Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: $HOME/.dmrc probleem na update  (gelezen 2780 keer)

Offline Hij

  • Lid
$HOME/.dmrc probleem na update
« Gepost op: 2007/11/02, 15:15:46 »
Ik heb mijn /home op een apparte partitie staan. Nu heb ik geupgraded van feisty naar gusty via een clean install. Daarbij heb ik dus feisty overschreven en aangegeven dat die andere partitie de /home map is.
Ik kan gewoon inloggen met 1 van de twee gebruikers.

Nu komt dus het probleem, als ik met gebruiker 2 wil inloggen (die aangemaakt is na de installatie, maar wel hetzelfde is als die op feisty) dan lukt dat niet. Dan krijg ik de twee foutmeldingen:

Citaat
user's $HOME/.dmrc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved file should be owned by user and have 644 permissions. User's $HOME directory must be owned by user and not writable by other users
Gevolgd door deze;
 
Citaat
Your session only lasted less than 10 seconds. If you have not logged out yourself, this could mean that there is some installation problem or that you may be out of diskspace. Try logging in with one of the failsafe sessions to see if you can fix this problem.
Ik weet dat er genoeg diskspace moet zijn, ook in failsafe mode inloggen werkt niet.

Misschien weet iemand raad hier :)
Alvast bedankt!

Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 21:02:50 »
In de terminal, regels een voor een invoeren
sudo chmod 644 /home/jouw naam/.dmrc
sudo chown jouw naam:jouw naam /home/jouw naam/.dmrc
sudo chmod 700 /home/jouw naam

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/24, 11:39:06 »
toch een regelmatig terugkerend "probleem"
Laatste keer zelfs de hele schijf opnieuw ingedeeld en nieuwe partities gemaakt en toch weer die melding bij de eerste start.
zag overigens die hele verborgen map niet eens maar die commando's deden het wel verder.

Offline vanadium

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/24, 14:16:40 »
Citaat
toch een regelmatig terugkerend "probleem"

Geen probleem, maar een mogelijke complicatie bij de manier waarop jij te werk ging. Linux is voldoende flexibel om dat toch allemaal recht te trekken.

Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/24, 15:48:53 »
toch een regelmatig terugkerend "probleem"
Laatste keer zelfs de hele schijf opnieuw ingedeeld en nieuwe partities gemaakt en toch weer die melding bij de eerste start.
zag overigens die hele verborgen map niet eens maar die commando's deden het wel verder.
Bij elke installatie van een nieuwe versie en gebruik makend van de bestaande /home partitie tot nu toe steeds problemen mee gehad. Ondanks bij het aangeven om de gebruikers gegevens over te nemen moet ik achteraf toch nog handmatig de gegevens van de gebruikers toevoegen.
Hoe dit probleem komt? Zelf geen idee. Voorlopig blijf ik het zo maar doen, misschien wordt het in de volgende versie meegenomen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/24, 16:13:47 »
Als je via de installer upgradet, dan zal je dat probleem niet hebben. Hier gaat het om een 'verse' install waaraan een bestaande /home gekoppeld wordt. Ik vermoed dat het 'probleem' optreedt omdat de uuid van de tweede gebruiker niet dezelfde is als onder de vorige installatie. Wellicht is een "chown" voldoende om dit geval hier op te lossen (de rechten staan immers nog steeds goed).

Offline petervs

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/24, 17:37:57 »
Als je via de installer upgradet, dan zal je dat probleem niet hebben. Hier gaat het om een 'verse' install waaraan een bestaande /home gekoppeld wordt. Ik vermoed dat het 'probleem' optreedt omdat de uuid van de tweede gebruiker niet dezelfde is als onder de vorige installatie. Wellicht is een "chown" voldoende om dit geval hier op te lossen (de rechten staan immers nog steeds goed).
Ha, dat is de enige keer dat ik dit probleem had en weet nu waarom! ( ook 'verse' install met bestaande /home)
Ik had wel al mijn verborgen bestanden eerst verwijderd.
Ubuntu MATE 16.04

Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/24, 18:00:12 »
Mijn vader heeft het een paar keer gehad toen ie nog Ubuntu gebruikte (nu gebruikt ie Kubuntu). Ik heb het probleem eigenlijk nooit gehad, tot vandaag.

Offline Dave

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/24, 22:42:36 »
zoals gezegd de laatste keer de hele schijf schoongeveegd dus géén home laten staan.
Toch kwam die melding gelijk weer.
Op meerdere pc's tegen gekomen ook.
Zie overigens die hele map .dmrc niet al is de melding weg na die commando's

Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/24, 22:48:51 »
Dave, .dmrc is een bestand, staat in je home map.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: weer te snel Arie.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Dave

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/25, 13:27:03 »
owh ja natuurlijk.
Maar goed, veranderd niets aan de foutmelding na een installatie.

staat ook niks bijzonders in eigenlijk

[Desktop]
Session=defaul

Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/25, 16:17:16 »
Dat is wel zeker iets belangrijks, het geeft aan welke sessie je opstart. Dit kan Gnome, KDE, Failsafe etc. zijn.

Offline Teun

  • Lid
Re: $HOME/.dmrc probleem na update
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/26, 19:37:09 »
Hier heb ik een complete en zo goed mogelijk uitleg gegeven over hoe je /home/.dmrc kan instellen;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/$home-dmrc-permissions/