Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu  (gelezen 1399 keer)

philvdk

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Gepost op: 2007/10/17, 17:48:01 »
Na een tijd met Ubuntu 6.10 en 7.04 te werken, heb ik besloten de knoop door te hakken en windows XP te verwijderen van mijn systeem.

Momenteel (XP was eerst geïnstalleerd) heb ik op sda1 drie partities staan. Vooraan staat een XP en daarna een linux partitie en een swap partitie (allen primair)

Als ik boot krijg ik (denkelijk grub) een bootmanager te zien die mij de keuzes laat twee kernels te booten of windows xp.

ik zou graag direct linux booten en de windows partitie verwijderen, alleen, ik heb (tja) een beetje faalangst om iets verkeerds te doen.

Wat moet ik in de juiste volgorde doen om dit te bewerkstelligen. En kan je vanuit ubuntu de linux partitie vergroten zonder data verlies (ik zou de vrijgekomen free space willen benutten) of is het beter met een partitiemanager gewoon een extra partitie als drive te mounten  ?

Heel wat vraagjes en hopelijk leer ik weer wat bij. Als soort van safety net heb ik voorlopig een virtuele partitie aangemaakt met vmware om toch xp nog te draaien, kwestie van een paar programma's die geen alternatief bieden (waaronder mapsource voor mijn navigatie op de motor)

Alvast erg bedankt voor enige begeleiding.
philvdk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 18:07:47 »
Het handigste is dit:
- maak een reservekopie van al je belangrijke bestanden (documenten e.d.) op een extern medium (CD, DVD, ...)
- haal morgen of overmorgen de splinternieuwe Ubuntu 7.10 binnen
- installeer die, en laat hem de *hele* schijf pakken
- zet je documenten terug.

Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/17, 18:20:48 »
Je kan je partities aanpassen, vergroten etc. met GPartedLive, dit downloaden en op een cd branden daarnaast kan je ook gparted gebruiken van de Ubuntu live cd(vanaf versie 7.04).
Ik zelf gebruik altijd GPartedLive, vindt ik prettig werken.
In de map Boot=>Grub staat menu.lst daar kan je de diverse opties verwijderen of toevoegen of de bootvolgorde en tijd veranderen.
Hiervoor moet je wel ingelogd zijn als root gksudo nautilus is het commandoHiervoor
Met vriendelijke groet,
Pas op wat je doet anders start Grub niet meer op. Dit is naderhand wel weer op te lossen, zoek maar eens op grub in het forum, en noteer maar vast hoe je je grub opnieuw installeert.
Succes ermee.


Gijs


EDIT: Weer te langzaam getypt Pjotr123 ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

philvdk

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/17, 18:22:20 »
als ik zo te werk ga, kan ik dan ook alle programma's, settings (gnome) enz... behouden of spreek je van een clean install, dat wil ik eigenlijk niet, is inderdaad gemakkelijk maar ik wens mijn huidige instellingen te behouden, ik heb er hard aan gezwoegd alles naar behoren 'rond' te krijgen...

Ik zou graag 'upgraden' naar 7.10 indien dat mogelijk is ... Mijn belangrijke zaken zoals docs en andere bestanden staan sowieso altijd op een extern medium (usb drive of zelfs een nas drive op mijn lan)

Tnx

Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 18:32:37 »
Het is mogelijk een upgrade te doen, dit wordt door de experts op het forum afgeraden. Aangezien er wel eens wat mis kan gaan.
Zoek maar eens op upgrade.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

philvdk

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 18:35:38 »
ok Gijs, bedankt, misschien dan maar de kogel door de kerk jagen en een clean install morgen met verse 7.10.

Kan ik een copij maken van mijn HOME map zodat ik veel zaken behoud. En ik neem aan dat ik de VMware map ook best kan dupliceren op een extern medium zodat ik mijn virtuele omgevingen ook niet kwijt ben ...

Dit werk wil ik niet kwijtspelen.
Tnx

Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 19:05:31 »
Je kan inderdaad een kopie maken van je home map daarin staan ook de verborgen bestanden kijk maar eens bij Locaties=>Persoonlijke map =>Bestandsbeheer =>Beeld =>verborgen bestanden.
Waarschijnlijk staan je vmware of virtualbox bestanden daar ook. Ik heb nog geen virtuele machine geïnstalleerd,
dus dat weet ik niet. Je kan natuurlijk altijd een upgrade uitproberen als je van plan bent om de 7.10 op je 7.04 partitie te installeren.
Ik heb een upgrade gedaan van 6.06 naar 6.10 met de gedownloade cd. Dit verliep verder goed, ik had dan ook geen belangrijke gegevens op staan.
Als je in ieder geval maar een kopie maakt van je belangrijke gegevens.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

philvdk

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 19:11:56 »
allright, ik heb niets te verliezen, toch ... Ik maak een kopie van de HOME map (inclusief verborgen bestanden) en heb ondertussen vmware al een 'clone' laten maken van mijn virtuele drives die veilig op een extern medium staan. Van zodra alles ge-backuped is, ga ik eerst trachten een upgrade te doen, lukt dit eventueel niet (ik ga eerst op het forum desbetreffend lezen) dan maak ik een clean install van 7.10 en herpartitioneer de disk in één beweging naar linux filesystem.

heb je toevallig ook weet van de beperkingen van fat32, ik heb twee usb disks in fat32 (gemakkelijk vanwege overal herkenbaar) maar deze laten blijkbaar niet toe een bestand groter dan 4GB te copiëren naar deze disks. HEt lijkt wel of fat32 maximum 4GB bestanden aankan, heb enkele iso bestanden die groter zijn (van dubbel layer dvd's) die ik er niet op kwijt kan ?

(edit)

Aan de update begonnen via ubuntu.com, dikke tegenvaller, na download pakketten (1290 stuks) werden er tijdens de installatie tal van fouten gemeld, na 2/3 brak installatie af en zat ik vast in een X-sessie. Na herstarten kernel panic .... het wordt morgen een clean install vrees ik

(/edit)

Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/17, 22:12:14 »
Als je opstart krijg dan geen GRUB te zien? Dan kan je in de recovery mode opstarten. En anders kan je nog vanaf de Live cd opstarten als je tenminste de 7.04 nog wilt repareren.
Je kan gewoon de cd downloaden van 7.10 en dan op een cd branden en vervolgens in je 7.04 in de cd speler stoppen en dan herkent die het als een upgrade versie net zoals bij een upgrade van win98 naar winxp.
Zo heb ik het bij mij ook gedaan, ik kreeg ook allemaal fouten van de online upgrade vandaar de cd.

Ik heb zelf een partitie fat 32 van 188 GB en daarbij heb ik geen beperkingen ondervonden.
En zelf heb ik een USB stick van 2GB dus daarom zou ik het niet weten of je in een keer 4GB of meer kan verplaatsen.


Anders succes morgen met de clean installatie.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

JimZ

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/18, 00:06:10 »
Bij een FAT32 bestandssysteem is de bestandsgrootte inderdaad beperkt tot 4 GB.

Dat is namelijk wat je maximaal kunt adresseren met 32 bit (die "32" in FAT32 dus).

Gr,
Jim

philvdk

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/19, 05:49:08 »
Jim, dank voor de verduidelijking, was inderdaad op een probleem gestuit tijdens het copiëren van een ISO bestand van 4.7 gig dat bij 4 gig werd afgebroken met een sluitend venster tot gevolg. Bij deze opgelost.

Ik denk erover een extern medium in een beter filesysteem te formatteren zodat ik ISO bestanden kan opslaan. Ik ben echter wel verplicht fat32 te blijven gebruiken in een NAS-drive want de hardware erin herkent enkel fat32. Nu staan op die drive voornamelijk algemene zaken die in het netwerk door iedereen worden gebruikt hier thuis...

Ondertussen is het een 'clean install' geworden na foutmeldingen van de online upgrader met een vastloper tot gevolg na 2/3de van de installatie.

dimitripauwels

  • Gast
Dualboot verwijderen -> enkel ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/08, 16:36:21 »
ik ga mijn systeem ook helemaal wijden aan ubuntu

er zijn nog enkele praktische problemen die ik ga oplossen door gebruik te maken van virtualbox

de praktische problemen zijn de volgende:

ik heb enkele programma's die ik nodig heb voor de avondschool graduaat informatica

die is bvb netvis (network visualizer) en packet tracer, ms vb6, visio

die eerste 2 heb ik al geinstalleerd , onder wine, maar dit werkt niet echt (het zijn dan ook niet echt recente progs)

mijn laatste optie is dus virtual box of vmware (waar ik al ervaring mee heb)

vmware krijg ik niet geinstalleerd (I386 probleem zoals meerderen leert mij de zoekfunctie)

het wordt dus virtual box (heb dit al geinstalleerd en dit moet het worden)

bedoeling is dat ik het volgende kan doen in virtual box
xp (voor gebruiken van programma's)
ev win 2003 (wordt aangeleerd)
ev andere linux distros

voor zover ik op de hoogte ben mag dit geen probleem zijn voor virtual box (desnoods installeer ik vmware in winxp-machine)

ik denk dat het beste is dat ik een geheel nieuwe installatie maak en alles eerst formateer?

of kan ik, als ik de 7.10 live erin steek, alles laten formatteren en dan opnieuw?
aangezien ik de pc ooit bij hp in repair gaf, is er 10gb verdwenen (denk install over install), die wil ik  graag terug nu

iemand suggesties?

heb morgen tijd en zou de single boot ubuntu dan willen installeren

greetz

Dimi