Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901  (gelezen 2175 keer)

Offline fdekleine

  • Lid
    • LetMeColor.com
Na een clean installatie van 10.4 op mijn eee pc heb ik enkele avonden geprobeerd wifi verbinding te krijgen. Vele (internationale) fora doorlopen, de fout werd herkend (probleem met ralink RT2860 driver), maar niet opgelost. Althans, bij mij niet. Na enkele frustrerende avonden heb ik besloten weer terug te gaan naar versie 9.10 (netbook remix).

Ik kan deze vorige ubuntu versie netjes draaien vanaf USB stick en kan me aanmelden bij mijn wifi netwerk (Yes!). Nadat ik heb gekozen om deze versie te installeren, doet 'ie dat keurig netjes. Na installatie opnieuw opstarten geeft echter meteen een probleem. Enkele seconden nadat hij is herstart krijg ik de volgende foutmelding:

error: no such device: 66151f4f-61c1-4134-baf5-18e857226509.
grub rescue>

Wie kan mij vertellen wat hier fout gaat, en belangrijker, hoe ik dat kan oplossen?
Alvast bedankt voor je input.

Ik heb de installatie enkele malen opnieuw uitgevoerd, de USB stick met verschillende software aangemaakt (o.a. UNetbootin), maar ik krijg telkens dezelfde melding.

Wat deed ik anders dan anders?
- ik heb een 12GB versie eee pc 901, verdeeld in een partitie van 8 en een van 4GB. Voorheen stond Ubuntu op de partitie van 4GB, maar naarmate de tijd en het aantal software updates vorderde bleek deze ruimt te krap. Daarom heb ik nu gekozen om Ubuntu (netbook remix) op de 8GB partitie te zetten.

Ik heb niet de technische kennis tweaker, maar kan wel terminal commando's invoeren indien de instructie duidelijk is.

Eee pc 901, 12GB versie, Ralink RT2860 wifi driver. http://twitter.com/fdekleine

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/07, 09:38:21 »
De Grub is verkeerd ingsteld. Je zal het dus moeten updaten. Daarvoor moet je een livesessie starten, dus opstarten van een USB-stick. Daar zal je in de terminal ongeveer het volgende in moeten voeren.

sudo mount /dev/sd?? /mnt
sudo chroot /mnt
sudo update-grub

Voor sd?? moet je de naam van de partitie waar Ubuntu op staat invullen. Pin me niet vast op de commando's, ik hoop dat een deskundige hier even zijn/haar mening over geeft.

Offline fdekleine

  • Lid
    • LetMeColor.com
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/07, 11:27:09 »
Dank je Thijs. Ik heb dit uitgevoerd (sdb1 was het trouwens), maar ik krijg dan een nieuwe foutmelding:

grub-probe : error: cannot find a device for /.

Doe ik iets verkeerd?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 17:02:42 »
Misschien moet je sudo mount --bind /dev/sdb1 /mnt uitvoeren.

Offline fdekleine

  • Lid
    • LetMeColor.com
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/07, 23:30:34 »
mount: special device /dev/sdb1 does not exist

Hmmmmmmmm....

FrSu

  • Gast
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 08:50:33 »
Hier ook al even gezocht?

http://www.eeeusers.nl/index.php

Offline fdekleine

  • Lid
    • LetMeColor.com
Re: Error na installatie van Ubuntu 9.10 Netbook Remix op Asus Eee PC 901
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/10, 01:18:54 »
@Thijsg en @FrSu, dank voor jullie hulp. Uiteindelijk heb ik 9.10 netbook remix geinstallerd op de normale partitie; OS dus op 4 GB zoals het was, niet zoals ik het wilde (zie eerste bericht). Hij doet het nu in ieder geval  weer : )

Als ik op een later moment de huidige partitie alsnog wil wijzigen zoek ik wel weer even op dit forum, of op die van eeeusers.nl.

Nogmaals dank voor het meedenken!
Groet, Frank