Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemconfiguratie  (gelezen 3061 keer)

Systeemconfiguratie
« Gepost op: 2013/10/17, 12:16:05 »
Ik overweeg om een nieuwe computer met de onderstaande systeemconfiguratie aan te schaffen, is die geschikt voor de nieuwste versies van Ubuntu?
Wat kan ik nog meer met deze pc als ik een videokaart erbij plaats en is het aan te raden om als voedingsoptie 450 watt te kiezen?
Als jullie Mint 14 en Mint 15 vergeljiken met Ubuntu kunnen die Mint-versie dan wel wedijveren met Ubuntu 13.04?

Phenom II Quad Core 955 4x3,2 ghz computer incl. 4GB geheugen en 500GB harde schijf met Dual Layer DVD brander en merkgeheugen 4 GB DDR3 1333 mhz in dual channel geassembleerd en getest in een ruime design black box behuizing met 400 watt voeding en met audio/2xusb in front.

Bij voorbaat dank.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/17, 12:18:44 »
Wat voor videokaart zit erin?

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/17, 12:22:24 »
Bedankt voor je reactie!

Er zit een vaste videokaart in met deze specificaties :

512 mb AMD HD3000 VGA + HDMI aansluting, Gigabit lan, sound, 8x usb, 4 x sata
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/17, 12:24:19 »
AMD/ATI-videokaart dus.... die vermijd je liever. Videokaart van Nvidia of van Intel is een betere keuze voor Linux.

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/17, 13:03:13 »
Aha, de volgende dus:

http://www.computerstunt.nl/systemen/31368/amd-phenom-ii-quad-core-955-4x3-2-ghz-pc-4gb/500gb/dvdrw/hdmi-gratis-draadloze-muis-e-269.html

Volgens mij test deze zaak vaak zijn systemen met Linux (ik dacht zelfs Ubuntu). Je zou er
eens een telefoontje naar hun aan kunnen wagen.

Ik heb ook bij hun mijn computer gekocht, ook met een onboard video (AMD Radeon 2100, DVI-aangesloten).
Een prima, stille PC waar ik nu al zo'n 2 jaar met volle tevredenheid op werk.

Volgens mij werkt dat allemaal wel. Desnoods koop je er een NVIDIA bij:
(http://www.computerstunt.nl/onderdeel/3869/videokaart/geforce-210-1gb-ddr3-pci-e-kaart-palit-dvi/hdmi-passief.html)
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 13:10:42 door aartje »

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/17, 13:10:08 »
Bedankt voor je reactie!

@ Pjotr en @aartje

Zou ik naast de AMD/ATI-videokaart een tweede videokaart van Nvidia of van Intel kunnen laten plaatsen voor Linux?
Hoe beoordeel je de configuratie verder? En als standaard OS is (gelukkig) geen Windows meegeleverd, maar Linux Mint 14 of 15. Daar zou ik dan de nieuwste Ubuntu naast willen plaatsen.
Kunnen jullie Linux Mint ook beoordelen, dan versie 14 / 15 ?
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 13:14:02 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/17, 13:14:54 »
Bedankt voor je reactie!

@ Pjotr en @aartje

Zou ik naast de AMD/ATI-videokaart een tweede videokaart van Nvidia of van Intel kunnen laten plaatsen voor Linux?
Hoe beoordeel je de configuratie verder? En als standaard OS is (gelukkig) geen Windows meegeleverd, maar Mint 14 of 15. Daar zou ik dan de nieuwste Ubuntu naast willen plaatsen.
Kun je Mint ook beoordelen, dan versie 14 / 15 ?
Een tweede kaart erin douwen kan natuurlijk, ja.... Een Nvidia dan.  :)

Kies zeker Mint 15 en niet Mint 14, want het is splinternieuw spul. En installeer geen Ubuntu 13.04, maar Ubuntu 13.10, die zojuist is verschenen:
http://releases.ubuntu.com/saucy/

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/17, 13:16:38 »
Dank je @Pjotr voor je reactie!

Ze raden dan zelf een hogere Watt aan, i.p.v. 400 Watt 450 Watt ? Dus na levering gelijk de Mint-versie 14 (als die is geinstalleerd) die vervangen door Mint15...
Ubuntu 13.10 kent geen bugs meer?  Ik werk nu namelijk met 12.04, want mijn huidige machine kan geen hogere Ubuntu-versie aan, 12.04 werkt prima.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 13:19:57 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/17, 13:18:20 »
Dank je @Pjotr voor je reactie!

Ze raden dan zelf een hogere Watt aan, i.p.v. 400 Watt 450 Watt ?
Hangt van het stroomverbruik van de Nvidia-kaart af, natuurlijk. Een dure "spelerskaart" zuipt stroom, maar je kunt ook een veel goedkoper en minder krachtig Nvidia-kaartje kopen, wat veel minder stroom slurpt.

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/17, 13:21:23 »
@ Pjotr, welke Nvdia-kaartversie raad je dan aan?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/17, 13:35:04 »
Dank je femke98 voor je reactie!

Dan laat ik waarschijnlijk de NVDIA GT620 bijplaatsen. Of iets eenvoudiger, maar het is verder splinternieuw spul, dus wil ik daar ook geen afbreuk aan gaan doen!

De reden waarom ik zo door ga over Mint is dat collega's van mij nogal wat problemen hebben gekend 1 tot anderhalf jaar terug met Mint. Bovendien wisten ze bij Computerstunt nog niet te zeggen welke dvd ze gaan gebruiken : Mint 14 of Mint 15. In elk geval ga ik zelf ook Ubuntu 13.10 ernaast installeren. Kan ik beiden "proberen".
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/17, 13:35:58 »
Ik zou het systeem eerst proberen zonder extra video kaart en volgens mij is 400 Watt
wel voldoende. Ik neem aan dat je geen gamer bent.

Als Mint er op geleverd wordt werkt het sowieso goed en waarom zou je dan ook
nog Ubuntu er op willen ?
Ik draai zelf Ubuntu 12.04 (Gnome classic), maar heb er ook Mint op gezet. Waarschijnlijk
ga ik volgend jaar (mei ?, lts) helemaal op Mint over, omdat ik die desktop-omgeving prettiger
vind dan de moderne gnome.

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/17, 13:38:49 »
Aartje, ik ben geen gamer en zelf nogal een Ubuntu-freak en Ubuntu werkt al goed. Mint is leuk om eens te gaan proberen, maar dan naast elkaar...

Pjotr heeft er gelijk in, als hij bedoelt dat Nvdia-kaarten ruimer vertegenwoordigd zijn in het Softwarecentrum van Ubuntu, daarom overweeg ik eventueel een extra kaartje bij te laten plaatsen...
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 13:40:37 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/17, 13:39:53 »
Dank je femke98 voor je reactie!

Dan laat ik waarschijnlijk de NVDIA GT620 bijplaatsen. Of iets eenvoudiger, maar het is verder splinternieuw spul, dus wil ik daar ook geen afbreuk aan gaan doen!



Ikzelf heb er een Samsung SSD (830 128 GB) bijgezet en dat scheelt echt een slok op een borrel.
Zolang je geen gamer bent denk ik dat je daar meer van merkt dan een andere video-kaart.
En zo nieuw is dat systeem ook weer niet, het is minstens een jaar of 3 oude techniek.

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/17, 13:42:05 »
Hoe beoordeel je dit systeem dan Aartje?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/17, 13:51:58 »
Hoe beoordeel je dit systeem dan Aartje?
Het lijkt me een prima systeem voor dat geld. Ik heb twee jaar geleden ook zo'n soortgelijk
systeem gekocht AMD 9150e Quad core processor, 4GB geheugen, 350 GB HD.
Ik heb de processor verkocht en er een AMD Athlon 640 Quad core voor in de plaats gezet.
Dat maakt iets verschil voor een paar tientjes. Daarna heb ik er een Samsung 128 GB SSD (Samsung 830)
in gezet van ca. 90 Euro en daardoor startte hij twee maal zo snel.
Toen in mijn netbook ook zo'n SDD en Mint15 er op gezet en dat was ook gelijk twee maal zo snel.

Maar ik wist, toen ik hem kocht dat het niet de nieuwste techniek was. Dat vind ik eigenlijk ook wel
een pré omdat je minder kans op problemen hebt.

Als ik nu de keuze had, zou ik er voor gaan, er een SSD in doen als root (Samsung) en voorlopig
geen apart graphics board.

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/17, 17:55:24 »
Hm.......ik had een pc met een ATI kaart onboard en toen ik daar een nvidia in had gezet, merkte ik dat wel degelijk hoor!!

Verder een SSD erin, ja.............in mijn werkpc en netbook zit ook een SSD en dat merk je in die comp. zeker wel met opstarten.

Hier in de woonkamer staat een 64 bits pc met 8 GB. geheugen, AMD Phenom(tm) II X4 840 Processor × 4, GeForce GT 610/PCIe/SSE2
Heb hem nu 2 jaar en werkt als een tierelier zonder SSD trouwens. Start 30 met 30 seconden op en dan is ook mijn senseo bakkie klaar.

Ben geen gamer en de pc doet verder wat ik wil en ik gebruik hem voor foto en film bewerking en weet ik veel allemaal.
Dus wat ik hiermee wil zeggen is dat deze pc 2 jaar geleden (zonder OS) is gekocht en toen was het ook niet een van de nieuwste, maar daar was de prijs dan ook naar. En toch ga ik hier jaren en jaren plezier van krijgen!

En Joost gaat dat ook met die pc die hij wil. Met wat hij ermee gaat doen kan dat makkelijk.
Femke, ik heb ook lang  gedubd of ik in mijn systeem een apart graphics board zou moeten plaatsen.
Ik weet het nog steeds niet zeker, vooral omdat een GT 610 ook niet meer dan 35 Euro kost.
Maar op mijn onboard graphics zit DVI-out. Ik kan HD-films zonder hapering afspelen. Als ik een film bewerk
gebeurt dat meestal om te hercoderen of ondertitels er in. Dat doet volgens mij de CPU en niet
het graphics board. Voor foto's bewerken heb je volgens mij ook zo'n board niet nodig.
Daarom. als je zou moeten kiezen, zou ik eerder voor een SSD dan voor een apart graphics board kiezen.
Maar ik kan het wel helemaal fout hebben en vraag me af wat er dan sneller gaat.

Die dertig seconden opstarttijd zal volgens mij tot ca. 10  á 15 seconden verminderen volgens mij
met een (snelle) SSD
« Laatst bewerkt op: 2013/10/17, 17:57:14 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/18, 08:41:28 »

Toch heb ik liever Mint met goed beeld onder een nvidia kaart en geen haperingen, dan een Mint installatie met veel haperingen onder een ATI kaart dan sneller opstarten.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb trouwens heel veel problemen met onboard graphics van Intel gehad, vanaf Ubuntu 10.04 tot
Ubuntu 11.10. Dat was zo instabiel als wat. Met mijn huidige onboard ATI Radeon 2100 met DVI aangesloten op een HD YIama
monitor heb ik totaal geen probleem. Ik kan zonder hapering HD-films afspelen, Google-earth werkt prima , films editten lukt ook
prima.
Maar ik kan me voorstellen dat als je problemen hebt en de graphics verdenkt je voor een Nvidia-kaart gaat. En zolang
je niet de (laatste?) games speelt dat ook geen state-of-the-art kaart hoeft te zijn.

Als je veel van experimenteren houdt moet je meestal je systeem vele malen herstarten en dan vind ik de opstarttijd wel
belangrijk en dan kan een SSD vooral voordelen bieden, volgens mij.

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/18, 11:13:32 »
Helemaal mee eens femke98! Daarom gebruik ik ook alleen nog maar LTS voor het echte werk :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/18, 12:29:27 »
Ja, maar de vraag van de TS was of zijn systeem waar Mint dan al op draait ook
geschikt zou zijn om Ubuntu te draaien en om mee te experimenteren......
Ik neem aan dat hij daar verschillende versies mee bedoelt, waarmee hij dat
wil doen, hij heeft het helemaal niet over een LTS-versie .

PS. Ik gebruikt trouwens ook alleen LTS-versies, behalve dat dat fout ging
bij 10.04 ivm intel-graphics problemen
.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/18, 12:34:24 door aartje »

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/18, 18:05:10 »
Een vergelijkbaar systeem heb ik laatst voor mijn broerdje in elkaar gezet.
Echter i.v.m. gamen zit er een nVidia GTX650 in.
Ik twijfelde ook over de 400W voeding die ik had liggen, maar heb daar tot nu toe geen klachten over gehoord.
Met een systeem met net wat hogere specs dat ik voor mij zelf in elkaar had gezet had ik wel problemen.

Ik weet niet of je een deel van de onderdelen al hebt.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #21 Gepost op: 2013/10/19, 14:58:53 »
AMD/ATI-videokaart dus.... die vermijd je liever. Videokaart van Nvidia of van Intel is een betere keuze voor Linux.
Van die Intel zou ik niet zo hard roepen.

Met Ubuntu 12.04 en 12.10 had ik zwart beeld na opstarten. Er bleek een fout te zitten in de Intel drivers voor de Ivy generatie van de i3,i5 en i7 reeks en dan moet er iets aangepast worden in een opstartbestand (ben vergeten welk maar heb het hier in een draadje ergens gepost). Of Haswell chips dit ook hebben weet ik niet.

Ik kwam er tegenaan bij mijn laptop, maar ook een zelfbouw mediasysteem met een mobo met  Intel i5 processor waarbij XBMCBuntu ik zwart beeld had bij het eerste installatiescherm en een mededeling dat ik goede Intel drivers moest installeren (en de goede stonden blijkbaar niet in de iso, zowel XBMCBuntu 12.04 als gebaseerd op 12.10!). De gemakkelijkste oplossing was inderdaad een Nvidia in die mediasysteem erbij prikken. Maar zo gelaten toen, want had geen zin weer terug te moeten zoeken naar de oplossing en via Putty shell in het Ubuntu zonder beeld te moeten inloggen vanaf mijn laptop. Voordeel was dat ik ook meteen een spelletje zoals Alien Arena kon spelen :P


Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #22 Gepost op: 2013/10/20, 11:15:24 »
Hmm, dat is jammer dat je daarmee problemen had. Ik heb zelf met Intel's ingebouwde driver + Ivy i3/i5 geen problemen ondervonden met 12.04 en 12.10 Waren allebei laptops.

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #23 Gepost op: 2013/10/20, 19:03:36 »
Inmiddels heb ik de computer zaterdag in huis gekregen. Dit weekend uitgeprobeerd en ik kreeg niet eens voeding. Andere voedingsstekker geprobeerd om uit te sluiten dat het aan de meegeleverde voedingsstekker lag en die deed het ook niet. Meteen een mail gestuurd naar Computerstunt, morgen zal ik daar wel meer over horen. Komt dit probleem iemand van jullie bekend voor?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Systeemconfiguratie
« Reactie #24 Gepost op: 2013/10/20, 19:07:02 »
Inmiddels de computer zaterdag in huis gekregen, dit weekend meteen aangesloten en ik kreeg meteen al geen voeding via de meegeleverde voedingsstekker. Komt iemand van jullie dit probleem bekend voor?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com