Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PXE probleem  (gelezen 1341 keer)

PXE probleem
« Gepost op: 2011/08/24, 01:46:39 »
De volgende handleiding heb ik gevolgd om een pxe server op te zetten.
https://help.ubuntu.com/community/PXEInstallMultiDistro

De dhcp heb ik niet gedaan omdat ik hier thuis een wrt54gl router heb staan met dd-wrt er op die de dhcp regelt.
Het volgende heb ik gedaan in dd-wrt om pxe aan de dhcp toe te voegen.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/PXE

Nu is mijn probleem als ik een pc opstart en ik stel de netwerkkaart als eerste opstart in dan ziet die niks op het netwerk.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/24, 12:03:24 »
Ik zou tijdelijk de dhcp server in je thuisnetwerk uitschakelen zodat je de tutuorial precies kan volgen. Werkt het dan, dan ga je vervolgens kijken hoe je de dhcp server met PXE op dd-wrt aan de praat kan krijgen. Dan weet je zeker dat de rest al goed werkt. Dat maakt het troubleshooten makkelijker denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 12:20:39 door Thomas de Graaff »

Re: PXE probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/24, 12:33:50 »
Ik heb het getest met de dhcp server die in de tutuorial staat ik krijg nu de volgende foutmelding.
PXE-E11: ARP timeout
PXE-E11: ARP timeout
PXE-E38: TFTP cannot open connection
PXE-M0F: Exiting Intet PXE Rom.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/24, 13:16:16 »
Ik heb verder geen ervaring met pxe server installaties.. Maar kan wel een poging wagen.

Wanneer de computer wil booten vanaf het netwerk, dan moet deze eerst het ip adres via dhcp krijgen van de pxe server. Is dat ip adres binnen, dan moet dat ip adres vervolgens worden omgezet naar een hardware adres voor de low level communicatie. Hiervoor kijkt een computer in de ARP tabel waar staat welke ip adressen eerder met welke hardware adressen waren verbonden. Is er geen ingang in de tabel voor het ip adres, dan zend de computer een vraag naar alle computers op het LAN (multicast) met een verzoek om het hardware adres dat bij het ip adres hoort. De computer met het betreffende ip adres antwoord vervolgens op deze vraag waardoor het hardware adres wordt doorgegeven. Dat is volgens mij een beetje hoe het werkt.

In jouw geval lijkt het erop dat het niet lukt om het hardware adres te vinden dat hoort bij het reeds doorgekregen ip adres. Ik kan me voorstellen dat het ip adres dat de dhcp server doorgeeft voor de pxeserver  niet bestaat, en dat dit de foutmelding tot gevolg heeft.

Volgens de handleiding moet je de volgende regels toevoegen aan de dhcp configuratie:
filename "pxelinux.0";
next-server 10.10.1.10;

Daarbij gaat het er denk ik om dat het adres van de next-server moet overeenkomen met het ip adres van de pxe server in het netwerk. Klopt dat?

Re: PXE probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/24, 13:24:10 »
@Thomas de Graaff wat ik veranderd weet ik niet maar ik krijg nu wel het keuze scherm (zonder de afbeelding nog, geen idee waarom) maar ik heb als test Ubuntu 10.10 gepakt maar die start die niet op.
Ik krijg alleen maar Loading te zien links boven aan.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/24, 13:37:24 »
Heb je op de tftpserver het volgende commando uitgevoerd?
ss -apu | grep tftp
edit:
Dat zo moeten kloppen, anders kreeg je helemaal geen menu...
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 13:42:50 door Thomas de Graaff »

Re: PXE probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/24, 14:02:42 »
Kan je vanaf het netwerk de NFS shares op de server benaderen?

mount -t nfs 10.10.1.10:/srv/install /tijdelijke/mount/locatie

Re: PXE probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/24, 15:25:06 »
De volgende melding krijg ik dan.
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op 192.168.1.145:/srv/install, of een andere fout
       (voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
       een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
       Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
       probeer zoiets als:  dmesg | tail

Het gekke is als ik het ip adres verander wat in het /var/lib/tftpboot/Ubuntu/Ubuntu.menu staat, dan laad die wel de vmlinuz en initrd.lz en met het juiste ip adres niet.
Hieronder wat ik in het bestand heb staan.
LABEL 1
        MENU LABEL Ubuntu 10.10 (32-bit)
        KERNEL Ubuntu/10.10/i386/vmlinuz
        APPEND boot=casper netboot=nfs nfsroot=192.168.1.145:/srv/install/Ubunt$
        TEXT HELP
        Boot the Ubuntu 10.10 32-bit DVD
        ENDTEXT
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/24, 15:45:53 »
Je moet in ieder geval controleren of de ip-adressen in je netwerk overeenkomen met de ip adressen in de configuratiebestanden. Als dat niet het geval is, dan werkt het natuurlijk niet.

Re: PXE probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/24, 15:53:53 »
Ik heb een vast ip adres ingesteld op 192.168.1.145, dat ip adres heb ik ook in de configuratie bestanden staan.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/24, 16:09:38 »
Het gekke is als ik het ip adres verander wat in het /var/lib/tftpboot/Ubuntu/Ubuntu.menu staat, dan laad die wel de vmlinuz en initrd.lz en met het juiste ip adres niet.

Kan je uitleggen wat je bedoel met 'het juiste ip adres', en wat dan het 'niet juiste ip adres' is? Het is mij niet duidelijk wat je nu bedoel dan.

Re: PXE probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/24, 16:12:24 »
Met 'het juiste ip adres' bedoel ik 192.168.1.145 dat is het ip adres van de server waar pxe op draait.
Met 'niet juiste ip adres' bedoel ik een ip adres die gewoon niet bestaat bijv. 19.168.1.145.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Re: PXE probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/24, 16:28:26 »
Ik geloof dat het te ingewikkeld is voor mij om op afstand iets nuttigs te kunnen zeggen hierover. Misschien dat iemand anders kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 16:33:16 door Thomas de Graaff »