Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met openen en opslaan van bestanden...  (gelezen 3902 keer)

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Gepost op: 2008/11/10, 00:29:42 »
Ik heb een probleem met het openen en opslaan van documenten in verschillende programma's, waaronder met Firefox en OpenOffice. Als ik een bestand wil openen of op wil slaan, dan zit het venster waar je dit kunt aangeven vast. Bij het klikken op een willekeurige doelmap gebeurt er niets. Ik kan alleen bevestigen in de map waar het venster standaard naartoe verwijst (meestal mijn homemap of op het bureaublad).

Het opslaan van een reeds bestaande document geeft ook dit probleem als ik een andere lokatie wil aanwijzen om op te slaan. Dit is best wel vervelend. Op mijn desktop PC heb ik onder Hardy geen enkel probleem. Op mijn laptop onder Intrepid Ibex is dit probleem wèl aanwezig. En het gekke is dat bij The GIMP dit probleem niet speelt als ik op "openen" of "opslaan als" druk.

Is er iemand met een oplossing?

Groetjes,

Marceaux2003.

Aanvulling 00:52 uur: Ik ontdek zojuist dat ik ook niet de naam kan aanpassen als ik een bestaand document bewerk. Het lijkt wel alsof de bestandsbeheerder mij geen mogelijkheid geeft om een document onder een andere naam op te slaan of het bestand op een andere lokatie laat opslaan. Heel eigenaardig....

Aanvulling 01:18 uur: Ik ben er zojuist achter dat het een rechtenkwestie is. Hoe krijg ik ingesteld dat ik standaard ook mag schrijven op de mappen? Dat zou het probleem moeten oplossen. Alleen krijg ik het bij "eigenschappen" niet voor elkaar....

Offline ohjajoh

  • Lid
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/10, 01:58:14 »
je krijgt dat niet voor elkaar omdat je de rechten niet hebt. Start een terminal en typ: sudo nautilusDan heb je wel alle rechten, maar let op je hebt echt ALLE rechten, ook om je systeem onherstelbaar te slopen.

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/10, 10:38:42 »
Beste Ohjajoh,

Dat had ik al geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Ik wil onder mijn username dingen kunnen opslaan. Telkens als ik mezelf onder root schrijfrechten geef, dan is dat meteen weer weg zodra ik weer onder mijn username werk. Ook mezelf rootrechten toekennen haalt weinig uit.

Ik was nog even verder aan het spitten geweest, en ik ben er inmiddels achter dat de volumes en labels ontbreken op mijn partities. Hoe dat gekomen is mag Joost weten. Maar het komt er nu op neer dat ik een soort live-systeem op de harde schijf heb waar ik niets aan kan toevoegen. Heel bizar, want ik heb gistermiddag nog software geïnstalleerd en het systeem een volledige update gegeven. Daarna is het gebeurd.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik mijn harde schijven/partities op mijn laptop een volume toekennen (hda1, hda2), zodat het systeem deze weer "herkent"?

Groetjes,

Marceaux2003.

Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/10, 11:30:41 »
- Mogelijk zijn partities read-only gemount. Wat zie je als je mount intypt in de terminal?Dat  commando geeft een overzicht van wat waar gemount is en met welke opties.

- En om te checken of je schrijfrechten hebt in je home map.Wat geeft dit commando je?

ls -l /home/Maar als the Gimp bestanden wel bestanden kan opslaan in je home dan lijkt er iets anders aan de hand.

Wanneer begon dit probleem? Nadat je iets had aangepast of geinstalleerd?

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/10, 12:16:49 »
Hoi AptlyNamed,

Met The GIMP gaat het ook niet, bleek achteraf. Het lijkt er inderdaad op dat mijn bestandssysteem read-only is. Bij "rechten" krijg ik ook een melding in de trant van "de rechten van "/" kan niet worden bepaald" (of iets van gelijke strekking). Ik zit nu op het werk, en ik heb helaas mijn laptop niet bij de hand.

Het is gistermiddag gebeurd, na installatie van programma's en updates.

Ik baal er stevig van dat dit ineens gebeurt, omdat ik de hele zondag bezig ben geweest om Ubuntu gebruiksklaar te maken op mijn laptop.

Ik zal vanavond je advies opvolgen zodra ik thuis ben.

Groetjes,

Marceaux2003.

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/10, 22:16:28 »
Hoi,

Ik zit achter mijn laptop, en ik heb je advies opgevolgd. Dit is wat ik krijg:

marceaux@marceaux-laptop:~$ ls -l /home/
totaal 20
drwxrwx---  2 root marceaux 16384 2008-11-05 08:42 lost+found
drwxrwxrwx 50 root marceaux  4096 2008-11-10 21:29 marceaux
marceaux@marceaux-laptop:~$
Misschien ook wel interessante info wat iemand een belletje doet laten rinkelen, want de volgende melding kreeg ik toen ik mijn laptop opstartte:
Citaat
Uw bestand $HOME/ .dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hiervoor wordt de standaard sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.
Ik weet geen raad met deze melding, alleen dat ik geen schrijfrechten heb. Hopelijk is het iets wat op te lossen is....

Groetjes,

Marceaux2003.

Offline Drummies

  • Lid
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/10, 22:24:04 »
Citaat van: Marceaux2003
Hoi,

Misschien ook wel interessante info wat iemand een belletje doet laten rinkelen, want de volgende melding kreeg ik toen ik mijn laptop opstartte:
Citaat
Uw bestand $HOME/ .dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hiervoor wordt de standaard sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.
Ik weet geen raad met deze melding, alleen dat ik geen schrijfrechten heb. Hopelijk is het iets wat op te lossen is....

Groetjes,

Marceaux2003.
Marceaux2003 zie link

topic
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/11, 01:36:44 »
Beste Drummies,

Ik heb je advies opgevolgd in de topic waarnaar je me naartoe verwees. Ik heb exact hetgeen gedaan wat er stond (vertalend maar mijn eigen gebruikersnaam uiteraard). Het resultaat: een totaal ontoegankelijk systeem. Ik heb Ubuntu opnieuw moeten installeren.

Na installatie heb ik allerlei updates en benodigde pakketten geïnstalleerd conform de handleiding op de website van Pjotr123. Maar guess what? Na deze verse installatie heb ik hetzelfde probleem wederom. Ik wordt er moedeloos van. Is dit soms een bug in Intrepid op sommige hardware?

Aanvulling 01:56 uur: Dit is wat ik zie. Voor mij abacadabra, maar misschien dat iemand hier iets uit kan halen wat ik niet zie:

marco@marco-laptop:~$ sudo fdisk -l

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0.e880e87

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14264   114575548+  83  Linux
/dev/sda2           14265       14593     2642692+   5  Uitgebreid
/dev/sda5           14265       14593     2642661   82  Linux wisselgeheugen
marco@marco-laptop:~$
Ik heb Ubuntu zelf de schijf laten indelen, in de hoop dat ik het probleem niet meer zou hebben. En het gekke is: mijn harde schijf wordt herkend als een USB-schijf die ik (bij aanklikken) niet open krijg.

Wie kan mij verlossen van dit toch wel irritant probleem?

Groetjes,

Marceaux2003.

Offline vanadium

  • Lid
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/11, 13:09:26 »
De output die je hierboven hebt gepost ziet er perfect normaal uit. Kan je ook eens de output van volgende commando's posten?

cat /etc/fstab
mount
ls -l /home
Probeer eens volgende commando's en post de output hier
cd
mkdir test
echo "We schrijven dit naar ..." > test/bestandje
ls -ld test/bestandje
rm test/bestandje

Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/11, 20:14:47 »
Citaat van: Marceaux2003
marco@marco-laptop:~$ sudo fdisk -l

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0.e880e87

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       14264   114575548+  83  Linux
/dev/sda2           14265       14593     2642692+   5  Uitgebreid
/dev/sda5           14265       14593     2642661   82  Linux wisselgeheugen
marco@marco-laptop:~$
Ik vind het vreemd dat partitie /dev/sda2 als type 'Uitgebreid' heeft. Als dit een gewone primaire partitie is dan zou het 'Linux' zijn.

Offline vanadium

  • Lid
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/11, 20:56:15 »
Citaat
Ik vind het vreemd dat partitie /dev/sda2 als type 'Uitgebreid' heeft. Als dit een gewone primaire partitie is dan zou het 'Linux' zijn.
Ik niet: zoals gezegd: dit ziet er perfect normaal uit en is zoals een standaard installatie van Ubuntu er uitziet: primaire / en de swap (logische partitie sda5) in een extended partitie (sda2). Er is schijnbaar geen reden waarom marceau niet normaal binnen zijn home directory zou kunnen schrijven, en de commandoregels die ik aangaf kunnen aantonen of er een probleem is, en wat dat probleem is. Graag uitvoeren, de rest is gissen en missen.

Marceaux2003

  • Gast
Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/11, 22:33:51 »
Beste Vanadium,

Ik heb nogmaals een verse installatie uitgevoerd, om zeker te zijn dat ik geen fouten heb gemaakt. Na installatie heb ik meteen gecheckt of ik schrijfrechten had in mijn persoonlijke mappen. Dat was eerst gewoon het geval. Na het updaten van het systeem was alles weer read-only. Ik kan niets opslaan. Om gek van te worden!

Dit is mijn nieuwe situatie:

marco@marco-laptop:~$ sudo fdisk -l

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 14593 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0e880e87

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        1926    15470563+  83  Linux
/dev/sda2            1927       14314    99506610   83  Linux
/dev/sda3           14315       14593     2241067+  82  Linux wisselgeheugen
marco@marco-laptop:~$
Bij deze code: cat /etc/fstab
mount
ls -l /home
kreeg ik de volgende uitslag: marco@marco-laptop:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=beaac8b5-65e4-470b-9af5-585e25182d92 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda2
UUID=aaa88cfc-afcb-4bc2-97cf-a819ce02c762 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda3
UUID=ec4b962b-adcd-435a-aa10-f7f669716437 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
marco@marco-laptop:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
/proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.27-7-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
/dev/sda2 on /home type ext3 (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/marco/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=marco)
marco@marco-laptop:~$ ls -l /home
totaal 20
drwxrwxr-x  2 root  root  16384 2008-11-11 20:27 lost+found
drwxrwxr-x 33 marco marco  4096 2008-11-11 22:04 marco
marco@marco-laptop:~$
Bij de volgende opdracht die je gaf: cd
mkdir test
echo "We schrijven dit naar ..." > test/bestandje
ls -ld test/bestandje
rm test/bestandje
kreeg ik het volgende: marco@marco-laptop:~$ cd
marco@marco-laptop:~$ mkdir test
marco@marco-laptop:~$ echo "We schrijven dit naar ..." . test/bestandje
We schrijven dit naar ... . test/bestandje
marco@marco-laptop:~$ ls -ld test/bestandje
ls: kan geen toegang krijgen tot test/bestandje: Bestand of map bestaat niet
marco@marco-laptop:~$ rm test/bestandje
rm: kan `test/bestandje' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
marco@marco-laptop:~$
Zie je hier iets in waarmee je iets kunt? Ik ben een betrekkelijke newbie, en weet hier geen raad mee helaas....

Groetjes,

Marceaux2003.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/12, 09:38:47 »
Dat ziet er weerom allemaal normaal uit. Alleen heb je niet volledig de juiste commando's ingegeven bij het testje: dat diende om te zien of het schrijven van bestanden aan de commandolijn wel lukte. Als alles goed gaat, mag je daar geen foutmeldingen krijgen. Probeer het nog eens, maar ik denk dat dat wel goed zal gaan. Dat wijst er dan op dat het probleem zich situeert ter hoogte van de grafische omgeving, en niet ter hoogte van het besturingssysteem.

Ik vermoed dat je probleem specifiek aan de grafische omgeving gnome gerelateerd kan zijn. Je krijgt het bovendien pas na updaten, wat zou wijzen dat er een fout geintroduceerd is. Je zou eens "kubuntu-desktop"  kunnen installeren om te zien of het probleem zich ook voordoet onder KDE. Indien niet, dan weet je dat het gnome-specifiek is.

Er zijn blijkbaar evenwel weinig gebruikers die daar last van hebben: het kan dan ook afhangen van specifieke hardware. Probeer in elk geval eens op internet te zoeken of het probleem ook elders gerapporteerd is.

Wat je ook kan doen is eens een nieuwe post te openen met een oproep om je probleem eens te testen. Geef daarin stap voor stap concrete instructies om je probleem te reproduceren. Vraag dan de gebruikers van dit forum om dit eens bij hen te testen, waarbij ze moeten vermelden welke versie ze gebruiken. Mijn ervaring leert echter dat de respons op dergelijke vragen nogal zwak is, maar dit is een goede manier om een bug die je hebt te verifieren.


Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/12, 12:29:48 »
Hoi Vanadium,

Sorry voor de naamswijziging. Ik kon onder geen beding mijn account "Marceaux2003" nog benaderen in dit forum. Terwijl ik netjes de instructies heb gevolgd. Ik heb - moe van het oplossen van problemen - maar de weg van de minste weerstand gekozen en maar een nieuwe account aangemaakt. Zucht.... ook dat nog! Het forum ziet er overigens wel mooi uit, maar dat even terzijde.

Ik heb me nog eens gebogen over het probleem met mijn laptop, diep nadenkend over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het zat me niet lekker, en ik besloot - om het probleem boven tafel te krijgen - om Ubuntu nogmaals te installeren. Ik had me voorgenomen om bij elke update/verandering aan het systeem te checken of dit invloed had op het gedrag van Ubuntu.

Enfin, Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, en ik begon met het updaten van het systeem. De laptop vervolgens opnieuw opgestart en daarna een willekeurige applicatie opgestart (OpenOffice in dit geval) om een kort tekstbestandje aan te maken. Ik wilde even checken of ik die kon opslaan op mijn harde schijf in mijn persoonlijke homemap. En ja hoor, dat bleek geen enkel probleem. So far so good.

Volgende stap: het installeren van de Nvidia driver. Het installeren verliep vlekkenloos. Om de driver te laten werken moet ik de laptop opnieuw opstarten. Na de herstart heb ik vervolgens wederom OpenOffice opgestart om een tekstbestandje aan te maken.  Bij het opslaan van het bestand lukte dat onder geen beding meer. Het venster waarop ik aan kan geven waar ik het bestand wil opslaan reageert niet. Ik kan klikken wat ik wil, maar ik krijg geen reactie. De enige knop die wel werkt in dit venster is "annuleren".

Vervolgens probeerde ik hetzelfde ook met andere applicaties, waaronder gEdit en The GIMP. Hetzelfde probleem! Ook hier reageerde het venster niet bij het aanwijzen van een doelmap bij "opslaan als". Alleen "annuleren" lukte. Zelfs toen ik de eerder genoemde applicaties als root opstartte, lukte het opslaan van het bestand niet.  ???

Ik checkte of ik via Nautilus onder mijn gewone gebruikersaccount een bestand kon aanmaken. Dat lukte gewoon. Daarna checkte ik of ik een USB-stick kon mounten, en daarvan een bestand kon kopiëren/verplaatsen naar de harde schijf. Dat lukte ook gewoon. Als ik daarna het gekopieerde bestand opende met de daarvoor bedoelde applicatie (ik beperk me even weer tot OpenOffice), dan kon ik de gemaakte wijzigingen niet meer opslaan.  >:(

Eén ding is wèl duidelijk: Sinds het installeren van de Nvidia driver gaat het dus mis. Dát moet de dader zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik dit te bizar voor woorden dat een beeldschermdriver ervoor zorgt dat ik geen bestanden meer kan opslaan via een applicatie. Als ik door het installeren van een beeldschermdriver mijn laptop niet meer kan gebruiken waarvoor zo'n ding doorgaans bedoeld is, dan wordt het voor mij wel héél lastig om Ubuntu te gebruiken. En de beeldschermdriver achterwege laten is geen optie. En eerlijk gezegd wil ik ook geen ander OS en/of distro gebruiken. Zeker niet nu ik Ubuntu stukje bij beetje begin door te krijgen....

Ik weet het even niet meer. Ik zit al sinds zondag al mijn vrije tijd erin te steken. De moed begint me een beetje in de schoenen te zinken zo.....  :-[

Groetjes,

Marqeaux (voorheen Marceaux2003)
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 13:39:41 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/12, 15:45:42 »
Gebruik je bij het installeren van de nvidia driver de standaard procedure van Ubuntu (Systeem - Administratie - hardware drivers (overeenkomstige nederlandse term weet ik niet))? Dan moet je die eens terug uitvinken, opnieuw opstarten en zien of het dan wel gaat. Indien wel, dan heb je inderdaad de oorzaak van het probleem gevonden.

Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/12, 19:47:36 »
BINGO! Ja hoor, de Nvidia driver is de schuldige (wat ik dus al vermoedde!) Ik startte zojuist mijn laptop, en het eerste wat ik deed was de drivers van Nvidia verwijderen. Na de restart heb ik meteen geprobeerd om een bestandje op te slaan met OpenOffice en gEdit.. En jawel.... alles functioneert normaal. Nu staat voor 100% zeker vast dat de Nvidia driver de schuld is van het probleem. Bizar, maar waar....

Maar nu het "dader" gevonden is heb ik een ander probleem. Wat nu? Nu heb ik minder mooi beeld die bovendien traag reageert (zoals de live-CD). Zijn er nog andere drivers die ik kan gebruiken voor mijn installatien, of weet iemand een truc waarmee ik na het installeren van de nVidia drivers mijn eerdere probleem oplost? Ik heb een Compaq Presario CQ60 met een on-board nVidia GeForce 8200M videokaart.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik zit er behoorlijk mee in mijn maag....
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 19:49:33 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/13, 08:48:33 »
Probeer het nog eens met de Nvidia drivers, maar dan met de desktop effecten uitgeschakeld.

Re: Problemen met openen en opslaan van bestanden...
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/19, 14:46:26 »
Hoi allen,

Sorry voor het late reageren. De afgelopen dagen had ik weinig tijd om achter mijn laptopje te werken aan een oplossing.

Het uitschakelen van de desktop effecten biedt helaas geen soelaas. Zodra de nVidia driver geïnstalleerd is, en Ubuntu is opnieuw opgestart, dan doet het probleem zich weer voor. Pas bij het deïnstalleren van de driver reageert het systeem weer zoals het zou moeten.

Maar er gloort hoop aan de horizon, hoop ik! Ik gok erop dat een update van de aangeboden driver soelaas zou kunnen bieden aan mijn bizarre probleem. Ik zag een linkje op de website van nVidia staan (met een beschrijving bij de release highlights) wat mogelijk mijn probleempje tot het verleden zou doen behoren. Dit is de link: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_180.06.html

Als dit mijn probleem zou oplossen, dan zou ik een gat in de lucht springen.  :)

Weet iemand of deze nieuwe (overigens bèta)drivers al via Synaptic zijn binnen te halen? De beschijving van installeren op de nVidia website vind ik nogal "gevaarlijk". En ik ben ook een beetje bang dat ik ineens opgezadeld wordt door meldingen over dependencies etc. Ik kies liever voor de veiligste weg, vandaar....

Groetjes,

Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?