Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hardware afdeling in ubuntu desktop  (gelezen 2360 keer)

Offline evarie

  • Lid
hardware afdeling in ubuntu desktop
« Gepost op: 2011/06/14, 21:16:05 »
Vandaag werd er aan mij gevraagd of ubuntu ook een hardware afdeling heeft.
Ik denk dat dit er nog niet is en dat daar nog winst te behalen is voor zo een "hardware configuratie systeem beheer".
Maar is dat wel zo? En wat zal ik zeggen tegen die geintresseerden die hardware wille uit proberen op ubuntu?

Dat het allemaal niet bij mekaar zit in ubuntu vind ik wel een discussie punt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/15, 07:45:35 »
www.os4free.nl en meer van die sites.

Ook de computerwinkel kan handig zijn, ivm uitproberen. overigens begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Offline evarie

  • Lid
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/16, 00:36:44 »
Neen joh, ik bedoel binnen ubuntu desktop.

Het zijn windows mensen die gewent zijn aan configuratie scherm / hardware.

Dus zoeken ze zo iets in ubuntu desktop  "systeem > beheer > hardware"

          of                                           "systeem > hardware"

notabene: Is leuk dat ubuntu unity krijgt. Maar ik vind een hardware-manager toch belangrijker.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/16, 00:53:10 »
Bedoel je zoiets als je krijgt wanneer je in Ubuntu 11.04 (met Unity) op de afsluitknop (rechtsboven) klikt en dan onderaan Systeeminstellingen kiest?

Offline heir4c

  • Lid
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/16, 07:13:48 »
Hier 2 manieren om je hardware te zien:

1) Open de terminal en tik in:
sudo lshw -html > hardware.htmlLaat de computer zijn werk doen en nadat je de prompt weer ziet sluit je de terminal. Ga daarna naar je Persoonlijke Map en daar staat een bestand met de naam: hardware.html.
Dubbelklikken en dan opent het in de browser. Hiermee krijg je een overzicht van je hardware.

2) Uitgebreider:
Open de terminal (of via synaptic of UbuntuSoftwareCenter) en tik in:
sudo apt-get install hardinfoLaat de comp zijn werk doen en sluit dan de terminal.
Het programma vind je nu onder Toepassingen>Systeemgereedschap>Systeem Profiler and Benchmark.
Hier vind je een uitgebreidere hardware overzicht.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/16, 23:47:59 »
Tja, ik vraag me al jaren hetzelfde af. Waarom moet ik in tekstbestanden prutsen om een apparaat uit te zetten of om een driver te installeren. Waarom is er niet gewoon een hiërarchische weergave van apparatuur, zoals Windows dat heeft. Het meest bruikbare is gnome-device-manager tot nu toe.

Offline heir4c

  • Lid
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 00:03:25 »
In mageia in het configuratie centrum is dit mooi opgelost met harddrake:





Zie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/mageia-1/msg740314/#msg740314
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 00:07:10 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/17, 00:08:37 »
Juist, dat bedoel ik dus. En dan nog de mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/17, 07:51:42 »
een beetje als apparaatbeheer dus?

Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/17, 09:10:08 »
een beetje als apparaatbeheer dus?
Juist.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/17, 11:41:46 »
Tja, ik vraag me al jaren hetzelfde af. Waarom moet ik in tekstbestanden prutsen om een apparaat uit te zetten of om een driver te installeren. Waarom is er niet gewoon een hiërarchische weergave van apparatuur, zoals Windows dat heeft. Het meest bruikbare is gnome-device-manager tot nu toe.

Je geeft hier zelf het antwoord, want gnome-device-manager geeft inderdaad een mooi grafisch en hiërchisch overzicht van je hardware. Het enige is dat het niet standaard geinstalleerd is.

In Linux (Ubuntu) werkt hardware standaard, zonder apart te installeren drivers. De drivers zitten dan al in de kernel en vandaar dat bij iedere nieuwe versie van de kernel steeds meer en beter de hardware ondersteund wordt. Als hardware NIET ondersteund wordt in de kernel, zijn er wel wat mogelijkheden, maar dat wordt al heel snel zeer complex.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
Dat zit in gnome-device-manager.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
Persoonlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad om hardware (softwarematig) uit te schakelen, niet op Ubuntu en ook niet op Windows. Er zullen vast wel scenario's te bedenken zijn, maar denk dat die allemaal in de niche-markt zitten.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
De drivers die NIET standaard zijn, zijn de gesloten drivers o.a. van NVidia en ATI en gesloten firmare (tbv, Broadcom, etc.). Deze installeer je via jockey-gtk; in het menu heet deze Extra stuurprogramma's dacht ik. Het pakket jockey-gtk wordt wél standaard geinstalleerd en verschijnt automatisch na de eerste keer opstarten als je een systeem geinstalleerd hebt waar gesloten drivers benodigd zijn.

Het enige waar je aan zou kunnen denken waardoor gnome-device-manager iets nuttiger wordt dan alleen te tonen welke hardware dat er in zit, is een koppeling te maken naar jockey-gtk. Maar omdat gnome-device-manager standaard NIET geinstalleerd staat (en daardoor op de CD geen ruimte inneemt), zal dit er nooit van komen.

Kortom: een scherm als gnome-device-manager heeft maar zeer weinig meerwaarde voor een doorsnee gebruiker en neemt alleen maar ruimte op de CD in. Mocht je daaraan behoefte hebben, dan is deze met 2 klikken te installeren. Maar een power-user zal dan al via commando's als lshw, lsusb en lspci het antwoord hebben gevonden waar hij naar zoekt, in een fractie van de tijd.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 11:43:27 door markba »

Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/17, 11:52:23 »
Tja, ik vraag me al jaren hetzelfde af. Waarom moet ik in tekstbestanden prutsen om een apparaat uit te zetten of om een driver te installeren. Waarom is er niet gewoon een hiërarchische weergave van apparatuur, zoals Windows dat heeft. Het meest bruikbare is gnome-device-manager tot nu toe.

Je geeft hier zelf het antwoord, want gnome-device-manager geeft inderdaad een mooi grafisch en hiërchisch overzicht van je hardware. Het enige is dat het niet standaard geinstalleerd is.

In Linux (Ubuntu) werkt hardware standaard, zonder apart te installeren drivers. De drivers zitten dan al in de kernel en vandaar dat bij iedere nieuwe versie van de kernel steeds meer en beter de hardware ondersteund wordt. Als hardware NIET ondersteund wordt in de kernel, zijn er wel wat mogelijkheden, maar dat wordt al heel snel zeer complex.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
Dat zit in gnome-device-manager.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
Persoonlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad om hardware (softwarematig) uit te schakelen, niet op Ubuntu en ook niet op Windows. Er zullen vast wel scenario's te bedenken zijn, maar denk dat die allemaal in de niche-markt zitten.

... mogelijkheid om gedetailleerde hardware-informatie te zien, hardware uit te zetten, drivers te installeren enz.
De drivers die NIET standaard zijn, zijn de gesloten drivers o.a. van NVidia en ATI en gesloten firmare (tbv, Broadcom, etc.). Deze installeer je via jockey-gtk; in het menu heet deze Extra stuurprogramma's dacht ik. Het pakket jockey-gtk wordt wél standaard geinstalleerd en verschijnt automatisch na de eerste keer opstarten als je een systeem geinstalleerd hebt waar gesloten drivers benodigd zijn.

Het enige waar je aan zou kunnen denken waardoor gnome-device-manager iets nuttiger wordt dan alleen te tonen welke hardware dat er in zit, is een koppeling te maken naar jockey-gtk. Maar omdat gnome-device-manager standaard NIET geinstalleerd staat (en daardoor op de CD geen ruimte inneemt), zal dit er nooit van komen.

Kortom: een scherm als gnome-device-manager heeft maar zeer weinig meerwaarde voor een doorsnee gebruiker en neemt alleen maar ruimte op de CD in. Mocht je daaraan behoefte hebben, dan is deze met 2 klikken te installeren. Maar een power-user zal dan al via commando's als lshw, lsusb en lspci het antwoord hebben gevonden waar hij naar zoekt, in een fractie van de tijd.
...Tot een apparaat een keertje niet werkt, en je een tarball met broncode moet downloaden, de code moet patchen, de drivers moet compileren, installeren en na elke kernelupdate opnieuw compileren. Of wanneer Jockey je niet vertelt dat er firmware geïnstalleerd moet worden voor een apparaat.

Daarnaast is gnome-device-manager verouderd, het gebruikt HAL, tegenwoordig gebruikt men udev voor hardwarebeheer. Tevens kun je niets aanpassen met gnome-device-manager, eigenlijk si er dus geen sprake van "beheren", slechts "inzien".

Voor de gewone gebruiker heeft het als groot voordeel dat het in een venster een overzichtelijke lijst met pictogrammen toont in plaats van dat er commando's moeten worden ingetikt, waarna er lijsten met tekst verschijnen.

Hardware uitzetten kan in vele scenario's handig zijn. Denk aan een modem dat zich voordoet als geluidsapparaat, zeer onpraktisch. Denk aan een kapot onderdeel, een touchpad bijvoorbeeld, dat het gebruik van de computer ernstig verstoort. Een apparaat met een rotte driver die kernelpanics veroorzaakt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: hardware afdeling in ubuntu desktop
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/17, 12:06:15 »
.... heel verhaal
...Tot een apparaat een keertje niet werkt, en je een tarball met broncode moet downloaden, de code moet patchen, de drivers moet compileren, installeren en na elke kernelupdate opnieuw compileren. Of wanneer Jockey je niet vertelt dat er firmware geïnstalleerd moet worden voor een apparaat.

Daarnaast is gnome-device-manager verouderd, het gebruikt HAL, tegenwoordig gebruikt men udev voor hardwarebeheer. Tevens kun je niets aanpassen met gnome-device-manager, eigenlijk si er dus geen sprake van "beheren", slechts "inzien".

Voor de gewone gebruiker heeft het als groot voordeel dat het in een venster een overzichtelijke lijst met pictogrammen toont in plaats van dat er commando's moeten worden ingetikt, waarna er lijsten met tekst verschijnen.

Hardware uitzetten kan in vele scenario's handig zijn. Denk aan een modem dat zich voordoet als geluidsapparaat, zeer onpraktisch. Denk aan een kapot onderdeel, een touchpad bijvoorbeeld, dat het gebruik van de computer ernstig verstoort. Een apparaat met een rotte driver die kernelpanics veroorzaakt.
Dat snap ik allemaal wel, maar zoals je aangeeft (en dan zeg je precies wat ik ook zeg): als er stront aan de knikker is, dan wordt dat niet door de doorsnee-gebruiker opgelost, ergo die heeft dan niet zoveel aan zo'n mooi schermpje. En de power-user heeft dan allang de terminal geopend en is driftig aan het hacken via de command-line.

Het zou wat anders zijn als die mooie grafische schermpjes iets kunnen oplossen, maar dat doen ze nu net weer niet.

Maar goed, ieder zijn meug.