Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is mijn moederbord kapot?  (gelezen 15269 keer)

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Gepost op: 2006/06/06, 15:12:03 »
Sommige zullen me misschien herinneren van m

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/11, 13:58:29 »
Even een update, het lijkt erop dat de videokaart vrij van blaam is. Gisteren, tijdens het hete weer, was de computer niet stabiel te krijgen. 5 minuten, meer kreeg ik niet voor elkaar. Geheugen eruit, tot

Offline SWAT

  • Administrator
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/11, 14:27:19 »
Mijn beste gok zou ook de CPU koeler zijn, ik zou zeggen ga eens een CPU burn-in test draaien en kijken hoe snel hij plat gaat. Je kunt natuurlijk ook gewoon een koetje draaien ;) (boinc client die 100% van je idle CPU gebruikt). Mijn PC draait nu nog steeds stabiel, gelukkig ook met het warme weer (dank aan mijn grote Zalman koeler :D)

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/11, 18:10:11 »
Test je voeding. Heb hier zelf ook grote problemen mee gehad (toen nog met windows). Maanden overhoop gelegen met het computerbedrijf waar ik het moederbord gekocht had. Had ook een redelijk merk voeding bij een ander bedrijf gekocht. Later bleek dat de oorzaak te zijn.

Leen als het kan een goede stabiele voeding. Of haal alles er vanaf en laat alleen de hoognodige dingen draaien. (bv alleen 1 harde schijf en videokaart). Alles wat niet noodzakelijk is, stekkertje even vanaf halen. Doet ie het nog niet, leen dan als het kan een GOEDE stabiele zware voeding.

Als ie te heet wordt moet dat te controleren zijn in je bios (de meeste nieuwe moederbordenhebben die optie). Kan dat niet, doe dan je kast open (1 paneel) en plaats er een gewone tafelventilator voor en laat die op volle toeren lopen.

Printplaat breuk kan je controleren door een gum stevig op een stokje te steken en zachtjes op je moederbord te tikken daarmee als ie aanstaat. Als het een breuk is, zie je het direct (gaat voor een onderdeel van een seconde uit). Maar nogmaals dit lijkt mij te weinig stroom of instabiliteit.  (De hitte kan een brakke voeding nog slechter laten presteren)

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/12, 08:16:52 »
mcgyver, bedankt voor je handige tips om wat verdere testen te doen. Die met 't gummetje kende ik nog niet ;)

Ik ga proberen een leen-voeding te regelen (eerst een run met alle onnodige hardware niet aangesloten), zal mijn moederboard eens afkloppen en de tafelventilator testen. Ik hoop dat ik eindelijk het euvel vind. 'k Hou jullie op de hoogte!

Als het aan de voeding blijkt te liggen, en ik moet een nieuwe kopen, wat zouden goede kandidaten zijn? Ik ben niet into case-modding, dus ik hoef geen LED's en andere bling. Gewoon een degelijke, krachtige en stabiele voeding, voor niet al te veel geld.

systeem:
Soltek SL-75DRV5 MoBo
AMD 2100+ (socket A) met een standaad heatsink + fan
3x256MB (merk weet ik niet uit m'n hoofd, zal wel geen top of the line zijn, 1x333 2x400 MHz)

1xDVD-RW van NEC
1xFDD
1xSD/MMC/... aansluiting met 2xUSB, firewire, sound (zo'n frontbay van 20 euro)
2xinterne IDE HDD's
1xverwisselbare HDD (IDE)

1xAGP nVidia GeForce4 (440MX?) 64MB
1xPCI 3com 10/100 Mbit netwerkkaartje
1xPCI FireWirekaartje
1xPCI SoundBlaster

Ik heb nu een Codegen 350W, wat niet een heel goed merk is (5 min. googlen resulteerde in een review waar gezegd werd dat de 12V inderdaad flink zakte bij belasting).

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/12, 18:11:09 »
http://www.parkstadpc.nl/powersupply.php

om te berekenen welke voeding je nodig hebt. Koop direkt een goede voeding met het oog op wat je wil in de toekomst. Ik ben daarin ook gierig en dus dom geweest. Goedkoop is - zeker hier - duurkoop. Goede voedingen zijn o.a. Antec en Tagan. Als je geld hebt koop eentje met modulaire kabels.Geeft betere doorstroom. Gebruik ook ronde kabels i.p.v. platte. Sata gaat ook boven molex. Gebruik ook een casefan. Deze http://www.cdromland.nl/?siteOption=producten&prodnum=151330   is prima.
Laat me de uitslag weten dan hebben we ook weer wat geleerd.

budster

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/12, 18:17:10 »
Citaat van: DFreeze
mcgyver, bedankt voor je handige tips om wat verdere testen te doen. Die met 't gummetje kende ik nog niet ;)
Waarom denk je dat hij mcgyver heet, geef hem 3 paperclips en een leeg blikje, en daar maakt hij een router van.

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/12, 21:34:13 »
Sorry dfreeze. Ik bedoelde de Sharkoon Silent Eagle 2000 casefan. (Sharkoon SE 2000) Een echte aanrader!!!! Superstil en veel luchtverplaatsing.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/13, 10:15:43 »
He mcgyver, bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik heb de pricewatch van tweakers.net al afgesneupt voor verschillende fans. Die sharkoon ga ik zeker kopen, en ook een Arctic Cooler voor de CPU, denk ik.

De voeding wil ik waarschijnlijk ook vervangen (moet nog een paar testjes doen). Je noemt Antec en Tagan, maar die zijn bijna even duur als de rest van het systeem! Is er niet een middenklasse merk met verrassende prestaties (liefst tussen 25-40 euro)? Of stoot ik me dan sowieso weer aan dezelfde steen ;)
Zo'n website die berekent welke voeding je nodig hebt gaf aan: 299W, dus ik neem aan dat voedingen rond de 350W (maar van iets betere makelij dan mijn Codegen) volstaan.

Gisteren heb ik even een snelle test gedaan (ben aan het verhuizen, dus heb weinig tijd). DVD, FDD en 1 HDD loshalen had geen merkbaar effect. 5 minuten in de BIOS en het systeem zat weer vast. De CPU gaf ditmaal 70 graden aan, toch echt wel aan de hoge kant. Vandaar ook een nieuwe CPU koeler.

Wanneer iemand nog z'n gedachten kwijt wil over de voeding, dan hou ik me aanbevolen. Of wanneer je nog nieuwe ideeen van de oorzaak van de instabiliteit hebt, schroom niet!

update: Wie weet iets over de Spire RockeTeer II (400W)? Lijkt me een krachtige voeding (2x15A over de 12V lijnen) voor niet al te veel (31,- euro).

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/13, 19:15:44 »
Eerst goede test anders zinloze aankoop.

Marktplaats heeft nu enkele goede voedingen voor een redelijk prijs.

Als je een goede voeding koopt kan je het altijd weer gebruiken op een ander systeem.

Codegen is niet geweldig, maar ook niet slecht.

Te heet na 5 min. Heb jij ooit zelf de cpu  en/of koelblok vervangen. Teveel pasta geeft ook problemen. Schoonmaken met thinner en een DUN laagje (moet alleen de gaatjes opvullen) ZILVERpasta. Gelijkmatig verdelen met bankpasje of creditcard. Twee of hooguit 3 "rijstkorrels"pasta is voldoende.

Als je in de buurt woont mag je een voeding bij mij lenen (mss zelfs hebben)

Spire RockeTeer II (400W) voor

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/13, 22:16:21 »
Dank, mcgyver, voor de wijze woorden ;) Ik heb inderdaad ooit de koeler en pasta zelf vervangen. Ik heb daarbij ook de gulden regel van de rijstkorrel gebruikt. Maar misschien moet ik 'm nog maar eens checken.

Een goede koeler voor de CPU (Arctic dinges) is nooit zinloos, lijkt me.

Maar je hebt gelijk, ik ga geen dingen doen vooraleer ik de tests heb uitgevoerd en meer weet. Tsja, en dan ontbreekt het me steeds aan tijd... Zodra ik een gaatje vind en een test doe met opvallende resultaten, laat ik het weten.

budster

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/13, 22:23:57 »
Hoe bizar het ook klinkt, een computer wordt beter gekoeld MET behuizing! Er stroomt dan meer lucht langs het bord zonder kast word er voornamelijk lucht naast de kast naar binnen gezogen en meteen weer naar buiten geblazen. Maar dit zijn %'s waarschijnlijk niet voldoende om jouw probleem op te lossen.

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/13, 23:47:07 »
Over het algemeen heb je gelijk. Voor een test is een huis tuin en keuken fan echter een prima vervanging. Hij moet wel maar 1 paneel losmaken en niet (zoals ik vroeger) zijn hele pc over de tafel verspreid hebben liggen.

Azalin

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/14, 21:49:41 »
Sowieso hoeft het niet perse alleen maar aan de CPU koeler te liggen. Bij mij op het werk waren er een aantal valende koelers in 1 PC en omdat er niet voldoende "koele" lucht naar binnen gezogen werd en niet voldoende hete lucht afgevoerd werd, liep het systeem regelmatig vast. Na het vervangen van de ventilatoren die er mee op gehouden waren daalde de systeem temperatuur al gauw met een graat of 10 tot 20 (ja, oeps ja :) ) en bleef het systeem tijdens piek uren (3d renders met veel reflectie en raytracing rommel) goed stabiel. Het hoeft dus niet alleen aan de CPU koeler te liggen maar kan een algemeen koel probleem in het systeem zijn. Een paar Zahlman koelers bij plaatsen om warme lucht af te voeren en koude lucht aan te voeren (een windvlaagje in je PC dus) kan geen kwaad... is soms zelfs een must.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/16, 10:43:13 »
UPDATE: gisteren heb ik getest met een tafelventilator. Resultaat: een nacht lang geen vastlopers. De temperatuur van de CPU is nog steeds hoog (60 graden), maar minder dan eerst (buitentemperatuur is ook lager).

Ik heb de Arctic Silent Copper Lite gekocht, met Arctic Silver 5 pasta, en die Casefan van Sharkoon. Tevens een middenmoot voeding (Asus 450W), gewoon voor de zekerheid. Die Codegen is dan een handige backup of alvast een voeding voor een volgend 'restmaterialen bouwproject'.
Ik twijfelde lang over de voeding (mcgyver: "eerst testen anders zinloze aankoop") want ik heb nog niets uitgesloten. Maar toen herinnerde ik me dat ik met de Codegen te weinig aansluitingen had, en twee splitters moest toepassen. Ik kan 'm beter in een kleiner systeem gebruiken waar ik niet zoveel dingen in heb hangen (toekomstig servertje?), en een voeding met meer aansluitingen (Asus heeft 7 aansluitingen voor HDD connectoren) kopen.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten wanneer alle spullen binnen zijn en geinstalleerd zijn.

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/16, 23:26:22 »
Ik denk dat de warmte niet goed van je proc af kan. Misschien zit je koelblok niet goed (is me ook eens overkomen, had haast) ? Of toch teveel pasta. Breng de veranderingen 1 voor 1 aan, dan weet je ook wat de oorzaak was. Ik raad je aan met de pasta en de  CPU-fan te beginnen. Ik denk dat het grootste probleem dan al opgelost is. Bind je kabels ook goed bij elkaar, zodanig dat de doorstroom goed is. Ik weet niet of je chip actief of passief gekoeld is. Indien passief kan je liever een casefan naar binnen laten blazen op je chip. Indien actief, haal dat rotventilatortje ervan af en koop voor 2 euro een grote passieve waar je je casefan op laat blazen.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/20, 10:22:03 »
De spullen zijn nog niet binnen, maar ik wil toch even een update geven. McGyver, jij bent degene die over de voeding begon, en ik ontdekte dit weekend een symptoom wat jouw veronderstelling onderstreept. Het is me wel eerder opgevallen, maar ik heb er nooit conclusies aan verbonden, maar bij het opstarten van de PC hoor ik een HDD meer dan eens opspinnen. Net alsof ze niet goed op gang komen... Dat lijkt toch akelig veel op de voeding, nietwaar?

Maar je hebt gelijk, 't is meer dan alleen dat. De CPU temperaturen zijn ook niet netjes. Maar met de DVD,

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/20, 18:01:39 »
80% zekerheid dat het je voeding is. Overclock je? (ik denk van niet) En waarschijnlijk slecht contact tussen cpu en koelblok, of te klein en niet origineel koelblok. Kan ook dat de temp van je cpu niet goed wordt aangegeven. Denk niet dat het aan meer ligt.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/05, 09:32:38 »
Even een update: mijn bestelling moet nog binnenkomen, maar ik heb een voeding kunnen bemachtigen van een collega om mee te testen. Resultaat: nog niet helemaal foutloos. Ik heb het idee dat verschillende oorzaken (met gelijke symptomen) een rol spelen. Met m'n oude voeding kon ik nog geen 5 minuten stabiel werken. Nu veel langer (

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/07/05, 13:15:06 »
Ik had een koelblok met een fabriekspatch (alu sticker met pasta aan beide zijden) erop. Toen ik mijn proc verwisselde heb ik het zo gelaten en alleen weer nieuwe pasta gezet. Nu heb ik de hele sticker verwijderd en ligt mijn proc koud op mijn koelblok (met beetje pasta ertussen). Werkt veel beter.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/07/05, 15:25:33 »
Ik heb ook zo'n fabrieksfannetje en koelblok. Bij mij zit er alleen een 'glad' stukje metaal op het koelblok, wat er volgens mij ook niet zomaar af kan. Ik zal  straks bij het eraf halen misschien wel kunnen zien of 't contactoppervlak wel helemaal goed is (overal genoeg pasta).

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/07/05, 16:32:05 »
Da's nou precies wat ik eraf heb gehaald. Is een stukje alu met aan beide zijden pasta. Verminderd ook de warmte afgifte, zeker als je  (net als ik) van proc gewisseld hebt.

Offline mcgyver

  • Lid
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/07/05, 16:33:57 »
Da's nou precies wat ik eraf heb gehaald. Is een stukje alu met aan beide zijden pasta. Verminderd ook de warmte afgifte, zeker als je  (net als ik) van proc gewisseld hebt.

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/08, 13:00:42 »
Het is al een poosje geleden dat ik dit topic startte. Ik heb ondertussen alle aangeschafte hardware geinstalleerd, helaas zonder direct succes. De computer bleef vastlopen, maar merkbaar minder frequent.

Een zwager van mij heeft m'n BIOS eens doorgelopen, en zag de functie 'halt on all errors' aan staan! Die heeft 'ie uitgezet ('k zou niet weten hoe die er uberhaupt in gekomen is, maar ik herinner me

DFreeze

  • Gast
Is mijn moederbord kapot?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/18, 12:02:06 »
...even een update...

Heb ik net hierboven ingetyped dat het systeem al weken stabiel draait, begint 'ie weer te hangen. Maar ik vermoed dat ik wel heb ontdekt waar het probleem zich bevindt. Ik heb namelijk zo'n oude 5.25" Harddisk bay in m'n PC hangen, waar ik twee sledes bij heb met hardeschijven. Ik had een nieuwe HD gekocht, en wilde die even formatteren. Dus de slede die ik de afgelopen weken heb gebruikt eruit, en de andere (waar ik de nieuwe HD in had gestopt) erin. Meteen instabiel, soms al vastlopers tijdens het booten, soms na een half uur...

Ik weet niet zeker of ik die slede er ook in had tijdens de bovenstaande avonturen (als er iets is waar ik niet op had gelet, was het wel die slede), maar nadat ik 'm eruit haalde (even helemaal niets in die bay stoppen) liep de PC weer als een zonnetje (nu al weer 4 dagen).

Ik zal die slede eens aan een grondig onderzoek onderwerpen...