Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik heb een oudere versie van Unbuntu  (gelezen 2891 keer)

albertinedon

  • Gast
Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Gepost op: 2009/03/28, 13:50:24 »
Hallootjes

Ik heb een oudere versie van Unbuntu op mijn computer staan en wil 8.10 daar overheen schrijven is dat mogelijk en  hoe ??

Offline ivo

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/28, 14:01:28 »
8.10 downloaden en die er overheen rossen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Dwarrel

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/28, 14:39:15 »
Welke oudere versie heb je?
Wil je je data behouden?
Als je je data niet hoeft te houden kan je gewoon simpel 8.10 installeren over de oude heen.

timmy

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/28, 18:03:34 »

timmy

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/28, 18:04:10 »
Hoort dit topic eigenlijk wel in deze categorie?
Ik bedoel; moet dit niet naar Installatie?

Offline Hanssun

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/28, 21:38:25 »
8.10 downloaden en die er overheen rossen.


ik ga met Ivo mee , gewoon er overheen zetten ;)

Gr Hans,

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/29, 10:16:11 »
Daar wil ik toch even een opmerking over maken.
Volgens mij moet je verder kijken dan alleen de nieuwe versie software installatie.

Het gaat mij met name om de hardwarecompabiliteit.
Bij mij kon ik 8.10 niet installeren. De Alternate 8.04 LTS lukte wel en vervolgens met de uitstekende hulp van dit forum o.a. draadloos en mijn beeldscherminstellingen op mijn laptop uiteindelijk goed gekregen.

Hetzelfde kwam ik op mijn PC tegen door de ATI videokaart. Uiteindelijk daar ook opgelost met de 8.04 LTS. :D

Via een herinstallatie begin je inderdaad schoon, maar ik zou zeggen dat via een Synaptic upgrade je (hardware) aanpassingen in elk geval overeind blijven (of is dat niet zo?). Want je loopt het risico dat het met de hardware ergens fout gaat. Ik denk dat dit zeker zo is als dit al bij een andere (hogere) Ubuntu versie ook al het geval geweest is (zoals bij mij).

Voor mij een reden om niet zomaar te upgraden, noch via Synaptic, noch via een schone installatie. Hoewel ik het wel graag zou willen. Maar hoe je er dan achter komt dat dit hardwarematig gaat lukken weet ik nog niet. Heb daar geen ervaring mee. :|

Groet,
Frits
« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 10:22:44 door FrSu »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/29, 10:35:32 »
je kunt het beste eerst even testen door een line sessie te draaien vanaf cd,, 8.04 of 8.10.

draait een van deze beide zonder problemen dan kan je imo best een verse install doen.
upgraden kan ook,, heb ik ook al vaker gedaan zonder problemen maar je hebt kans op data verlies of vage problemen volgens sommige,,  dus maak zowiezo een backup van je huidige home.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/29, 10:58:40 »
Hallootjes

Ik heb een oudere versie van Unbuntu op mijn computer staan en wil 8.10 daar overheen schrijven is dat mogelijk en  hoe ??

Hoe oud is die oudere versie? Als de versie ouder is dan 8.04 zou ik sowieso gaan voor een schone installatie. Even een backup maken van alles wat je wilt bewaren naar een externe schijf of DVD. Ook als je zaken buiten de standaard pakketbronnen om hebt geinstalleerd zou ik aanraden een schone installatie te doen.

Het upgraden is me tot nu toe alleen goed gelukt door maar 1 versie omhoog te gaan en ook alleen wanneer een volledig standaard systeem had. De andere upgrades hebben bij mij altijd nog geleid tot alsnog een schone herinstallatie...

Dan is dit beslist de beste manier: http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

En ik zou kiezen voor een aparte /home
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/29, 11:28:05 »
je kunt het beste eerst even testen door een line sessie te draaien vanaf cd,, 8.04 of 8.10.

draait een van deze beide zonder problemen dan kan je imo best een verse install doen.
upgraden kan ook,, heb ik ook al vaker gedaan zonder problemen maar je hebt kans op data verlies of vage problemen volgens sommige,,  dus maak zowiezo een backup van je huidige home.

Ik heb destijds de 8.10 live CD geprobeerd. Die werkte wel, maar installeren wou toch niet goed lukken i.v.m. de genoemde hardware problemen. De 8.04 LTS Alternate is voor mij uiteindelijk de beste oplossing gebleken.

Kom ik terug bij mijn opmerking: Het gaat niet alleen om een software upgrade, al dan niet via een schone installatie, ook de hardware moet met de upgrade versie kunnen werken. En dit laatste is wat lastiger uit te zoeken. :evil:
« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 11:36:35 door FrSu »

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/29, 11:52:31 »
De 8.04 LTS Alternate is voor mij uiteindelijk de beste oplossing gebleken.

Heb je dan ook wel de 8.10 alternate cd geprobeerd?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/29, 12:50:58 »
Heb slechte ervaringen met de 8.10 en ben daarom daar niet mee verder gegaan.
Heb de Jaunty A4 geprobeerd en die werkt zo op het eerste gezicht wel.
Ben ermee gestopt uit te proberen, omdat ik (nog) geen goed gevoel heb bij de hardwarecompabiliteit mocht ik toch gaan installeren.

Anders gesteld: Geeft het goed werken van de Live CD een goede zekerheid dat de installatie hardwarematig dan ook gaat lukken?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/29, 13:10:49 »
Als de LiveCd vlekkeloos werkt, dan zou volgens mij de installatie ook goed moeten gaan. Als er problemen zijn met een LiveCd kun je de alternate cd proberen, hiermee lukt het dan vaak alsnog om een goed werkend systeem te installeren.

Ik weet niet hoe het momenteel zit met de driverondersteuning voor ATI kaarten, ik heb namelijk zelf Intel en Geforce. Maar ik weet zeker dat er op dit forum mensen zijn met ATI kaarten en deze wel goed draaiend hebben gekregen.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/29, 13:23:59 »
Ik heb ergens hier op dit forum gelezen dat de Live CD zijn eigen grafische omgeving gebruikt, zodat je na installatie toch nog problemen kunt krijgen met je eigen kaart.  :|

Voor de topicstarter is het daarom volgens mij een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag.
Even een (al dan niet schone) installatie doen geeft m.i. geen zekerheid op succes. In elk geval werkt het bij mij niet zo eenvoudig. Voorzichtigheid m.b.t. behoud bestanden is sowieso geboden en m.b.t. de hardware zou ik het eenduidige antwoord niet weten. Ik worstel er zelf ook mee.

Misschien een installatie er volledig naast zetten? Dan kun je eerst zien of alles werkt. Hoe je dan later je oude installatie verwijderd, na overzetting van alle gegevens, is op dit forum waarschijnlijk ook het nodige over te vinden. Ik denk dat ik het zelf zo ga proberen als Jaunty Alternate TLS er is.



« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 13:34:14 door FrSu »

Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/29, 13:39:33 »
Ik heb ergens hier op dit forum gelezen dat de Live CD zijn eigen grafische omgeving gebruikt, zodat je na installatie toch nog problemen kunt krijgen met je eigen kaart.  :|

Voor de topicstarter is het daarom volgens mij een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag.
Even een (al dan niet schone) installatie doen geeft m.i. geen zekerheid op succes. In elk geval werkt het bij mij niet zo eenvoudig. Voorzichtigheid m.b.t. behoud bestanden is sowieso geboden en m.b.t. de hardware zou ik het eenduidige antwoord niet weten. Ik worstel er zelf ook mee.

Misschien een installatie er volledig naast zetten? Dan kun je eerst zien of alles werkt. Hoe je dan later je oude installatie verwijderd, na overzetting van alle gegevens, is op dit forum waarschijnlijk ook het nodige over te vinden. Ik denk dat ik het zelf zo ga proberen als Jaunty Alternate TLS er is.




Dat klopt niet, de Live cd is een reguliere installatie vanaf een cd.

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/29, 14:10:38 »
"Dat klopt niet, de Live cd is een reguliere installatie vanaf een cd"

Begrijp niet wat je hiermee bedoelt, kun je dit toelichten?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/31, 09:03:34 »
"Dat klopt niet, de Live cd is een reguliere installatie vanaf een cd"

Begrijp niet wat je hiermee bedoelt, kun je dit toelichten?

De Live cd is in feite niet meer dan een uitgevoerde installatie op CD ipv op je harde schijf. Met andere woorden: De drivers die gebruikt worden door de Live CD staan staan gewoon op de CD en worden bij een installatie meegeinstalleerd.

Er zijn ook tooltjes om een eigen Live cd/DVD te maken:

http://www.geekconnection.org/remastersys/remastersystool.html

http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/31, 18:42:44 »
Dan zou het testen met een live CD toch de beste optie zijn voor de topicstarter (En ook voor mij als Jaunty er definitief is  ;))

Groet,
Frits

Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/09, 23:12:21 »
... en als ik topicstarter was, dan wist ik nu niet zo heel goed wat ik nu moest doen.

@ topicstarter:
het best kun je de Desktop CD (livecd) van 8.04 proberen.
Niet direct installeren, maar gewoon testen vanaf de cd dus.

Als alles werkt, dan werkt alles ook na installatie - dat is (bijna) gegarandeerd, als de installatie althans goed doorlopen wordt (en dat gebeurt ook).

Mocht je tegen problemen aanlopen, dan roep je maar.

Succes,

Steven

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/10, 00:08:59 »
Ik heb ergens hier op dit forum gelezen dat de Live CD zijn eigen grafische omgeving gebruikt, zodat je na installatie toch nog problemen kunt krijgen met je eigen kaart.  :|
Dat klopt, als ik me niet bedrieg word voor de LiveCD de vesa driver gebruikt en kan je daarna alsnog problemen krijgen zoals ik ook gehad heb met de 8.10 die ik tenandere niet gebruik.

Misschien een installatie er volledig naast zetten? Dan kun je eerst zien of alles werkt. Hoe je dan later je oude installatie verwijderd, na overzetting van alle gegevens, is op dit forum waarschijnlijk ook het nodige over te vinden. Ik denk dat ik het zelf zo ga proberen als Jaunty Alternate TLS er is.
En dit is een goede raad, een verse install naast de andere om deze eerst te testen, daarna kan je en definitieve verse install doen, eventueel gebruik makend van de gehele schijf of in dual-boot als windows er nog op staat.
Wel een backup maken van al je documenten, foto's, e.d. En als windows erop staat eerst defragmenteren.

En, FrSu, vergeet niet dat Jaunty géén LTS is maar een reguliere (tussentijdse) versie is.

Albetinedon, Ik zou gaan voor de 8.04.2 LTS (Long Term Support) deze word 3jaar ondersteund Of even wachten tot de release van 9.04 binnen enkele dagen.

Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

FrSu

  • Gast
Re: Ik heb een oudere versie van Unbuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/11, 10:16:24 »
Eens.  ;)