Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode  (gelezen 255720 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #400 Gepost op: 2015/01/06, 04:38:02 »
Waar ik het over heb? Jij had het over cookies aangaande WOT. Daar reageerde ik op.
Die mag je dan even uitleggen. Wat is het verschil in privacy tussen een cookie die bijhoudt of je een grijze/witte achtergrond wil en een cookie die bijhoudt of je wel of niet WOT wil? Waarom is de laatste wel probleem volgens jou?

Citaat
Hoe dan ook blijft HTTPS een issue. Mensen zoals bijv. testcees die veel om privacy geven willen erg graag dat het er komt want die willen zo veilig mogelijk zijn. En ook onder potentiële nieuwelingen zitten mensen die er zo over denken.
Heb jij daar een paar honderd euro per jaar voor over? En heb je ook een oplossing voor de problemen die ik eerder noemde?

Als je echt privacy wilt, gebruik dan een tor brouwser. Zo niet dan bestaat er geen privacy op het internet.
Zelf kan je een hoop dicht timmeren, maar helemaal vrij ben je nooit.
Dus alle tijd die je hier aan besteed is gewoon nutteloos.
Met tor kan het eindpunt al je informatie (incl. je login cookies!) gewoon uitlezen. Als je daar niet heel erg mee oppast is tor juist veel onveiliger dan een directe verbinding.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #401 Gepost op: 2015/01/06, 08:28:10 »
TOR heeft niets te maken met veiligheid/beveiliging.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #402 Gepost op: 2015/01/06, 11:36:19 »
@Johan: Ik heb daar wel een paar honderd euro per jaar voor over als je geïnteresseerd bent om HTTPS daadwerkelijk te overwegen voor Ubuntu-NL. (en dat meen ik echt!)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #403 Gepost op: 2015/01/07, 12:14:02 »
Het forum gaat nu over HTTPS :)

Omdat een certificaat voor meerdere subdomeinen (of een wildcard certificaat) nogal duur is hebben we als beheerteam besloten om eerst alleen het forum te voorzien van SSL beveiliging. Dit is de drukste plek van de site en met de grootste impact als iemand met je verbinding knoeit. De rest van de site volgt hopelijk later dit jaar als Let's Encrypt actief wordt.

Wat huishoudelijke dingen:
  • De oude http linkjes zullen voorlopig blijven werken. Op die pagina's linkt het forum verder door naar de veilige variant waar mogelijk.
  • Je moet eenmalig opnieuw inloggen omdat we het cookie aan hebben moeten passen.
  • De wiki, kaart, hoofdsite volgen zoals gezegd later dit jaar.


Kom je iets tegen wat eerst wel werkte maar nu niet meer, roep dan even.

Offline RikRik

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #404 Gepost op: 2015/01/07, 12:40:06 »
Als ik via m'n bladwijzer naar het forum ga, zie ik in de adresbalk: https://forum.ubuntu-nl.org
Er verandert voor de gebruiker toch niets? Wat kan er dan fout gaan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #405 Gepost op: 2015/01/07, 12:40:48 »
Dank! Prettige verbetering.  :)

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #406 Gepost op: 2015/01/07, 13:09:13 »
Dat is een mooie verbetering, Johan! Merci :)

Alleen wel een bug: ik blijf steeds worden uitgelogd sinds vanmorgen. Elke keer als ik het forum bezoek moet ik me opnieuw aanmelden. Cookies staan nog steeds aan, zoals altijd, en ook het vinkje bij Aangemeld blijven.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #407 Gepost op: 2015/01/07, 13:25:23 »
Als ik via m'n bladwijzer naar het forum ga, zie ik in de adresbalk: https://forum.ubuntu-nl.org
Er verandert voor de gebruiker toch niets? Wat kan er dan fout gaan?
Als het goed is merk je er verder niets van, behalve dan dat er een hangslotje/ander teken in het begin van je adresbalk staat om aan te geven dat je verbonden bent via https.

Wat wel zou kunnen is dat scripts of andere elementen van een pagina die niet via https gelinkt worden, worden geblokkeerd door je browser.

Dat is een mooie verbetering, Johan! Merci :)

Alleen wel een bug: ik blijf steeds worden uitgelogd sinds vanmorgen. Elke keer als ik het forum bezoek moet ik me opnieuw aanmelden. Cookies staan nog steeds aan, zoals altijd, en ook het vinkje bij Aangemeld blijven.

De naam en instelling van het cookie is aangepast. Verwijder eens alle cookies van ubuntu-nl.org (en alle subdomeinen) en probeer het dan eens opnieuw. Heb je verder nog iets op een andere manier ingesteld qua cookies? Bijv. dat nieuwe cookies standaard verwijderd worden na x minuten of wanneer je je browser sluit?

Offline RikRik

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #408 Gepost op: 2015/01/07, 13:30:36 »
Bedankt voor je reactie Johan, tot nu toe geen bijzonderheden opgevallen door de verandering.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #409 Gepost op: 2015/01/07, 13:42:44 »
De naam en instelling van het cookie is aangepast. Verwijder eens alle cookies van ubuntu-nl.org (en alle subdomeinen) en probeer het dan eens opnieuw. Heb je verder nog iets op een andere manier ingesteld qua cookies? Bijv. dat nieuwe cookies standaard verwijderd worden na x minuten of wanneer je je browser sluit?

Heb nu alle Ubuntu-NL-cookies verwijderd. Zal later rapporteren of het nu weer als vanouds werkt. Ik heb geen instelling qua cookies verwijderen; alle cookies worden standaard geaccepteerd en nooit verwijderd, zo staat het bij mij ingesteld.

Offline Allard

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #410 Gepost op: 2015/01/07, 17:39:16 »
Op sommige topics zie ik het hangslot veranderen van groen naar geel, is dat normaal?

Zie:



Klik voor groot plaatje.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #411 Gepost op: 2015/01/07, 17:46:08 »
Dat klopt. Dan worden er onderdelen geladen vanaf een andere site via gewoon http.
Denk dan aan een plaatje in een topic of handtekening.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #412 Gepost op: 2015/01/07, 19:36:16 »
Kom je iets tegen wat eerst wel werkte maar nu niet meer, roep dan even.

Of het met de overgang naar HTTPS te maken heeft weet ik (natuurlijk) niet, maar ik lees de nieuwste berichten altijd via de link 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek'. Voorheen stond elk topic dat ik gelezen had nog gewoon in die lijst als ik via bijv. Backspace terugging. Nu niet meer. ???

Offline Tom

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #413 Gepost op: 2015/01/07, 19:46:35 »
Mijn wachtwoord werkte niet meer (stond er zelfs niet meer) en ik kon ook geen reactie geven.
Opnieuw wachtwoord in gegeven en ik kon inloggen.
Maar ik kon op geen enkel topic reageren.
Alle cookie´s er af gehaald ,op nieuw ingelogd en nu werkt alles oké.  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #414 Gepost op: 2015/01/07, 20:14:57 »
Of het met de overgang naar HTTPS te maken heeft weet ik (natuurlijk) niet, maar ik lees de nieuwste berichten altijd via de link 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek'. Voorheen stond elk topic dat ik gelezen had nog gewoon in die lijst als ik via bijv. Backspace terugging. Nu niet meer. ???
Dat zal wel deels te maken hebben met de overgang op een ander cookie.
Je kan altijd nog rechtsonder klikken op de oranje knop "alle ongelezen berichten". Daar staan ze als het goed is nog wel tussen.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #415 Gepost op: 2015/01/07, 20:29:08 »
De naam en instelling van het cookie is aangepast. Verwijder eens alle cookies van ubuntu-nl.org (en alle subdomeinen) en probeer het dan eens opnieuw. Heb je verder nog iets op een andere manier ingesteld qua cookies? Bijv. dat nieuwe cookies standaard verwijderd worden na x minuten of wanneer je je browser sluit?

Heb nu alle Ubuntu-NL-cookies verwijderd. Zal later rapporteren of het nu weer als vanouds werkt. Ik heb geen instelling qua cookies verwijderen; alle cookies worden standaard geaccepteerd en nooit verwijderd, zo staat het bij mij ingesteld.

Probleem lijkt opgelost, dank Johan voor de suggestie! :)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #416 Gepost op: 2015/01/08, 21:33:43 »
Je kan altijd nog rechtsonder klikken op de oranje knop "alle ongelezen berichten". Daar staan ze als het goed is nog wel tussen.
Nee, want ik heb zo'n topic dan immers al gelezen. ;)
Ik heb het net uitgeprobeerd, maar net als gisteren was dit topic uit de lijst 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' verdwenen toen ik terugklikte om te kijken of het vandaag weer gewoon ging zoals het 'vroeger' ging. Om dit bericht te kunnen posten heb ik dit topic opgezocht via 'Toon bijdragen' in m'n Profiel en dat is wel een beetje omslachtig. Had het ook kunnen doen via de Index, maar ook dat is omslachtig.

Ben ik de enige die dit opvalt mensen, of lezen jullie nieuwe berichten altijd via de Index? Of, dat kan natuurlijk ook, vinden jullie het wel handig dat die lijst ongelezen berichten sinds het laatste bezoek automatisch ingekort wordt bij elk topic dat jullie gelezen hebben?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/08, 21:39:12 door Mikkel »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #417 Gepost op: 2015/01/09, 18:28:17 »
Mikkel wat jij beschrijft klopt. Dat zou door de overgang naar HTTPS kunnen komen, maar ik weet niet of het daarvoor anders was. Ik gebruik meestal ook de "toon ongelezen berichten"-link.

Femke98: het Curve-thema reageert precies hetzelfde in dit geval als het Ubuntu-NL thema.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #418 Gepost op: 2015/01/09, 21:08:43 »
Het eerste wat ik doe als ik op het forum kom is, hier op Klikken: Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek.
Ik krijg dan een lijst te zien van topics waarvan de nieuwe berichten door mij nog niet gelezen zijn.
En als je een topic uit die lijst ongelezen berichten hebt gelezen, dan ga je terug naar de lijst door op de Backspace-toets te klikken of via het pijltje dat links van de adresbalk van de browser staat, toch? Tot voor een paar dagen geleden stond het topic dat ik dan net gelezen had, nog gewoon in die lijst ongelezen topics. Is dat bij jou nu nóg steeds zo, of is zo'n gelezen topic nu ook bij jou uit die lijst verdwenen?

Citaat
Ik opperde dat ik een oud thema gebruik en niet de Ubuntu thema........
Ik gebruik ook een 'oud' thema, Curve.


Mikkel wat jij beschrijft klopt. Dat zou door de overgang naar HTTPS kunnen komen, maar ik weet niet of het daarvoor anders was. Ik gebruik meestal ook de "toon ongelezen berichten"-link.
Heb je een idee hoe ik de oude situatie weer terug kan krijgen, Johan? Aan het bewaren van het oude cookie kan het niet liggen, want Firefox gooit alle cookies weg als ik hem afsluit. Dat is toch voldoende om het forum-cookie te verwijderen?

'k Vond het altijd wel prettig zoals het 'vroeger' ging, toen al gelezen topics in de lijst 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' bleven staan zolang ik die lijst op het scherm had, omdat ik soms nog eens terugging naar een al gelezen topic om een bepaald bericht nóg een keer te lezen. Of ik zag een nieuw topic dat ik 'daarnet' ook al ergens had gezien. Om zo'n dubbelpost te kunnen melden is het niet handig als het eerste topic al uit de lijst ongelezen berichten is verdwenen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #419 Gepost op: 2015/01/09, 22:35:49 »
'k Vond het altijd wel prettig zoals het 'vroeger' ging, toen al gelezen topics in de lijst 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' bleven staan zolang ik die lijst op het scherm had, omdat ik soms nog eens terugging naar een al gelezen topic om een bepaald bericht nóg een keer te lezen. Of ik zag een nieuw topic dat ik 'daarnet' ook al ergens had gezien. Om zo'n dubbelpost te kunnen melden is het niet handig als het eerste topic al uit de lijst ongelezen berichten is verdwenen.
Het ging dus altijd al niet goed? Nu gaat het (hier in ieder geval) goed, de pagina ongelezen berichten toont alleen ongelezen berichten (vroegah was alles beter).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #420 Gepost op: 2015/01/09, 23:36:07 »
Het ging dus altijd al niet goed?
Het ging dus altijd wél goed. ;) Als je in de browser (via Backspace of 'pijltje terug') een pagina teruggaat, zie je immers dezelfde pagina als eerst. Zo ging het op dit forum altijd maar zo gaat het nu niet meer, althans niet bij mij.

Citaat
Nu gaat het (hier in ieder geval) goed, de pagina ongelezen berichten toont alleen ongelezen berichten.
Het verschil met 'vroegah' is dat de forumsoftware nu het topic dat ik las voordat ik terugging naar de lijst ongelezen berichten, automatisch uit die lijst verwijdert op het moment dat ik terugklik. 'Vroegah' stonden alle topics die ik gelezen had, daar nog en ververste ik de pagina om de al gelezen berichten uit die lijst te halen. En dan stonden daar inderdaad alleen nog die topics in met berichten die ik nog lezen 'moest'.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #421 Gepost op: 2015/01/12, 17:21:36 »
Ik merk net dat de forumsoftware niet alleen automatisch het topic dat ik gelezen heb verwijdert uit de lijst met ongelezen berichten, ook de berichten die gepost zijn nadat ik ben ingelogd staan erin als ik terugklik. Dat zou toch óók niet moeten mogen als je terugklikt naar een pagina waar je eerder bent geweest? Die moet er dan toch precies hetzelfde uitzien en wordt toch pas 'geactualiseerd' wanneer je die pagina ververst? ???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #422 Gepost op: 2015/01/12, 19:45:29 »
Misschien valt dit onder de noemer 'gebruiksvriendelijkheid'. ;) Voortaan hoeven we zelf de pagina niet meer te verversen maar doet de forumsoftware dat al voor ons.

Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #423 Gepost op: 2015/01/12, 20:12:41 »
Ik merk dit ook op een ander forum waar ik zit die dezelfde forumsoftware als wij gebruiken en zij hebben geen HTTPS. Dus in hoeverre is het dan een HTTPS-probleem?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #424 Gepost op: 2015/01/12, 21:38:44 »
Volgens mij is het al zo, sinds de laatste update, van een paar weken geleden.
Alleen valt het nu pas op :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.