Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multiboot met GRUB  (gelezen 2243 keer)

Multiboot met GRUB
« Gepost op: 2010/02/01, 21:15:47 »
Hallo allemaal,

Ik probeer al enige tijd een multiboot (Ubuntu 9.10, Windows Xp, Linux Mint en  evnt. Fedora of Kubuntu) op punt te zetten. Ik heb nu ongeveer alles geprobeerd, maar allemaal zonder resultaat.  :(

Momenteel heb ik een dualboot met Ubuntu 9.10 en Windows XP. Op /dev/sda1 staat Ubuntu 9.10, op /dev/sda5 heb ik een home-partitie en op /dev/sda6 zou ik een andere Linux-distributie (Mint) willen zetten. Op /dev/sdb2 staat Windows Xp en /dev/sdb1 is een datapartitie. (In de bijlage is er een screenshot voor verduidelijking.)

De installatie van Mint verliep altijd zonder problemen. Alleen weet ik niet goed waar ik GRUB moet installeren. Ik wil wel dat de 'hoofdGrub' op de Ubuntu-partitie staat, als dat mogelijk is?

Dit is wat ik al heb geprobeerd (tijdens de installatie bij 'geavanceerd'):

-GRUB installeren op /dev/sda6
-GRUB niet installeren
-GRUB installeren op /dev/sda1
-GRUB installeren op hd0
-GRUB installeren op /dev/sda

Wanneer ik na de installatie de computer opnieuw opstartte, kreeg ik altijd de foutmelding 'No such partition'. Wanneer ik dan via de live-cd GRUB opnieuw installeerde op /dev/sda1 en een sudo update-grub uitvoerde, zag GRUB de Mint-partitie wel. Als ik dan wil booten van deze partitie, krijg ik de foutmelding 'Cannot get CHS values'. :(

Zou het misschien zijn omdat /dev/sda6 geen primaire partitie is, dat maakt toch niet uit voor Linux? IK heb ook al geprobeerd om de bootable flag aan te zetten, zonder resultaat...

Hopelijk kunnen jullie me helpen?
"Free as in freedom"

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/01, 21:31:08 »
Typ in Ubuntu eens het volgende in de terminal:

sudo grub-install /dev/sda
Het is belangrijk om bij de installatie van andere distributies geen opstartlader te installeren. Bij Ubuntu en aanverwanten moet je wanneer de samenvatting getoond wordt klikken op Geavanceerd. Daar moet je de opstartlader uitvinken.

Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/01, 22:13:55 »
Ik heb net Mint volledig geherïnstaleerd (zonder opstartlader) op /dev/sda6 en sudo grub-install /dev/sda uitgevoerd. Maar ik krijg opnieuw 'error: cannot get C/H/S values'.  :( Weet er iemand eigenlijk wat C/H/S/ values zijn? ???
"Free as in freedom"

Offline ruujan

  • Lid
Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 12:48:25 »
Cylinder/Head/Sector. Dat is de geometrie van je harddisk.

Hoe oud is je moederbord? Het kan namelijk zijn dat booten vanaf een partitie die begint na cylinder 1024 niet werkt. Dit is een oud BIOS-probleem.

Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/02, 17:00:42 »
Hoe oud is je moederbord? Het kan namelijk zijn dat booten vanaf een partitie die begint na cylinder 1024 niet werkt. Dit is een oud BIOS-probleem.

Mijn computer is en Dell Dimension 4500S. Hij is van 2002 en de BIOS-versie is A03.
"Free as in freedom"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/02, 19:54:37 »
Mijn idee (en wie ben ik).....
Voer de actie van de wiki uit, voor als je grub is overschreven (door Windows).
Zorg er voor, dat je boot met de grub die bij 9.10 hoort.
Reboot het systeem en neem de 2e optie om te booten.
Laat daar Grub updaten, dan zou je alles moeten hebben.

Hopelijk werkt dit bij je.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/03, 12:30:12 »
Reboot het systeem en neem de 2e optie om te booten.
Laat daar Grub updaten, dan zou je alles moeten hebben.

Thx, maar wat bedoel je precies met de tweede optie om te booten, recovery mode? Het probleem is ook niet dat Grub Mint niet 'ziet', maar dat hij er niet kan van booten.  :(
"Free as in freedom"

Re: Multiboot met GRUB
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/03, 20:45:34 »
Zou het misschien helpen als ik de Mintpartitie naar voren verplaats i.v.m. C/H/S values? ???
"Free as in freedom"