Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wicd probleem  (gelezen 3173 keer)

webdevel

  • Gast
Wicd probleem
« Gepost op: 2007/11/17, 13:48:39 »
Hi,


De gegevens daarvan zijn via terminal uitgelzen als volgt:

 iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:""  
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated  
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2346 B  
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

lshw

 *-network
                description: Wireless interface
                product: PRO/Wireless 4965 AG or AGN Network Connection
                vendor: Intel Corporation
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:02:00.0
                logical name: wmaster0
                version: 61
                serial: 00:13:e8:2f:e0:75
                width: 64 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
                configuration: broadcast=yes driver=iwl4965 latency=0 module=iwl4965 multicast=yes wireless=IEEE 802.11g
        *-pci:1
             description: PCI bridge
             product: 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2
             vendor: Intel Corporation
             physical id: 1c.1
             bus info: pci@0000:00:1c.1
             version: 03
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pci normal_decode bus_master cap_list
             configuration: driver=pcieport-driver
           *-network
                description: Ethernet interface
                product: 88E8039 PCI-E Fast Ethernet Controller
                vendor: Marvell Technology Group Ltd.
                physical id: 0
                bus info: pci@0000:03:00.0
                logical name: eth0
                version: 14
                serial: 00:1b:24:35:1e:f9
                width: 64 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: bus_master cap_list ethernet physical
                configuration: broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.18 firmware=N/A ip=192.168.2.100 latency=0 module=sky2 multicast=yes

Ik heb WICD geinstalleerd met madwifi in preferences. Deze morgen had ik perfecte wireless connectie waarbij ook de  wired connectie beschikbaar was in het keuze menu van wicd. Beide connectie werkten.


In Wicd is er alleen nog de wired connectie.

Ik heb gekeken of de driver werd geladen:

lsmod
iwlwifi_mac80211      175112  1 iwl4965


ip link show
1: lo: mtu 16436 qdisc noqueue
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
2: eth0: mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 1000
    link/ether 00:1b:24:35:1e:f9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: wmaster0: mtu 1500 qdisc ieee80211 qlen 1000
    link/ieee802.11 00:13:e8:2f:e0:75 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
4: wlan0: mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 1000
    link/ether 00:13:e8:2f:e0:75 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff



De vraag is:
Hoe krijg ik de wireless connectie weer aan de praat?

Bedankt alvast voor jullie aandacht

Met vriendelijke groeten

Wicd probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/17, 20:36:23 »
ik heb hetzelfde kaartje erin steken...de drivers werken nog niet op en top tot nu toe...
sorry, ik heb dan ook niet direct een kant en klare oplossing, buiten wachten op de volgende kernel update en hopen dat daar de nieuwste drivers inzitten...

ge kunt ook altijd proberen de laatste nieuwe drivers zelf te compileren, maar zo heb ik mijn iwl4965 driver naar de knoppen geholpen en moet nu terug een usb wifi stick gebruiken...

ik weet  niet hoe het bij uw laptop zit, maar het wifi lampke brand niet, ookal staat het kaartje aan...dus misschien het kaartje eens aan/uitzetten...
kijk ook eens in wicd bij voorkeuren of er bij wireless interface wel degelijk wlan0 staat ingevuld...
probeer ook gewoon eens wext te gebruiken in plaats van madwifi...

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Wicd probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/18, 09:39:24 »
Zelfde probleem hier, dezelfde kaart.

Heb jij ooit 7.04 met die kaart gedraaid, Nunslaughter?

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Wicd probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/18, 13:38:30 »
Ik heb WICD geinstalleerd met madwifi in preferences. Deze morgen had ik perfecte wireless connectie waarbij ook de  wired connectie beschikbaar was in het keuze menu van wicd. Beide connectie werkten.


In Wicd is er alleen nog de wired connectie.

Het heeft dus gewerkt. Ik had een soortgelijk probleem met een  wpa key die altijd verdween. De oplossing toen was: Systeem > Netwerk > Netwerkinstellingen > Draadloze verbinding > Aanvinken : deze verbinding activeren.
Zo simpel was dat, maar dat wil nog niet zeggen dat dit bij jou het geval is.

Wicd probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/18, 13:52:39 »
Citaat van: Scormen
Zelfde probleem hier, dezelfde kaart.

Heb jij ooit 7.04 met die kaart gedraaid, Nunslaughter?

Grtz,
Kris
neen, de driver zit pas vanaf de 2.6.22 kernel erin...ik heb ook nooit de driver kunnen compileren in feisty...

tsja, het is wachten voor mij op een nieuwe kernel...wel jammer dat het zo ambetant lang op zich laat wachten...

Wicd probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/18, 16:04:35 »
In gutsy is de kernel 2.6.22-14-generic  al aanwezig. De bewuste driver zit er ook in. Ik vind hem hier in de bestandsbrowser /lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/wireless/iwlwifi/iwlwifi/origin
Kijk ook eens naar de volgende url:
http://www.linlap.com/wiki/Configuring+the+iwl4965+driver+for+the+Intel+4965AGN+wireless+controller#UbuntuKUbuntuXUbuntuLinux710

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Wicd probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/18, 16:19:12 »
Dan denk ik dat we nog een andere versie van de driver nodig hebben, terelfderure.
Domme vraag misschien, maar staan er tijdslimieten op wanneer er nieuwe kernels uitkomen?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Wicd probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/18, 16:26:31 »
Citaat van: terelfderure
In gutsy is de kernel 2.6.22-14-generic  al aanwezig. De bewuste driver zit er ook in. Ik vind hem hier in de bestandsbrowser /lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/wireless/iwlwifi/iwlwifi/origin
Kijk ook eens naar de volgende url:
http://www.linlap.com/wiki/Configuring+the+iwl4965+driver+for+the+Intel+4965AGN+wireless+controller#UbuntuKUbuntuXUbuntuLinux710
ik weet dat de driver in gutsy zit, maar dat is een kutdriver...

ge kunt zelf proberen hem te updaten, maar zoals gezegd, heb ik de mijne zo naar de knoppe geholpen...

http://www.intellinuxwireless.org/?p=iwlwifi

Wicd probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/19, 11:25:02 »
Ik ben even gaan googlen en heb wat gevonden ivm de kernel.
De volgende stable kernel nl 2.6.24 is er nog niet. MAAR de tussenstap de 2.6.23 is er al van september.
Er zijn daar tal van verbeteringen  zoals VPN en networking-en van een hoop zaken snap ik niets .De rubriek 2.7 van de volgende site legt het goed uit: http://kernelnewbies.org/LinuxChanges#head-3bda03a188e45ba89c0ef5a1c10f9b0a5dd19243
De volgende uitspraak vond ik wel treffend:
2.6.23 also adds DMI/SMBIOS based module autoloading to the Linux kernel. The idea is to load laptop drivers automatically (and other drivers which cannot be autoloaded otherwise), based on the DMI system identification information of the BIOS. Right now most distros manually try to load all available laptop drivers on bootup in the hope that at least one of them loads successfully. This patch does away with all that, and uses udev to automatically load matching drivers on the right machines.

De driver iwl...  in de kernelmodule is er wel, maar het boeltje start niet op. Er staat letterlijk dat de distro's zo maar lukraak naar een driver zoeken in de hoop dat bvb wireless zou opstarten. Nu gaat men naar het bios om de zaak op te lossen, als ik het goed begrepen heb.
Ik zou zeggen , probeer een kernel update. Hoe dat juist werkt  ????

webdevel

  • Gast
Wicd probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/19, 14:12:52 »
Bedankt allemaal voor jullie bijdragen. Ik ga serieus werk maken van de kernel update. Liojkt me de meest voor de hand liggende. Het gekke is wel dat er sprake is, in de nieuwe kernel, van de driver IWLwifi.

Maar mijn lsmod uitkomst geeft aan dat er al een dergelijke driver is speciaal voor de kaart......!

Ik houd jullie ff op de hoogte van de vorderingen of het gebrek daaraan.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groeten,

webdevel

  • Gast
Wicd probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/20, 09:37:00 »
OK hier een update,

Geswitched naar Ubuntu 7.10. Het probleem blijft bestaan. Deze morgen nog gechecked en toen deed ie het, 2e keer gechecked = geen sjoege.

Lsmod geeft aan dat de driver voor het apparaat is geladen.

iwconfig geeft aan dat het accesspoint niet is geassocieerd, Link Quality = 0, Signal level = 0.
 
ifconfig
hardware address op wlan0: 00:13:E8:2F:E0:75. status up, broadcast running. No further specifics.

Wat is er te doen aan dat probleem dat de ene keer ie wel doet, de andere keer niet zonder nu duidelijke reden. Zijn er nog andere stappen die ik kan nemen hoe ik kan onderzoeken wat er aan de hand is?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groeten

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Wicd probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/20, 13:06:41 »
Dat is hetgeen waar de posters van dit topic allemaal mee zitten :)
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Wicd probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/20, 16:15:47 »
De forums staan vol met laptops die niet, af en toe, en wel werken met een wireless verbinding. Eigenaardig dat gewone desktops daar minder problemen mee hebben, maar die zijn meestal niet merkgebonden!!!!!
De iwl 4965 saga gaat verder; ik heb iets ontdekt op het Engelstalige Ubuntu forum. Een onverlaat had via Synaptic de kernel server image geïnstalleerd en dat werkte.
Na installatie rebooten , Grub had de kernel er mooi ingezet enz..
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=587922&highlight=iwl4965
De aanhouder wint....

Wicd probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/20, 22:25:13 »
Hier ben ik nog eens... Ik heb je gegevens van je iwcconfig nader bekeken en daar viel mij op dat je ESSID "" niet ingevuld was (waarschijnlijk zelf weggelaten voor de veiligheid) en dat je frequentie 2.412 overeenkomt met channel 1. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je router op channel 1 staat. Meestal staat die op channel 11 of 2.462
Als je niet op hetzelfde kanaal zit, dan weet je het wel. Als je contact hebt is je kanaal goed,want je driver staat meestal op auto en zoekt het kanaal van je router. Je kunt er ook uitgegooid worden door een stoorzender en wat weet ik nog meer.
Je kunt volgens mijn info (ubuntu) je kanaal ook vast zetten met het volgende commando  sudo iwconfig channel Hier vervang je dan ath0 door wlan0
Ch 1 2.412
Ch 2 2.417
CH 3 2.422
CH 4 2.427  telkens met 5 vermeerderen