat wil je bereiken qua 2 schermen ?
Bedoel je 2 monitors en dan op elk scherm hetzelfde of het beeld verdeeld over 2
schermen, of bedoel je monitor + televisie ?

gr.
Amp

(Gnome of KDE maakt qua xorg niet uit in (K)Ubuntu trouwens)

Paretje

  • Gast
Gnome of KDE
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/11, 00:49:39 »
Monitor + TV

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/11, 00:55:16 »
ik had dit antwoord al eens gegeven op een engels forum dus als je het niet erg vind is het even een copy paste:

[knip]
Make a backup of your xorg.conf file by typing in terminal (in case something goes wrong):
# sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup [enter]

edit xorg.conf by entering in terminal:
# sudo gedit /etc/X11/xorg.conf [enter]

add this under "Device" settings in the screen that popped up:

Option "TwinView" "true"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
Option "TVOutFormat" "S-VIDEO" (or "COMPOSITE" if you don't use a Svideo cable)
Option "TVStandard" "PAL-B" (or "NTSC-M" if you live in the UK, USA etc.)
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50" (or "30-95" if your TV is 100hz capable)
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
Option "MetaModes" "1024x768,1024x768;800x600,800x600;640x480,640x480; 512x384,512x384"

...Save the file and close it.
Hit [CTRL]+[ALT]+[BACKSPACE] and login again.

You should see your Ubuntu running on monitor and TV now....

gr.
Amp

p.s. you can't run above 1024x768 if you want your TV up, so your desktop shouldn't be set higher.

more options to figure out what you need .. "PAL-B" or something else in case you need them:

PAL-B
Australia, Belgium, Denmark, Finland, Germany, Guinea, Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, and Switzerland

PAL-G
Denmark, Finland, Germany, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, and Switzerland

PAL-H
Belgium

HD480i
480 line interlaced

HD480p
480 line progressive

HD720p
720 line progressive

HD1080i
1080 line interlaced

HD1080p
1080 line progressive

HD576i
576 line interlace

HD576p
576 line progressive

IF SOMETHING GOES WRONG YOU NEED TO PUT THE ORIGINAL XORG.CONF BACK :

# sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
...enter your password.

Everything should be fixed to the point before you started to mess with your xorg.conf.

good luck..
[knip]

Hou er wel rekening mee dat dit geldt voor Nvidia, voor ATI heb ik helaas geen guide of iets (daar ik geen ervaring heb met ATI of een guide voor handen heb).

Als je problemen heb met engels dan wil ik het wel omzetten.
Ik hoor het wel.

Gr.
Amp

Paretje

  • Gast
Gnome of KDE
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/11, 01:04:24 »
Heb spijtig genoeg ATI :( Heb die functie daarnet gezien tijdens een paar dis tests, deze keer was het een liveCD van Fedora, daar heb je zo'n functie, dus ik dacht, zal eens kijken op Ubuntu. Ik kan tot het X Window System start, en onder Ubuntu heb je precies geen progje er voor

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Gnome of KDE
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/11, 01:10:00 »
ow, dat is jammer, misschien weet iemand anders de gouden tip... ik zocht even op google maar vond wel de vragen en problemen maar helaas niet een bevredigend antwoord die afgesloten werd met de opmerking "bedankt, dit werkt" of iets dergelijks.