Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu  (gelezen 1105 keer)

FrSu

  • Gast
Heb de nodige problemen met mijn beeldscherm op mijn Packard Bell Laptop (zie ander topic).
Ons forumlid mrGee heeft mij hierbij goed geholpen
Uittesten van de Xubuntu 9.04 Live CD geeft aan dat dit probleem daar niet is, althans ik kan de beeldscherm instellingen dan wel goed krijgen.
Heb een back-up van de belangrijkste zaken naar een map in XP gekopieerd.

Nu wil ik door de installatie van Xubuntu de Hardy LTS vervangen en de dualboot met XP behouden. M.a.w. de grub blijft, maar kan ik straks kiezen tussen Xubuntu 9.04 of XP?

Moet ik nog rekening houden met zaken, of kan ik de installatie gewoon (bedraad) doen en wijst het zich verder vanzelf?

Beter 1 x teveel gevraagd dan straks met de gebakken peren zitten.. :'(
 
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 23:38:36 door FrSu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/25, 20:56:00 »
Ik zou de Hardy partities (systeem en swap) verwijderen. Daarna xubuntu installatie uitvoeren: die zal automatisch de vrije ruimte herpartitioneren en automatisch grub correct installeren.

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/25, 21:03:55 »
Hoe verwijderen? Met de live CD van Gparted?
En wat precies? Zie afbeelding.

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/25, 21:12:43 »
Ubuntu partities: In mijn geval de extended?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/25, 21:21:58 »
Verwijderen is niet nodig, maar wel veruit het gemakkelijkst. Je verwijdert sda5, sda6 en daarna de extended partitie sda1. Linux zal dan automatisch een primaire / aanmaken en een extended met je swap erin.

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/25, 21:22:15 »
OK, dank. Ik laat het resulaat hier weten. ;)

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/25, 21:23:39 »
Verwijderen is niet nodig, maar wel veruit het gemakkelijkst. Je verwijdert sda5, sda6 en daarna de extended partitie sda1. Linux zal dan automatisch een primaire / aanmaken en een extended met je swap erin.

Met Gparted Live CD?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/25, 21:44:35 »
Je kan dat meteen met de installatie CDrom doen vanuit een live sessie (als dat tenminste ook voor xubuntu geldt): met gparted de partities verwijderen (opletten: mogelijk moet je ze eerst - in gparted - via rechts-klik op de partitie ontkoppelen), gparted afsluiten en meteen via een klik op het icoon doorstarten naar de installatie. Het kan zeer zeker ook met de gparted live CD als je die hebt.

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/25, 22:20:55 »
Heb ik, inmiddels gedaan. Echter beeldscherm weer veel te groot. Nu gestart in veilige modus en installatie loopt nu....

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/25, 23:11:45 »
Na installatie en heropstart kom ik niet verder dan in Low grafic mode.
Bij aangeven dat ik 1 keer Xubuntu wil opstarten in Low Grafic komt hij met bericht dat er al een X-org schijnt te zijn, staat nu op 0 en ik kan deze met ctrl alt F7 veranderen naar de waarde 7. Helpt niets. :|

Goh, wat komt me dit bekend voor. Heb al eerder aangegeven dat de Live CD met zijn eigen grafische omgeving werkt, dat is nu dus wel bewezen. :-[

Een gewone installatie op deze laptop blijft trammelant geven met het beeldscherm.

De installatie "lijkt" gelukt, zet de topic op opgelost, kan het alleen (nog) niet controleren.

Beeldschermproblemen gaat daarom hier verder: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/xubuntu-beeldscherminstellingen-op-oude-packard-bell/
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 23:38:03 door FrSu »

Re: [OPGELOST] Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/26, 15:55:13 »
Sja ik verwachten al dat dit het resultaat zou zijn.

Het had dan ook slimmer geweest om je te adviseren om Xbuntu erbij/naast Ubuntu te installeren en dan bij de opstart voor een Xbuntu sessie te kiezen.

Onthouden voor de volgende keer !

Je kan Ubuntu installeren en vervolgens Kubuntu of Xbuntu allemaal naast elkaar in 1 installatie proppen....
En daarna bij het booten van de pc de sessie kiezen die je wilt.

Zitten wat haken en ogen aan maar het kan wel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

FrSu

  • Gast
Re: [OPGELOST] Dual boot XP en Hardy LTS: Hardy LTS vervangen voor Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/26, 18:23:16 »
Dat advies was niet nodig, had ik al gedaan, maar werkte niet goed.

Zie ook de link in het door mij aangegeven topic: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/xubuntu-beeldscherminstellingen-op-oude-packard-bell/

Maar ik ga er wel uitkomen hoor, is mij destijds met hulp van dit forum bij Hardy ook gelukt, dus waarom nu niet?