Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gmail wachtwoord niet herkend  (gelezen 2519 keer)

Offline Jan_Kol

  • Lid
Gmail wachtwoord niet herkend
« Gepost op: 2014/03/14, 14:39:15 »
Op een oudere Benq laptop heb ik Windows XP vervangen door Xubuntu (12.04.4. ALT als installatie gebruikt).  Alles werkt zoals ik dat wil en verwacht (en een stuk sneller dan met W-XP) op één ding na:  het blijkt onmogelijk een al lang bestaand gmail-account in te stellen in Thunderbird.  Ik kreeg de melding dat e-mailadres en/of wachtwoord niet juist zijn.  En laat ik nu zeker weten dat die wel juist zijn, want hoe kan ik anders in Firefox wel inloggen op het betreffende account en kon dit in OE bij W-XP ook?

Wie weet raad?  De instellingen die ik zag waren het e-mailadres (li.....@gmail.com) het wachtwoord (********), de IMAP server (imap.googlemail.com/993) en SMTP (smtp.googlemail.com/465).  Omdat dit op de XP computer een tikkeltje anders was heb ik e.e.a. eens aangepast in de zin dat ik dit heb ingegeven als voorheen, dus :  imap.gmail.com/993 (en daarna 995 toen 993 niet werkte) en smtp.gmail.com/465 (en toen dat niet werkte 568).  Helaas hielp niets....

Jan

Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/14, 15:16:04 »
Jan,

Verwijder dit account in Thunderbird en stel het vervolgens op nieuw in via Bestand - > Nieuw -> Bestaande e-mailaccount. Vul daar je naam, mailadres en wachtwoord in en kies voor Volgende. Thunderbird gaat dan zelf de juiste serverinstellingen opsporen en komt terug met een scherm waarin je voor IMAP of POP3 kunt kiezen. Thundrbird pakt dan automatisch de juiste instellingen voor gmail incl poortnummer etc.

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/14, 15:36:36 »
DirkJan dank voor de snelle reactie.  Helaas werkt dit niet want TB accepteert het account, met volgens TB verkeerd e-mailadres en/of wachtwoord, niet.  Ik kan het niet eens aanmaken.....

Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/14, 16:41:23 »
Bevat je wachtwoord leestekens of gebruik je het nummerieke pad?
Staat je toetsenbord goed ingesteld?

Frederik

  • Gast
Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/14, 17:15:37 »
Thunderbird gebruik ik voor een ander e-mail account en ik heb nu naar aanleiding van uw probleem mijn gmail account proberen aan te maken in Thunderbird met gebruikmaking van de IMAP instellingen. Ik loop nu tegen precies hetzelfde probleem aan: wachtwoord wordt niet geaccepteerd terwijl ik probleemloos op gmail kan inloggen. Helaas weet ik hiervoor geen oplossing.

Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/14, 18:16:08 »
Hier werkt het feilloos. Vreemd. Heb je wel in je gmail account IMAP aan staan? Vast wel als je het daarvoor onder XP hebt gebruikt.

Frederik

  • Gast
Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/14, 19:56:37 »
Heb je wel in je gmail account IMAP aan staan?

Geweldige Tip, dat had ik in ieder geval over het hoofd gezien en die stond uitgeschakeld. Na inschakelen werkt het als een tierelier :)

Offline Jan_Kol

  • Lid
Re: Gmail wachtwoord niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/14, 20:18:10 »
Hier werkt het feilloos. Vreemd. Heb je wel in je gmail account IMAP aan staan? Vast wel als je het daarvoor onder XP hebt gebruikt.

Stom, stom en nog eens stom.  Ik heb dit tientallen keren gedaan maar alweer een jaar of twee/drie niet en dus vergeten dit voor het betreffende account in te stellen.  Zal het morgen bij betrokkene in orde maken.  Zij werkte nog met POP3 en niet met IMAP, waaraan ik verre de voorkeur geef....

Nog even,  voor wie het niet weet:  je moet op het gmail account inloggen via je browser.  Dan op het tandwieltje (rechts onder je e-mail adres op klikken).  Dan "Instellingen" kiezen en vervolgens het tabblad "Doorsturen POP en IMAP".  Daar aangeven dat je wel IMAP wilt (IMAP inschakelen van een gevuld rondje voorzien, staat standaard uit).

Dank,

Jan
« Laatst bewerkt op: 2014/03/14, 20:27:51 door Jan_Kol »