Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen  (gelezen 6102 keer)

[opgelost] Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Gepost op: 2010/04/07, 18:48:37 »
zoals de topic titel al aangeeft, ben ik sinds kort in het bezit van een Western Digital MyBook World II, en nu vraag ik me af hoe ik deze moet benaderen...

Als ik naar locaties -> netwerk -> windows netwerk ga krijg ik alleen belkin (das mn router) te zien en als ik daar op klik krijg ik een foutmelding, maar weet uberhaupt niet of ik daar wel moet zoeken

Had al gelezen dat ik iets met samba moet doen maar dat begrijp ik niet helemaal, ben redelijk newbie met ubuntu

Edit: weet eigenlijk niet of dit het goede subforum is om het te plaatsen? Zou ook wel onder netwerk kunnen vallen...


Frankyboy707
« Laatst bewerkt op: 2010/04/08, 09:54:19 door frankyboy707 »

Re: Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/07, 19:34:05 »
Volgens mij staat het wel goed. Wat heb je op je NAS staan? Ook Windows gerelateerde zaken? Dan heb je inderdaad Samba nodig. Kijk eerst eens in de router wat het adres is van je NAS. Open een browser en type het adres van je router in de adresbalk. Bij mij is dit 192.168.1.1 in het boekje van je router staat dit, vaak moet je dan ook een wachtwoord en een gebruikersnaam, als dit zo is staat het ook in het boekje.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/07, 22:57:42 »
Beste Gijsbert,

Ik bedoelde eigenlijk meer hoe ik hem als schijf kan gebruiken (dus kan schrijven en lezen)


Het adres van mijn harddisk had ik al, en als ik met een browser naar 192.168.x.x ga kom ik inderdaad in het menu van mijn harddisk

ow wacht verkeerd gelezen... maar het adres heb ik dus al...

Op mn harddisk staan vooral media bestanden en software, het is niet zo dat het besturingssysteem dr op is opgeslagen ofzo

Re: Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/07, 23:33:39 »
Type eens in de terminal gksudo nautilus Wacht woord intypen, zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d. Dan opent nautilus in de rootmode navigeer nu naar de NAS klik rechts op het mapje (ook apparaten worden als mappen weer gegeven) Kies Eigenschappen>Klik op het tabblad rechten en pas deze aan naar jou smaak, bijv. zet de eigenaar op nobody en geef alle lees en schrijfrechten, dit als iedereen gebruik mag maken van de NAS. Lukt het zo? Is dit wat je bedoelt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/08, 09:52:34 »
Beste Gijsbert,

De manier die jij aangeeft met nautilus lijkt niet te werken... echter.op de een of andere manier zie ik als ik naar netwerk ga opeens wel mijn harde schijf staan, kortom het is dus eigenlijk gewoon opgelost, wellicht had het met rebooten te maken ofzo...

Frankyboy707

Offline vanadium

  • Lid
Re: [opgelost] Hoe kan ik mijn NAS (WD mybook world) benaderen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/08, 14:12:17 »
De Mybookworld kan op verschillende manieren benaderd worden, en is bovendien goed "hackable". Standaard kan je nu ssh inschakelen, en dan kan je inloggen op een linux commandolijn. ssh betekent ook dat je met sshfs door de bestanden kan bladeren.

Je kan de schijf benaderen als een ftp server.

Je kan de schijf benaderen met het MS Windows protocol Samba.

Bij mij presenteert de schijf zich netjes op het netwerk als "mybookworld", dit in tegenstelling tot Ubuntu computers, die om één of andere reden geen hostname krijgen op mijn router. Voordeel is dat je steeds eenvoudig bij de schijf kan met de naam, onafhankelijk van het ip-adres dat aan de schijf werd toegewezen.