Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Melding "out of range" en GRUB-keuzemenu  (gelezen 861 keer)

Offline Hmenger

  • Lid
Melding "out of range" en GRUB-keuzemenu
« Gepost op: 2013/09/13, 12:41:49 »
Ik heb geen vraag maar een opmerking vooral bedoeld voor Pjotr. Het gaat om een tweetal tips die jij noemt op je site, namelijk over de melding "out of range" en over het instellen van Grub in geval van dualboot.
Maar laat ik beginnen te melden dat ik jouw site "computertip Ubuntu" erg waardeer. Hij staat in mijn rijtje bladwijzers en als ik een probleem heb, zal ik beginnen met daar te kijken. Ik heb echter geen mogelijkheid gevonden om rechtstreeks te reageren op je tips. Daarom doe ik dat via dit forum.
Twee jaar geleden heb ik een nieuwe dekstopcomputer aangeschaft, de specificaties zijn niet van belang. Daarop heb ik Ubuntu 12.04 geïnstalleerd. De harde schijf van mijn oude computer heb ik ook ingebouwd en dat gaf aanvankelijk veel problemen die uiteindelijk zijn opgelost. Wel krijg ik nu al twee jaar lang na het allereerste opstartvenster de melding "out of range".
Laatst ging het mis: ik startte mijn computer en de tweede harde schijf begon te "klikken" (zoals je ergens in je tips beschrijft). Oeps, foute boel. Ubuntu startte weliswaar op, maar gaf aan dat er een fout was en dat het programma binnen een aftellend aantal seconden ging afsluiten.
Toen heb ik als een speer die tweede harde schijf eruit gehaald. Maar vervolgens wilde Ubuntu niet meer opstarten.
Ik heb toen besloten een dualboot te maken met een oude versie van Ubuntu 12.04 op een nieuwe partitie. Daarna startte de computer weer op in die nieuw geïnstalleerde Ubuntuversie. Ik had gehoopt dat ik het Grub-keuzemenu in beeld zou krijgen, maar in plaats daarvan kreeg ik als vanouds de melding "out or range".
Toen kwam ik op het lumineuze idee dat weliswaar het keuzemenu niet zichtbaar was, maar daarom nog wel functioneerde gedurende een x-aantal seconden. Ik heb vervolgens in het venster "out of range" de neerwaartse pijltjestoets gebruikt, 1 keer, 2 keer, 3 keer, 4 keer ... en ja hoor, toen startte mijn oude Ubuntu-installatie weer op.
Beste Pjotr, ik heb daarna al je tips gevolgd om die melding "out of range" weg te krijgen, in de hoop dat ik dan het Grub-keuzemenu in beeld zou krijgen - niet gelukt. Ik heb ook je tips gevolgd om het keuzemenu te wijzigen zodanig dat mijn oude Ubuntu-installatie op 1 zou komen te staan, zodat mijn computer - zoals hij altijd al had gedaan - onzichtbaar zou opstarten in die oude Ubuntu-installatie. Ook dat is niet gelukt.
Tijdens dat experimenteren heb ik, om het toch ook nog maar eens te proberen, in de eerste regel "Grub_default=" "1" ingevuld, nadat ik 4, 3 en 2 al had geprobeerd.
Tot mijn stomme verbazing kreeg ik bij de volgende opstart niet meer de melding "out of range" in beeld, maar in plaats daarvan keurig het Grub-opstartmenu, met op 1 mijn nieuwe Ubuntu-installatie en op 4 mijn oude.
Nu moet ik weliswaar telkens 4 keer drukken op de pijltjestoets bij opstarten, maar overigens ben ik helemaal gelukkig.
 


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Melding "out of range" en GRUB-keuzemenu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/13, 13:36:38 »
Ik heb echter geen mogelijkheid gevonden om rechtstreeks te reageren op je tips.
Dank voor je compliment.  :)
Je probleem is lastig te reproduceren (complexe apparatuursituatie met weinig algemeenheidswaarde), dus helaas geen "voer" voor mijn handleidingen. In elk geval: mooi dat je zelf een oplossing hebt gevonden!

Reageren op mijn webstek kun je voortaan trouwens beter op deze manier doen:
https://sites.google.com/site/computertip/hulp
« Laatst bewerkt op: 2013/09/13, 13:50:19 door Pjotr »

Offline Hmenger

  • Lid
Re: Melding "out of range" en GRUB-keuzemenu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/15, 22:40:52 »
Hallo Pjotr,
Ik denk dat je gelijk hebt, mijn probleem is waarschijnlijk weinig bruikbaar voor algemene instructies. Toch vraag ik mij af wat de betekenis is van die regel
Grub_default=1 .
Volgens jouw instructie zou daarmee Ubuntu moeten opstarten in de recovery mode omdat die immers op de eerste regel na de nulde in het Grubmenu staat, maar in plaats daarvan krijg ik dan dus het Grubmenu in beeld.
Harm.