Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Mini laptop  (gelezen 2549 keer)

HP Mini laptop
« Gepost op: 2015/12/11, 14:54:27 »
Gebruik sinds jaren een HP Mini laptop naast mijn desktop PC tot volle tevredenheid. Er staat Ubuntu 10.04 (lucid) op met de kernel 2.6.32-70 generic.
Nu wordt dit niet meer ondersteund.
Wat kan ik er het beste opzetten? Met normaal upgraden heb ik niet zo'n goede ervaring, meestal gaat het mis. Een verse installatie lijkt mij het beste. Maar welke bevelen jullie aan voor de Mini laptop? Ik geloof dat hiervoor een 'normale' desktop distributie niet wordt aanbevolen, is niet?
Op mijn desk PC heb ik momenteel Mint 17,2 Rafaela waar ik zeer over te spreken ben overigens.
Iedere hulp is welkom.
Ubunturolf

Offline ajjp

  • Lid
Re: HP Mini laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/11, 15:22:10 »
Zonder enige specificatie van de laptop is een advies wat lastig te geven.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP Mini laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/11, 16:05:38 »
Hoi Rolf,

Beter vragen dan spijt krijgen, hè? Heel goed!

Zoals al gezegd, zonder specs is het wel wat koffiedik kijken.

Maar als jouw Mini Ubuntu 10.10 draaide, waar Unity voor het eerst bij werd geleverd - speciaal voor netbooks (!) , is het het proberen waard weer Unity te gebruiken. Eerst maar gewoon in de live omgeving. Draait dat een beetje naar wens (het is wat langzamer dan een echte installatie) dan doe je de echte installatie. Een verse inderdaad, zou ik ook doen.

Is het niet wat je wilt, dan kan je bijvoorbeeld aan Xubuntu denken. Met wat je verteld hebt, lijkt me dan een LTS versie een goede keuze. In April komt de 16.04 uit, maar de huidige 14.04 wordt ondersteund tot 2019. Of je wacht tot April, maar ik zou zeggen, gooi er de 14.04 maar op.

Ik heb al eens een Mini gedaan met Xubuntu 14.04. Heerlijk ding geworden!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP Mini laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/11, 20:12:08 »
Hallo Just,
heel hartelijk dank voor je reactie, maar ik heb toch nog wat vragen:
Eerst de specs die ik kan vinden in bijlage, kun je daar iets mee?

Hoe kom ik dan aan een Ubuntu Unity, moet ik dan gewoon de laatste versie op een DVD zetten?
Kan ik niet de Mint Rafaela gebruiken? Daar ga ik nu net aan wennen, heb deze versie sinds een paar weken en het bevalt me heel erg goed.
Maar ik meen mij te herinneren (jaren geleden) dat er een speciale contributie op de laptop gezet is, dus niet geschikt voor desktop maar alleen voor laptop. Kan mij alleen de naam niet meer herinneren. Moet ik naar zoiets op zoek?
Ben een beetje onzeker over alles, wil niets verpesten, zou zonder zijn, want de HP min i is in de basis een heel fijn ding voor onderweg.

fijne avond
Rolf

Offline Henkp

  • Lid
Re: HP Mini laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/11, 20:40:18 »
@ubunturolf,

Volgens mij kan je op die mini HP Laptop, de Linux Mint Rafaela  Xfce 17.2, 32Bit installeren, is ook een LTS versie tot 2019

Systeemvereisten:

    512 MB RAM (1 GB aanbevolen voor een comfortabel gebruik).
    9 GB schijfruimte (20 GB aanbevolen).
    Grafische kaart staat 800 × 600 resolutie (1024 x 768 aanbevolen).
    DVD-schijf of USB-poort.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/11, 21:57:11 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP Mini laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/11, 20:46:27 »
Hoi Rolf,

Die specs helpen al een klein beetje.

Als je Ubuntu gaat ophalen, haal dan de 14.04. Dat is een LTS. De tussenversies moet je om het half jaar vernieuwen. Dat is niet zo handig.

De Mint Rafeala lijkt me ook een goed idee, zoals Henkp net schreef. Die is ook gebaseerd op de 14.04. Als jij dat een fijn ding vindt lijkt me dat plan A.

Dat van die speciale distributie klopt. De 10.10 had een speciale netbook versie, met dat Unity.  Lees maar hier.

Dat je voorzichtig bent en eerst alles wilt uitzoeken is niks mis mee! Dat doe ik ook. De Mini is inderdaad een heel fijn ding voor onderweg.

Het zou een mooi idee zijn om de hulp van een steunpunt te zoeken, maar de dichtstbijzijnde (markba) zit in Den Bosch. Dat is wel een stuk rijden!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: HP Mini laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/11, 21:03:53 »
Vroeger had je nog Crunchbang. Dit project is echter gestopt. BunsenLabs Linux belooft echter de voortzetting daarvan te zijn.

Offline ajjp

  • Lid
Re: HP Mini laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/11, 21:21:21 »
In 2010 werden er nog HP mini's geleverd met 1GB RAM. Als dat ook geldt voor het bewuste exemplaar, dan zal Ubuntu 14.04 niet erg willen lopen.
Ik weet niets van Mint Rafaela  Xfce 17.2, maar gezien de xfce-desktop zal de systeembelasting een stuk lager zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP Mini laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/11, 21:45:58 »
Vroeger had je nog Crunchbang. Dit project is echter gestopt. BunsenLabs Linux belooft echter de voortzetting daarvan te zijn.

Ik had destijds Crunchbang draaien op een Toshiba Tecra 8000. Het draaide geweldig. Ik liet het ding diashows draaien met Feh, een hele feestavond lang, volscherm. Geen enkel probleem. Ook het zwaardere werk ging best. Het was leuk om met een oog scherp gericht op de CPU en Geheugen belasting het maximale uit dat PCeetje te halen.

Maarre, mensen, Rolf heeft al verteld dat dat Ubuntu 10.10 tot volle tevredenheid draait. Dus wat zitten we dan nu te miepen? Natuurlijk probeer je de nieuwe distro wel eerst even in de Live modus. Het ding heeft minimaal één USB 2 poort, begrijp ik uit zijn lspci overzicht. Ik zie dat allemaal met vertrouwen tegemoet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP Mini laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/16, 16:57:45 »
Hallo allemaal en vooral Just,

hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb Mint Rafaela 17.2 op een stick gezet maar mijn mini reageert totaal niet, start gewoon op de gebruikelijke manier door.
Vreemd is dat ik ook in de bios alleen de mogelijkheid voor een opstart van HD heb, dus geen keuze om van USB te laten starten. Een CD heeft hij niet dus mijn enige mogelijkheid is de stick. Hoe dan ook - ik kom helaas niet verder op dit moment.
Nu heb ik deze week geen tijd meer om verder te knutselen en dan ben ik tot einde jaar afwezig.
In het nieuwe jaar meld ik mij langs deze weg opnieuw, misschien kan mij iemand die de HP mini goed kent op weg helpen?

Intussen wens ik jullie allemaal heel fijne feestdagen en een gelukkig en vooral gezond 2016.
Rolf

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP Mini laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/16, 17:12:14 »
Hoi Rolf,

Allereerst fijne dagen!

Je hebt nogal wat verschillende versies van de HP MIni. Probeer het eens met F9 indrukken? Die toets is dan wel voor versie 2133, maar wie weet is dat net die van jou of werkt die toevallig net zo.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: HP Mini laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 19:43:41 »
Hi Just,

Ook voor jou en je naasten een gelukkiig en gezond 2016.

Back-in-town en nu weer even de tijd om mij om mijn geliefde HP-mini te bekommeren.
Ben inmiddels zo ver dat ik de opstart heb kunnen veranderen in een USB stick, die de mini dan bij opstart leest.
Inmiddels diverse distributies uitgeprobeerd Mint en anderen.
Hij leest dan bij opstart de stick maar blijft hangen bij
           boot: en de cursor !
en daar weet ik geen raad mee. Wat moet ik dan doen? Reageert verder dan op niets meer en haal de stick eruit dan start hij door op de HD, hetgeen mij normaal lijkt.

Dus kom weer even niet verder.
Weet je een oplossing ?

Groet
Ubunturolf
P.S. overigens heb ik de HP mIni 5102, system ID 3653, bios date 05/25/2010\
INTEL 1921, 1.66 GHz processor, 1024 MB RAM,

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: HP Mini laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/14, 14:26:59 »
Hallo,

Ik heb op een HP Mini110 : Ubuntu/Xubuntu 14.04.2 (32b) 2GRam (show netbook) staan. oorspronkelijk zat er 1 GRam in, maar voor Ubuntu heb ik deze verhoogd naar 2Gb.
Xubuntu draaide goed op 1Gb

Mijn ervaring met Xubuntu 14.04 t.o.v. Mint XCFE 13 en 17 is dat Xubuntu vrijwel altijd lukt.
Maar op deze HP netbook had ik ook succesvol Mint XCFE 17 geïnstalleerd, zonder problemen.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HP Mini laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/14, 19:14:08 »
Hallo Rolf,

Boot hem eens met Plop op een USB stick en dan vandaar uit met een USB stick met een distro naar je keuze?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021