Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04  (gelezen 1487 keer)

perro30

  • Gast
Ik heb nog een deelschijf van 30Gb van de gedeeld hoofdschijf, op het ene deel staat natuurlijk alles van de installatie van Ubuntu 11.04, het 30Gb deel heeft maar een paar bestandjes en is verder leeg. Dit is dus geen aparte HD.
Nu wil ik die 30Gb deelschijf terugbrengen naar de hoofdschijf, zonder dat natuurlijk de gehele installatie van Ubuntu op het andere deel, het zgn. hoofddeel wordt gewist. Natuurlijk kan 30Gb deelschijf wel leeg, dat is geen probleem, maar dan wordt de originele hoofdschijf met 30Gb vergroot, zijnde de totale originele hoofdschijf.

Hoe moet ik dan doen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/22, 17:26:38 »
Je mail is wat cryptisch, maar ik vermoed dat er een partitie is, die je wil toevoegen aan je Ubuntu installatiepartitie.

Hier is geen algemeen antwoord te geven. De manier waarop je zoiets kan doen, hangt af van de huidige schijfindeling (partitionering).

Toon de partitionering van jou schijf eens door hier de uitkomst te posten van het commando
sudo fdisk -l

Een andere, meer eenvoudige optie is de partitie gewoon als een afzonderlijke partitie blijven gebruiken voor dataopslag.

perro30

  • Gast
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/22, 21:46:56 »
Dit is wat ik kan zien via sudo fdisk -l:
Citaat
Schijf /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9729 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x000ecfb4

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        5155    41406250   83  Linux
/dev/sda2            5155        9730    36743169    5  Uitgebreid
/dev/sda5            9366        9730     2925568   82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda6            5155        9187    32379904   83  Linux
/dev/sda7            9187        9365     1435648   82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
Het is niet de bedoeling dat ik deze partitie apart wil behouden, ik heb op de Ubuntu schijf nu slechts 2Gb over na alles, erg weinig dus. Ik heb morgen wel een externe HD van 1Tb, maar goed, dat heeft niks hiermee te maken.
Daarom wil die zgn. (ik neem aan) sda2 toevoegen (dus terug) naar de sda1.
Dat kan toch hoop ik?

Offline heir4c

  • Lid
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/23, 00:01:12 »
Ubuntu staat op sda1 ?
En die 30GB is dus sda2 met de partities sda6 waarop die enkele bestanden staan ?
Je hebt ook twee swappen zie ik. Dat is dus niet nodig. Eén is genoeg.

Maak een backup van al je bestanden. Kopieer gewoon volledig je Persoonlijke Map onder /home. Zorg dat ook de verborgen bestanden een backup krijgen.


Doe dan het volgende:
Ofwel:
Start de LiveCD op en ga naar Systeem>Beheer>PartitieManager (gParted)
Ofwel:
Installeer gParted op je bestaande Systeem.

Dan:
Open gParted en klik op de eerste swap en kies: SwapOff
Doe ook zo met de tweede swap.
Verwijder dan de sda2.
(Als dit niet direct gaat verwijder dan eerst alle 3 de partities. Dus sda5, sda6 en sda7 en dan de extended partitie sda2)

Maak nu aan het einde van de schijf een swap op een aparte partitie. Gebruik de zelfde grootte als daarvoor.

Klik nu de sda1 aan en kies voor aanpassen.
Nu zie je een balk die links en rechts een pijl hebben om te vergroten. Houd de linkermuisknop ingedrukt op de rechtse pijl en verschijf die helemaal naar rechts. En laat de computer nu zijn werk doen. Dit kan even duren, dus wees geduldig.

Na dit alles update je grub eerst en voor alles.
Als je in het reeds geïnstalleerde systeem zit open je de terminal en tik in:
sudo update-grubOf je herstart de computer en kies voor de recovery mode (tweede regel in grub) en in het menu dat je dan te zien krijgt kies je voor de optie met de grub update.

Als je vanuit de LiveCD werkt dan moet je wel het beste grub herstellen/herinstalleren via deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD (Lees alles eerst even aandachtig door zodat je weet wat er gaat gebeuren en wat je moet doen. De commando's in verband met de aparte /boot partitie moet je negeren en dus NIET uitvoeren.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/23, 07:08:37 »
Perro,

Ik niet weet hoe de partitie zijn gekoppeld...En vermoed dat je /home op /dev/sda1 de bosdoener is.
Dan wordt het eenvoudigst de /home naar /dev/sda6 verhuizen.
Eventueel een van de Swap-partitie verwijderen en de vrijgekomen ruimte /dev/sda6 toevoegen.
Het is en blijf een operatie met risico's op data verlies.
En je doet dit vanaf een LiveCD.

Om meer info te verkrijgen van je systeem.
Hoe en waar zijn ze gekoppeld:
df -h

Wie is de grootste boosdoener:
sudo du -h --max-depth=1 /

Oh ja, hoe ziet je /etc/fstab op het moment er uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 07:38:04 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

perro30

  • Gast
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/23, 08:55:58 »
De /home directory geheel verplaatsen naar sda6 levert maar 100Mb op, dat is dus ook niet zoveel, op die 1,3Gb.
Belangrijke documenten of wat dan ook verplaats/kopieer ik wel naar mijn nieuwe externe HD van 1Tb, die er vandaag aankomt. Ik heb deze desktop, gewoon een moderne 64 bits een jaar geleden gekregen, als bijna nieuwe desktop van een bedrijf, konden ze niet gebruiken, maar slechts met een HD van 80Gb, dit even ter informatie.

dit is de eerste:
Citaat
df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda1              39G   36G  1,3G  97% /
none                  480M  684K  480M   1% /dev
none                  488M  200K  488M   1% /dev/shm
none                  488M  224K  487M   1% /var/run
none                  488M     0  488M   0% /var/lock
/dev/sda6              31G  1,2G   28G   5% /media/Nieuw volume

dit is de tweede:
Citaat
sudo du -h --max-depth=1 /
[sudo] password for perro:
0   /sys
72K   /tmp
432M   /lib
4,0K   /cdrom
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/perro/.gvfs’: Toegang geweigerd
28G   /home
200K   /srv
8,0K   /.config
1,1G   /media
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/2500/task/2500/fd/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/2500/task/2500/fdinfo/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/2500/fd/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/2500/fdinfo/3’: Bestand of map bestaat niet
0   /proc
5,9G   /usr
12M   /lib32
274M   /opt
59M   /boot
16K   /lost+found
18M   /etc
884K   /dev
644K   /root
884M   /var
4,0K   /mnt
4,0K   /selinux
7,8M   /sbin
7,9M   /bin
37G   /

dit is de /etc/fstab:
Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
/dev/sda1       /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=8fd3ac08-c740-45fb-9f7e-e79ca66e60ff none            swap    sw              0       0

zie ook nog:


Het is dus echt de bedoeling dat ik sda6 terugbreng naar de originele sda1, of dit een boosdoener is weet ik niet.
Hoe vind je zelf de optie van Vanadium?
Hoe anders?

« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 11:16:14 door perro30 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/23, 11:19:42 »
Je hebt mooi veel informatie gegeven.

Er zijn altijd verschillende mogelijkheden, de éne al wat moeilijker dan de andere. Ik stel voor dat we het bij je vraag houden, en dus de partitie sda6 toevoegen aan de systeempartitie, sda1.

1) Zorg eerst voor een goede reservekopie van je persoonlijke gegevens. Van zodra je dat hebt, kan er eigenlijk niets fataal meer gebeuren.

2) Schakel tijdelijk de swap uit in je /etc/fstab bestand: dat regeltje zal later moeten aangepast worden.
- Open /etc/fstab met het commando "gksudo gedit /etc/fstab"
- Plaats een commentaartekentje # voor de laatste regel ("#UUID=8fd3ac08-c740-45fb-9f7e-e79ca66e60ff none            swap    sw              0       0"

3) Herstart je computer met de installatieCD van Ubuntu. Eens je op de desktop bent van de live sessie, start je gparted op.

4) Verwijder sda6, sda7 en sda5 één voor één:
- rechtsklik sda6, kies "unmount" mocht de partitie om één of andere reden aangekoppeld zijn. Rechts-klik dan opnieuw, kies "Delete: . Druk dan op de knop met de groene checkmark "Apply all operations". In theorie kan je eerst alle veranderingen aanbrengen, dan pas met "apply" alles in één keer doorvoeren, maar ik vind het veiliger om stap voor stap wijzigingen toe te passen. Als er op een bepaald moment foutmeldingen zouden komen, dan herstart je eens met de live CD en ga je verder.
- doe hetzelfde voor sda7 en sda5

5) Verwijder de "extended partition"
Als alles goed is, heb je nu een lichtblauw omrande zone die verder volledig leeg is. Ook die blauwe zone, de "extended partition", moet je nu verwijderen via rechts-klik, delete.

6) Vergroot nu de partitie sda1.
Nu heb je alle ruimte om sda1 uit te trekken naar rechts. Dit gebeurt door de rechterkant van sda1 naar rechts te slepen. Neem de ganse ruimte in minus 3 GB. Druk op "Apply" om dit effectief door te voeren. Dit gaat zeer snel.

7) Maak in de overblijvende 3 GB een swap partitie aan. Rechts-klik in de grijze zone, create partition: primary, type: swap. (Het automatische installatieprogramma van ubuntu zou een extended partitie maken met daarin swap, maar dat is een onnodige complicatie).

Voor zover ik weet, zal het vergroten van een bestaande partitie de UUID niet veranderen. Je zou nu dus normaal je systeem moeten kunnen opstarten. Vanuit je normale systeem kan je nu /etc/fstab terug aanpassen om opnieuw je swap te activeren.

8) Reactiveer je swap
a) Vraag de nieuwe UUID van je swap op via het commando "sudo blkid"
Kopieer het gedeelte "UUID=..." in de lijn van je swap naar het klembord. Normaal zal je swap /dev/sda2 zijn, maar je herkent het ook door de vermelding TYPE="swap" in de betreffende lijn.
b) Pas /etc/fstab aan: verwijder in de lijn van swap terug het commentaartekentje, en vervang UUID= door wat je gekopieerd hebt uit de uitkomst van "sudo blkid".

Bewaar /etc/fstab, en test of alles goed is met het commando "sudo mount -a". Hier mag geen enkele foutmelding komen.


perro30

  • Gast
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/23, 16:08:48 »
Bedankt Vanadium, vreemde vraag wellicht, heb 11.04 via Update Beheer binnengekregen, heb dus geen live-CD. Heb nu wel een versie Ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso, als ik die met K3B wil branden maakt deze een opmerking als dat de zgn. 450Mb effectief 698Mb moet zijn. Heb het iso-bestand nog maar niet gebrand, neem aan dat ik hieruit een live-CD kan maken, maar heb nog nooit hiermee hoeven te werken c.q. gewerkt.
Hoe brand ik hieruit een live-cd die effectief werkt zoals jij dat bedoelt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/23, 17:21:54 »
Je kan ook live CD's van andere ubuntu versies gebruiken, of, en dit is voor dit werk eigenlijk het beste, de gparted live CD: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/23, 20:32:30 »
Perro,

Zoals je ziet is de /home map op de /dev/sda1 al 28 Gig.
Deze inhoud verhuizen naar /dev/sda6 heeft niet veel zin aangezien deze maar 30 Gig is.
Dus het wordt geen apparte home-partitie.

Wat Vanadium voorstelde om de gehele extende partitie /dev/sda5 te verwijderen en toetevoegen bij /dev/sda1 minus 3 Gig voor de swap-partitie zal de gemakkelste en veiligste keuze zijn.

Mocht het om een of andere rede fout lopen, hopend van niet, en je toch verplicht bent op een herinstallatie te doen.
Deel de HD al van te voren in met een apparte home-partitie, het heeft zijn voordelen.
12 - 15 Gig voor je root-partitie (primaire /dev/sda1)
De rest extended /dev/sda5
Dan hierin:
3 Gig voor je swap-partitie (/dev/sda6)
De rest voor je home-partitie (/dev/sda7)

Linux doe niet moelijk als het om primaire - extended partitie aangaat.
Je mag ze ook alle 3 primaire maken.

Tijdens de installatie kies je voor de bestaande indeling te gebruiken en koppel je de juiste partitie aan zijn map: /, /home en swap.


Succes.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

perro30

  • Gast
[opgelost] een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/24, 11:26:39 »
Bedankt Vanadium, Maurice en Heir.
Vanadium, het is prachtig gedaan, binnen een half uur, geen enkele fouten, precies zoals jij zei, heb nu gewoon op sda1 30Gb over. De externe schijf van 1,5Tb (overigens) is ook binnen, wordt direct gezien, dus geen probleem, heb mijn eigen bestanden daarheen gebracht, zodat sda1 niet teveel belast wordt. De Gparted-live-cd werkt fantastisch.

Nogmaals bedankt. Perro

Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/24, 20:20:53 »
Geen dank Perro.
Graag gedaan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

perro30

  • Gast
Re: een deel van de HD naar de originele toevoegen in Ubuntu 11.04
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/24, 22:56:41 »
Natuurlijk is een bedankje naar jullie op zijn plaats in deze.
Groet, Perro