Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe toegang verkrijgen tot linux computer vanuit windows homenetwork  (gelezen 1825 keer)

Paulus4605

  • Gast
Beste
ik heb de volgende opstelling
desktop => linux Ubuntu 7.04
laptop windows vista
kan mijn totaal netwerk overzien vanuit linux en windows.
krijg alleen een user en pasword popup als ik vanaf mijn laptop de harde schijf op mijn desktop wil raadplegen.
heb al geprobeerd met mijn gebruikersnaam en paswoord van linux maar dit helpt niet.
wat moet ik aanpassen om alsnog vanaf mijn laptop toegang te krijgen tot de files op mijn desktop.
samba is geinstalleerd.

alvast bedankt voor jullie hulp
mvg Paul

Offline wutnubu

  • Lid
hoe toegang verkrijgen tot linux computer vanuit windows homenetwork
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/08, 16:04:04 »
Kijk eens op de wiki m.b.t. Samba.

De oorzaak is vaak het feit dat passwords onder samba niet zijn ingesteld.
smbpasswd etc.

Hier moet wat staan

https://help.ubuntu.com/community/?action=fullsearch&context=180&value=samba&titlesearch=Titels

Succes

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
hoe toegang verkrijgen tot linux computer vanuit windows homenetwork
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/11, 10:00:50 »
Op zich zou je voor het raadplegen van bestanden op je Vista-machine geen Samba geinstalleerd hoeven te hebben. Als je dat via Nautilus doet via 'Networks' of iets dergelijks, handelt Ubuntu dit af met gnome-vfs. Alleen als je shares wilt mounten, bijvoorbeeld via fstab heb je smbfs voor client-ondersteuning nodig; ook in dat geval heb je niet de server nodig.

Het probleem waar jij tegenaan loopt, is dat het je de login/wachtwoord-combinatie van de Vista-machine moet kennen. Vaak is dat dan iets als administrator+. Dit moet je dus instellen op de Vista-PC.

Wat ook helpt: staan de bestanden die je aanbiedt in een share die publiek toegankelijk is, dus lezen en schrijven zonder in te loggen? Ook dit moet je instellen op de Vista-PC.

lambriks

  • Gast
hoe toegang verkrijgen tot linux computer vanuit windows homenetwork
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/28, 16:53:30 »
Bij mij deed zich hetzelfde probleem voor. Met behulp van 'sudo  smbpasswd -a username' kon ik dit verhelpen en kan ik vanuit Vista mijn Ubuntu home folder zien / beschrijven.

Ben nu alleen nog op zoek naar een oplossing voor het feit dat Nautilus de shared folder op mijn Vista PC niet goed wil laten zien.

Mvg,

Marc