Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beryl en gamen  (gelezen 951 keer)

Offline hang-oor

  • Lid
beryl en gamen
« Gepost op: 2006/12/21, 22:55:04 »
Ik heb zojuist beryl geinstalleerd en dat wekr erg mooi, vrolijkt de boel een beetje op. Echer als ik een game start dan wordt deze in een venster weergegeven en is niet vooruit te branden. Dus hoe kan ik een applicatie starten waarbij beryl tijdelijk wordt uitgeschakeld? Dat moet toch mogelijk zijn?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
beryl en gamen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/21, 23:07:38 »
Citaat van: hang-oor
Ik heb zojuist beryl geinstalleerd en dat wekr erg mooi, vrolijkt de boel een beetje op. Echer als ik een game start dan wordt deze in een venster weergegeven en is nier vooruit te branden. Dus hoe kan ik een applicatie starten waarbij beryl tijdelijk wordt uitgeachakeld? Dat moet toch mogelijk zijn?
In AIGLX zou dit geen probleem mogen zijn als het een OpenGL game is omdat OpenGL gewoon apart van AIGLX draait.

Bij XGL moet je het programma op een onderliggende display proberen te spelen... dus bijvoorbeeld: DISPLAY=:0 naam-van-spel Echt handig is dit niet...

Misschien is het bij XGL wel beter (en kan ook bij AIGLX) om een 2de X server te starten met een lichte windowmanager zoals Fluxbox en daar dan je games te spelen.. (bij de fglrx driver van amd/ati echter niet mogelijk omdat de mislukte implementatie van die closed source driver het niet toelaat om 2 X servers met direct rendering te starten)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline hang-oor

  • Lid
beryl en gamen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/22, 00:22:07 »
Een tweede X server starten? Ik zou wel graag willen maar ik heb geen idee hoe en wat. Ik kan natuurlijk voordat ik het spel start naar de gnome window manager overschakelen en nadat ik het spel heb afgelsoten weer terug naar beryl. Maar dan zou ik dat wel graag geautomatiseerd hebben. Dat kan toch eenvoudig met een scriptje? Wie heeft een voorbeeld?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
beryl en gamen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/22, 00:52:45 »
Citaat van: hang-oor
Een tweede X server starten? Ik zou wel graag willen maar ik heb geen idee hoe en wat. Ik kan natuurlijk voordat ik het spel start naar de gnome window manager overschakelen en nadat ik het spel heb afgelsoten weer terug naar beryl. Maar dan zou ik dat wel graag geautomatiseerd hebben. Dat kan toch eenvoudig met een scriptje? Wie heeft een voorbeeld?
Dan draait AIGLX of XGL nog altijd. Ik kan me niet voorstellen dat het Beryl is die voor de problemen zorgt. AIGLX waarschijnlijk ook niet, dus waarschijnlijk gebruik je XGL.

2de X server starten kan zo bv.
Eerst fluxbox installeren (sudo apt-get install fluxbox)

en dan:

sudo dummy; sudo X -ac :1 & DISPLAY=:1 fluxbox

dan kan je switchen tussen 2 desktops met CTRL+ALT+F7 en CTRL+ALT+F8 (of F9 ofzo)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

ikzelf

  • Gast
beryl en gamen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/22, 11:56:35 »
ik heb de nvidia drivers en ik zet mijn window manager dan gewoon op metacity en ik kan gaan spelen...

Offline hang-oor

  • Lid
beryl en gamen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/23, 13:55:16 »
De oplossing om de window manager op metacity te zetten heeft geen effect. De oplossing van een tweede X server vindt ik ook niet ideaal. Dan kan ik beter even uitloggen en opnieuw inloggen met een sessie zonder XGL.

Blijft er over AIGL, is dat een andere variant van XGL? en wie heeft er een how to, om XGL dan te verwijderen / vervangen door AIGL?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
beryl en gamen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/23, 16:29:51 »
AIGLX werkt alleen met open source drivers, dus niet met fglrx of nvidia, nvidia driver 9xxx heeft echter TFP, dan heb je geen XGL of AIGLX nodig...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)