Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?  (gelezen 41694 keer)

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/11/20, 17:12:17 »
Een algemene opmerking:
het was niet mijn bedoeling om er een klaag-topic van te maken. Het hoofdstuk Drivers is genoteerd.
Mijn excuses!! Ik probeer reeds van 2007 met Linux te werken en vanaf 2008 met Ubuntu. We zijn eind 2014 en ik slaag er nog steeds niet in. Ergens is het voor mij moeilijk te aanvaarden dat ik zo ontzettend dom ben?
Vistaus,
Eén van die Windows boeren in mijn buurt werkt enkel met Blackberry. Ik heb hem nog nooit horen klagen over de compatibiliteit met Windows? Maar goed, hij moet reclame maken voor eigen winkel?
Partyrabbit,
Ik wil gerust veel van hetgene dat u verteld, bevestigen. Maar kom je dan niet tot de conclusie dat Linux vooral goed draait op ouder materiaal? Iets wat anderen als schroot beschouwen?
Waar ik u wel ga tegenspreken is de hulp in mijn streek omtrent Linux. Ik zie daar niet vlug verandering in komen. Windows lijkt hier nog altijd gemeengoed te zijn? Zelfs veel telefoons draaien hier W... Nokia kennen de mensen en W kennen ze ook. Mensen zijn nu éénmaal een gewoonte dier?

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/11/20, 18:20:31 »
Maar kom je dan niet tot de conclusie dat Linux vooral goed draait op ouder materiaal? Iets wat anderen als schroot beschouwen?

Ik heb toch al nooit de behoefte gehad om het nieuwste van het nieuwste te moeten hebben. Kost bakken geld en die wedloop win je toch nooit. Wat nog in de winkel staat is eigenlijk al verouderd.
Ouwe zooi? Nee hoor.  Niet goed genoeg voor sommigen, dat wel.
Een pc ontwikkeld ergens tussen nieuw en twee jaar oud beschouw ik al nieuw. En een van tussen 2 en 4 jaar oud nog als goed genoeg.

Overigens werkte zoals ik al zei op deze desktop van een jaar oud het geluid nog steeds niet onder w8.1 (uitblijven drivers) en prima meteen bij installatie van linux zonder verdere handelingen.

Windows lijkt hier nog altijd gemeengoed te zijn? Mensen zijn nu éénmaal een gewoonte dier?

Klopt. Jammer hè. 8-)
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 18:28:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/11/20, 20:22:34 »
Mijn excuses!! Ik probeer reeds van 2007 met Linux te werken en vanaf 2008 met Ubuntu. We zijn eind 2014 en ik slaag er nog steeds niet in. Ergens is het voor mij moeilijk te aanvaarden dat ik zo ontzettend dom ben?
Vistaus,
Eén van die Windows boeren in mijn buurt werkt enkel met Blackberry. Ik heb hem nog nooit horen klagen over de compatibiliteit met Windows? Maar goed, hij moet reclame maken voor eigen winkel?

Maar nu spreek je je eigen punt tegen. Jij had het over een beginner met Linux die het gauw opgeeft als een driver niet te vinden is. Toen gaf ik eenzelfde voorbeeld op Windows met de BB-driver. En heb jij het over iemand die een eigen winkel heeft en enkel met BB werkt? Die heeft er dus al ervaring mee. Die ervaring had ik dus niet en werd dus in het diepe gegooid w.b.t. die driver. Dat is dus precies zo'n zelfde iets op Windows waar een beginner snel klaar mee zou zijn. Dus zowel Windows als Linux hebben wel eens datzelfde probleem met het vinden van drivers.

Trouwens, dat jou buurt Nokia's gebruikt met Windows Phone is leuk en aardig maar dat kun je verre van gemeengoed noemen. Windows op de desktop heb je volkomen gelijk in, maar het marktaandeel van Nokia's Windows Phones is dramatisch laag dus dat jou buurt toevallig wel Nokia's gebruikt zegt niks over de rest van de wereld (of België).

Frederik

  • Gast
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/11/20, 21:55:07 »
Voor mij is het ontbreken van de nodige drivers het grootste struikelblok. Voor Windows bestaan die drivers altijd. Soms werkt de driver die in Linux zit beter, maar onder Windows krijg men het ook werkend, ook al is het maar voor 25 %. Verder zijn er voldoende mensen in mijn streek die tegen betaling een "kapotte Windows" willen herstellen. Voor linux heb ik Pjotr's website en dit forum. Ubuntu 12.04 heeft nooit willen werken naar behoren op mijn machine. Als ik als "consument" en beginner een Ubuntu besturingssysteem wil installeren, dan wil ik niet tegen de muur oplopen van een niet werkende driver van bijvoorbeeld de grafische kaart. Als beginner geef je het dan reeds op. Op zich vind ik Ubuntu een goed besturingssysteem, alleen het ontbreken van de nodige drivers, of een uitgebreide begeleiding en uitleg in het Nederlands hoe men een bepaalde driver goed kan installeren, is voor mij het grootste struikelblok. W7 installeren verloopt voor mij overigens prima. Ik ondervind minder problemen dan bij Linux. En loopt de installatie van W7 fout, er wonen drie mensen in mijn onmiddellijke omgeving die me willen bijstaan.

Een hele begrijpelijke en terechte reactie. Zo gaat het er bij mij ook aan toe.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/11/20, 22:34:05 »
Tussenvraag:  iben ik te volgen ?
Niet helemaal. In plaats van een digitale kloof op te werpen stel ik voor deze (schijnbaar ingewikkelde) zaken op de wiki zo eenvoudig mogelijk uit te leggen inclusief "valkuilen" (sleutel kwijt = versleutelde gegevens kwijt).

Kan iedereen zelf kiezen om LVM partitiebeheer (waarom zou je?) of versleuteling (waarom zou je?) of “Versleutel mijn persoonlijke map” (waarom zou je?) aan te vinken.

Standaard staan deze opties toch uit in het installatieprogramma? Waarom aanvinken?

Verbeterpunt voor de wiki: Op de NL-documentatie wiki is er (nog) weinig toelichting op de installatie-optie “Versleutel mijn persoonlijke map” (variatie op “VersleuteldePrivateMap”). To do.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/11/20, 22:43:43 »
Ikzelf denk aan begrippen als 1) Stabiliteit van het besturingssysteem en 2) Ontsluiten van doeltreffende informatie. Het ís online, maar dient beter beschikbaar te worden gemaakt.  3) Samenwerken, een bijdrage leveren.

En waaraan denken jullie aan ?

Wat bij mij ook mede doorslag geeft is hoe licht linux draait.

Waar ik zonder proggies open met windows 1,1gb intern geheugen gebruikte is dat met linux iets van 300mb(?).
Waar ik onder windows op de harddisc 70gb had stond er na het overzetten van dezelfde bestanden, email en dezelfde (soort) programma's onder linux nog maar 35gb op. Nu na nog meer installaties die ik onder win niet had staat er nog steeds maar 50gb op.

Dat is op de desktop. En op de laptop hetzelfde verhaal.
Beide computers draaien een stuk rustiger. De koeling van de laptop bijvoorbeeld springt onder linux amper meer aan, hooguit 25% tov win. Op de desktop hoef ik amper meer te wachten tot iets opgestart, uitgevoerd, of ingeladen is, want werkruimte te over. Internetten gaat sneller want al die webdata hoeft niet meer gescant te worden.

Dit zorgt volgens mij voor minder crashes (minder snel "struikelen tijdens hard lopen") en een langere levensduur pc (minder hard werken én minder snel "te klein").
Je kunt makkelijker op "ouwe zooi" blijven werken.

ps: ik ben niet "cheap", maar met diverse computers zoals ook voor de kids, in een huisnetwerk, is "alles nieuw" simpelweg niet te betalen. Oudere pc doorschuiven gaat veel makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 22:52:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/11/21, 10:24:59 »
Om die vraag gelijk maar te beantwoorden: ja, mits ...

Natuurlijk wil ik als Linux gebruiker dat Ubuntu een succes is, ook voor consumenten. Voor mensen die uw familie of kennissen zouden kunnen zijn. En wat is de praktijk, hoe maak je je start in Ubuntu?

De praktijk is: je installeert het besturingsysteem door op te starten van vanaf de Ubuntu LiveCD, die je zelf gebrand hebt. Of dit klusje wordt door een kind of kennis uitgevoerd.

Stop. Dat gaat te snel. Van te voren dien je je te verdiepen in :
  -  wat voor installatie je uitvoert,
  -  welke eisen worden gesteld aan de computer,
  -  hoe zit het met randapparatuur
  -  waar vind je de documentatie,
  -  welke programma's ga ik gebruiken,
  -  hoe heten die programma's
  -  waarom de terminal gebruiken
  -  wie kan ik benaderen voor vragen

(KNIP)


Jij praat nu over consumenten die zelf hun OS kunnen installeren ? of niet ?

Want de doorsnee consument kan geen windows installeren en dus ook geen Linux/ Ubuntu....

De mensen die dit wel zelf kunnen zijn over het algemeen heel voorzichtig om hun PC niet om zeep te helpen en zullen op voorhand info verzamelen.

Dat je tijdens de installatie van Linux / Ubuntu bepaalde keuzes krijgt waar je niet direct wat mee kan is logisch, maar hij doet altijd zelf een voorstel voor jouw en als je dat volgt zal er niet iets geks gebeuren.

Ga eens Debian server installeren en verbaas je over de hoeveelheid keuzes die je kan maken tijdens de installatie, BTW allemaal met Y-N te beantwoorden en wederom doet Debian zelf de voorstellen ...

Kwestie van goed lezen..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/11/21, 10:52:37 »
Jij praat nu over consumenten die zelf hun OS kunnen installeren ? of niet ?

Want de doorsnee consument kan geen windows installeren en dus ook geen Linux/ Ubuntu....

 [ ....  ]

Kwestie van goed lezen..     [  ....  van de instructies]

@testcees en @Gandyman: Jullie hebben me overtuigd/aan het denken gezet. 

Als ik de reacties van @testcees en @Gandyman  combineer komt er een realistisch beeld te voorschijn, dat we ons als consument niet beseffen.  Kort samengevat : "Bankzaken regelen m.b.v. je computer is een serieuze zaak; blijf met je tengels van het OS af."

Hoe is de Nederlandse Ubuntu gemeenschap dan op te vatten, het zijn duidelijk dus geen consumenten.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 10:54:47 door EZ-man »

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/11/21, 11:11:20 »
Citaat
Hoe is de Nederlandse Ubuntu gemeenschap dan op te vatten, het zijn duidelijk dus geen consumenten.

Het zijn wel consumenten maar geen doorsnee consumenten.
Het zijn mensen die als hobby computers hebben en zich verdiepen in de materie en daarnaast vrijheid willen hebben zodat de computer doet wat zij willen, en niet dat zij moeten doen wat de computer wil, zoal in windows.

De gemiddelde consument (ik schat 85% vd bevolking) snapt in het geheel niet hoe een computer of software werkt.
Niet alleen hun pc maar ook hun telefoon of televisie if hun auto....

Ook al die mensen met hun Iphone, had laatst iemand naast me waarvan dat ding was vastgelopen en vervolgens was gereset door de monteur.
Hij had als het ware een nieuwe telefoon.....  =D

Daar begon de paniek, waar was zijn Whatsapp ?? en waar zijn de foto's ? en waar zijn mijn filmpjes??
Waarop ik zij, Iphone is een ster in het maken van backups dus je hoeft alleen je backups te te halen en je bent klaar.
Na 10 minuten gescheld had hij geen backups gevonden, toen ik vroeg heb je die wel gemaakt ? antwoorde hij : gaat toch automatisch ?
Ik ga kijken en er waren wel wat backups gemaakt, voor contacten ed maar voor de rest niet.

Hij snapte er in ieder geval geen hout van, en zo maak ik dagelijks mensen mee die het niet snappen.

Internet krijg je toch via outlook expres en via internet explorer ?
Neen, je moet een abonnement afsluiten bij een provider......

Wifi is heel handig want dan hoef je ook je telefoon niet meer op te laden....
uuh neen, wifi is draadloos netwerk verbinding....

en ga zo maar door....

Dat iedereen windows gebruikt komt alleen maar omdat het er al op staat.

Wanneer nu alle winkels alleen maar computers verkopen met Ubuntu erop zal over een paar jaar iedereen in Nederland (de wereld) Ubuntu gebruiken...
Zo simpel werkt de marketing...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/11/21, 11:27:07 »
Dat iedereen windows gebruikt komt alleen maar omdat het er al op staat.

Wanneer nu alle winkels alleen maar computers verkopen met Ubuntu erop zal over een paar jaar iedereen in Nederland (de wereld) Ubuntu gebruiken...
Zo simpel werkt de marketing...

Dat is een waarheid als een koe. En verder is het ook zo dat je niks kan missen als je het niet eens kent. Mensen hebben geen enkel idee hoe lekker een Linux machine werkt en hoe simpel (ik trek het even breder dan alleen ons Ubuntu, Mint e.d.). Veel mensen waarvoor ik een XP bak omzette naar Ubuntu zeggen: "lekker simpel!"

Daar ligt misschien een kans. We moeten de Linux systemen onder de mensen zien te krijgen.  Bij een grote computerzaak staan altijd van die opstellingen vol demo machines en speel maar raak. Nou zijn we daar natuurlijk absoluut niet welkom :D, maar in een buurthuis dan misschien? Of krijg je dan alleen mensen die geholpen willen worden met hun ellende op een "ander systeem"?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/11/21, 11:32:41 »
Voor de duidelijkheid:

De consument installeert niet zelf, dus een voorgeinstalleerde computer geniet de voorkeur.
Dat zal dan bijna altijd Windows zijn, en zolang de consument niet anders wil, kun je hier roepen en aanpassen wat je wilt, maar er zullen niet echt veel meer mensen Linux gaan draaien.

De consument die wel zelf installeert (ik zei de gek) doet dat ook vaak voor anderen.
Zodra die computer niet in mijn huis of vlakbij staat zet ik er lekker Windows op.
Ik heb simpelweg niet genoeg tijd om bij elk "Linuxprobleem" op te komen draven.

Als derde punt, alhoewel ik de kracht van de Terminal zo langzamerhand wel begin te begrijpen, kan de gemiddelde consument nog niet de DOS prompt openen in Windows, dus laat staan iets met de Terminal doen.

Wanneer je van het eerste punt uitgaat, zijn discussies over installeren eigenlijk overbodig:-)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/11/21, 11:37:05 »
Voor de duidelijkheid:

De consument installeert niet zelf, dus een voorgeinstalleerde computer geniet de voorkeur.
Dat zal dan bijna altijd Windows zijn, en zolang de consument niet anders wil, kun je hier roepen en aanpassen wat je wilt, maar er zullen niet echt veel meer mensen Linux gaan draaien.

Dat dachten we ook toen de iPhone regeerde maar kijk nu eens naar het marktaandeel van bijv. Android.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/11/21, 11:41:18 »
Een paar Linux liefhebbers tegen GOOGLE?

Komop de Android toestellen zijn toch ook allemaal voorgeinstalleerd.
Heb er net nog 1 gehardbricked:-(


Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/11/21, 11:46:52 »
Een paar Linux liefhebbers tegen GOOGLE?

Ik ben niet 100% tegen Google, maar wel tegen sommige van hun producten zoals Android.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/11/21, 11:49:10 »
Dat moge duidelijk zijn maar dat veranderd niets aan mijn eerste punt lijkt mij?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/11/21, 11:50:21 »
Dit gaat de goede kant op in de discussie; "prikkelend". Het concept vrij m.b.t. linux, heeft velen het idee geven dat  we oude gewoontes kunnen blijven handhaven. - Om Android er bij te betrekken ... weet er te weinig van.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/21, 11:56:12 door EZ-man »

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/11/21, 11:52:14 »
Aangezien Android (nog) niet draait op niet touch computers, heeft het in deze topic weinig toegevoegde waarde....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/11/21, 11:55:59 »
Aangezien Android (nog) niet draait op niet touch computers, heeft het in deze topic weinig toegevoegde waarde....

Media Markt heeft (helaas) een HP-PC met Android te koop, dus het draait wel op touch-computers.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #43 Gepost op: 2014/11/21, 11:57:58 »
Dat zeg ik :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #44 Gepost op: 2014/11/21, 12:21:34 »
Consument & computer, ga - just for fun - even kijken op AskUbuntu: http://askubuntu.com/questions/552127/how-restore-xubuntu-desktop-to-default   =D

  "when I login it doesnot work..I dont know what's wrong when I drag something it repeat many times and stay on desktop and nothing work!...but gnome still ok...  "


Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #45 Gepost op: 2014/11/21, 13:07:08 »
Maar ook daar is de discussie tussen Linux gebruikers, die al wat verder zijn.
De OP heeft al gewerkt met een Gnome omgeving, wat me gelijk weer brengt op een ander punt.
W7 als voorbeeld, ziet er standaard ongeacht de versie altijd hetzelfde uit.
Ubuntu heeft diverse aangezichten, en leg me maar eens uit waarom.
Want waarom moet elke versie er uiterlijk anders uitzien?
Dan zou je ook kunnen concluderen dat de Unity of Cimmaron look gewoon te zwaar is.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #46 Gepost op: 2014/11/21, 13:19:44 »
Of dat niet iedereen Unity of Cinnamon prettig vindt om mee te werken?

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #47 Gepost op: 2014/11/21, 13:31:05 »
Ik denk dat er weinig consumenten Linux draaien omdat de gemiddelde consument naar de Mediamarkt sprint of een kleinschalig ICT bedrijf en daar krijg je Windows inclusief alle bloatware cadeau. De meeste consumenten kennen alleen Windows en Apple, maar vinden Apple te duur. Zelf heb ik Mint draaien ipv Ubuntu omdat dit mijn inziens lichter draait op oudere hardware (komt dit door de GPU belasting van Ubuntu?) en Ik denk dat de meeste mensen Linux Mint qua interface sneller begrijpen dan Windows 8/8.1. En Libreoffice kan eigenlijk alles wat de meeste consumenten willen, en anders installeer je MS Office in WINE, ik weet alleen niet of dit goed werkt en stabiel is?  Want te veel mensen zijn gehecht aan MS Office helaas.

Offline PKing

  • Lid
Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #48 Gepost op: 2014/11/21, 13:32:58 »
Ik hoor toch in dat opzicht maar weinig klachten over W7, en die wil ik maar als voorbeeld houden (taakbalk en buroblad).

Dus waarom wel over Unity/Cimmaron, is daar niet genoeg over nagedacht, of wat waarschijnlijker is....de keus binnen Linux is zo groot dat het e.e.a. zijn doel voorbij schiet.

Maar dat is mijn mening, maar volgens mij 1 van de redenen waarom Linux voor de gewone consument wat moeizaam is...de keuze is reuze, misschien wel te reuze?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Discussie: Is Ubuntu geschikt voor de consumentenmarkt?
« Reactie #49 Gepost op: 2014/11/21, 13:34:15 »
MS Office werkt op zich prima in Wine, al moet je bij de laatste versie wel een beetje prutsen om het werkend te krijgen. Gelukkig werkt MS Office Online in elke webbrowser op deze planeet en nog gratis ook :) Ik zweer bij MS Office Online :)