Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cpu verschillen  (gelezen 2579 keer)

reinhout

  • Gast
Cpu verschillen
« Gepost op: 2007/04/05, 09:35:48 »
Dag iedereen,
Ik ben momenteel bezig met het verkennen van de hardware wereld en 1 vraag houdt me steeds bezig:
Wat is het verschil tussen bvb een pentium4 en een celeron als ze hetzelfde aantal Mhz hebben?
Ik vindt het raar dat een celeron voor 50 euri te krijgen is en een dual core met dezelfde sterkte een 3-cijferig getal is.
Alvast bedankt dat je dit leest en een vriendelijke groet,
Reinhout

ps: Ik ben niet bekend met amd zoals het je waarschijnlijk is opgevallen, maar ik hoorde dat je met intell minder probs hebt als je Linux wilt draaien

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Cpu verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/05, 09:38:49 »
Beste reinhout, we hebben hier op het forum normaliter een hekel aan doorverwijzingen naar Google, maar dit kun je met wat eenvoudig speurwerk op Google, toch echt zelf uitzoeken.

reinhout

  • Gast
Cpu verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/05, 09:42:19 »
Dan kijk ik nog maar eens maar ik zweer het je dat ik er al heel lang naar op zoek ben
Ik kwam nu iets van een cache te weten maar ik zoek nog naar wat een cache doet


edit: sry voor het aanmaken van een dwaze tipic, zal er in de toekomst op letten!


Offline siegi

  • Lid
Cpu verschillen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/05, 12:35:07 »
Btw amd processoren werken evengoed onder linux hoor.  
Intel, wirelles en grafische kaarten worden hier wel aangeprezen omdat deze zeer goed werken on onder linux door hun open source driver van intel.  
Maar voor de processor maakt het eigenlijk totaal niet uit.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Cpu verschillen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/05, 13:09:18 »
Ik hoor vaak dat er juist bij de Intel Core Duo's meer problemen zijn.
Dat heeft ook te maken met de chipsets op die moederborden.

En over de verschillen: een Celeron is vaak stukken trager dan de gewone Pentium variant.

reinhout

  • Gast
Cpu verschillen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/10, 11:51:38 »
Ik begrijp het verschil niet echt tussen 2 processors; als je nu een pentium4 van 3Ghz hebt en een dual core van wat minder, bvb 2.8 Ghz (als dat bestaat?) welke is dan best???
Ik weet alleen dat snelheid belangrijk is maar het verschil tussen 1 kern en 2 kernen??? of is dual core dan eigenlijk 2x 2.8Ghz?

Offline siegi

  • Lid
Cpu verschillen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/10, 13:49:57 »
euhm snelheid (ghz) maakt eigenlijk nog niet zoveel uit, als je nu naar de nieuwe core 2 duo's ziet dan is een E6600 en die draait maar 2.4 ghz. En is een pak beter dan een pentium Dual core met 3 ghz bv.
Vroeger was er tussen amd en intel een race om zoveel mogelijk ghz te hebben, of die nu effectief waren maakte niet uit.  
Maar ze hadden na een tijdje door hoe meer ghz hoe warmer de cpu word,  en hoe meer stroom hij verbruikt.
Dus zijn ze op een bepaald moment begonnen met het effectiever gebruiken van een kloktik.  

Celeron en pentium 4  zijn eigenlijk geen namen meer waarover nog gesproken word in de huidige processor wereld deze zijn oud.  

Die 2.8 ghz dual core is normaal beter. (maar hangt er nog wat vanaf,)

Het is een moeilijke wereld om je in te verdiepen.  Ik kan nu volgen met de intels maar bij amd weet ik alleen de basismodelen.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Cpu verschillen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/10, 14:52:28 »
Als je je echt erin interesseert, studeer dan Computerarchitectuur. Dat heb ik net achter de rug. Bij de meeste scholen zit dat verwerkt in "Toegepaste Informatica".

Het verschil ligt sterk bij "optimalisatie". Intel doet meer aan zoveel mogelijk transistors (= rekenkracht) in een kleine oppervlakte inbouwen,
terwijl AMD zich net bezig houd met optimaliseren van die transistors. Ze leren de hardware om te "denken" en problemen zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Daarom mag je bij een AMD NOOIT afgaan op het aantal Ghz. Om in ruwe cijfers te spreken, een AMD van 1,6 GHZ draait gelijk met een Intel van +/- 2 tot 2,2 GHZ. Dat is een groot verschil in Ghz maar ook een groot verschil in prestatie tussen de twee.

Waar 90% van de consumenten onder lijdt is het concept "Mhz equals speed". Dit wordt in een vakterm de "megahertz-mythe" genoemd. Het is iets dat Intel ons in de tijd probeerde te laten geloven, maar AMD stak hen al heel snel voorbij.
Het probleem waar AMD wel tegenaanliep was dat die mythe heel sterk gevestigd is bij de gebruikers. Als resultaat, als jij een CPU ziet van 3 GHZ en eentje van 2,2 GHZ, dan kies je (als we het budget buiten beschouwing laten) automatisch voor de drie GHZ processor terwijl dat misschien een Intel is, en die van 2,2 GHZ een AMD. Dan kan je beter voor de AMD gaan.
Maar dat is een oneindige discussie. Ik raad meeste mensen altijd aan om beiden eens uit te proberen en te zien waar hun voorkeur naar uitgaat en er bij te blijven.

Akkoord, tot kort waren er problemen met AMD's en warmteontwikkeling maar dat is een probleem dat ondertussen al is opgelost.

Het grote verschil ligt ook bij RISC (Reduced Instruction Set Computer) en CISC (Complicated Instruction Set Computer). Dat zijn twee theoriëen over hoe je een CPU sneller kan laten werken, maar vergis je niet. Deze spreken elkaar compleet tegen!
Wat was Intels antwoord op die beide theoriëen? Beetje van dit, beetje van dat ...
AMD blijft bij één van de twee, en dat werpt zijn vruchten af. Als je wil weten wat ze net inhouden, dan verwijs ik je wel door naar Google, want ik zou enkele pagina's kunnen vullen met wat ik er over weet.

Moest je nog vragen hebben, aarzel niet om me een mailtje te sturen. dat gaat via mijn profiel. Dan kan je mij makkelijk genoeg bereiken en ik stuur zo snel mogelijk een mailtje terug!
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline siegi

  • Lid
Cpu verschillen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/10, 15:03:51 »
Wat ik nog zou afraden is een pentium 4 boven de 3 ghz te nemen deze zijn gebasseerd op de prescott core en worden enorm warm.  En verbruiken enorm veel elektriciteit.  
Persoonlijk denk ik nog altijd dit een actie van intel is geweest om tijd te winnen tov amd,  zodat intel tijd had om aan zijn nieuwe conroe core  (core 2 duo) te werken die een tijdje later amd totaal achter zich heeft gelaten.  
Dat is ook het moment dat intel afgestapt is van de mhz race.
Amd is dan ook op het moment zijn prijzen wanhopig aan het verlagen.

reinhout

  • Gast
Cpu verschillen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/14, 20:13:53 »
Citaat van: siegi
...Amd is dan ook op het moment zijn prijzen wanhopig aan het verlagen.
wil dat dan zeggen: snel naar de winkel achter een AMD? ik ben er niet zo bekend mee dus wat is het beste type om nu te kopen?
Ik had liever een intel omdat dat volgens sommige sites minder moeite kost met ubuntu (en andere linuxen)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Cpu verschillen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/15, 02:18:47 »
Momenteel lijkt me een AMD juist makkelijker met Linux.
Ik lees veel vervelende verhalen over de SATA controller op veel Core 2 Duo borden.
Hierdoor is het installeren vaak heel lastig of onmogelijk.

Hier is een handige link met aankoop adviezen:
http://tweakers.net/reviews/671/

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Cpu verschillen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/15, 04:07:42 »
Heel goede en heldere informatie is vaak te vinden op de plek waar je het aanschaft. Ik heb even gekeken op de site van Dell, op de volgende pagina vind je denk ik de "to the point" info waar je naar opzoek bent.

http://www1.euro.dell.com/content/learnmore/learnmore.aspx/cpu_clients?c=be&l=nl&s=dhs&~lt=popup&ref=CFG',%20558,%20420

Offline siegi

  • Lid
Cpu verschillen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/15, 10:30:02 »
Citaat van: reinhout
Citaat van: siegi
...Amd is dan ook op het moment zijn prijzen wanhopig aan het verlagen.
wil dat dan zeggen: snel naar de winkel achter een AMD? ik ben er niet zo bekend mee dus wat is het beste type om nu te kopen?
Ik had liever een intel omdat dat volgens sommige sites minder moeite kost met ubuntu (en andere linuxen)
Neen dat wil ik niet zeggen.  Ik weet nie wie er op dit moment het beste prijs/prestatie verhouding geeft.  Dat hangt er ook vanaf wat je met de cpu doet er zijn benchmarks voor te vinden op internet wie waar het snelste is.

Let op voor de eerste de beste computer winkel want soms snappen die er ook niets meer van.  Ze staan maar wat uit hun nek te kletsen.  Recent voorbeeld dat ik in de winkel heb gehoord een man vraagt is die pc goed voor games, ja want hij heeft 256 mb grafisch geheugen,  terwijl er een nvidia 7200 ofzow insteekt budged kaartje dus.