Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?  (gelezen 9972 keer)

Ik heb op een pc Ubuntu 10.04 geïnstalleerd. Deze pc gaat nu naar iemand anders. Nu kan ik wel de volledige naam wijzigen maar niet de gebruikers naam. Er stond Gijs Jansen als volledige naam, deze kon ik veranderen, maar gijs als gebruikersnaam blijft staan. En waar kan je de computer naam veranderen? Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/09, 19:00:02 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/09, 15:07:01 »
Met "usermod" kan je een account wijzigen, ook de loginnaam

Computernaam veranderen gebeurt door aanpassen van /etc/hosts.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/09, 15:24:25 »
/etc/hosts is een bestandje.

Rechtsklikken op mijn naam lukt trouwens niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/09, 15:24:56 »
edit: waar vind je die /etc/hosts
Wel, euh, in /etc.  =D
en usermod, is dat via de terminal
Ik vrees van wel. De gui laat zo een verregaande wijzigingen niet toe. Maar inderdaad, je kan zo goed een nieuwe gebruiker aanmaken (geef hem wel alle rechten!) en dan de oorspronkelijke verwijderen (vanuit de nieuwe account: een eerste reden al waarom je die alle rechten geeft).

Ik weet niet of je usermod kan gebruiken vanuit je eigen account met sudo (dat lijkt me een beetje als andere poten op je stoel draaien terwijl je er nog opzit). Je moet wellicht via de recoveryprompt, ofwel (tijdelijk) de root account activeren, ofwel via een andere account met adminbevoegdheden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/09, 15:44:40 »
/etc bestaat al sinds jaar en dag op elk unix, linux, en wellicht ook apple systeem op deze aarde. Je vind die in de root directory, /. In die directory bevind zich het  bestand "hosts", en je wil daar de naam naast 127.0.1.1 veranderen.

login kan je met de grafische interface niet veranderen, voor zover ik zie. Daarom kan je een nieuwe gebruiker aanmaken met de nieuwe naam naar keuze. Zorg ervoor dat je als accounttype "administrator" kiest: dan kan die tweede gebruiker ook volledig de computer beheren.

Daarna kan je dan in de tweede account inloggen, om de eerste te verwijderen.

Ben je "purist" en wil je dat de nieuwe gebruiker uid 1000 heeft zoals het eerst aangemaakte account op een ubuntu systeem, dan kan je nog volgende excursie nemen.
* Verander terwijl je op die nieuwe account ingelogd bent de uid van de account die je wil verwijderen van 1000 naar iets anders (gebeurt via "advanced settings" in de "user settings" dialoog).
* Log terug in op de oude account. Verander nu de uid van de nieuwe account naar 1000.
* Log terug in op de nieuwe account, en verwijder de oude.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/09, 16:01:48 »
Nieuwe gebruiker toevoegen met de nieuwe naam en dan jouwes verwijderen.
Dit raad ik ook aan!

Als je alleen de gebruikersnaam veranderd, blijf je nog wel /home/gijs behouden. Vind ik minder netjes. Verder is het net zo makkelijk om ff een nieuwe admin gebruikers aan te maken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/09, 16:46:58 »
De computernaam veranderen moet op 2 plekken.
In /etc/hostname en /etc/hosts

Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/09, 18:58:18 »
@ Vanadium, bedankt. Ik heb zoals je schreef een nieuwe gebruiker aangemaakt met de zelfde rechten en daarna de oude verwijdert.
@Bedankt, had ik ook gezien, dus die 2 files verandert.
Iedereen bedankt voor het mee denken. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/09, 19:09:13 »
een beetje  mosterd na de maaltijd maar met ailurus kan je heea ook eenvoudig en grafisch wijzigen.

http://code.google.com/p/ailurus/

Re: [Opgelost]Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/09, 19:20:45 »
Het moet niet te makkelijk worden Chris, dan blijf ik tenminste op mijn qui vieve. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: [Opgelost]Hoe verander je de gebruikersnaam en de computernaam?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/09, 19:30:01 »
een beetje  mosterd na de maaltijd maar met ailurus kan je heea ook eenvoudig en grafisch wijzigen.

http://code.google.com/p/ailurus/

Dat is idd een leuk progje gebruik het nu al weer een poosje zeker de gegeven tips bij opstarten zijn leuk (en uit te zetten)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........