Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub rescue  (gelezen 1821 keer)

Offline Oester

  • Lid
Grub rescue
« Gepost op: 2011/09/29, 14:58:46 »
Wat een gedoe zeg !!!
Ik wil Ubuntu van mijn harde schijf af hebben, en er weer Windows 7 op zetten. Maar om één of andere reden boot mijn Windows 7 cd niet meer nu UBuntu er op staat. Terwijl hij dat anders wel altijd deed. Nu heb ik inmiddels zoveel zitten %$&*@! dat mijn pc alleen nog maar opstart met de melding: grub rescue. Dus nu heb ik nix meer: geen Ubuntu, en geen Windows 7. Het is allemaal toch veel lastiger als dat ze op internet laten overkomen. Ik ben er in ieder geval al heel lang met aan het klooien, om een dual boot installatie te krijgen. Wie o wie kan me nu verder helpen? Ik wil nu eerst Windows 7 installeren, en daarna zie ik wel weer verder.

Re: Grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/29, 16:34:17 »
Kijk eerst eens via de live cd, met het programma gparted welke en wat voor een partities op je harde schijf staan. Als je namelijk de gehele schijf geformatteerd hebt naar ext4 of ext3, "ziet" Windows geen harde schijf en zal ook niet willen installeren.
Lees deze link http://sites.google.com/site/computertip/installeren eerst eens door. Ik denk wel dat je met Gparted van de Ubuntu live cd eerst een nieuwe indeling moet maken. Mocht je nog op problemen stuiten schrijf dan weer.

Voorlopig geschrapt.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 22:46:07 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/29, 19:41:34 »

LiveCD ubuntu opstarten

Ubuntu uitproberen kiezen

Gparted opstarten, Device, create new partion tabel, standaard word een MSdos parttion gekozen, die moet je ook hebben.

Partion maak een nieuwe partitie NTFS

Computer opnieuw opstarten
Load de default settings van je BIOS

Probeer daarna je Windows installatie DVD weer




Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/30, 20:18:07 »
Je computer start gewoon niet van CD denk ik. Dat ligt dan niet aan grub of ubuntu, maar is een BIOS-instelling. (opstartvolgorde / boot order).

Bij de meeste PC's krijg je een keuzemenutje als je tijdens POST op F8 (of F2, of F12) drukt, waarmee je kan kiezen vanaf welke schijf die ene keer opgestart moet worden.

Anders moet je echt de BIOS in en kijken of daar de CDrom als eerste staat. Als je niet weet met welke toets je in het bios kan komen: Forceer een keyboard error door tijdens het opstarten een toets lang ingedrukt te houden, meestal hangt 'ie dan met een melding á la "Keyboard error, press F1 to continue or F2 for setup". (Als je PC alleen een groot logo weergeeft tijdens post, en geen tekst, kan het soms lastig zijn uit te zoeken welke toets je moet hebben)

Re: Grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/01, 00:07:27 »
* Ten eerste, met gefrustreerd taalgebruik kom je nergens.
* Ten tweede, denk na voordat je iets doet. Ken je de gevolgen van een bepaalde actie, in dit geval het verwijderen van een partitie? Heb je je voldoende ingelezen?
* Probeer het bootmenu van je BIOS te openen, zoals hierboven beschreven.

Re: Grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/01, 10:01:21 »
Begrijp de frustratie van "Oester" wel een beetje, en "Cumulus007" heeft gelijk denk een beetje om je taalgebruik.

Heb hetzelfde probleem gehad met een nieuwe computer daar kon ik met veel moeite de windows fabrieksinstallatie terug krijgen.
Vooral alsje  meer dan 3 partities hebt, moet je werken met een extendend partities, geen probleem zolang je weet wat je doet.
Heb op mijn test computer Ubuntu, Xbuntu, en windows Xp broederlijk naast elkaar, en ze doen het alle drie.
Dus het kan wel.

"Oester" heeft al een dag of 2 niet gereageerd, het probleem heeft zich misschien inmiddels opgelost.
Bovendien... eerlijk...... het is ook een windows probleem, Ubuntu zou "Oester" waarschijnlijk zonder problemen kunnen installeren.

 
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grub rescue
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/01, 13:15:42 »
Hoewel ik de kwaliteit van de site niet kan beoordelen (ik gebruik geen Windows thuis, geen ervaringen met Windows 7), wil ik je hierbij verwijzen naar deze installatie-site voor Windows 7. De stappen en aandachtspunten lijken mij begrijpelijk en logisch in elkaar te zitten.

Belangrijk zijn volgens mij 2 punten:
1. Als er bepaalde drivers voor je hardware ontbreken wordt de harddisk door Windows 7 niet gezien. Het advies is dus: kies de installatie met "Stuurprogramma laden vanaf diskette, CD of USB-stick".
2. Je manier van installeren en gedeeltelijk verwijderen van Ubuntu is mij niet duidelijk. Vandaar dat het waarschijnlijk zonder een herinstallatie van Windows 7 kan nadat je "1." hebt gedaan. Kies op de DVD dan voor "naar installaties zoeken". Daarna moet je volgens bepaalde internetpagina's nog 2 keer rebooten met de DVD en daarbij kiezen voor "opstartherstel". Op deze manier wordt de code om Windows te starten weer in de Master Boot Record (MBR) van je harde schijf geschreven.

Omdat je al enige tijd bezig geweest bet, kan je deze handelingen misschien ook bij een Ubuntu-steunpunt laten doen. Dan heb je "live" uitleg en je ziet de handelingen die worden uitgevoerd. Telkens als iets onduidelijk is, kan je tussentijds vragen.

Extra vraag: heb je met BitLocker of andere versleutelings-programma's gewerkt?

Edit: Ik zag in een ander bericht nu dat je een Trojan in Windows had, misschien heb je ook nog meer virusbesmettingen op de harde schijf of in de MBR. Dat kan misschien de reden voor het vreemde gedrag zijn.

Als je vanaf 0 wilt beginnen, dan kan dat op een vrij ruige & schone manier:
De HD compleet "vernietigen", d.w.z. alle data en de MBR worden verwijderd met een Linux live-CD en de onderstaande opdrachten in een terminal:
dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=2048Hierna moet een nieuwe partitietabel worden aangemaakt met:
fdisk /dev/sdaDe melding "tabel corrupted" komt bij fdisk omdat geen partitietabel meer bestaat. Je moet dan met de optie w een nieuwe tabel maken en daarna met q het programma fdisk beëindigen.

Hierna is het weer mogelijk een installatie van Windows of Linux uit te voeren. Kies in beide gevallen voor de "uitgebreide" modus. Daarin worden opties getoond waarmee je de indeling van de HD zelf kan bepalen. Vooraf kan je een vraag in het forum plaatsen voor een passende indeling van je HD (dat is afhankelijk van je gebruikers-wensen/eisen).
« Laatst bewerkt op: 2011/10/01, 14:44:06 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce