Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows negeert ubuntu  (gelezen 2027 keer)

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Gepost op: 2008/10/31, 14:01:03 »
hallo,

eerder heb'k al eens een berichtje gepost met "opinie dualboot vista - ubuntu", ter voorbereiding van het dualbooten..

nu, k ben vanmorgen begonnen met de cd in de cd-lader te steken, windows heropgestart, maar nix ubuntu !! ?
Ik kom gewoon terug op het inlogvenster van vista ?

Dit kan maar aan een simpel foutje liggen.. hoop ik =)

ç

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/31, 14:32:05 »
Citaat van: arie
staat de opstart volgorde in het bios wel op cd rom en dan pas hard disk?
dat weet ik niet,

maar hoe verander ik die instellingen dan?
na even googlen vond ik dat je alleen maar de bios kan veranderen tijdens het opstarten,
dat word een nogal riskante klus .. denk ik

Offline joop13

  • Lid
windows negeert ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/31, 14:36:34 »
Welnee.... Tijdens het opstarten verschijnt een mededeling Esc of F1 of F2 of nog iets anders ->Setup of Bios. Het is alleen van belang om op tijd die toets in te drukken. Dan kom je in de Setup terecht. Dan even zoeken naar Opstarten of StartUp. Dan kun je de opstartvolgorde wijzigen. Ik heb al jaren de opstartvolgorde op 1. CD 2 HD staan.

Probeer het eens uit.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 14:47:46 »
ok,
het is gelukt !! bedankt,
heb al ubuntu geinstalleerd op de vaste pc
nu ben ik bezig het te installeren (dualboot) op de laptop

ik laat jullie weten of het gelukt is =)

Bazzer

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/31, 14:57:05 »
Toch geweldig om te zien hoe mensen elkaar hier helpen!

Ubuntu is echt een Wereldverbeteraar!!!!!!

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/31, 15:04:50 »
Citaat van: Bazzer
Toch geweldig om te zien hoe mensen elkaar hier helpen!

Ubuntu is echt een Wereldverbeteraar!!!!!!
tja, moest het nu nog eens een beetje vlotter verlopen ben ik het volledig met u eens :p


ik heb dus weer problemen, en eerlijk gezegd zag ik het wel aankomen...



Ik heb dus twee harde schijven; een C: en een D:

Ik heb voordien in windows de D: verkleint zodat ik een vrije ruimte had van +- 26 gig
Nu wil ik Ubuntu zélf de partities laten maken (dus met die schuifbalk die je tegenkomt als ie vraagt waar ie ubuntu moet installeren)
Maar ie zegt dat het te klein is ?
Ik heb dan maar handmatig geprobeert maar ik kan onmogelijk méér partities maken want ik zit al zonder ubuntu aan 3 partities, en 4 is het maximum ..

weet iemand een oplossing? want ik wil het wel érg graag nu :p het draait zo soepel en het oogt zo mooi en en en .. *kwijl* :D

ç

Bazzer

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/31, 15:40:09 »
Ik denk dat je Swap bedoelt, je ruimte is 26Gig maak een partitie van 25Gig en het restant wordt Swap.

Ik kan het zo uit mijn hoofd niet goed uitleggen, maar ik denk dat hier het probleem ligt.
Wellicht komt er iemand die het beter kan verwoorden.

Bazzer

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/31, 17:10:55 »
Citaat van: Bazzer
Ik denk dat je Swap bedoelt, je ruimte is 26Gig maak een partitie van 25Gig en het restant wordt Swap.

Ik kan het zo uit mijn hoofd niet goed uitleggen, maar ik denk dat hier het probleem ligt.
Wellicht komt er iemand die het beter kan verwoorden.

Bazzer
Hallo,
dit is opgelost ! Ubuntu staat er nu officieel op!

maar..
Ik wil m'n draadloos netwerk instellen maar dat gaat moeilijk, ik denk omdat er nogal bekende problemen
zijn met broadcom netwerkkaarten. Hij gaf tijdens het installeren ook wel eens de melding met; error: firmware (ofzoiets)

dus ik zou enkele drivers moeten upgraden/installeren, alleen, dat kan meestal maar via een bekabelde internet, en bij mij kan dit NIET! Het is draadloos, punt uit.

Weet er iemand raad? pls?

ç

Offline mcgyver

  • Lid
windows negeert ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/31, 17:35:15 »
Een draadloze modem/router heeft toch altijd een RJ45 (ethernet) poort? Kan je niet even bekabelen? Ik doe het altijd de eerste keer bekabeld, daarna draadloos.

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/31, 17:47:25 »
Citaat van: mcgyver
Een draadloze modem/router heeft toch altijd een RJ45 (ethernet) poort? Kan je niet even bekabelen? Ik doe het altijd de eerste keer bekabeld, daarna draadloos.
ok sorry,
heb het al gevonden :-/ , maar je zult nog van me horen,
dit vraagt gewoon om méér problemen, ik ben er nog niet vanaf =)

ç

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/31, 18:09:09 »
Okaaay,
happy days !!

Ik schrijf nu vanaf ubuntu mét bekabeld internet maar het is wel wat vervelend want nu zit ik in het waskot op een soort stoeltje met de modem/router boven in de kast...

dus nu wil ik wireless =)

Kan er me iemand uitleggen of gewoon een site geven waar er uitgelegd word hoe je draadloos kunt ?
Want ik zie door de bomen het bos niet meer in al die informatie..

ç

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
windows negeert ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/31, 18:26:34 »
Met de site van pjotr moet het wel lukken.

http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

Verder staan op de site nog meer handige tips voor nieuwelingen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/31, 18:38:21 »
Citaat van: Ronnie
Met de site van pjotr moet het wel lukken.

http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

Verder staan op de site nog meer handige tips voor nieuwelingen
wat een kl*teboel, sorry voor het woord, maar het word me toch allemaal eventjes warm hier hoor,

ik probeer dus te zoeken in synaptic naar libstdc++5 , dit vind ie niet, het zelfde voor het volgende programmaatje die in die lijst staat, dus ga ik direct naar het installeren van die driver, geeft ie een 404 ERROR ..

ik zit dus vast

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/31, 18:56:22 »
Citaat van: carldieryckx
Citaat van: Ronnie
Met de site van pjotr moet het wel lukken.

http://sites.google.com/site/computertip/broadcom-1

Verder staan op de site nog meer handige tips voor nieuwelingen
wat een kl*teboel, sorry voor het woord, maar het word me toch allemaal eventjes warm hier hoor,

ik probeer dus te zoeken in synaptic naar libstdc++5 , dit vind ie niet, het zelfde voor het volgende programmaatje die in die lijst staat, dus ga ik direct naar het installeren van die driver, geeft ie een 404 ERROR ..

ik zit dus vast
maar ik zou wel graag verder geholpen worden xD

Offline joop13

  • Lid
windows negeert ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/31, 19:56:10 »
Je zou in Synaptic bij Pakketbronnen kunnen kijken. Als daar weinig is aangevinkt moet je wat meer bronnen aanvinken. Grote kans dat je dan wel kunt vinden wat je nodig hebt. je hebt zeker de universe bronnen nodig.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

carldieryckx

  • Gast
windows negeert ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/31, 20:07:17 »
Citaat van: joop13
Je zou in Synaptic bij Pakketbronnen kunnen kijken. Als daar weinig is aangevinkt moet je wat meer bronnen aanvinken. Grote kans dat je dan wel kunt vinden wat je nodig hebt. je hebt zeker de universe bronnen nodig.
ik zet dit onderwerp verder in "draadloze netwerken", en dit topic gaat verder als; "opgelost", want ubuntu is trouwens geinstalleerd

bedankt voor alle moeite iedereen!