Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome tweaken  (gelezen 3073 keer)

Gnome tweaken
« Gepost op: 2007/01/17, 11:17:52 »
Als ik meerdere programma's open heb - Opera,OpenOffice, Bestandsbeheer en Gaim bijvoorbeeld ,word mijn gnome-interface best wel stroperig. Nu had ik al wat getweaked met " swappiness=20" ipv "60"
en daardoor starten programma's wel sneller op en wordt het systeem wel sneller van,maar ik denk niet dat daardoor de stroperigheid minder wordt. Gnome zie ik dus doodleuk het aangeklikte venstertje "inkleuren" .Niet "snappy" dus,zeg maar gerust: sloom.

Bij het verslepen van een venstertje zie ik in Procesbeheer ook dat het makkelijk naar de 100% processorgebruik gaat.Ook dit wil ik omlaag hebben.

Zijn er tweaks voor om dit te versnellen? Voor de duidelijkheid:

-Ik heb de nvidia drivers al geinstalleerd,heb zelfs glx (en compiz) geprobeerd,maar daar werd ik ook niet vrolijk van..processorgebruik bleef bij die 100 % en mijn systeem werd er niet stabieler van.
-Ik draai op een Pentium III Tualinin 1200, 512 mb RAM, GeForce MX400.,
meer dan zat lijkt me.

Iemand? Bedankt alvast!

Gnome tweaken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/17, 11:56:33 »
misschien moet je xubuntu eens overwegen?
http://www.xubuntu.org/

deze gebruikt geen gnome maar Xfce, die is wat vriendelijker voor oudere systemen zoals het jouwe.

Gnome tweaken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/17, 12:41:03 »
Xubuntu..Had ik al geprobeerd,eerlijk gezegd. Vond ik weer iets te minimalistisch.Op mijn AMD XP2400 heb ik de zelfde stroperigheid hoor,dus het is iets in gnome wat niet helemaal ge-optimaliseerd lijkt.
Kan ik niet uitstaan.:S Er moet toch iets zijn wat..?

Nu had ik al in gconf al een zooitje aangepast,maar de stroperigheid en  de cpu-belasting blijven :S

DPC

  • Gast
Gnome tweaken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/17, 19:34:06 »
Vreemd, ik heb hier weinig last van, en ik maak nog wel gebruik van een ATI Radeon 9100 IGP, onboard video chipsetje dus. En ik moet heel lang met een venster heel en weer bewegen, en heel snel, om maar in de buurt van de 100% te komen, normaal slepen 35%.
Verder Celly 2600 met 512Mb op een mini Asus boardje.

Offline woteb

  • Lid
Gnome tweaken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/17, 19:39:50 »
Een dergelijk topic is al eens eerder geopend over de CPU 100% belasting.

Wat zie je als je in een terminal het commando top geeft?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gnome tweaken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/17, 19:41:05 »
Haal eens wat druk af van je grafische kaart, door de kleurendiepte te verlagen van 24 bits naar 16 bits. je ziet geen verschil, maar het is een hele opluchting voor je grafische kaart.

Als volgt:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
 
Ga naar de section Screen en verander de DefaultDepth van 24 in 16.

Bijvoorbeeld:

Section "Screen"
   Identifier        "Default Screen"
   Device          "NVIDIA Corporation NV17 [GeForce4 MX 440]"
   Monitor         "HP vs17e"
   DefaultDepth   16

Daarna herstarten.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Bartbes

  • Gast
Gnome tweaken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/17, 20:40:31 »
Dat zou idd moeten helpen.
Ik heb net even gekeken, met erg veel beweging, toch echt niet meer dan 45%, met aardig wat open.
Ik heb P4 3200 Mhz en 128Mb Nvidia Geforce FX5200.
Overigens had ik op mijn oude pc (zelfde videokaart, maar 733 Mhz Intel P3 processor) daar ook geen last van, ik weet nog dat mijn processorgebruik zelden boven de 80% uitkwam.

Gnome tweaken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/18, 01:11:17 »
Dank voor de reacties! Van 24 naar 16 bits is voor mij helaas niet echt een optie, omdat ik met dit bakkie vooral ook grafisch werk,en dan is 16 bits net iets "te min" .

Ik moet ook zeggen dat met de 2400 XP Athlon ik met een radeon 7500 werk,.,maar daar werk ik niet met ubuntu ,dus daar vind ik het niet zo'n punt(daar zit win20000 op) ,maar moest effe testen met een ubuntu live-cd  of dat beter ging..Niet echt dus.

Ik heb een beetje het idee dat de gnome-desktop zelf niet zo ge-optimaliseerd is qua video-routines,want met win2k (en winxp,met alle onzinnige toeters en bellen eraf) is het dus wel " snappy" .Ik zit me dan ook af te vragen waar m dan ook precies de kneep zit.

En dus ben ik ook benieuwd naar tweaks daarvoor. :)

Gnome tweaken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/18, 01:21:39 »
O,by the way:@woteb:

Ik gooi TOP in de teminal .Alleen Opera en Gaim open(en terminal,andes kan ik TOP niet in de gaten houden :) ) In "idle-state zit ik dan op 1,3 % CPU gebruik.Prima,natuurlijk.

.Sleep wat met het Gaim-contactenlijstje heen en weer ,en zit dan op
79 % CPU gebruik..

Offline woteb

  • Lid
Gnome tweaken
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/18, 07:16:52 »
Citaat van: GerardGueuze
O,by the way:@woteb:

Ik gooi TOP in de teminal .Alleen Opera en Gaim open(en terminal,andes kan ik TOP niet in de gaten houden :) ) In "idle-state zit ik dan op 1,3 % CPU gebruik.Prima,natuurlijk.

.Sleep wat met het Gaim-contactenlijstje heen en weer ,en zit dan op
79 % CPU gebruik..
Kun je ook zien welke onderdelen dan ineens CPU honger hebben?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Gnome tweaken
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/18, 10:13:13 »
Met slepen:

...Onbetwiste meeste honger naar CPU-cycles: Xorg .
Blijft vrolijk met stip bpvenaan staan met 50%,,en de 2e plaats word gedeeld door Opera,Metacity,Firefox ,etc met zo'n 15- 25 %.

Bij het wisselen van vensters(alt-tabben zeg maar) blijft Xorg onbetwiste winnaar met 30 %. Metacity is wat vaker op de 2e plaats (is ook wel logisch ,vind ik) met  20 %

Offline woteb

  • Lid
Gnome tweaken
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/18, 10:44:16 »
Dat is niet normaal. Ik heb even wat gesleept, maar Xorg komt bij mij nauwelijks boven de 10% uit. Wanneer er niets wordt gesleept zelfs niet eens in beeld, heel af en toe maar dan met 0,7, 0,9 1,3 of 0,2%.

Helaas weet ik niet veel van Xorg af, maar je hebt in ieder geval de boosdoener in beeld. Misschien dat anderen je kunnen helpen?

Nog een vraagje: Draai jij met Dapper of met Edgy? Met Edgy heb ik het idee dat ik wat meer CPU gebrui dan met Dapper.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Gnome tweaken
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/18, 11:06:49 »
O,eh,ik draai met Dapper. Ik heb wat meer gelezen op het web,en daar zijn de bevindingen ook divers. Sommigen zeggen -net zoals hier in dit draadje- " ik heb er geen last van" , anderen zeggen " bij mij is het sloom"  .  

Blijkbaar ligt het niet zozeer aan processorsnelheid,RAM en videokaart. Ik zou bijna denken aan chipset,maar op deze bak is dat een VIA chipset voor Pentium III,en op de andere een nForce2, dus dat lijkt mij ook sterk.

Wat is het dan wel ???

Gnome tweaken
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/22, 23:03:22 »
Had nog effe zitten prutsen met Beryl. Géén succes. Zag er leuk uit,alleen chraste het systeem op zeer onvriendelijke manier een aantal malen.

Dat moet ik dus niet hebben he,dat gecrash.

Maar goed, zo leek mij een frisse re-install wel nuttig en leerzaam tegelijkertijd :)  Voor de grap een ATI Radeon 7000 er in gejast. Raar maar waar: mijn systeem werd weer wat vlotter met schermopbouw!
Terwijl het toch een oudere kaart is dan die GForce MX400 ,dacht ik.
CPU-belasting is er ook wat minder mee,,dus ik vind het best.
Het werkt lekker voor wat ik er mee doe,en dat is het belangrijkste. :)

Offline siegi

  • Lid
Gnome tweaken
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/23, 11:54:11 »
aangezien je met compiz bezig bent geweest draait xgl eigenlijk nog.  
Want normaal moet je dit in je gdm config zetten. Kan ook met aiglx natuurlijk maarja.

Gnome tweaken
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/23, 12:41:43 »
Ik wil toch even een kleine note maken over dat processor gebruik.

In Linux worden aken anders afgehandelt dan in Windows.
Wanneer bij Windows je cpu op 100% staat zal je echt moeten wachten voor hij met die routine klaar is en met de volgende gaat beginnen.
Het bekende freezen in Windows.

In Linux kan je rustig op 100% cpu gebruik zitten terwijl alles gewoon door blijft werken.

ik jaag mijn AMD 2300 regelmatig naar de 100% omdat ik veel tegelijk doe.
Alles blijft rustig doorwerken en ik heb er geen last van.

Je zult echt per applicatie ( wanneer je cpu op 1%) zit eens moeten kijken of het niet aan die applicatie zelf ligt.


Ik zie erg veel postjes over langzaam starten en of dat iets traag reageert.

En sja als je van Windows af komt is dit nieuw voor iemand, maar wel normaal in Linux.

De ene applicatie is nu eenmaal sneller dan de ander.
De ene start snel op maar werkt langzaam.
De ander start snel op maar werkt weer langzaam.
Dit heeft ongetwijfelt te maken dat het programma nog niet geoptimaliseerd is of door de manier waarop het geschreven is.

Dit zal in de toekomst stukje bij beetje beter worden als die proggie's geoptimaliseerd worden, of helemaal herschreven worden.

Waar het in feite op neerkomt is dat je niet die 100% cpu moet vergelijken met Windows.
In Linux draait alles gewoon door en gaat het niet per defenitie langzamer werken hierdoor.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D