Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op twee pc's sudo onbruikbaar?  (gelezen 241 keer)

Offline Dima

  • Lid
Op twee pc's sudo onbruikbaar?
« Gepost op: 2015/10/28, 21:27:57 »
Goedeavond,

Vorige week heb ik op mijn PC Ubuntu 15.10 naast ubuntu 14.04.3 en windows 7 geinstalleerd. Omdat 15.10 goed leek te werken wilde ik vandaag 15.10 in de plaats van 14.04.3 zetten.
Om dat te doen heb ik:
Opgestart van een Lubuntu 15.10 live disk,
de oude 14.04.3 partitie geformatteerd naar EXT4,
alles van Ubuntu 15.10 naar die Partitie verplaatst,
fstab aangepast, om mijn dataschijf weer onder home te mounten. Daarbij heb ik de 14.04.3 configuratiefiles die op die home schijf stonden verwijdert en de bestanden uit de 15.10 installatie over gezet. Dat leek allemaal in orde maar bij het opstarten is er een probleem dat X of hoe het ook heten mag niet juist start. ik heb dat al eens gehad en toen kon ik via de shell de machtigingen voor de home map wijzigen. Nu lijkt het echter of hij alle partities als read-only ziet en het dudo commando komt terug met
usr/bin/sudo must be owned by uid 0 and have the setuid bit set


Nou, plan B dan maar... Laptop, met ubuntu 15.04 tevoorschijn halen, de externe schijf die ik gebruikte om de live lubuntu te booten erop aansluiten, ubuntu 15.10 erop zetten en daarmee mijn pc opnieuw installeren...
Niet dus. "disks" en Gparted starten beide niet en als ik Sudo wil gebruiken krijg ik nu exact dezelfde foutmelding als hierboven...

En nu ben ik een beetje ten einde raad... Ik gebruik voor mijn primaire dingen nu ongeveer 2 jaar Ubuntu en afgeleiden daarvan, en dat werkte veel prettiger dan windows, echter nu werken vooral windows 8.1 op mijn Thinkpad en Windows 7 op mijn vaste pc...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Op twee pc's sudo onbruikbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/28, 23:36:13 »
Fstab terug zetten hoe die was na installatie, dan kijken of alles werkt?

En je ftsab wijzigen hoe het moet, en niet iets van een andere installatie erin zetten, want dat gaat nooit werken.
fstab en je hd die je wilt toevoegen zal noot hetzelfde zijn als bij een andere installatie, zeker de uuid zal niet hetzelfde zijn.
Dus je fstab goed controleren tav je wijzigingen.

read only komt omdat er iets niet klopt.
Verkeerde gebruiker eigenaar?
Map waar partitie aangekoppeld zit is van root, moet van gebruiker zijn, dan hierna pas gaan mounten aan partitie.
Externe schijf misschien eigenaar van andere gebruiker.
Etc.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/28, 23:39:08 door jan11000 »