Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack  (gelezen 5124 keer)

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
[Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Gepost op: 2013/06/25, 20:21:56 »
Ik draai Ubuntu 12.10 op m'n (oude (2006))Acer laptop. 'k Heb Virtualbox probleemloos geïnstalleerd en vervolgens in de box Windows XP Pro geïnstalleerd. :blank:
Resultaat: Windows draait voor geen meter, waarbij het zelfs voorkomt dat ook Ubuntu (schijnbaar) vastloopt; ik kan in ieder geval niets meer uitrichten.  :(
Ik heb de windows-machine inmiddels geheel verwijderd en zit dus weer met een lege virtualbox.....  :-[
In vorige versies van Ubuntu is dit probleem nooit voor gekomen; ik begrijp er even niks (meer) van.

Na installatie van de vb heb ik  tevens de uitbreiding van Oracle (voor ondersteuning van o.m USB 2.0) geïnstalleerd.

Ik maak gebruik van originele (genuine) software en heb ook nog geprobeerd SP 3 voor Windows XP te installeren, maar dat is onbegonnen werk: de installatie is ook niet vooruit te branden en na enige tijd staat het gehele raderwerk weer stil.

Wat zie ik over het hoofd....  ???
« Laatst bewerkt op: 2013/07/01, 21:01:54 door PM »
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extention pack
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/25, 20:39:46 »
Hoe en wat heb je geïnstalleerd, dat vertel je niet???????

Extension pack geïnstalleerd?
En guest addition geïnstalleerd, dit versneld de pc heel veel.
En geen drivers voor je hardware installeren, indien je dit gedaan hebt.

Geheugen niet te hoog zetten, standaard die bij installatie ingesteld staat en dan een gedeelte verhogen, bij te hoog zetten wordt het langzaam, dus stapje bij stapje verhogen.(of je moet veel geheugen hebben).
Videokaart geheugen verhogen?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/25, 20:44:33 door jan11000 »

Offline aartje

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extention pack
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/25, 20:55:26 »
Hoe en wat heb je geïnstalleerd, dat vertel je niet???????



Verder zijn er ook totaal geen gegevens over hoeveelheid geheugen , grafische kaart etc .etc.
gegeven. Men is hier niet helderziend.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extention pack
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/25, 21:46:03 »
Gegevens over geheugen etc. zijn hier niet relevant: in vorige versies van Ubuntu draaide het allemaal redelijk goed, dus moet het in deze nieuwere versie ook goed gaan.

Guest addition is mij (nog) niet bekend. Ik zal op zoek gaan.  ???

De tip m.b.t. het geheugen: dat zal ik op standaard laten staan. Ik ga weer aan de slag.

Dank voor de reactie(s).  :)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extention pack
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/25, 22:56:35 »
Na installatie van je xp, dan draait xp langzaam, omdat je drivers in virtualbox nog niet geoptimaliseerd zijn, d.m.v. guest additions, worden drivers en hardware aangepast, waardoor het sneller loopt.
Bijv video beeld kun je vergroten/verkleinen, muis kun je in virtualbox en naar je gewone os verschuiven, etc.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/26, 10:52:06 »
Heb de Guest additions geïnstalleerd. Xp draait, maar daar is ook alles mee gezegd. Er zit geen snelheid in.

Bovendien ziet XP de USB-stick niet, terwijl e.e.a. toch in de settings van de vm op USB 2.0 is ingesteld en waarvoor o.m. het extensionpack is geïnstalleerd.

Was ik maar in de vorige versie van Ubuntu gebleven (10.04). Toen draaide alles als een zonnetje....  :'(
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/26, 12:03:57 »
Een beetje mosterd na de maaltijd maar waarom heb je je werkende virtuele machine die onder 10.04 goed draaide weggegooid? De .virtual box folder in je home is prima te backuppen. Zo gaat mijn VB-xp al mee sinds 8.04 nooit een nieuwe installatie hoeven doen!

Met usb is het soms wat klooien maar je moet hem (de stick) wel aanvinken in je virtualbox-menu. Heb je proprietaire drivers voor je videokaart? Zo ja probeer de opensource werkt bij mij beter. (nvidia m8600-gt) Dan opnieuw de guestadditions installeren.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/26, 13:21:09 »
Om usb te laten werken,
xp starten,
usb stick in de pc,
dan boven in het menu van viryualbox, je usb apparaten aanzetten die jij wilt, meer niet.

En vertel nu eens wat en hoe je xp geinstalleerd hebt,
en wat voor hardware heb je.

En je mag je gehugen misschien iets hoger zetten, dan loopt het soepeler, ook je videokaart geheugen iets omhoog zetten.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/27, 14:02:46 »
Om usb te laten werken,
xp starten,
usb stick in de pc,
dan boven in het menu van viryualbox, je usb apparaten aanzetten die jij wilt, meer niet.

Dat  werkt dus niet; in grijs staat er dat er geen USB-apparaten gekoppeld zijn. De stick zit er echter wel in.  ???

Citaat
En vertel nu eens wat en hoe je xp geinstalleerd hebt,
en wat voor hardware heb je.

En je mag je gehugen misschien iets hoger zetten, dan loopt het soepeler, ook je videokaart geheugen iets omhoog zetten.

Eerder kreeg ik juist het advies zo min mogelijk aan de standaardwaarden te wijzigen... :(

En ja, hoe installeer je XP? Met de originele DVD uiteraard. De hardware staat in mijn onderschrift: ACER Aspire 1690 ((Intel Pentium M740, 1,73 GHz, 533 MHz FSB, 2 MB L2 cache), ATI Mobility Radeon X700 PCI Express met 128 MB VRAM, 100 GB HDD en 1 GB DDR2 dual channel).
Is dit genoeg?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/27, 16:46:02 door PM »
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/27, 16:49:22 »
Een beetje mosterd na de maaltijd maar waarom heb je je werkende virtuele machine die onder 10.04 goed draaide weggegooid? De .virtual box folder in je home is prima te backuppen. Zo gaat mijn VB-xp al mee sinds 8.04 nooit een nieuwe installatie hoeven doen!

Met usb is het soms wat klooien maar je moet hem (de stick) wel aanvinken in je virtualbox-menu. Heb je proprietaire drivers voor je videokaart? Zo ja probeer de opensource werkt bij mij beter. (nvidia m8600-gt) Dan opnieuw de guestadditions installeren.

Er valt niks aan te vinken... :( En wat bedoel je precies met proprietaire drivers:blank:
(Zie een opsomming van mijn hardware in het vorige bericht)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/27, 18:08:49 »
Ik weet mij te herinneren dat er nog watmoest gebeuren met de groepsrechten vbox.
Daar moet je jezelf toevoegen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/27, 20:28:57 »



En ja, hoe installeer je XP? Met de originele DVD uiteraard. De hardware staat in mijn onderschrift: ACER Aspire 1690 ((Intel Pentium M740, 1,73 GHz, 533 MHz FSB, 2 MB L2 cache), ATI Mobility Radeon X700 PCI Express met 128 MB VRAM, 100 GB HDD en 1 GB DDR2 dual channel).
Is dit genoeg?  ;)

1GB geheugen is al wat weinig om sowieso Ubuntu te draaien, waarbij ik me afvraag of de grafische
kaart (onboard?) ook nog geheugen wegsnoept. Om daaronder ook nog virtualbox met WindowsXP
te laten draaien lijkt me helemaal moeilijk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/27, 22:22:04 »
Ik weet mij te herinneren dat er nog watmoest gebeuren met de groepsrechten vbox.
Daar moet je jezelf toevoegen.
Bovenstaande moet je ook doen.
In de vbox groep, je eigen user aanvinken, dit vind je bij users(gebruikers) aanmaken.

Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/28, 08:04:38 »
1 GB RAM geheugen is tegenwoordig vaak al snel wat laag voor Ubuntu.
Samen met een Virtual box wordt het nog erger.
Xubuntu gebruiken zal al een hoop kunnen schelen, maar voor Virtual box blijft het toch wat krap.

Is er nog wat ruimte om het ram geheugen uit te beiden? Dat zou een flinke hap kunnen schelen.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/30, 20:31:20 »
Dank voor alle nuttige aanwijzingen en info!   :)

I.v.m. het weinige geheugen ( is m'n oude laptop) heb ik besloten helemaal geen vm te draaien en heb ik Windows Vista, die als dual boot op deze laptop stond vervangen voor Windows XP Pro. Liep ik natuurlijk weer tegen het probleem aan dat ik m'n Grub opstartmenu kwijt was, maar dat heb ik kunnen oplossen. Het Grub menu is weer terug met een update: Windows Vista is keurig vervangen door Windows XP.  =D

Nu zou ik graag de installatie van VBox ongedaan willen maken, maar dat lukt me tot nu toe niet. Ik heb eigenlijk geen idee op welke plaatsen die software geïnstalleerd staat....

Hoe verwijder ik op de juiste wijze die vbox software?  :blank:
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/30, 20:49:33 »
In virtualbox kijken waar je os staat, dus de grote file die je windows was.
Dan via software center virtualbox verwijderen, en dan de map kontroleren of alles weg is.
Hier heb ik hem staan, /home/usernaam/VirtualBox VMs of het altijd hetzelfde is weet ik niet.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/01, 13:20:48 »
...
Dan via software center virtualbox verwijderen, en dan de map kontroleren of alles weg is.
...

Dat is het 'm nou net: in software center kan ik (de installatie van) virtualbox niet terug vinden.  :(
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/01, 16:10:16 »
Hoe heb je hem dan geïnstalleerd?

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/01, 18:52:09 »
Hoe heb je hem dan geïnstalleerd?

Ja, via het softwarecentrum uiteraard, maar ik kan 'm op geen enkele wijze terug vinden om 'm te de-installeren. Het is toch software van derden?  ???
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/01, 21:01:12 »
'k Heb 'm gevonden in softwarecentrum! Het programma van VBox stond onder Hulpmiddelen; daar had ik (nog) niet gezocht.
Topic kan gesloten worden.  :)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Re: [Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #20 Gepost op: 2013/07/02, 08:04:11 »
Topics worden hier net gesloten tenzij daar een goede andere rede is.
Als je vraag is opgelost of je bent klaar met de topic dan kan je dat op de volgende manier aangeven:
http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/

EDIT: Verhip, ik had niet door dat dit al was gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/02, 08:13:49 door Erik Krom »

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: [Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #21 Gepost op: 2013/07/02, 09:22:54 »
Opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/02, 11:27:45 door PM »
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.

Offline joop905

  • Lid
Re: [Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #22 Gepost op: 2013/07/02, 09:27:58 »
Hoe heb je, je netwerk instellingen in virtualbox staan?

http://www.virtualbox.org/manual/ch06.html

Offline PM

  • Lid
    • Spoorweghistorie.nl
Re: [Opgelost] Oracle Virtualbox 4.1 plus Extension pack
« Reactie #23 Gepost op: 2013/07/02, 11:28:30 »
Hoe heb je, je netwerk instellingen in virtualbox staan?

http://www.virtualbox.org/manual/ch06.html

Topic is opgelost. Bedankt voor je reactie. :)
Dual boot UBUNTU 12.04 LTS / Windows XP Pro op ACER Aspire 1690.