Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Grub-ellende  (gelezen 2151 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
[opgelost] Grub-ellende
« Gepost op: 2010/01/24, 12:46:00 »
Hallo allen,

Lang verhaal, maar hopelijk de moeite waard om helemaal te lezen en mij een handje te helpen (als dat gaat). Ik had een uitstekend werkende triple boot-installatie op mijn Mac Mini, met Mac OSX (leopard), Ubuntu 9.10 en Win7 (trial versie RC), met rEFIt als primaire bootloader en Grub (oude versie, want 9.10 was een upgrade van een vers geïnstalleerde 9,04) . Dit weekend overleed plotseling mijn Ubuntu-partitie omdat deze op onverklaarbare wijze helemaal volgelopen bleek (geen diskruimte meer vrij) en ook in de recovery mode niet meer aanspreekbaar bleek. Mijn besluit om dat 9.10 maar schoon opnieuw te installeren bleek tamelijk rampzalig, omdat de het installatieproces van de live disk net even iets anders bleek dan die van 9.04. Daarin kon ik aan het eind van het installeren in handmatig geselecteerde partities kiezen waar ik Grub wilde neerzetten, en kwam ik aan een werkende triple boot door Grub in de Ubuntu-partitie neer te zeten. De procedure van 9.10 biedt die mogelijkheid niet, zodat Grub in de Windows-partitie terecht is gekomen. In eerste instantie werkte dit helemaal niet, maar na kiezen voor Win7 in de Grub (nieuwe versie, uiteraard, nu) vroeg Windows om het installatieschijfje en herstelde zichzelf daarna netjes vanaf de cd, zonder overigens Grub2 te verwijderen. Win7 is dus nu via Grub te starten, maar Ubuntu niet.
Gevolg is nu dat ik in rEFIt alleen nog maar MacOSX en Windows zie, MAC OSX werkt normaal, als ik voor Windows kies start Grub, en daarin kan ik alleen nog Win7 starten, als ik voor Ubuntu kies loopt de boel hopeloos vast: er komt even een knipperende cursor en vervolgens een geheel zwart scherm dat ook na 20 minuten wachten verder helemaal niks deed.
Wat is nu wijsheid? Ik heb gedacht om 9.04 maar weer te installeren met de oude Grub in de Ubuntu-partitie, en Win7 via de nieuwe Grub te blijven starten. Maar dat is natuurlijk verre van fraai. Kan ik op de een of andere manier Grub 2 uit de Win7-partitie halen en naar mijn Ubuntu-partitie verplaatsen, zodat ik weer een Linux-optie in mijn rEFIt-startscherm terugkrijg? Of is er een manier om Ubuntu (geïnstalleerd in /dev/sda3) nu toch via de grub in de windows-partitie (die staat op /dev/sda4) aan de praat te krijgen? Dan houd ik een soort tweetrapsraket vanui rEFIt, maar dat is op zich acceptabel.
Graag jullie adviezen!

groeten,

Bas
« Laatst bewerkt op: 2010/01/31, 18:18:23 door VandeBas »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Grub-ellende
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/24, 13:00:22 »
Ik ken rEFIt niet. Ik zou proberen met GAG-bootloader. GAG is installeerbaar met een cd of usb (is als iso beschikbaar) en nestelt zich geheel in MBR. Windows is dan zonder problemen te booten. Met de live cd van Ubuntu is Grub te installeren op de partitie waar Ubuntu is geinstalleerd (Voor Mac weet ik het niet). Later kan je GAG altijd weer overschrijven met een ander bootloader, b.v. met Grub (sudo grub-install /dev/sda). GAG is perfect voor multiboot, omdat a) herinstallatie met een cd zeer eenvoudig is, GAG volledig in MBR zit, ook de setup en de setup ook heel eenvoudig is (feitelijk alleen een verwijzing naar de betreffende partitie. Het enige is dat je Grub in de partitie moet installeren (en later boottime op 0 zetten)
  

Grub2 op de partitie zetten:

Dit voorbeeld gaat uit van /dev/sda1 als actieve Linux partitie. Dit kan per systeem verschillen!

sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
sudo reboot

« Laatst bewerkt op: 2010/01/24, 13:01:56 door Ramana »

Re: Grub-ellende
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/24, 13:21:57 »
ik twijfel of gag grub2 zal kennen
ik heb hier een 4 voudige opstart
en doe dit met easybcd en die kent wel grub2
je kan er ook mac mee booten
wel de easybcd 2, want anders word grub2 niet herkent

Offline Ramana

  • Lid
Re: Grub-ellende
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/24, 14:08:52 »
ik twijfel of gag grub2 zal kennen
ik heb hier een 4 voudige opstart
en doe dit met easybcd en die kent wel grub2
je kan er ook mac mee booten
wel de easybcd 2, want anders word grub2 niet herkent

Gag herkent grub2 (ik boot met Gag karmic en lucid).

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Re: Grub-ellende
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/24, 14:21:59 »
Ik zou gewoon Ubuntu 9.04 weer installeren en daarna upgraden naar 9.10.
Hoe je het ook wend of keert.....Grub2 is gewoon een drama!!
Ik snap werkelijk niet dat Ubuntu zo'n stuk ellende meelevert zonder het tot in den treuren te testen.
Er wordt zelfs een beta versie meegeleverd!

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Grub-ellende
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/24, 15:32:24 »
Hmmm, d'r zit waarschijnlijk niks anders op: Grub installeren in de Ubuntupartitie wil niet lukken: in de terminal komen allerlei foutmeldingen te staan waaronder ' deze partitie heeft geen BIOS-record' o.i.d. en daarom kan Grub niet geïnstalleerd worden. Nogal wiedes, een (mini)mac heeft helemaal geen BIOS, dat werkt hier met firmware, als ik het wel heb. Vandaar dat ik ook niet van rEFIt af wil.
Ben benieuwd of er al anderen zijn die met succes Grub2 op een Apple-machine geïnstalleerd hebben, het zou me niks verbazen als dat helemaal niet werkt. Vreemd trouwens dat de oude Grub hier geen enkel probleem mee had, en een nieuwere versie dus kennelijk minder functionaliteit heeft. En ook ik stond raar te kijken toen ik op mijn oude windows-pc (waar de schone installatie van Karmic verder geen problemen opleverde) bij het verschijnen van Grub ineens ' beta' zag staan: dat hoort toch niet in een officiële release?
 
Rest me nog de optie om de wel min of meer werkende Grub in de Windows-partitie (optie Win7 kiezen start netjes Win7 op, optie Ubuntu loopt vast) te vertellen hoe-ie Ubuntu kan vinden op /dev/sda3. Kan dat? Of moet Grub op dezelfde partitie staan als Ubuntu om te werken?

En anders wordt het inderdaad terug naar 9.04 en good old Grub1.

groeten,

Bas

Offline VandeBas

  • Lid
Re: Grub-ellende
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/31, 18:18:04 »
Nou,

Uiteindelijk ben ik weer in business. Op de een of andere manier lukte het me grub weer te laten zien, en kon Ubuntu opgestart worden via de recovery mode. Daar kon ik de nodige updates doen en een regeltje aan het alsa-base.conf-bestand toevoegen om het geluid op de minimac aan de praat te krijgen. Daar bleek het normale opstarten steeds de mist mee in gegaan te zijn, want daarna wilde het opstarten wel weer. Weliswaar via de tweetraps-modus die ik eerder beschreef, maar het is redelijk stabiel en ik kan de installatie verder naar mijn hand zetten.

Ik houd jullie verder op de hoogte van de ontwikkelingen...

groeten,

Bas
 

Preg

  • Gast
Re: [opgelost] Grub-ellende
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/07, 21:06:21 »
Onderstaande werkt niet (Grub 1.97 en GAG 4.7): na uitvoeren van gesuggereerde code wordt GAG vervangen door Grub2 in MBR. Uiteraard kan dan geboot worden mbv Grub2 vanaf een Extended (Logische) Partitie. Echter, na herinstalleren van GAG in MBR wordt het Linux OS in de betreffende partititie niet geboot, "GAG: Boot sector not found or invalid". Kennelijk accepteert Grub2 het niet om geplaatst te worden in PBR (Partitie Boot Record).
Ben nog geen oplossing tegen gekomen waar Grub2 (geplaatst in PBR) aangeroepen kan worden door een Boot Manager (geplaatst in MBR) zodat U9.10 kan booten vanaf een Extended (Logische) Partitie. Ben benieuwd naar een oplossing!

[/quote]
Ik ken rEFIt niet. Ik zou proberen met GAG-bootloader. GAG is installeerbaar met een cd of usb (is als iso beschikbaar) en nestelt zich geheel in MBR. Windows is dan zonder problemen te booten. Met de live cd van Ubuntu is Grub te installeren op de partitie waar Ubuntu is geinstalleerd (Voor Mac weet ik het niet). Later kan je GAG altijd weer overschrijven met een ander bootloader, b.v. met Grub (sudo grub-install /dev/sda). GAG is perfect voor multiboot, omdat a) herinstallatie met een cd zeer eenvoudig is, GAG volledig in MBR zit, ook de setup en de setup ook heel eenvoudig is (feitelijk alleen een verwijzing naar de betreffende partitie. Het enige is dat je Grub in de partitie moet installeren (en later boottime op 0 zetten)
   

Grub2 op de partitie zetten:

Dit voorbeeld gaat uit van /dev/sda1 als actieve Linux partitie. Dit kan per systeem verschillen!


sudo mount /dev/sda1 /mnt
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt
sudo reboot