Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eenvoudige veilige server  (gelezen 4233 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Eenvoudige veilige server
« Gepost op: 2015/12/21, 19:16:50 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?

Ik heb een vraag van iemand gekregen die een server nodig heeft maar de financiële middelen ontbreekt om een professionele oplossing te kunnen betalen.

Ze wil van afstand met minimaal 3 gebruikers de server kunnen benaderen.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/21, 19:51:06 »
Ja, maar.....

Probleem is, dat een server veel beveiliging nodig heeft en een zeer adequaat beheer qua veiligheids-updates. Serverbeheer stelt veel hogere veiligheidseisen dan een bureaucomputer. Bovendien kost een server een hoop stroom.

Voor particulieren of kleine verenigingen is het daarom meestal beter, om uit te wijken naar een wolkdienst. Uitstekende wolkdiensten zoals Google Drive en Microsoft OneDrive zijn, in de basiseditie, nog gratis ook..... Prima geschikt voor delen van bestanden enzovoorts.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 19:54:03 door Pjotr »

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/21, 19:59:48 »
Ja, maar.....

Probleem is, dat een server veel beveiliging nodig heeft en een zeer adequaat beheer qua veiligheids-updates. Serverbeheer stelt veel hogere veiligheidseisen dan een bureaucomputer. Bovendien kost een server een hoop stroom.

Voor particulieren of kleine verenigingen is het daarom meestal beter, om uit te wijken naar een wolkdienst. Uitstekende wolkdiensten zoals Google Drive en Microsoft OneDrive zijn, in de basiseditie, nog gratis ook..... Prima geschikt voor delen van bestanden enzovoorts.  :)

Google Drive en Onedrive vind zij traag en onveilig.
Z
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Henkp

  • Lid
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/21, 20:10:34 »
@Tetje,

100% veiligheid bestaat niet op het internet.
En als zij zo graag een eigen Webserver wil draaien, dan kan dat wat software en OS betreft geheel gratis.

Maar ze kan er dan wel een dagtaak aan krijgen, om alles een beetje veilig te laten verlopen.
En zeker wat een e-mail server betreft die er ook in kan zitten.

Het lijkt mij zeer verstandig, dat zij eerst de Wet en regelgeving op dat gebied eerst eens goed leest.

Verder veel succes,

Henk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/21, 20:11:32 »
Google Drive en Onedrive vind zij traag en onveilig.
Het kost je de privacy, documenten worden gescand op trefwoorden, zodat je meer gerichte reclame kunt krijgen.
En dat is nog het minst erge.

Edit: Voor HenkP, op 1 januari is de wet op privacy en datalekken van kracht, bezint eer ge begint.
Jouw waarschuwing is m.i. volledig terecht, maar ik heb de indruk, dat het niet over een webserver gaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 20:14:00 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/21, 20:15:20 »
Onder windows had ik vroeger een DeskNow servertje draaien. http://www.desknow.com
Dat is een mailserver met ook agendafunctie en bestandsopslag. En dat werkte voortreffelijk en heeft bij mij  de nodige jaartjes dienst gedaan.
Toen een gratis versie voor particulieren. Tenminste, de volledige functionaliteiten vervielen (b.v. niet meer onbeperkt users) na een maand en dan bleef er genoeg gratis over om leuke dingen te doen.
Je pc werd meteen voorzien van de nodige web-drivers (perl, php, unix?) waardoor je zelf ook meteen een siteje kon draaien.

Dit is ook beschikbaar voor Linux, maar het nadeel is dat het niet te downloaden is met Softwarecentrum waardoor af te raden omdat ik dus niet kan zeggen in hoeverre dit veilige sofware is. Dus of ik dit wel mag reageren?  :-X
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 20:19:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/21, 20:20:04 »
Google Drive en Onedrive vind zij traag en onveilig.
Het kost je de privacy, documenten worden gescand op trefwoorden, zodat je meer gerichte reclame kunt krijgen.
En dat is nog het minst erge.

Edit: Voor HenkP, op 1 januari is de wet op privacy en datalekken van kracht, bezint eer ge begint.
Jouw waarschuwing is m.i. volledig terecht, maar ik heb de indruk, dat het niet over een webserver gaat.

Ron, ik weet er van wat er per 1 januari 2016 van kracht wordt.
Zelf heb ik jaren lang een Webserver en E-mail server gedraaid. Maar ik ben heel blij en opgelucht dat ik daar mee gestopt ben.
En zal het dan ook niemand aanraden.

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/21, 20:25:12 »
Edit: Voor HenkP, op 1 januari is de wet op privacy en datalekken van kracht, bezint eer ge begint.
Jouw waarschuwing is m.i. volledig terecht, maar ik heb de indruk, dat het niet over een webserver gaat.

Dan moet je een fiks beveiligd VPN systeem op gaan zetten om het veilig te houden. En zelfs dat is te kraken.
Want als je op je eigen simpele servertje inlogt met je browsertje via het gewone web en je provider wordt alles toch al gelogd. Die privacy is long gone.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/21, 20:32:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/22, 10:44:26 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/22, 10:56:39 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Het is niet voor mij maar voor een kennis van mij.
Ze heeft een kleine praktijk met 3 werknemers die op afstand bij de data, op een veilige manier, moet kunnen om te bewerken.

Aangezien ze een kleine praktijk heeft en maar net kan rondkomen kan ze geen dure oplossing betalen.

Het gaat dus om bewerken van bestanden, hoofdzakelijk office bestanden op afstand met meerdere gebruikers.
Nu gebruiken ze dropbox, die werkt niet fijn en is niet echt veilig.


DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/22, 11:01:29 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Het is niet voor mij maar voor een kennis van mij.
Ze heeft een kleine praktijk met 3 werknemers die op afstand bij de data, op een veilige manier, moet kunnen om te bewerken.
Aangezien ze een kleine praktijk heeft en maar net kan rondkomen kan ze geen dure oplossing betalen.
Het gaat dus om bewerken van bestanden, hoofdzakelijk office bestanden op afstand met meerdere gebruikers.
Nu gebruiken ze dropbox, die werkt niet fijn en is niet echt veilig.
Je zou eens kunnen kijken naar owncloud. Doet ongeveer hetzelfde als dropbox (filesync). Maar ook kun je in de webbrowser (online) documenten aanpassen, zelfs tegelijk met meerdere gebruikers; het kan dus, alhoewel ik de mogelijkheden tot nu toe vrij beperkt vind. Afgezien daarvan: de basis (filesync)  werkt zonder meer goed.

Offline Anco

  • Lid
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/22, 11:19:01 »
Ik zou ook naar manieren kijken om de data zelf te encrypten. Hiermee haal je in mijn ogen de noodzaak van eigen server draaien weg, en kan je wel voor zorgen dat de data veilig (in ieder geval niet te bekijken voor anderen) is.
Linux user #485563

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/22, 11:23:16 »
Zoals al gezegd is kan je Owncloud er op zetten, hier is een pc cliënt voor op Ubuntu en Windows, daarmee kan je alle bestanden bewerken en zijn deze voor iedereen benaderbaar en te bewerken.
De Owncloud kan je zelf encrypten als je dat een veilig gevoel geeft, tevens kan je zoals ook al is vermeld je bestanden  zelf encrypten en vervolgens op in je Owncloud zetten.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een FTP server.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/22, 11:23:53 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Het is niet voor mij maar voor een kennis van mij.
Ze heeft een kleine praktijk met 3 werknemers die op afstand bij de data, op een veilige manier, moet kunnen om te bewerken.

Aangezien ze een kleine praktijk heeft en maar net kan rondkomen kan ze geen dure oplossing betalen.

Het gaat dus om bewerken van bestanden, hoofdzakelijk office bestanden op afstand met meerdere gebruikers.
Nu gebruiken ze dropbox, die werkt niet fijn en is niet echt veilig.

Je zou ook iets als Seafile of syncthing kunnen overwegen hiervoor.

Seafile heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar Syncthing wel en dat werkt tegenwoordig prima.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/22, 11:38:40 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Het is niet voor mij maar voor een kennis van mij.
Ze heeft een kleine praktijk met 3 werknemers die op afstand bij de data, op een veilige manier, moet kunnen om te bewerken.

Aangezien ze een kleine praktijk heeft en maar net kan rondkomen kan ze geen dure oplossing betalen.

Het gaat dus om bewerken van bestanden, hoofdzakelijk office bestanden op afstand met meerdere gebruikers.
Nu gebruiken ze dropbox, die werkt niet fijn en is niet echt veilig.

Je zou ook iets als Seafile of syncthing kunnen overwegen hiervoor.

Seafile heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar Syncthing wel en dat werkt tegenwoordig prima.

Ziet er interessant uit, ik zal deze eerst eens uitproberen, voordat ik dit deel .

DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/22, 11:54:29 »
Is het mogelijk om een eenvoudige veilige server te maken voor een leek? Met Ubuntu software?
Wat moet er precies op die server gaan draaien? Wat wil je ermee gaan doen?

Het is niet voor mij maar voor een kennis van mij.
Ze heeft een kleine praktijk met 3 werknemers die op afstand bij de data, op een veilige manier, moet kunnen om te bewerken.

Aangezien ze een kleine praktijk heeft en maar net kan rondkomen kan ze geen dure oplossing betalen.

Het gaat dus om bewerken van bestanden, hoofdzakelijk office bestanden op afstand met meerdere gebruikers.
Nu gebruiken ze dropbox, die werkt niet fijn en is niet echt veilig.

Je zou ook iets als Seafile of syncthing kunnen overwegen hiervoor.

Seafile heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar Syncthing wel en dat werkt tegenwoordig prima.

Ziet er interessant uit, ik zal deze eerst eens uitproberen, voordat ik dit deel .

Ik ben zelf ook even in meer detail naar Seafile aan het kijken. Ook de cloud server prijzen zijn redelijk overzichtelijk.

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/22, 14:08:37 »
Als je geen weboffice nodig hebt en het over niet zoveel data gaat zou je een domein kunnen overwegen (als die al niet beschikbaar is. Dan eventueel mb's uitbreiden).
Het is uiterst simpel om daarin een simpel en veilig toegangsscriptje te zetten. Met veilige wachtwoorden ( .htaccess & .htpasswd) en beveiligde verbinding, zelfs te regelen per gebruiker (en anderen uitsluiten). Dat kost dan 100 per jaar, maar ik denk dat er weinig goedkopere en makkelijkere oplossingen zijn als je onafhankelijk wilt blijven van externe partijen. En een bestaande apache-server (=provider) gebruiken is makkelijker dan je eigen apache-server onderhouden. Jij je eigen server onderhouden tegen de stabiliteit welke een provider biedt zal je niet mee gaan vallen. Genoeg als het allemaal niet zoveel data omvat.
Met webbased houdt je het allemaal best goed in eigen beheer zonder mogelijk onvolledig betrouwbare derden. (wel bij een erkende officiele nl provider doen ivm nl regelgeving! Pertinent niet bij e.o.a. vreemde buitenlandse domein-aanbieder.)

Een eigen webbased bestandenserver is vrij simpel veilig op te bouwen. Een beveiligde directory met wachtwoordtoegang zou al een simpel begin zijn. Een beetje provider biedt je ook een gecodeerde/beveiligde ssl-verbinding. Kun je per gebruiker ook nog gaan werken met een eigen subdirectory of zo. Een gezamelijke dir en ieder zijn eigen dir of dergelijke?
Vanuit alle apparaten met internet te benaderen m.b.v. browser of ftp-proggie (ook mobiel mogelijk) En als de standaard directory-structuur niet fijn vindt of je FTP-en niet wilt zijn er legio simpel php-scriptjes beschikbaar om een soort van up- en download websiteje te hebben. Dat kun je dan eventueel uitbreiden met een agenda-scriptje of wat je meer wenst. Dat kun je zo simpel houden of uitbreiden zo veel of weinig je wenst.
Maar ook met scripjes wel ALTIJD met ssl-verbinding en .htaccess & .htpasswd werken voor de toegangsbeveiliging!!! De scripts zelf hebben ook nogal eens wachtwoordbeveiliging, maar daar wil nog wel eens een "foutje" in zitten.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit simpel doch voldoende werkt. Zelf servers gehad, maar ook altijd een webbased deeltje als altijd werkende backup.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;D

How to.
http://www.homepage-maken.nl/htaccess/directory-beveiligen.php
Uitleg m.b.v. Telnet, maar je kunt dit ook simpel opbouwen met ftp (bijvoorbeeld Filezilla in Softwarecentrum).
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 14:35:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/22, 14:14:24 »
En ook de Owncloud werkt simpel en die kun je via je externe IP adres aan.
Anders kan je een gratis DNS aanvragen zoals bijvoorbeeld www.serverthuis.com.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/22, 14:43:03 »
Anders kan je een gratis DNS aanvragen zoals bijvoorbeeld www.serverthuis.com.

Met een (goed) eigen domein heb je meteen al een eigen dns en alles erbij wat je nodig hebt. Geen derde partij meer nodig. Dan heb je alleen van doen met een betrouwbare deugdelijke domein-provider waar er genoeg van te vinden zijn in nederland.
Veiliger kan het bijna niet. Want zelfs met je eigen server zal zo veilig erg moeilijk te evenaren zijn.

En ook de Owncloud werkt simpel

Daarom vroeg ik Tetje ook in hoeverre de veiligheid moet gaan.
Het is net wat je wilt. In dit geval wat Tetje haar kennis wil.

Op je eigen domein heb je helemaal niets te maken met derde partijen die je data analyseren (volksmond: meelezen), of het moet zijn dat je het zelf inprogrammeert (in dit vraagstuk geheel niet nodig).
Dat ligt bij owncloud toch weer net wat anders. :police:

Citaat
Privacy Policy

We use our own install of Piwik and, sometimes, other third-party analytics services on our web sites to understand how people use our web pages.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 14:49:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/22, 14:52:07 »
En ook de Owncloud werkt simpel
Daarom vroeg ik Tetje ook in hoeverre de veiligheid moet gaan.
Het is net wat je wilt. In dit geval wat Tetje haar kennis wil.
Op je eigen domein heb je helemaal niets te maken met derde partijen die je data analyseren (m.a.w. meelezen), of het moet zijn dat je het zelf inprogrammeert (in dit vraagstuk geheel niet nodig).
Dat ligt bij owncloud toch weer net wat anders. :police:
Als je owncloud installeert op je eigen locale server of op je eigen domein (hosted) of op je eigen gehoste server (root-toegang), dan is dat veilig want je hebt alles (iig het owncloud-gedeelte) in eigen beheer; kanttekening: het enige wat écht veilig is, is op je eigen server achter je eigen router; bij de andere opties moet je op je hoster vertrouwen.

Wat anders wordt het als je owncloud bij een hoster neemt (bv my.owndrive.com), maar dat is niet wat hier bedoeld wordt, iig niet door mij.

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/22, 15:07:36 »
Als je owncloud installeert op je eigen locale server of op je eigen domein (hosted) of op je eigen gehoste server (root-toegang), dan is dat veilig want je hebt alles (iig het owncloud-gedeelte) in eigen beheer; kanttekening: het enige wat écht veilig is, is op je eigen server achter je eigen router; bij de andere opties moet je op je hoster vertrouwen.

Dat is een beetje het punt wat ik probeer te maken richting Tetje.
Een eigen server draaien heeft nogal wat om handen en is niet zo simpel, zeker waar het veiligheid betreft.
De andere optie, een derde cloud partij blijkt nogal eens je data te analyseren. Want al heb je owncloud op je pc, je data loopt toch altijd weer via hun server (en je zag het stukje uit hun privacy-policy).
Bij een erkende nl-provider gebeurd dit allemaal niet. Dan leest hooguit alleen de overheid mee, wat je niet voorkomt en wat voor de meesten geen dilemma is (ik ga er toch vanuit dat de kennis van Tetje geen strafbare dingen uitvreet ;D ).

Je kunt behoorlijk op een erkende nl provider vertrouwen. Die is in elk geval gebonden aan nl-wetgeving omtrent privacy zoals wij die ook kennen en begrijpen. Geen rare buitenlandse fratsen dan in elk geval.
En ik spreek ook uit ervaring als ik stel dat deugdelijke nl-providers gewoon betrouwbaar zijn.

Dan lijkt mij een domein (=server) die je als server/cloud gebruikt mij de simpelste én veiligste manier voor een "server-leek" als de kennis van Tetje.
Het implementeren van slechts alleen ssl-verbinding en .htaccess & .htpasswd is zo moeilijk niet (zie de link), doch behoorlijk veilig.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 15:12:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/22, 15:25:47 »
Als je owncloud installeert op je eigen locale server of op je eigen domein (hosted) of op je eigen gehoste server (root-toegang), dan is dat veilig want je hebt alles (iig het owncloud-gedeelte) in eigen beheer; kanttekening: het enige wat écht veilig is, is op je eigen server achter je eigen router; bij de andere opties moet je op je hoster vertrouwen.

Dat is een beetje het punt wat ik probeer te maken richting Tetje.
Een eigen server draaien heeft nogal wat om handen en is niet zo simpel, zeker waar het veiligheid betreft.
De andere optie, een derde cloud partij blijkt nogal eens je data te analyseren. Want al heb je owncloud op je pc, je data loopt toch altijd weer via hun server (en je zag het stukje uit hun privacy-policy).
Bij een erkende nl-provider gebeurd dit allemaal niet. Dan leest hooguit alleen de overheid mee, wat je niet voorkomt en wat voor de meesten geen dilemma is (ik ga er toch vanuit dat de kennis van Tetje geen strafbare dingen uitvreet ;D ).

Je kunt behoorlijk op een erkende nl provider vertrouwen. Die is in elk geval gebonden aan nl-wetgeving omtrent privacy zoals wij die ook kennen en begrijpen. Geen rare buitenlandse fratsen dan in elk geval.
En ik spreek ook uit ervaring als ik stel dat deugdelijke nl-providers gewoon betrouwbaar zijn.

Dan lijkt mij een domein (=server) die je als server/cloud gebruikt mij de simpelste én veiligste manier voor een "server-leek" als de kennis van Tetje.
Het implementeren van slechts alleen ssl-verbinding en .htaccess & .htpasswd is zo moeilijk niet (zie de link), doch behoorlijk veilig.

Super, hier had ik nog niet aan gedacht.

Ik zal eens navragen, wellicht bied dat mogelijkheden voor haar.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 15:32:06 door Tetje »
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline jan11000

  • Lid
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/22, 18:39:03 »
Owncloud is vaak onveilig, met standaard installatie.
Dan moet je nog de certificaten regelen, en dat is niet gemakkelijk, kijk maar eens bij de beveiligings instellingen op owncloud website.
De standaard instellingen zijn goed als je op je eigen netwerk blijft (thuisnetwerk)en niet internet op gaat.

In het algemeen is het open zetten naar het internet onveilig tav server/owncloud, en dan moet je veel onderhoud plegen en veel weten.

Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/22, 18:51:25 »
Wel even goed vragen om de benodigde data hoeveelheid Tetje. Heel veel data (veel of grote bestanden) kan wat extra gaan kosten.
Voor (zie pb) 30 euro per jaar heb je al een jaar een domein met 250 mb bij een zeer betrouwbare nederlandse hostingprovider. En 250mb zijn al de nodige doc-jes. Voor pakweg 70/jr heb je al 1gig space.
Oude doc-jes kun je gewoon later als ze online niet meer nodig zijn op diverse pc's backuppen, zodat je alleen online data verbruikt voor de actuele bestanden.

Ik zal je even een pb doen met een tip van een zeer goede hostingprovider.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/22, 18:56:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Eenvoudige veilige server
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/22, 19:19:25 »
Tja, voor serverbeheer is een professionele aanpak nodig. Als bedrijfjes dat nalaten, ontstaan er vaak allerlei rampen die zelfs tot faillissement kunnen leiden.  :o

Zoals gezegd: in dit geval lijken Google Drive en Microsoft OneDrive me *veel* betere oplossingen, zonder sores, ellende en gedoe. Bovendien geheel gratis.

Dropbox is niet ideaal; ik heb zelf meegemaakt bij een vrijwilligersorganisatie, dat een Windowsvirus op één van de computers van de deelnemers aan die Dropbox-map, *alle* bestanden van die organisatie verwoestte.

Alles was onherroepelijk verpest, ook op de computers van de anderen (want Dropbox sluisde de "veranderde" bestanden vrolijk door naar alle aangesloten computers).