Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS  (gelezen 1997 keer)

Offline maxpower

  • Lid
NAS
« Gepost op: 2009/08/07, 12:28:43 »
Hallo ik heb zo'n WD World book gekocht.. Deze heb ik op het netwerk aangesloten en dit werkt opzich prima. Ik heb nu via FSTAP 2 shares gemount. omdat dit vereist is voor software die ik heb geinstalleerd..  Dit werkt allemaal prima.. Tot op het moment dat ik afsluit.. dan krijg ik een foutmelding dat de CIFS server niet reageert. Deze melding kreeg ik niet toen ik er enkel 1 share in had..  Ik kan hier over ook niet zo iets over op google vinden.. Een exacte foutmelding heb ik hier niet bij de hand. Iemande sugesties?

Alvast bedankt

Mark.

Offline ivo

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/07, 15:06:37 »
Hallo ik heb zo'n WD World book gekocht.. Deze heb ik op het netwerk aangesloten en dit werkt opzich prima. Ik heb nu via FSTAP 2 shares gemount. omdat dit vereist is voor software die ik heb geinstalleerd..  Dit werkt allemaal prima.. Tot op het moment dat ik afsluit.. dan krijg ik een foutmelding dat de CIFS server niet reageert. Deze melding kreeg ik niet toen ik er enkel 1 share in had..  Ik kan hier over ook niet zo iets over op google vinden.. Een exacte foutmelding heb ik hier niet bij de hand. Iemande sugesties?

Alvast bedankt

Mark.


Ik heb ook zo'n WD misschien kan ik je helpen.
Post die fstab eens svp.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maxpower

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/08, 12:32:48 »
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=5bd70f56-4b24-4a70-b7ef-c652a69bf20e /               ext4    relatime,errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=e2abdf26-cdee-46b4-a2dc-49294de239ee none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
//192.168.123.185/data /media/NAS smbfs username=xxx,password=xxx,auto,user,rw 0 0
//192.168.123.185/mark /media/priveNAS smbfs username=xxx,password=xxx,auto,user,rw 0 0

Offline ivo

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/08, 21:26:03 »
Dat ziet er goed uit, dat klopt ook, want het werkt zeg je.
Waarom CIFS de fout in gaat, geen idee. Kun je misschien ervoor kiezen om ze in omgekeerde volgorde af te sluiten; gebruikt de ene share mogelijk iets dat ie op de andere share vindt?

Ik wist niet dat je dat ding ook over smb kan benaderen.
Ik heb hem vanaf dag 1 als NFS server ingericht. Ik vind dat toch iets meer native UNIX protocol dan SMB.

# NFS mount of WD MyBook
192.168.123.120:/shares/internal/PUBLIC /MyBook nfs rw,auto,nolock,user,rsize=8192,timeo=14,wsize=8192,intr 0 0
#

http://mybookworld.wikidot.com/nfs-server



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maxpower

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/09, 15:55:35 »
Halloo, ik gebruik hem ook in mn windows netwerk, vandaar dat ik voor smb heb gekozen.. zou opzihc wel via nfs willen benaderne.. maar hoe zit dat dan met user? want ik werk met verschillende users.. en als ik 192.168.123.185/nfs/Data mount.. moet ik daar met mn username in. en die is op dat idng anders dan op mn pc. dus krijg gewoond at ik geen rechten op dat mapje heb..

Die shares doen als het goed  is helemaal niets met elkaar.. En als ik ze in andere volgorde in zet helpt niets. wat soms wel lijkt te heblpen is : voor het afsluiten allebei de shares een keer benaderen via nautilus.. maar dat is netuurlijk geen oplossing;)

Offline maxpower

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/09, 22:38:29 »
En hoe maak ik die ftp service van buitenaf zichtbaar/ dat zou ookw el heel handig zijn.. helemaal als ik specifiek op 1 ip kon toestaan.

Offline ivo

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/09, 22:44:25 »
Dat heeft niets met de WD te maken.
Er zijn al meerdere topics die gaan over het vanaf buiten benaderen van servers op het interne netwerk.
Deze bijvoorbeeld;

http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/alle-pc's-hetzelfde-externe-ip/


There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maxpower

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/10, 13:23:49 »
zoals je daar kan zien heb ik zelf ook sugesties gegeven waar te zoeken, ;) ik heb die virtual servers wel ingesteld.. :) thats not the problem..  maar als ik van buiten af wil benaderen dan weigert mn mybook hem.

standaard staat er vsftpd  geinstalleerd. Ik ben via ssh ingelogd en de config files bekeken, maar daar daar kan ik niets vinden over blokkeren van externe verbindingen.. Iemand nog sugesties voor een config file waar in te stellen is dat hosts van buiten af niet worden geaccepteerd..

Maar het eerste probleem is ook nog steeds niet opgelost :( iemaqnd nog een sugestie waarom hij deze fout blijft geven. Want vind het wel erg vervelend. Kan ik anders de timeout daarvoor anders niet verlagen.. ik bedoel.. of hij nu een minuut gaat staan proberen.. terwijl  het na 10 sec al wel duidelijk is dat het apperaat weinig zin heeft nog te reageren.. Scheelt iig een hele irritatie

Met vriendelijke groet,

Mark Smit


Offline ivo

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/10, 21:16:40 »
Is de vsftp daemon wel gestart?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline maxpower

  • Lid
Re: NAS
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/10, 21:58:24 »
Jep die is gestart, lokaal inloggen op ftp gaat ook prima..
Op moment dat ik van buiten af doe lijkt het in eerste instantie ook prima(dat houd dus in.. ik ga er naar toe en ik krijg geen lange wachtijd voor er een error komt ofzo) te gaan tot het moment dat ik een user wil inloggen.. dan krijg ik dat ik geen verbinding kan maken..