Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Geen geluid, krijg mijn RV710/730 realtek ALC888 niet geinstalleerd  (gelezen 2276 keer)

Offline ludger

  • Lid
Wie o wie kan mij verder helpen met het installeren van mijn geluidskaart. Ik heb een MSI x600 laptop zonder geluid. Ik weet dat ubuntu( 10.10) mijn interne moederboard geluidskaart heeft gekozen en mijn RV710/730 niet kiest als invoer/uivoer, maar ik weet niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om de digitale kaart gekozen te krijgen. Ik heb na een schone installatie alleen de interne kaart als optie in de alsamixer.

Alles wat ik in de discussies heb kunnen ontdekken heb ik inmiddels al geprobeerd. Ik doe vast iets niet goed of maar half. Ik ben alleen bang dat zolang ubuntu niet de RV 710/730 kaart kan kiezen  ik geen geluid heb en ook niets kan instellen. Mijn Bios heeft geen mogelijkheid om de interne kaart uit te zetten en ik zie mezelf ook niet zomaar de laptop induiken en een jumpertje van de geluidskaart verwijderen, als die er al is.
Ik heb de alsa driver 1.0.23 geprobeerd te  installeren, maar nu bestaat  mijn alsa-base bestand niet meer. In geluidsvoorkeuren is nu ook geen kaart meer zichtbaar.  In alsa map staat wel een alsa-source.conf bestand;

 ### ALSA source configuration file ###
# (This file is in GNU makefile format)

# List the card drivers to be built, separated by commas. For example,
# if you want to build the drivers for the Sound Blaster 16 and the
# Yamaha YMF cards then write:
#     ALSA_CARDS="sb16, ymfpci"
# The special name "all" results in all card drivers being built.
#
ifndef ALSA_CARDS
ALSA_CARDS="all"
endif

# List the card driver options, separated by commas, all on one line.
# The special name "all" results in all possible options being set.
#
# This is an advanced feature.  See ALSA's documentation for more info.
#
ifndef ALSA_CARD_OPTIONS
ALSA_CARD_OPTIONS=""
endif

# Set to "y" if you want to build the modules without ISA PnP support.
# Otherwise, set to "".
#
ifndef ALSA_NOPNP
ALSA_NOPNP=""
endif

# Set to "y" if you want to build the modules with debugging code.
# Otherwise, set to "".
#
ifndef ALSA_DEBUG
ALSA_DEBUG=""
endif

Dit heeft vast allemaal met elkaar te maken.
Nou hou ook best heel veel van avonturen(een belangrijke reden voor mij om voor linux te kiezen), maar ik ben veel te weinig thuis in linux om hier soep van te maken.
En hier op advies van gijsbert(bedankt) mijn lspci
ludger@ludger-X600:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 07)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset PCI Express Graphics Port (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M-E LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 03)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation WiFi Link 5100
04:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc M92 LP [Mobility Radeon HD 4300 Series]
04:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730

Wie kan mij helpen? ;) :|
Groetjes Ludger
« Laatst bewerkt op: 2011/02/08, 22:05:35 door ludger »

Re: Geen geluid, krijg mijn RV710/730 realtek ALC888 niet geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/24, 23:11:01 »
Ik zie twee audio devices 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03) en deze 04:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc RV710/730 Is het mogelijk om in de BIOS de laatste uit te schakelen?
Verwijder ook gelijk Pulse Audio  dat kan in de terminal met het commando sudo apt-get autoremove pulseaudio en daarna sudo reboot
Als de laptop herstart is installeer dan via de terminal de gnome-alsamixer > sudo apt-get install gnome-alsamixer  Na installatie terug te vinden onder het menu Audio en Video

Even een opmerking, na elk commando met sudo ervoor en je geeft een ENTER wordt om je wachtwoord gevraagd, dit intypen, hier zie je niks van, geen sterretjes of balletjes, gewoon blind typen en een ENTER geven. Als je snel achter elkaar commando's invoert met sudo ervoor, zal je zien dat je de volgende keren het wachtwoord niet hoeft in te voeren, dit heeft te maken met de tijdsduur van inloggen als root, wat een vaste tijd is in het systeem.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ludger

  • Lid
hoi gijsbert, ik heb wel heel lang niets van me laten horen! :| Ik had je reactie op mijn topic helemaal niet gezien; enkel je drie reacties op mijn andere mailtjes. Zo zie je maar hoe dubbel blind ik nog ben in linux en in de forums. Maar; Ik ben er intussen wel uit! Sinds vanavond trouwens)

Ik ben eerst verder gaan puzzelen met de adviezen van pjotr op zijn googlewebsite( bedankt pjotr) Alleen kwam Ik almaar niet verder, maar las wel met ethousiasme het schrijven van pjotr over andere distro's en open suse.
Toen maar eens Open suse ipv ubuntu geïnstalleerd en weer opnieuw begonnen met de geluidskaart. Toen ik de volgende tekst in het bestand /etc/modeprobe.d/50-sound.conf had staan kwam er leven in de brouwerij(de laatste regel gekopieerd van pjotr toegevoegd aan het door open-suse geschreven bestand)

options snd slots=snd-hda-intel,snd-hda-intel
# u1Nb.84lDJvShfU1:82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller
alias snd-card-0 snd-hda-intel
# P5_H.KiZOp3sY8V6:R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]
alias snd-card-1 snd-hda-intel
options snd_hda_intel model=6stack-hp(toegevoegd)

Alleen bleef het geluid blikkerig en ging zweven; de snelheid ging steeds op en neer.
Daarna toch maar weer eens Ubuntu opnieuw geïnstalleerd(dit keer naast open-suse) alles volgens de aanwijzingen van pjotr en in het alsa-base.conf de regel options snd_hda_intel model=6stack-hp toe gevoegd. (Onder het motto; nooit geschoten altijd mis, met een flinke dosis koppigheid en zonder ook maar echt een beetje te weten wat ik eigenlijk deed)

En wonder boven wonder; witte rook!! Geluid over de externe luidsprekers en op de goede constante snelheid. Pjotr en gijsbert kunnen jullie hier soep van koken??

Ik ben in elk geval terug bij Ubuntu, een ervaring rijker met Open Suse en met een probleem minder  :lol:
Ps gijsbert je zat denk ik wel op het goede spoor met het uitschakelen van de RV 710/730(met de realtek ALC888 chip), want bij de geluidsvoorkeuren staat de uitvoer nog steeds op de interne kaart, maar komt het geluid nu wel netjes uit de 'echte luidsprekers(4) en niet meer uit de moederboard luidspreker. Nogmaals; soep kan ik er nog niet van koken, maar de witte rook is prachtig!
groetjes Ludger
« Laatst bewerkt op: 2011/02/08, 22:07:10 door ludger »

Re: Geen geluid, krijg mijn RV710/730 realtek ALC888 niet geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/08, 22:26:03 »
Als er maar geen witte rook uit de luidspeakers komt.  ;)
Ik kan er wel een beetje soep van koken.
Deze regel options snd_hda_intel model=6stack-hp(toegevoegd) Achter het = teken kan je nog andere opties toevoegen, bijv auto of
ALC883/888
          3stack-dig 3-jack with SPDIF I/O
          6stack-dig 6-jack digital with SPDIF I/O
          3stack-6ch 3-jack 6-channel
          3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
          6stack-dig-demo 6-jack digital for Intel demo board
          acer Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
          acer-aspire Acer Aspire 9810
          medion Medion Laptops
          medion-md2 Medion MD2
          targa-dig Targa/MSI
          targa-2ch-dig Targs/MSI with 2-channel
          laptop-eapd 3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
          lenovo-101e Lenovo 101E
          lenovo-nb0763 Lenovo NB0763
          lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
          haier-w66 Haier W66
          3stack-hp HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
          6stack-dell Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
          mitac Mitac 8252D
          clevo-m720 Clevo M720 laptop series
          fujitsu-pi2515 Fujitsu AMILO Pi2515
          auto auto-config reading BIOS (default)
Het is soms wat puzzelen in Linux, bij de ene distributie werkt het in een keer bij de andere, puzzel je vrolijk door. Ik denk dat het niet aan de kernel ligt maar wat de makers van de schil, Ubuntu, Suse etc. er wel of niet aan toevoegen. Ik draaide van de week de meest recent Knoppix uitvoering, en bijv. Compiz werkte direct vanaf de live CD, daar moet je bij Ubuntu nog eerst wat voor installeren.
Dus het is maar net wat voor een soep er voor je gekookt is. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ludger

  • Lid
nou deze smaakt heel goed,

ik was al maanden aan het puzzelen. steeds gaf ik het dan maar weer een tijdje op en ging me er dan weer eens in vast bijten. Het wordt denk ik hoog tijd dat ik me echt wat meer in linux ga verdiepen; het wordt immers steeds leuker zo. Weet jij niet een goed boek voor dummies(liefst in het nl) oid?
En weet jij toevallig ook nog hoe ik meer kleur in het geluid krijg?
Ik kan natuurlijk ook een voor een deze alsa codecs regels proberen en kijken of de kleur beter wordt maar ik hoop eigenlijk dat daar leuke software voor is? groetjes Ludger

Je kan natuurlijk de alsa equalizer of deze http://sourceforge.net/projects/rteq/ voor het hele systeem. Maar er is ook bijv. een eq voor rythmbox in de vorm van een plugin.
En boeken? Er is natuurlijk heel veel van internet te halen, is nog ergens een topic, ik dacht dat het gestart was door Vistaus. En ik heb hier thuis een allegaartje liggen, over Ubuntu, Suse, Linux in de shell, Blender, Gimp, Python, Blender. Het nadeel van boeken is dat ze snel verouderen. Alleen de terminal commando's zijn wel gelijk.
Daarbij komt wel, dat Multimedia een ondergeschoven kindje is bij Linux. Bijv over audio en tv kaarten, heb ik het meest geleerd via internet en gewoon uitproberen. Mijn kennis is nu redelijk, maar lang nog niet op het niveau wat het kan wezen. Maar wie weet.
En verder, je systeem ten gronde richten, proberen om het weer voor elkaar te krijgen, het weer voor elkaar krijgen, de voldoening etc. Zo heb ik het een beetje geleerd. Maar wat is er mooier om Windows adepten te laten gapen bij Compiz of langs je neus vertellen dat je nooit een virusscanner gebruikt of...... vul maar in.  8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ludger

  • Lid
hallo gijsbert, bedankt voor je geluidssuggesties, ik ga er mee aan de slag.  Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen waarom geluid en beeld een issue blijft; met al die snelle nwe producten met ieder zijn eigen schakelingen blijf je bezig! Tijd voor mij om eens in de boeken te gaan duiken en echt te leren hoe linux werkt.
 Ik ga pulse audio ruilen voor de alsa mixer en equalizer; kijken wat dat doet. groeten ludger
« Laatst bewerkt op: 2011/02/09, 10:36:11 door ludger »

Ik gebruik zelf altijd de gnome-alsamixer vind ik persoonlijk het lekkerste werken. Ik kom er helaas niet aan toe om mij meer te verdiepen in het audio en video gedeelte. Het meeste krijg ik wel aan de gang, alleen de manier waarop kan volgens mij toch wat simpler. En daar ben ik een beetje opzoek naar, een standaard methode voor het installeren van, audio-kaarten, tv-kaarten, webcams en aanvullingen, zoals bijv een equalizer.
Maar dat vergt nog wel enig lees- en denkwerk.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ludger

  • Lid
de alsamixer voldoet inderdaad prima, groetjes Ludger :D