Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?  (gelezen 645 keer)

Offline janamdo

  • Lid
Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?
« Gepost op: 2012/12/09, 11:13:00 »
Ik volg een tutorial en in de tutorial is er een commando zonder sudo ervoor , terwijl ik ergens anders lees bij een ander persoon die hetzelfde probeert te  installeren als ik op de server ( bigblue button) dat hij sudo voor het commando plaatst.
Ik heb dat niet gedaan ...inderdaad mijn installatie van bigbluebutton(BBB) blijft hangen op de installatie van het ruby pakket
Zou het zo zijn dat ik niet in de sudo modus van de server zit ?..dwz ik geef wel sudo commando's, maar de server doet er niets mee? Lees ook dat in een standaard server installatie sudo gebruikt kan worden.
Met putty kan ik inloggen en password gegeven door de hosting..

http://askubuntu.com/questions/141928/what-is-difference-between-bin-sh-and-bin-bash

Zou ik met sudo de mist ingaan met bash scripting : ik lees dat bash built in commando's niet werken met sudo.
Work-around: To use bash shell built-in command in sudo, first get the root shell, by doing ‘sudo bash’ and then execute the shell built in command.
Standaard zit er bash en sudo op de serveren ik log in als sudo user en gebruik bash scripting en dan gaat dit natuurlijk mis omdat bash built in commando's niet werken met sudo ?

lees ik ook nog : If more than one command in the pipe needed root permissions, then sudo bash -c "..." would ensure that the entire pipe is executed by root.
Dus als ik een bash script heb  met sudo ?

Ik denk dat ik de oplossing gevonden voor de sudo commando's --> gebruik sudo bash dan kom ik inde root shell en hoef geen sudo meer voor de root commando's te zetten
« Laatst bewerkt op: 2012/12/09, 13:18:56 door janamdo »

Re: Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/12, 18:59:05 »
sudo passwd of sudo su en dan passwd,ben je er vanaf

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/12, 19:17:22 »
sudo passwd of sudo su en dan passwd,ben je er vanaf
Slecht advies. :o

@janamdo: gebruik liever: sudo -i
Dat is veel beter.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/12, 19:26:19 door Pjotr »

Offline janamdo

  • Lid
Re: Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/13, 11:27:38 »
Bedankt!
Ga kijken wat dit betekent :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Sudo wel en niet gebruiken in een serie commando's kan dat ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/13, 12:10:40 »
Dus als ik een bash script heb  met sudo ?
In mijn scripts (die veelal server-taken uitvoeren), zet ik nooit sudo. Daarentegen voer ik het hele script uit met sudo, werkt perfect. Bovendien werkt dit feilloos als je hetzelfde script wilt uitvoeren onder root, bv in crontab.