Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een prog installeren in wine  (gelezen 1428 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Een prog installeren in wine
« Gepost op: 2014/04/14, 07:34:08 »
Hoe installeer ik een prog in wine?
In de wiki over wine over wine lees ik
Citaat
Wine zal automatisch gebruikt worden als dubbelgeklikt wordt op een windows(installatie)programma
of
Citaat
Of in een terminalvenster wine windowsprogramma.exe
Geen van de 2 methodes werkt.
In de terminal krijg ik als reactie
wine: cannot find L"C:\\windows\\system32\\setup.exe"(setup.exe is het installatieprog van de toepassing die ik wil gaan gebruiken en staat op het bureaublad. Ik heb ook geprobeerd in de persoonlijke map)

Frederik

  • Gast
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/14, 11:18:11 »
Je moet eerste Wine opstarten: dan klik je in Wine  op de knop Toepassing toevoegen > navigeren naar het windows exe bestand en installeren.
Nog lang niet alle Windows programma's werken goed of helemaal niet in Wine.

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/14, 11:57:24 »
Of rechtermuisknop op de exe --> Openen met --> Wine Windows Programmalader

(vraag me toch af waarom Openen met in het contextmenu altijd over het hoofd wordt gezien, Windows heeft dat toch ook?)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/14, 20:58:51 »
Dankjewel. De installatie is uitgevoerd, maar hoe krijg ik de toepassing nou aan de praat? Dit keer lukt het foefje met rechtermuisknop => openen met => Wine Windows Programmalader niet

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/14, 21:42:24 »
De toepassing staat nu in je applicatiemenu/de Dash.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/15, 19:57:01 »
Dankjewel.
Idd, de toepassingsstarter staat daar, maar hij werkt niet.
Nochtans werkte het programma na de installatie wél.

Tijdens de installatie verscheen er wel een foutmelding, nml dat er in winhlp32.exe een fout zat en dat het (winhlp dus) moest afgesloten worden.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/17, 16:46:26 »
Bij de wine-help vind ik ook geen oplossing.
Bij de FAQ's vind ik wel enkele mogelijke oplossingen voor het probleem dat een toepassing niet opstart, maar geen van de voorgestelde werkt.

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/17, 18:04:32 »
Welk programma probeer je met wine te laten werken?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/17, 23:09:53 »
Autosketch.
Het rare is dat het werkt als ik het (her-)installeer, maar dat het niet start op de "gewone" manier.
Ik probeer het met ubuntu en met linuxmint 13, met exact hetzelfde resultaat., of beter: met het exact hetzelfde niet-resultaat.
Eerlijk gezegd, ik wil het niet eens zelf gebruiken, maar probeer op deze manier iemand over te halen naar linux over te stappen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/19, 08:50:11 »
Heb nu op 2 verschillende machines wine geïnstalleerd. Op de ene wine 1.4, op de andere wine 1.6
Op geen van beide start de toepassing Autosketch op, en dat ligt niet aan dat programma dat perfect draait onder xp en onder vista.
Ik heb nu de naam "Program Files", (onder c:) veranderd in Programfiles, zodat ik het kan benaderen in de terminal met cd.
Zo kon ik één van de suggesties in Winehelp proberen nml wine Sketch.exeHet resultaat is dat de terminal volgende errormeldingen geeft
err:module:import_dll Library acge15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\sxMath2.dll") not found
err:module:import_dll Library sxMath2.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library ACDB15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library acge15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library ACRX15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library ACUTIL15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library ACDBXREF.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library fct42.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library kern42.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sx2.dll") not found
err:module:import_dll Library Sx2.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sketch.exe") not found
err:module:import_dll Library acge15.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\sxMath2.dll") not found
err:module:import_dll Library sxMath2.dll (which is needed by L"C:\\Programfiles\\Sketch.exe") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"C:\\Programfiles\\Sketch.exe" failed, status c0000135

Dit gebeurt dus zowel met wine 1.4 als met 1.6. De niet gevonden dll's staan in een map "autodesk shared" in de map "common files"
Nou vraag ik me af hoe ik Sketch.exe de weg naar die common files kan wijzen.
Of zie ik iets anders over het hoofd?

Frederik

  • Gast
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/19, 12:30:55 »
Dat kan volgens mij niet omdat je na de installatie de map Program Files hebt hernoemd. Het systeem kent de map Programfiles niet en dat veroorzaakt de foutmeldingen. Geef je de oorspronkelijk naam weer dan kun je het programma gewoon van het Toepassingenmenu starten of een Starter maken op je bureaublad

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/19, 15:48:20 »
Speciale tekens zoals een spatie, " of %, kan je in de terminal invoeren door er \ ervoor te zetten.
Voor de map Program Files wordt het dus:
cd Program\ FilesOf de gehele route ernaar toe:
cd ~/.wine/drice_c/Program\ Files
Een kleine tip:
Als je een deel van het commando, de bestandsnaam of de mapnaam intypt en dan op [tab] drukt wordt indien mogelijk het aangevult.
Dat scheelt een hoop typen en kan helpen als je niet de gehele naam weet.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/19, 22:38:39 »
Eerst dit: ondanks mijn verwoede en talrijke pogingen raakte ik maar niet ingelogd. Eindelijk dus toch gelukt.
Wel bedankt Erik Krom en Frederik
Citaat
Dat kan volgens mij niet omdat je na de installatie de map Program Files hebt hernoemd.
Dat heb ik niet gedaan onmiddellijk na de installatie maar om via de terminal bij sketch.exe te kunnen. De starters werkten nml niet.
 Het foefje van Frederik kende ik niet. Dankjewel Frderik.
De tip om slechts een deel van ... in de terminal te schrijven kende ik al wél.
Nu probeerde ik om in de map Program Files(x86) te geraken omdat dáárin de map Autosketch staat.
 ~/.wine/dosdevices/c: $ cd Program\ Files\ \(x86\) was het juiste commando.
Als ik nou wine Sketch.exe uitvoer dan krijg ik weer dezelfde lijst met ontbrekend dll's

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/22, 18:52:25 »
Nou vraag ik me af of het mogelijk is of ik niet eerst een 32-bit--hoe-zal-ik-het-noemen moet installeren.
Maar hoe kan het dat de toepassing volledig normaal werkt als het pas is geïnstalleerd en helemaal niet meer als het dan afgesloten wordt en terug opgestart.
P.S. De website van winehq, en dan vooral de wiki, is hopeloos. Wie dát kan volgen is een genie.

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/22, 22:00:50 »
Ik ben bang dat ik niet veel meer kan helpen.
Als de .dll files er wel staan maar niet worden gevonden gaat de verwijzing ernaartoe dus niet goed.

Helaas zou ik Autosketch eerst moeten kopen voor ik het zelf verder kan proberen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/23, 10:59:05 »
Dankjewel Erik.
Nu breekt mijn klomp helemaal.  :o
Ik heb nu Linuxmint XFCE 32-bit aan 't werk gezet. En wat gebeurt er?
1 Vlak na de installatie werkt Sketch.
2 Bij een herinstallatie herkent het de ontwerpen die opgeslagen zijn bij pnt 1
3 printer werkt
4 bij een herstart werkt het niet
- bij "gewone" start (klikken op icoon)
- bij cd naar de AutoSketch-map en commando wine Sketch.exe
Na dit laatste krijg ik precies dezelfde lijst van errors met precies dezelfde ontbrekende dll's.
P.S. Op het forum van de website van winehq vind ik vele 10-tallen onbeantwoorde  items, en 0 (nul) beantwoorde.
Weet iemand een alternatief voor wine?

Offline jolo

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/23, 12:26:34 »
Had je op winehq ook deze al gecheckt http://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=7583

Behalve Wine is er ook nog Q4Wine.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline PKing

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/23, 12:30:49 »
In mijn korte carriere als Ubuntu gebruiker, heb ik al eens succes gehad met de toevoeging "Winetricks" heette het geloof ik, of het helpt weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/23, 14:04:14 »
Dankjewel jolo en Pking
Een vraag aan jolo: Hoe heb je dat item op winehq gevonden? Ik geraak niet eens ingelogd. Die website is wat mij betreft hopeloos en waardeloos. Maar ik ga de suggesties toch proberen te begrijpen en toe te passen.

Winetricks heb ik ook geprobeerd.

Ik vat nog even samen: Autosketch installeert zonder enig probleem in LMDE, ubuntu 12-64bit,  Linuxmint13-64bit en 32-bit. Met wine 1.7, 1.6 en 1.4. Bij al deze gevallen werkt het vlekkeloos bij (onmiddellijk na) het installeren maar niet bij een herstart. Bij allemaal krijg ik dezelfde foutmelding over ontbrekende dll's.

Offline jolo

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/23, 14:46:57 »
Dat item op winehq vond ik gewoon via Google met de zoekwoorden Autosketch wine
Verder heb ik ook niet ingelogd op winehq. Dat hoeft alleen als je daar zelf een bug wilt melden.

Wat je ook nog kan doen, is te checken of die dll's daadwerkelijk ontbreken. Bijvoorbeeld
find ~/ -name acge15.dll
 
Enzovoorts. Ze zullen waarschijnlijk geïnstalleerd behoren te zijn, door de applicatie AutoSketch. Gaat het trouwens om AutoSketch 10 of een oudere versie?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/24, 19:55:52 »
Dankjewel Jolo.
De "ontbrekende" dll's heb ik gekopiëerd uit Common Files->Autodesk Shared naar de map waarin het commando Sketch.exe staat, maar resultaat=0,0000 . Ze staan nu dus 2X op de hd., ik hoef ze niet te zoeken.
Het gaat om Sketch 8, maar ik heb alleen Sketch 7.  Ik wil het niet direct zelf gebruiken, maar wel een fervente gebruiker van Sketch overhalen om Linux te gaan gebruiken.
Enkele jaren geleden heb ik Sketch al eens geïnstalleerd onder wine in Ubuntu. Dat liep toen zonder enig probleem, en ik was toen zelf nog een groentje met Ubuntu.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/27, 10:39:02 »
In http://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=7583 is er sprake van het veranderen van PATH en regedit. Hoe en waar doe ik dat?
Eer staan nog meer mysteries in bv is er sprake van MSI . Wat is dat? Waartoe dient het?

Offline jolo

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/27, 11:31:29 »
Over het wine zoekpad zou je deze Winehq kunnen checken http://wiki.winehq.org/winepath
Betreffende MSI kan ik niet veel meer, als het geven van deze Wikipedia hyperlink http://wine-wiki.org/index.php/MSI
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/27, 12:02:42 »
Hoe je in wine bij het register kan komen weet ik niet.
Wat je wel kan doen is Play On Linux gebruiken om Sketch te installeren en daar kan je wel makkelijk bij het register.
Play On Linux werkt met behulp van Wine, maar geeft een andere gebruikers interface.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Een prog installeren in wine
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/27, 21:39:18 »
Dankjewel Erik Krom en Jolo
http://wiki.winehq.org/winepath ziet er veelbelovend uit, maar ik heb er geen idee van of ik nou een win-path moet veranderen in een Unix-path of omgekeerd. Al evenmin heb ik er een idee van hoe ik het event. pad moet benoemen, of waar neerzetten.  M.a.w. ik raak hoe langer hoe verder verwijderd van een oplossing. Dat is geen aangenaam gevoel. :-[
Ik overweeg om Virtualbox o.i.d. te gaan gebruiken maar dat is voor iemand die nog nooit met Ubuntu of een andere Linux heeft gewerkt nogal onoverzichtelijk, toch?.