Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Websites van overheden en Javascripts  (gelezen 2219 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Websites van overheden en Javascripts
« Gepost op: 2014/01/06, 21:36:39 »
Bijna alle websites (helaas niet allemaal) zijn goed te bekijken wanneer Javascripts zijn uitgeschakeld.
Alle overheden moeten zich zoveel mogelijk houden aan openstandaarden en dit uitleggen in de jaarverslagen.
Maar nu heb ik de volgende vraag:
Mag een overheid eisen, dat je script van hun website uitvoert op je computer?
Omdat het gaat om openbare informatie, moeten ze die m.i. beschikbaar stellen voor iedereen, ongeacht de gebruikte browser en ongeacht het gebruikte besturingssysteem.
Dit is simpel te doen, of alles opmaken in HTML (een grote klus), of alle scripts die nodig zijn op de server laten starten, b.v. als PHP script.
Het nut van Javascripts op een web-pagina ontgaat mij soms volledig.

Neem nu de website http://www.tholen.nl
Dit is het toegangsportaal voor gemeentelijke informatie.
De website ziet er (met Javascrips) best mooi en overzichtelijk uit.
Zonder Javascripts krijg je een tekst-only versie voor je neus, waarin 99% van de informatie niet meer is terug te vinden.

Nu vraag ik mij af, of dit wel is toegestaan, met openbare informatie die voor alle burgers beschikbaar moet zijn.
Heeft iemand een (beter onderbouwde) zienswijze hier op?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/06, 23:05:08 »
Of het mag weet ik niet, maar feit is wel dat de meeste mensen gewoon JavaScript aan hebben staan in hun browser omdat dat standaard ingeschakeld staat.

Maarja, neem wat ik zeg maar met een korrel zout want mijn algemene ontwikkeling is niet op peil volgens Gandyman dus misschien is bovenstaande zin wel een pot onzin.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 00:28:16 door Vistaus »

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/07, 01:25:01 »
de overheid is verplicht open standaarden the gebruiken, maar is zelf vrij the kiezen welke.

de overheid is niet verplicht om met die standaarden ook alle software te ondersteunen, als een progamma niet in staat is deze standaarden, of een gedeelte daarvan, niet ondersteund behoefd de overheid deze niet afzonderlijkt the ondersteunen.

althans zo is het mij altijd vermeld, en een sociale werkplaats is een overheidsinstantie en moet zich aan de zelfde regels houden, site had ooit een menu in flash, die moest ook weg, want flash is geen open standaard.

edit: vast even ter verduidelijking, het uischakelen van JavaScript geld hierin als niet ondersteuen en hoeft dus niet aan aangepast worden.
zelf ben ik van mening dat JavaScript nooit nodig behoord te zijn om een site normaal the gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 01:31:10 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/07, 07:51:34 »
Bijna alle websites (helaas niet allemaal) zijn goed te bekijken wanneer Javascripts zijn uitgeschakeld.
Alle overheden moeten zich zoveel mogelijk houden aan openstandaarden en dit uitleggen in de jaarverslagen.
JavaScript is een open standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript#Standardization
Als dat zo is, waarom moet deze dan uitgeschakeld (mogen) worden?

Citaat
Mag een overheid eisen, dat je script van hun website uitvoert op je computer?
Ik begrijp je vraag, maar wat heeft dat met open standaarden te maken?

Citaat
Omdat het gaat om openbare informatie, moeten ze die m.i. beschikbaar stellen voor iedereen, ongeacht de gebruikte browser en ongeacht het gebruikte besturingssysteem.
Om welke info gaat het hier? De broncode van de website?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/07, 10:23:14 »
Om welke info gaat het hier? De broncode van de website?
Het gaat o.a. om agenda's van vergaderingen, en de bijbehorende stukken (in PDF).
In totaal zijn het alleen al ruim 1750 PDF files, die niet te bereiken zijn, zonder Javascript.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/07, 11:40:00 »
JavaScript is een internationale standaard, evenals PDF.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/07, 11:59:54 »
JavaScript is een internationale standaard, evenals PDF.
Dat was de vraag niet .......
PDF wordt trouwens afgeraden, omdat daar een extra programma voor nodig is, de aanbeveling (op dit moment) is, om een formaat te gebruiken dat browser-compatible is, omdat overheden hergebruik van informatie moeten bevorderen.

De vraag is, of een website die zonder Javascript niet goed werkt wel is toegestaan.
We hebben het over openbare informatie, die voor iedereen toegankelijk moet zijn.
De vraag is, of het b.v. onder Solaris, of  BeOs/Haiku werkt, of dat daar geen Javascript voor bestaat......
Zouden ze in "standaard" HTML werken, dan was er geen probleem :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/07, 12:27:48 »
De vraag is, of een website die zonder Javascript niet goed werkt wel is toegestaan.
Iedere moderne browser heeft javascript aan boord, wat uiteraard dus ook een open standaard is. Niemand wordt doelbewust buitengesloten. Zelf kan ik er geen probleem in zien.

Citaat
De vraag is, of het b.v. onder Solaris, of  BeOs/Haiku werkt, of dat daar geen Javascript voor bestaat......
Zouden ze in "standaard" HTML werken, dan was er geen probleem :lol:
Als je op zo'n systeem een moderne browser zou kunnen draaien, dan bestaat het probleem ook niet.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/07, 12:41:18 »
Niemand wordt doelbewust buitengesloten. Zelf kan ik er geen probleem in zien.
Maar die "rommel" schijnt wel verantwoordelijk te zijn voor de verspreiding van meer dan 50% van de virussen en malware.
Wanneer ik dus geen scripts van websites op MIJN PC wil toestaan, mag een overheid dan ook de informatie achterhouden?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/07, 13:02:49 »
PDF heb je geen extra programma meer voor nodig als je een moderne browser hebt.

En Haiku heeft QupZilla als moderne browser (evenals andere Qt-browsers) dus die ondersteunt prima JavaScript. Zelfde geldt voor AmigaOS 4.x waar je Qt-programma's op kunt draaien incl. webbrowsers en een port van FF is er ook. En Solaris heeft bij mijn weten Firefox dus ook JavaScript.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/07, 15:18:33 »
Wanneer ik dus geen scripts van websites op MIJN PC wil toestaan, mag een overheid dan ook de informatie achterhouden?
Het is een persoonlijke keuze om geen scripts toe te staan, er wordt dus niets achtergehouden. Als ik om <vul hier een of andere persoonlijke reden in> niet met een browser wil werken, moet de overheid mij dan alles in platte tekst via ftp aanbieden, om maar een zijstraat te noemen?

« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 15:30:49 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/07, 17:01:54 »
Hier vindt je misschien een antwoord?
Ja, dat zocht ik .......
Eigenlijk zocht ik juist het tegengestelde, maar dat is, omdat ik een eigenwijze dwarsligger ben (vandaar de domein naam :lol:)
Mijn hartelijke dank, dit is het bewijs van mijn ongelijk .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/07, 21:15:04 »
JSON is niet hetzelfde als JavaScript... JSON is een opslagformaat (net zoals XML) dat een soortgelijke notatie gebruikt als JavaScript (vandaar, JavaScript Object Notation), maar totaal los staat van enig programmeerplatform dan ook.

Om op je vraag terug te komen, ik ben niet zeker wat hier de wettelijke regeling rond is (en die zal waarschijnlijk ook verschillen in Nederland t.o.v. van in Belgiƫ), maar het is sowieso nooit een goed idee om overmatig JavaScript te gebruiken. Niet alleen voor mensen die wegens privacy- of beveiligingsredenen het uitschakelen, maar het kan ook de website trager maken voor oudere computers, en het is lastig voor mensen met screen readers.

Voor die specifieke website waar jij het over hebt, lijkt het dat ze een redirect doen naar een simpelere versie voor mensen die geen JavaScript hebben (waarschijnlijk er vanuitgaande dat dit mensen met tekstbrowsers of screen readers zijn). Je kan die redirects voorkomen door in NoScript de optie "Forbid META redirections inside <NOSCRIPT> elements" uit te zetten (Staat bij Advanced > Untrusted).

De meeste websites zouden normaal pico bello zonder JavaScript moeten werken, en als je een site hebt die toch rare dingen doet als je het uit hebt staan (zeker een overheidswebsite) zou ik eens een vriendelijke mail sturen naar de webmaster.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/08, 15:39:47 »
Sommige dingen kun je niet bereiken door alleen PHP te gebruiken  ;) JavaScript is gewoon een open standaard inderdaad, zie ook geen probleem.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/08, 17:02:04 »
Op zich is java altijd leuk om mee te spelen en je kan er leuke dingen mee doen op een website.
Helaas kan het ook zwaar misbruikt worden voor niet leuke zaken en daarnaast zitten er nog wel wat risico's aan als je het gebruikt op je pc.
Ik heb het zelf wel veel aanstaan, domweg omdat ik het ook nodig heb voor de site's waar ik opzit.......

In dit geval vraagt de TS zich af of de overheid zich niet achter de oren moet krabben omdat er risico's aan java zitten, en daar kan ik in mee gaan.
Feit is echter dat er bij de overheid bijzonder weinig kennis zit in ICT en zij zich van geen kwaad bewust zijn, ook niet nadat RTL4 en de publieke opinie er een plasje over gedaan heeft.
De bekende betonne muur.....

En dus zal je idd tot in lengte van dagen website van de overheid tegen komen die met dit soort veiligheids lekken werkt....
Tis helaas niet anders Ron..  :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/08, 17:38:27 »
Vandaag heb ik antwoord gekregen op een aantal ICT gerelateerde vragen, die ik gesteld had.
Als vervolg hierop (mede op hun verzoek) maak ik een afspraak, om e.e.a. mondeling te verduidelijken, waarbij ik een laptop mee neem, om een demonstratie van open-standaarden en open-source te geven :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/08, 20:25:48 »
@gandyman: Java is NIET hetzelfde als JavaScript.

Re: Websites van overheden en Javascripts
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/09, 10:07:23 »
Klinkt goed Ron, ben benieuwd wat eruit komt.  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D