Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.  (gelezen 1307 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Ik heb op het moment 2 Nvidia kaarten in mijn pc en dat heeft voor een hoop problemen gezorgd maar ik ben er nu uit hoe en wat.
Het is voor ieder systeem gelijk alleen heb ik 1 optie niet volledig getest in Ubuntu maar daar werkt het precies zo als in Kubuntu en Xubuntu.
Dit omdat ze alle 3 van dezelfde Nvidia drivers gebruik maken.

Je kunt 1 groot scherm zetten maar in tegenstelling tot 1 videokaart en 2 monitoren word je systeem met 2 videokaarten trager.
Het maakt dan niet uit of je 2, 3 of 4 monitoren gebruikt. Tevens gaat Ubuntu over op 2D en Xubuntu en Kubuntu geven je dan nog beperkte effecten zoals geen transparantie meer.
Wil je 2 monitoren gebruiken, houd het dan bij 1 videokaart.

Heb je 2 videokaarten en je wilt 2 tot hoeveel monitoren je beide videokaarten samen ondersteunen aansluiten dan kun je het beste deze allen apart laten werken.
Ofwel iedere monitor word een eigen desktop omgeving met eigen instellingen.
Dit heb ik niet echt in Ubuntu getest maar wel goed in Kubuntu en net ook nog in Xubuntu. (12.04)
Het heeft beperkingen maar ook weer andere opties die je anders niet hebt. Je moet iedere monitor zien als een andere pc en in mijn geval is het zo dat ik nu 3 aparte pc's heb op 1 systeem die allemaal in dezelfde software lijst kijken en gebruik maken van de zelfde home folder.
Je kunt iedere desktop apart instellen kwa hoeveel bureaubladen je wilt, ieder een eigen dok en menu en dat laatste is zeker nodig aangezien je op iedere monitor iets moet kunnen opstarten. je kunt namelijk niet een programma van het ene naar het andere scherm slepen.
Op deze manier heb je wel alle ondersteuning.

Het heeft dus zijn beperkingen en in Kubuntu en Xubuntu indien je het niet erg vind dat de transparantie niet ondersteund word, heb je de minste hinder als je het als 1 monitor gebruikt. Bij Ubuntu is dit echter een afrader, buiten dat het in 2D gaat word het traag en krijg je last van heel veel bugs.
Tevens word het systeem heel traag en loopt van alles vast.

De Nvidia drivers voor Linux zijn op dat gebied nog lang niet zo ver als in Windows en verwacht niet de gelijke prestaties als in Windows.
Voor games over 3 monitoren moet je Windows hebben en ook de ondersteuning op dat gebied is het vele malen beter.
Wil je meerdere monitoren dan raad ik nu toch aan om het met 1 videokaart te doen en als je toch 2 kaarten wilt gebruiken dan zijn Kubuntu en Xubuntu de beste optie voor als je het als 1 monitor wilt zien.
Ubuntu is leuk met 1 kaart maar voor 2 kaarten is het niet aan te raden of je moet iedere monitor apart nemen.

 

Offline Tom

  • Lid
Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/09, 08:03:20 »
Als ik echt zware Games wou spelen ,met ook meerdere monitors zou ik alleen gebruik maken van Windows ,en kwam Ubuntu en afgeleide niet van pas.
Zou daar dus zelfs niet aan twijfelen ...gelukkig ben ik geen PC Gamer. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/09, 14:25:20 »
Voor wat ik nu getest heb is windows zeker de betere optie met meerdere videokaarten en dan met name als je ook meerdere monitoren neemt.
Maar ook voor gewoon gebruik is Windows beter voor meerdere videokaarten of je moet er maar 1 monitor aan hangen en je gebruikt de GPU voor het renderen in bijvoorbeeld blender, dan kan het zijn dat Linux sneller is al was bij mijn test het verschil niet te zien tussen de systemen. Wel tussen 1 of 2 videokaarten, dat verschil was merkbaar maar het model was niet zo dat het goed was om te testen tussen Linux en Windows.

Maar wat je zegt is mijn ervaring ook dat Windows op het moment de betere is voor gaming op de pc.
Maar ook voor niet gamen is het verre van ideaal en komt Linux tegenover Windows nog een hoop te kort.

Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/09, 20:19:01 »
Hoewel bijv. Left4Dead 2 een hogere framerate haalt op Ubuntu dan op Windows en dat was nog voordat ze gingen tweaken.

Maar over het algemeen ben ik met je eens dat de performance op Linux nog iets beter kan qua videokaarten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/09, 21:06:11 »
Op zich is het goed in Linux. Als ik kijk naar mijn laptop die gebruik maakt van Intel dal heb ik niet meer te klagen.
Dat is alleen maar beter geworden en werkt nu net zo goed zo niet beter dan in  Windows.
Nvidia in mijn geval loopt een klein beetje achter maar met 1 kaart en Blender werkte het goed. Het is alleen de ondersteuning zodra je 2 kaarten gaat gebruiken in combinatie met meerdere monitoren.
In Windows krijg je veel meer instel mogelijkheden en is de ondersteuning veel beter.
Nou snap ik dat aangezien ze bij Windows alles afstellen voor de gamer en dat de meeste Linux gebruikers maar 1 videokaart gebruiken en over het algemeen hun systeem niet gebruiken voor games.
Meestal laten die het bij hooguit 1 kaart en 2 monitoren wat in Linux ook prima werkt.
Ga je over op een gamers pc dan word het anders, daar zitten over het algemeen meerdere videokaarten in word er vaker gebruik gemaakt van 3 of zelfs meer schermen om te gamen.
Zodra een gamer een 2de of zelfs 3de of 4de kaart er in steekt dan hangen er ook 3 of meer monitoren aan.
Het gebruik is heel anders.

Nou hoop ik met de komst van Steam en Valve dat Nvidia hun ondersteuning ook gaan verbeteren voor Linux zodat je net als in WIndows sli kunt gebruiken en hij de 3 schermen als 1 ziet net als de 2 videokaarten.
Bij Linux ziet hij nu de 2 kaarten apart en daar zit denk ik ook het probleem. Ze werken niet echt goed samen zodra het gaat om meer schermen.

Maar met een hoop proberen weet ik nu wel wat voor mij het beste werkt en hoe in te stellen.
Draai nu 12.10 wat prima draait alleen geen transparantie heeft in het dock. Verder draait het gewoon snel.
Windows staat op sli en die ziet de 3 schermen als 1 waardoor ik games speel over 3 schermen.

Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/09, 21:26:06 »
"Nou hoop ik met de komst van Steam en Valve dat Nvidia hun ondersteuning ook gaan verbeteren voor Linux zodat je net als in WIndows sli kunt gebruiken en hij de 3 schermen als 1 ziet net als de 2 videokaarten.
Bij Linux ziet hij nu de 2 kaarten apart en daar zit denk ik ook het probleem. Ze werken niet echt goed samen zodra het gaat om meer schermen."

nVidia is daar al mee bezig. Maar dat komt niet door Valve maar doordat Xserver dat eindelijk ondersteunt in de nieuwste release en dus kunnen de drivers daar gebruik van maken zodra de code van de driverkant ervoor is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Meerdere monitoren en videokaarten in Ubuntu/Kubuntu en Xubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 21:34:20 »
Als dat gedaan is dan zal alles veel beter gaan werken.
Dat het snel gebeurd want nu is het behelpen.