Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statisch IP in Ubuntu  (gelezen 2184 keer)

Offline gijsisok

  • Lid
Statisch IP in Ubuntu
« Gepost op: 2008/07/01, 22:42:24 »
Ik wil net zoals in Windows in Ubuntu een statisch IP adres instellen, ik vond die mogelijkheid in Beheer --> Netwerk heb het volgende gekozen.

Netwerknaam: Dekker-WiFi
Wachtwoordtype: WPA-Persoonlijk
Netwerk wachtwoord: Diewiljewelwetenhe

Configuratie: Statisch IP-adres
IP Adres: 192.168.1.136
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway-adres: 192.168.1.254

Nadat ik op OK heb gedrukt gaat Ubuntu het instellen, maar dan valt meteen mijn netwerkverbinding (draadloos overigens) weg en kan ik pas weer internetten na een reboot en de gegevens weer terug te hebben gezet. In Windows had ik met hetzelfde nooit problemen, dus het zal aan Ubuntu moeten liggen. Weet iemand de oplossing?

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/02, 12:28:40 »
Er zijn diverse (recente) topics over vast IP adres op dit forum. Doe eens een zoektochtje en als het daarna niet lukt opnieuw effe hier melden. Ook raad ik je aan de (vele) topics te lezen over draadloos (wifi) verbinden, want daar gaat het hier volgens mij om.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/22, 12:44:54 »
Ik heb gewoon een netwerkkabel in de mijne. Ik heb mijn eigen oplossing bedacht.

Dat is:

Eerst even de netwerkmanager openen dan ontgrendelen geef een static ipadres klik op OK
Vervolgens zul je je verbinding kwijt raken ga dan opnieuw er in en zet het op DHCP dan klik je op OK en gaat hij het toepassen als hij het toegepast heeft ga je weer binnen en zet je hem weer op Static dan zou die het wel moeten doen en blijven doen met kabel althans doet hij het en aangezien draadloos niet zoveel verschil in zit kwa werking van ipadress.

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/22, 13:40:18 »
Ben je na die reboot ook je statische gegevens kwijt?

In dat geval, probeer dan eens handmatig de statische gegevens in te geven. Open een terminal en voer in:
sudo nano /etc/network/interfaces

Daar staat waarschijnlijk iets als het volgende:
# The primary network interface
auto ath0
iface ath0 inet dhcp

Maak daar het volgende van:
auto ath0
iface ath0 inet static
address 192.168.1.263 (je ip-adres)
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.254

De volgende opties zul je naar eigen behoefte aan moeten passen:
wireless-essid HHH (dit is de naam van je router)
wireless-mode managed
wireless-keymode restricted
wireless-key 1234-5678-90 (de WEP-key voor je router)

Zou trouwens kunnen dat je wireless-mode en wireless-keymode niet nodig hebt, maar dat weet ik niet zeker.

Werkt het daarna nog niet? Check dan iig of de gegevens juist zijn ingevoerd. Zo ja, dan was dit niet de oplossing en kun je die het beste weer terugzetten naar de oude instellingen.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/22, 14:36:32 »
Citaat van: shinger
Ik heb gewoon een netwerkkabel in de mijne. Ik heb mijn eigen oplossing bedacht.

Dat is:

Eerst even de netwerkmanager openen dan ontgrendelen geef een static ipadres klik op OK
Vervolgens zul je je verbinding kwijt raken ga dan opnieuw er in en zet het op DHCP dan klik je op OK en gaat hij het toepassen als hij het toegepast heeft ga je weer binnen en zet je hem weer op Static dan zou die het wel moeten doen en blijven doen met kabel althans doet hij het en aangezien draadloos niet zoveel verschil in zit kwa werking van ipadress.
Bedankt voor de tip, nu kan ik mijn geforwarde poorten weer gebruiken!

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/25, 13:00:54 »
@ crashit: heb dat nano commando ook eens gedaan.
Kreeg een nieuw en geheel leeg bestand te zien met als titel:
   GNU nano 2.0.7        Bestand: /etc/network/interface  en daaronder wat opties.

Moet erbij melden dat ik met een Belkin usb stick draadloos heb.
Waarschijnlijk loopt dat niet via ath0?
Werk hier wel met vast IP adres.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline eekie

  • Lid
Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/29, 14:50:00 »
Klinkt leuk maar bij mij werkt het bedraad internet niet. Ik hang aan een kpn experia box als modem (speedtouch)
Na installatie staat mijn internet verbinding op roaming, en heb ik geen verbinding (pingen op mijn modem 192.168.1.254). Overzetten op DHCP geen soulaas. Overzetten op statisch ip adres evenmin (192.168.1.70 ;255.255.255.0; 192.168.2.254 voor gateway en DNS). De truc van shinger werkt niet en handmatige instelling (sudo gedit /etc/network/interfaces  van crashit evenmin.
Connection information via het logootje in de bovenbalk werkt alleen in de roaming mode. Dan staan alle kentallen op 0.
Iemand een idee?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/29, 22:57:01 »
@eekje: heb net gelezen over de problemen met je moederboard. Kan ook belangrijk zijn ivm verbindingsproblemen. Bovendien zijn er op dit forum tamelijk veel problemen mbt WPA gemeld. Werkt bij mij wel zonder problemen, maar bij sommige hardware lukt het blijkbaar niet.
Probeer ook eens zonder WPA en anders met WEP. Als het dan nog niet werkt ligt het daar waarschijnlijk niet aan.

Heb zelf hier bedraad altijd meteen verbinding met alle pc's (heb 4 pc's en twee laptops in mijn systeem; in leeftijd varierend vanaf 2001 tm 2008; mijn oud laptopje (1996) voor mini-ubiuntu niet meegerekend).

Heb je topic 27910 gelezen? Er zijn ook heel veel topics over netwerken, internet en draadloos.
Heb je al eens wat instellingen vanuit de terminal bekeken?
Wat geeft bijv. sudo ifconfig en sudo lshw in je terminal? Ik ben geen groot mirakel met die terminal hoor, en pas een paar maanden bezig met ubuntu.
Maar op dit forum zitten soms briljante lui die meteen kunnen zien waar het probleem zit.
Alvast succes en...houd vol!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline woteb

  • Lid
Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/29, 23:20:19 »
Citaat van: Peterbeter
@ crashit: heb dat nano commando ook eens gedaan.
Kreeg een nieuw en geheel leeg bestand te zien met als titel:
   GNU nano 2.0.7        Bestand: /etc/network/interface  en daaronder wat opties.

Moet erbij melden dat ik met een Belkin usb stick draadloos heb.
Waarschijnlijk loopt dat niet via ath0?
Werk hier wel met vast IP adres.
Het moet ook interfaces (dus met een 's erachter) wezen. Dus /etc/network/interfaces
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Statisch IP in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/29, 23:36:03 »
woteb schreef:
Citaat
Het moet ook interfaces (dus met een 's erachter) wezen. Dus /etc/network/interfaces
Dat had crashit ook keurig aangegeven en dat commando heb ik ook precies zo gebruikt en toch kreeg ik vervolgens dat blanco verhaal met enkelvoudige term: interface in de titel. Begrijp de impact er verder niet van (sorry). Mijn verbindingen zijn verder ook prima.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood