Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE  (gelezen 19787 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Gepost op: 2011/02/02, 23:57:31 »
Op mijn webstek staat al enige tijd een handleiding voor Linux Mint LXDE. Die heb ik uitgebreid en vernieuwd, en verhuisd naar een eigen pagina.

Neem er gerust eens een kijkje!  :)
http://sites.google.com/site/computertip/mint

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/03, 17:21:11 »
dank, pjotr :)
heb hierdoor eindelijk uitgevonden hoe ik rhythmbox automatisch kon laten opstarten in lubuntu (niet verbonden met internet, dus veiligheid is geen probleem). nu nog hoe hij automatisch bij opstart al bovenaanstaat :) (nu moet ik nog op t icoontje in de balk klikken om m te 'deminimaliseren')

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Tom

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/03, 21:43:57 »
Wat LXDE betreft een toppertje .. mercie. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/03, 22:20:59 »
Leuk. Ik denk eraan om mijn oude desktop op te waarderen van Ubuntu 8.04 naar een lichte hedendaagse versie. Linux Mint LXDE lijkt mij wel geschikt, en ook met die keuze blijven we in veilige Pjotr handen  :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/04, 22:24:21 »
Een tegenvallertje, toch, Linux Mint LXDE op mijn ouwe desktop. Installatie viel behoorlijk mee. De zeer lichte, maar bijzonder efficiente desktop, viel mij zeer sterk mee. Ik kreeg het echter niet geklaard mooi verschillende accounts op een verschillende taal in te stellen. Het loginscherm vertikte het Nederlands te willen opnemen. Als je dan een account in het Nederlands zette, was die om te beginnen maar half in het Nederlands, en ook de Engelstalige account was niet meer geheel Engels. Zeer slordig allemaal.

Dan eens gnome erbovenop geïnstalleerd. Het pakket mint-gnome-meta (of zo iets) bleek ook een ganse resem KDE pakketten binnen te halen. Apart ook GDM geïnstalleerd, en met GDM bleek het instellen van de taal per account al heel wat beter te gaan.

Echter: foutmeldingen bij opstart, hangt soms na inloggen, computer hangt bij afsluiten, ...

Dan maar een Ubuntu 10.10 gebrand. Busybox error.

Nu een Ubuntu 10.04 gebrand. De installatie loopt, maar - leesfout bij kopiëren.

Een calvarie die nog niet ten einde is ...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/04, 23:21:44 »
Bij Linux Mint LXDE moet je sowieso nog even Voorkeuren - Language Support draaien, om alle Nederlandse taalpakketten alsnog binnen te krijgen. Foutje, maar gelukkig makkelijk te herstellen.  :)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/05, 00:17:58 »
goed en duidelijk, wederom een mooi stukje werk Pjotr.

en tevens bedankt voor de verwijzing, leuk dat je dit gedaan hebt :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/05, 14:32:55 »
Bij Linux Mint LXDE moet je sowieso nog even Voorkeuren - Language Support draaien, om alle Nederlandse taalpakketten alsnog binnen te krijgen. Foutje, maar gelukkig makkelijk te herstellen.  :)
Uiteraard had ik jou pagina bij de hand. Het probleem was een consistente taal instelling behouden tussen twee accounts met verschillende taalinstellingen. Heb jij dat al getest? Ik vermoed dat daar één en ander fout gaat.

De menu's van LXDE worden geconfigureerd met textbestanden. Daarvan werd de taal helemaal niet aangepast bij het inloggen met een andere taal.

Het is uiteindelijk Xubuntu 10.10 geworden. Installeerde zonder één enkel probleem. Het voordeel in mijn situatie is dat het eigenlijk wat op gnome gelijkt, wat mijn mannen al gewoon zijn, maar dan in beduidend lichtere versie. LXDE werkt standaard helemaal niet iconen op de desktop, en daar ging ik bij mijn doelpubliek wellicht nooit mee wegkomen.

drum

  • Gast
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/05, 14:46:05 »
prachtig gedaan Pjotr ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/05, 15:57:57 »
Het probleem was een consistente taal instelling behouden tussen twee accounts met verschillende taalinstellingen. Heb jij dat al getest? Ik vermoed dat daar één en ander fout gaat.

Dat heb ik niet geprobeerd; zou best kunnen dat dit problemen geeft in LXDE.... Tja, je levert altijd wat in, bij zo'n lichtgewicht "mineure" versie.

Ik heb zelf een tamelijk oude flaptop staan, die ik heb uitgerust met Linux Mint LXDE. Met slechts één gebruikersaccount, waar hij automatisch op inlogt.

In dat gebruikersaccount start hij, eveneens automatisch, meteen Firefox op, die als startpagina Google heeft. De mannen hier zijn er dik content mee, want ze gebruiken in de praktijk toch al zowat uitsluitend Firefox. Niet alleen voor webbladeren, maar ook voor e-mail (Gmail) en zelfs voor tekstverwerken (Google Documenten).

Het onderliggende besturingssysteem dat pa erop heeft gezet interesseert ze niks, zolang als het maar Firefox heeft.  :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/08, 22:52:04 »
Zojuist ontdekt: de Microsoft True Type lettertypes zitten niet standaard in Linux Mint LXDE. Die wil je dus nog even apart erbij installeren: http://sites.google.com/site/computertip/mint#TOC-Erbij-installeren

Beslist doen, want Mint LXDE ziet er dan ineens een stuk beter uit.  :)

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/08, 23:20:36 »
Nog een kleine noot, beste Pjotr; op de betreffende internetpagina raad je aan zeker Mint 9 LXDE of Xubuntu te gebruiken als de ijzerwaar dat toelaat. Je geeft erbij aan Xubuntu eronder te zullen bespreken. Dat gebeurt echter niet; waarschijnlijk een restant van een vorige versie van de pagina. Misschien wil je het verbeteren. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/09, 00:05:37 »
Nog een kleine noot, beste Pjotr; op de betreffende internetpagina raad je aan zeker Mint 9 LXDE of Xubuntu te gebruiken als de ijzerwaar dat toelaat. Je geeft erbij aan Xubuntu eronder te zullen bespreken. Dat gebeurt echter niet; waarschijnlijk een restant van een vorige versie van de pagina. Misschien wil je het verbeteren. :)

Inderdaad een vergeten restant. Ik heb het gelijk even verbeterd. Dank voor de tip!  :)

Offline Trabant

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/09, 09:15:07 »
Ik werk nu ongeveer een maand en een half met ubuntu 10.04 en ben er heel tevreden over! Maar is Linux Mint lichter dan ubuntu 10.04 voor op een netbook?

Ik wil het dan misschien met deze handleiding erbij wel eens proberen..

Het is dus ook LTS en gebaseerd op ubuntu 10.04, dus dan zou installatie geen probleem mogen zijn hoop ik. Met ubuntu 10.10 en Mint 10 (dacht ik?) had ik wel problemen (beide geen LTS).
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 09:19:42 door Trabant »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/09, 11:09:01 »
Linux Mint komt in verschillende varianten: er worden verschillende desktops/window managers gebruikt. De "standaard" versie, die op gnome gebaseerd is, is niet lichter dan de standaard Ubuntu versie. De LXDE en de XCFE versies zijn wel lichter, omdat ze gebaseerd zijn op desktops die beduidend minder systeembronnen verslinden. Ook wordt in die distro's gekozen voor minder zware applicaties.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/09, 11:32:03 »
Dus Linux Mint LXDE is wel lichter dan ubuntu 10.04 LTS?
En is deze ook LTS?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/09, 11:38:41 »
Dus Linux Mint LXDE is wel lichter dan ubuntu 10.04 LTS?
En is deze ook LTS?

2 x ja.  :)

Althans: wanneer je kiest voor Mint 9 LXDE, dan is die ook LTS.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 11:40:42 door Pjotr »

Offline Trabant

  • Lid
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/09, 11:47:34 »
Dan ga ik hem vanmiddag zeker uitproberen en misschien zelfs installeren..

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/07, 11:18:46 »
Zoals in een ander topic gemeld (over Windows partitie verwijderen), lukt het me niet om in Mint LXDE in het uitlogscherm, de items pauzestand en slaapstand te verwijderen of inactief te maken.
Het gaat in elk geval niet op de manier zoals door Pjotr in zijn (overigens zeer handige en voortreffelijke site) aangegeven.
Ik heb deze Mint LXDE op een oudere PC (2002) draaien voor oudere mensen die alleen met Windows hebben gewerkt en daar vanaf wilden.
Nu ben ik bang dat de genoemde pauze- en slaap-submenu´s tot vervelende problemen gaan leiden.
Iemand die er een geschikte oplossing voor heeft?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/07, 12:22:58 »
Zoals in een ander topic gemeld (over Windows partitie verwijderen), lukt het me niet om in Mint LXDE in het uitlogscherm, de items pauzestand en slaapstand te verwijderen of inactief te maken.
Het gaat in elk geval niet op de manier zoals door Pjotr in zijn (overigens zeer handige en voortreffelijke site) aangegeven.
Ik heb deze Mint LXDE op een oudere PC (2002) draaien voor oudere mensen die alleen met Windows hebben gewerkt en daar vanaf wilden.
Nu ben ik bang dat de genoemde pauze- en slaap-submenu´s tot vervelende problemen gaan leiden.
Iemand die er een geschikte oplossing voor heeft?

Ik heb me suf zitten zoeken, maar ik heb het niet kunnen vinden.... Ik zou het ook graag weten.  :(

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/07, 13:34:17 »
Zoals in een ander topic gemeld (over Windows partitie verwijderen), lukt het me niet om in Mint LXDE in het uitlogscherm, de items pauzestand en slaapstand te verwijderen of inactief te maken.
Het gaat in elk geval niet op de manier zoals door Pjotr in zijn (overigens zeer handige en voortreffelijke site) aangegeven.
Ik heb deze Mint LXDE op een oudere PC (2002) draaien voor oudere mensen die alleen met Windows hebben gewerkt en daar vanaf wilden.
Nu ben ik bang dat de genoemde pauze- en slaap-submenu´s tot vervelende problemen gaan leiden.
Iemand die er een geschikte oplossing voor heeft?

Ik heb me suf zitten zoeken, maar ik heb het niet kunnen vinden.... Ik zou het ook graag weten.  :(
Kijk misschien eens hier: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie
Je site is inmiddels een grote bron voor suggesties en hulp; dat je er nu zelf even de weg kwijt bent is je vergeven.
Mocht je nog suggesties voor me hebben: graag.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/07, 14:04:23 »
Kijk misschien eens hier: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Slaapstand-en-pauzestand-werken-nie

Die oplossing werkt niet in LXDE.... In LXDE moet het ergens uit de openbox-instellingen komen. Maar waar?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/07, 15:44:54 »
Stapje verder gekomen: het gaat om het commando lxsession-logout. Dat roept nu alle opties op, maar moet worden geconfigureerd om alleen afsluiten, herstarten en uitloggen te laten zien.

Vervolgvraag: hoe configureer ik lxsession-logout?

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/07, 18:11:40 »
Pjotr, ik ben in elk geval blij dat het dit keer niet aan mij lag omdat het op de ¨ubuntu-manier¨ niet lukt om het pauzeren en slaapgedoe uit te zetten.
Heb daar ook nog geprobeerd om de zin die eronder staat (met precies het omgekeerde inhoud) aan te passen; eveneens zonder resultaat.
Verder heb ik alle hoop op jou gevestigd. Voor mij is dit openbox uitproberen niet weggelegd. Alvast bedankt voor de genomen moeite.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Uitgebreid en vernieuwd: handleiding voor Linux Mint LXDE
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/09, 23:00:37 »
Pjotr, ik zag je vraag ook op het Engelstalige Mint forum staan. Helaas nog geen reacties.
Zoiets moet toch mogelijk zijn als het in Ubuntu wel lukt, zou je zeggen.
Vreemd dat het in Mint dan opeens in Openbox zou moeten, toch?
Ik hoop op wat suggesties.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood