Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Dualboot met twee harde schijven?  (gelezen 3166 keer)

[Opgelost] Dualboot met twee harde schijven?
« Gepost op: 2009/06/14, 10:30:05 »
Hallo,

ik ga een computer kopen voor 35 euro op marktplaats met deze specificaties:

Amd Duron 1,8GHz (1800MHz)
512mb ddr geheugen.
20GB + 20GB harddisk (totaal 40GB)
64MB Nvidia Geforce 4 MX440 videokaart.
Onboard geluidskaart.
Pci 10/100Mbps netwerkkaart.
52x speed cd-rom speler.
3,5 inch floppy drive.
4x usb poorten.

Er zitten 2 harde schijven met beide 20 gig in.
Op de ene harde schijf staat windows xp sp3.
Ik wil als ik hem eenmaal heb er ubuntu op de andere installeren.
En zou ik dan partities moeten maken? Of zou Ubuntu dan de hele tweede schijf kunnen gebruiken en XP de andere?
Krijg ik met XP op de ene schijf en Ubuntu op de andere nog steeds het zwarte boot scherm waarbij je de OS moet kiezen?
En ik heb gehoord dat je de Ubuntu ISO op een USB kan zetten en je pc in het BIOS zetten dat je opstart met de USB.
Waardoor ik geen cd hoef te branden.
Als ik Ubuntu dan installeer en ik haal de USB eruit moet ik dan weer naar het BIOS om de aanpassing ongedaan te maken?
« Laatst bewerkt op: 2009/06/14, 13:35:33 door Glenn nl »

Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/14, 11:00:19 »
Hallo Glenn, welkom hier :)

Citaat
En zou ik dan partities moeten maken? Of zou Ubuntu dan de hele tweede schijf kunnen gebruiken en XP de andere?
Je kunt tijden s het set-up van Ubuntu kiezen voor installatie op de andere schijf. Windows wordt ook gedetecteerd en in het bootmenu gezet (het menu van Windows wordt overschreven).
Citaat
Krijg ik met XP op de ene schijf en Ubuntu op de andere nog steeds het zwarte boot scherm waarbij je de OS moet kiezen?
Ja. Let op, stel wel in in de BIOS dat de computer opstart vanaf de Ubuntu-schijf!
Citaat
En ik heb gehoord dat je de Ubuntu ISO op een USB kan zetten en je pc in het BIOS zetten dat je opstart met de USB.
Waardoor ik geen cd hoef te branden.
Als ik Ubuntu dan installeer en ik haal de USB eruit moet ik dan weer naar het BIOS om de aanpassing ongedaan te maken?
In modernere computers zit een bootmenu, een menu dat zich verschuilt onder een functietoets. Hiermee kun je eenmalig het opstartapparaat veranderen, zodat je niet telkens meer in de BIOS hoeft te neuzen. Oudere computers hebben dit niet, bij deze machines moet je de optie inderdaad weer terugzetten.

Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/14, 11:40:59 »
Oke.
Als ik in het BIOS instel dat de pc opstart via de USB.
En ik installeer ubuntu.
Hoe kom ik dan weer in het BIOS om ervoor te zorgen dat de pc opstart via de harde schijf waar Ubuntu opstaat zodat ik het dualboot scherm krijg.
En zodat ik ervoor kan zorgen dat de pc niet meer via de USB opstart.

En wat gebeurt er als ik de USB eruit haal als er in het BIOS staat dat hij via de USB opstart

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/14, 11:46:08 »
Hoe je in de bios komt, hang af van je PC. Bij mij moet je tijdens de opstart op "F2" drukken, bij sommige PC's op de escape toets.

Als er geen opstartbare USB in de USB poort zit, dan zal de PC opstarten vanaf de harde schijf.

Kort gezegd: eigenlijk hoef je helemaal niet meer in de bios te zijn eens je hebt ingesteld te kunnen opstarten vanaf USB. Installeer Windows op de éérste schijf, installeer Ubuntu op de tweede schijf. Het installatieprogramma van Ubuntu zal automatisch het opstartmenu voor de besturingssystemen installeren op de harde schijf waar de PC normaal mee opstart.

Na de installatie kan je, optioneel, terug in de bios gaan om de opstartmogelijkheid via USB terug af te zetten.

Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/14, 12:02:57 »
Het installatieprogramma van Ubuntu zal automatisch het opstartmenu voor de besturingssystemen installeren op de harde schijf waar de PC normaal mee opstart.

Dat is waarschijnlijk Windows XP.
Moet ik dan voor de installatie in het BIOS de tweede harde schijf als harde schijf voor opstarten kiezen en ervoor zorgen dat de pc via de USB met de Ubuntu ISO opstart.
Dan Ubuntu op de tweede harde schijf installeren (die de 'hoofd' schijf is geworden)
Dan in het BIOS de usb instelling ongedaan maken en dan krijg ik gewoon het dual boot scherm?

Of kan ik in de Ubuntu installatie Ubuntu gewoon op de tweede harde schijf installeren met een aangepaste installatie en dan naar het BIOS gaan en ervoor zorgen dat hij via de tweede schijf opstart en de USB instelling uitschakelen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/14, 12:09:23 »
Het is eenvoudiger dan je denkt. In de bios moet je niets veranderen, behalve mogelijk het booten van USB instellen.

In het installatieprogramma geef je aan Ubuntu op de tweede schijf te installeren. Als je dan kiest voor "gebruik ganse schijf", dan gebeurt partitionering, formattering en verdere installatie volautomatisch.

Nadat Ubuntu is geïnstalleerd, krijg je bij het opstarten het scherm dat je toelaat te kiezen Ubuntu dan wel Windows op te starten.

Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/14, 12:15:02 »
Oke bedankt voor alles :)
Is een 64 mb videokaart genoeg voor Ubuntu?
De rest van de hardware is beter dan de eisen voor het soepel draaien van Ubuntu.

EDIT:

Kan slotje op ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/14, 12:51:23 door Glenn nl »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot met twee harde schijven?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/14, 13:02:45 »
64mb videokaartje is voldoende hoor, niet om alle desktop effecten te kunnen draaien maar daar mis je niet veel aan.

slotje doen we niet maar je mag zelf [opgelost] toevoegen aan je topic titel door je startpost te editten.