Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??  (gelezen 2180 keer)

marmel

  • Gast
Hallo ben nieuw met ubuntu en probeer onder 8.04 de WL-168 van sitecom aan het de praat  te krijgen, maar het lukt niet. Veel tips etc. van forums gedaan maar loop nu vast. Wie weet de oplossing? status:

windows xp driver(.inf) met nsdiswrapper etc. op de pc operationeel. Geeft ook aan hardware beschikbaar: ja in draadlozenetwerk aansturing.

in terminalvenster, lsusb ziet hij de USBstick wel

heb het idee dat de laatste stap, net nog een duwtje moet zijn, maar hoe ?? Wie heeft een oplossing.

vraag hierbij is:

1) hoe kan ik de hardware (usbstick) aan en uitzetten in terminalvenster?
2) hoe kan ik de .sys file van de driver CD in ubuntu operationeel maken?

alvast bedankt voor de hulp

Offline Double12

  • Lid
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/23, 13:27:52 »
Werkt die Sitecom niet gewoon met de zd1211rw driver die met Ubuntu is meegeleverd?
Mijn USB-wlan-adapter van Sitecom (was wel een ander model) werkte daardoor onder Ubuntu direct.

Blijkbaar is dat bij jouw model niet het geval.
Inmiddels ben je al aardig ver, je hebt het ding al soort van aan de praat met ndiswrapper.
Ziet de Networkmanager (het icoontje van het netwerk in de taakbalk van Ubuntu) netwerken als je er 1 of 2 keer op klikt?

Via de terminal heb ik het in Knoppix ooit gedaan, maar ik ben bang dat dat in Ubuntu niet op dezelfde manier werkt.
Probeer in ieder geval eens dit:
iwconfigDan zie je of er überhaupt of er een wlan-adapter aanstaat en wat zijn naam is.

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/23, 13:37:31 »
Aan marmel
Als DNS bij de vaste lan op een adres staat, zal dat straks ook wel bij draadloos worden ingevuld.
eerst antwoord op je vragen:
1) usbstick aanzetten: user@ubuntu:~$ sudo ifdown rausb0
          ,,       afzetten   :          ,,           :~$ sudo ifup rausb0
waarbij rausb0 het adres van je usbstick is. Te zien met: iwconfig
2) Als je ndiswrapper goed hebt geinstalleerd: ndisgtk via synaptic aanvinken, de rest komt vanzelf mee. De drivers zet je ergens terug te vinden in je pers. map. Via systeem>beheer>windows netwerken of zo onderaan: ndiswrapper start grafisch en vraagt naar de xxxxx.INF file. Rest gaat vanzelf. Invullen. Vooral router en computer een paar keer opnieuw opstarten en geduld met NM.
Verder weet ik op het moment niet zoveel, het blijft wroeten met dat draadloos. Sitecom doet het meestal wel goed.
Vr.groet, peter


Ik kan niet zo erg overweg met die terminalcommando's.

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 14:59:42 »
Start punt was geen LED brand op USB stick. iwconfig geeft "no wireless....etc. ==> dus systeem ziet hem nog niet.

heb daarom ook niet kunnen aan/uit zetten natuurlijk.

vraag: als ik lsusb opvraag zie ik dan ook het adres welke jij aan geeft peter van de usbstick in de lijst ?

heb de *.inf file die ik had geïnstalleerd weggehaald en de *.inf file van windowsxp64 geinstalleerd en dan............. slaat alles op tilt. LED op de USB stick gaat branden, continue.

Dit geeft wel iets meer hoop :cool:, maar systeem slaat vast en moet een harde reset geven wil ik weer kunnen opstarten :mad:

ga weer verder proberen, thanx zover !!

Blijf nog steeds ubuntu fan !!

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/23, 21:01:07 »
Aan marmel
Zeker geen 32 bit en 64 bit drivers door elkaar proberen te gebruiken.
Met lsusb kun je zien of de stick herkend wordt. Sleep de uitkomst eens hierheen, zien we ook iets. Wat Double12 al schreef: die ralink drivers zitten in het Ubuntu pakket. Dus in principe hoef je heel die ndiswrapper niet te gebruiken en moet ie vanzelf starten. Als je op het installatie schijfje kijkt, zijn daar misschien driverfiles te zien? xxxxx.sys en xxxxx.inf. Welk nummer? Als er keus mogelijk is: kijk onder XP 32 bit.
Vr.groet, peter

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/23, 21:27:06 »
aan peter

lsusb levert dit op:


marco@marco-desktop:~$ lsusb
Bus 006 Device 006: ID 0df6:0028 Sitecom Europe B.V.
Bus 006 Device 005: ID 0403:fc60 Future Technology Devices International, Ltd
Bus 006 Device 004: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 006 Device 003: ID 05e3:070e Genesys Logic, Inc. X-PRO CR20xA USB 2.0 Internal Card Reader
Bus 006 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 007 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 009: ID 046d:c714 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 008: ID 046d:c713 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 007: ID 046d:0b04 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 001: ID 0000:000

bus 006 device 006 is mijn usbstick


driver files in drivers windows XP:

net8187b.cat
net8187b.inf
netrtuw.cat
netrtuw.inf
rtl8187.sys
rtl8187b.sys


Heb rallink (3 stuks) geïnstalleerd, maar leverd tot nu niets op.

Kan ik nu met terminalvenster wel de bewuste commando's en de lsusb info  proberen de usbstick aan/uit te zetten ??

gr

marco

Offline Petervdw

  • Lid
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/23, 22:36:15 »
Aan marmel
OK, je loopt steeds op de zaak vooruit. Wat moet je met die ralink drivers? rtl8187 duidt op realtek.
Van al die pogingen krijg ik vaak de indruk dat het al een door elkaar gehusseld rommeltje is, voordat er echt iets structureels gedaan wordt en dat het daardoor verderop misloopt.
Hoe heb je bijvoorbeeld de ndiswrapper geinstalleerd? De manier is: Via Synaptic aanvinken: ndisgtk
De andere twee files die er bij horen volgen vanzelf. Dan heb je een grafische manier.
Via systeem>beheer>Windows draadloosnetwerk aansturingssoftware (wat een Naam!) krijg je het ndiswrapper fomuliertje. Klik op + installeer nieuwe Aansturing. Selecteer inf bestand: locatie vermelden, kan ook bladeren en aanklikken.
De files: net8187b.inf, rtl8187.sys en rtl8187b.sys zet je vooraf in een directory in je persoonlijke map waar je ze terug kan vinden. net8187b.inf klik je aan. Klik op Installeer. Wachten.  Kijk bij Hardware Drivers onder Systeem>Beheer. Desnoods drivers aanvinken.
Daarna opnieuw opstarten en de NM afwachten. Even geduld, kan wel 5 minuten duren.
Klik op NM. Zie je netwerkjes?
Dit was het even. Als het gelukt is, gaan we de volgende post verder.
Vr.groet, peter

Wel internetverbinding met kabel aanhouden, tot er draadloos is.

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/26, 10:10:14 »
Peter,

na een weekendje niet actief weer begonnen, sorry dus voor de late reactie !!

Heb alles gedaan, vanaf het begin reeds, zoals jij beschrijft. Nu weer alles opnieuw gedaan en ben nu aan het wachten of netwerk zichtbaar wordt. Update dadelijk. ( nou de update ==> geen su6 zit er sterk aan te denken om 7.10 te installeren, want volgens mij lees ik daar geen problemen met wireless !!. )

gr

marco

ps rtl driver op basis van post double12, nu weer weggehaald natuurlijk

marmel

  • Gast
Sitecom WL-168 usb stick niet werkend te krijgen onder 8.04 ??
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/29, 12:05:11 »
nog niet opgelost maar ik sluit deze maar. Volg de ontwikkelingen