Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom schone installatie  (gelezen 885 keer)

Offline pth

  • Lid
waarom schone installatie
« Gepost op: 2012/05/22, 22:00:16 »
Ik lees veel op het forum dat je altijd beter een schone installatie kunt doen, waarom worden er dan upgrade`s gemaakt?
Windows loopt op een gegeven moment "gewoon"vol en wordt traag. Ik heb begrepen dat dat met Ubuntu niet zo zou zijn. Ik werk nu met 11.1 en dat werkt prima, bij een upgrade zou ik niet alle progjes die ik in de loop der tijd heb geïnstalleerd opnieuw hoeven te installeren. Bij een schone installatie wel.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/22, 22:04:42 »
Omdat het wel eens mis gaat. Ik zeg "wel eens", dus meestal gaat het goed. Wanneer er een vastloper of stroomuitval optreedt tijdens de upgrade, heb je een probleem. Heb je momenteel geen problemen met je computer als het om het pakketsysteem gaat (voer uit sudo apt-get install -f om dit te controleren), dan kun je gerust upgraden.

Als de upgrade misgaat, kun je alsnog een schone installatie doen. Wanneer je je belangrijke bestanden back-upt, heb je niets te verliezen.

Gewoon doen dus!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: waarom schone installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/22, 22:11:21 »
Wanneer je met (minimaal) 2 partities werkt, dan is het mogelijk om alle instellingen van de ene naar de andere partitie te kopiëren, dus configureren is dan een fluitje van een Eurocent.
Wanneer je hebt bijgehouden welke programma's je wilt installeren (of maak een lijstje) dan kan je een tekstfile maken met de installatie opdrachten:sudo apt-get install prog1 prog2 prog3 enzovoortOp deze manier is het zo gebeurd ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/22, 22:14:16 »
Wanneer je met (minimaal) 2 partities werkt, dan is het mogelijk om alle instellingen van de ene naar de andere partitie te kopiëren, dus configureren is dan een fluitje van een Eurocent.
Wanneer je hebt bijgehouden welke programma's je wilt installeren (of maak een lijstje) dan kan je een tekstfile maken met de installatie opdrachten:sudo apt-get install prog1 prog2 prog3 enzovoortOp deze manier is het zo gebeurd ..........
Dit geldt alleen voor programma's die in de standaard pakketbronnen zitten.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/22, 22:17:00 »
Je kunt ook synchroniseren via het Ubuntu Softwarecentrum (OneConf).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: waarom schone installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/22, 22:22:33 »
Dit geldt alleen voor programma's die in de standaard pakketbronnen zitten.
Klopt, ik projecteer het op "mijn" manier, sorry.
Via externe bronnen gebruik ik alleen Opera, dat kost één minuut extra :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/22, 22:25:17 »
Je kunt ook synchroniseren via het Ubuntu Softwarecentrum (OneConf).
En dit geldt dan weer enkel voor toepassingen geïnstalleerd via het softwarecentrum.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: waarom schone installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/22, 22:33:55 »
Het zal de TS nu wel duidelijk zijn, dat overal haken en ogen aanzitten.
Upgraden wanneer software uit externe bronnen is gebruikt is m.i. ook de grootste oorzaak van het mislukken van een upgrade.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/23, 00:04:48 »
Het zal de TS nu wel duidelijk zijn, dat overal haken en ogen aanzitten.
Upgraden wanneer software uit externe bronnen is gebruikt is m.i. ook de grootste oorzaak van het mislukken van een upgrade.
Niet helemaal waar, deze bronnen worden uitgezet tijdens de installatie, mogelijke conflicten worden opgelost middels het verwijderen van het pakket.

Re: waarom schone installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/23, 00:30:11 »
Je kunt ook synchroniseren via het Ubuntu Softwarecentrum (OneConf).
En dit geldt dan weer enkel voor toepassingen geïnstalleerd via het softwarecentrum.

Nope, geldt voor alle toepassingen geïnstalleerd uit een der pakketbronnen (dus geen losse pakketten).

Offline MKe

  • Lid
Re: waarom schone installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/23, 06:34:32 »
De ene keer dat ik een upgrade ooit gedaan heb (9.10 naar 10.04) kreeg ik allerlei problemen met versies van programma's. Was daarna nog regelmatig bezig met dingen te herstellen en uiteindelijk heb ik de boel alsnog met een schone installatie gedaan. Verder duurde het ontzettend lang. Een schone installatie was bij mij een stuk sneller gedaan dan de upgrade. Sindsdien heb ik het dus niet meer geprobeerd. Ik zet ook niet de oude instellingen weer terug voor alle programma's, maar doe dat alleen voor een enkel programma en zorg er altijd voor dat ik eerst ook een backup heb van de nieuwe instellingen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: waarom schone installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/23, 14:03:18 »
Je kunt ook synchroniseren via het Ubuntu Softwarecentrum (OneConf).
En dit geldt dan weer enkel voor toepassingen geïnstalleerd via het softwarecentrum.

Nope, geldt voor alle toepassingen geïnstalleerd uit een der pakketbronnen (dus geen losse pakketten).
Dat zijn dan ook de toepassingen die je via het softwarecentrum installeert (of apt-get, of synaptic). Anders gezegd, jullie hebben het beide voor het rechte eind.

Met een schone installatie "schoon" je je systeem eens volledig op. Een "update" gaat voor 99% ook wel goed. Je moet zelf de balans maken. Loopt het met een update eens goed fout, dan kan je nadien nog schoon installeren.

Offline pth

  • Lid
Re: waarom schone installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/23, 19:27:10 »
Mooi wat reactie gekregen iedereen bedankt, ik heb alleen software via het softwarecentrum geïnstalleerd en ik moet zeggen dit loopt veel sneller en mooier als onder windows, via andere partijen nog niet geprobeerd maar dat komt nog wel eens (zal ik vast wel hulp bij nodig hebben via het forum  =D )