Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04  (gelezen 5592 keer)

dm-core

  • Gast
Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/05/06, 21:50:52 »
hee

Sinds gisteren heb ik Ubuntu 9.04 geinstaleerd op mijn pc (simpelweg, ik ben windows beu ^^)
laat ik nu toevallig een Usb Adapter van siemens hebben die niet werkt met Linux (om een of andere vage reden :S) maargoed.. k heb het internet n beetje afgezocht (waar ik overspoeld werd met codes en Ndiswrapper (oid) ) maar ja, aan gezien ik met linux niet bekend ben....

hierbij mijn vraag:
"Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik op een of andere manier mijn USB adapter weer werkend krijg?" (ik heb gezien dat het kon, met linux 6.06 -.-' dus moet dat met 9.04 ook kunnen toch?)

bvd :D

/mod edit:  even beide topics samengevoegd, crossposten is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 19:16:34 door chris. »

Offline canti

  • Lid
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/07, 17:21:31 »
Beste dm-core,

Ik was enige tijd geleden klant van Planet geweest met de bijbehorende gigaset 108. Ik kon het alleen via ndiswrapper werkend krijgen via terminal, ik weet niet hoe je dit grafisch kan doen. Ik heb daar een draadje over geschreven waarin ik het stap voor stap heb uitgelegd, zie http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/internet-via-kpn-experia-box/msg188105/#msg188105.

Als je er toch niet uitkomt, laat het hier even weten. Je kan ondertussen bedraad internetten, dat werkt vrijwel altijd wel goed.

Succes!

canti

Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/07, 17:45:14 »
Even wat uitleg erbij.

Als jouw WiFi niet werkt, dan komt dat waarschijnlijk door een ontbrekende driver. NDISWrapper is een programma dat NDIS, een manier om drivers te ontwikkelen en vooral gebruikt op Windows, op Linux beschikbaar maakt.

NDISWrapper heeft een GUI, en dat is te vinden onder Systeem -> Beheer, indien geïnstalleerd. Ik geloof dat de GUI ndisgtk heet.

Nog een laatste opmerking: linux 6.06 bestaat niet. Je bedoelt vast Ubuntu 6.06. Ubuntu is een softwareproduct dat Linux gebruikt als kernel, netzoals alle andere Linux-distributies.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 13:25:04 »
Heb je hier misschien wat aan?

http://alleslinux.com/forum/viewtopic.php?t=3746&highlight=gigaset

Gaat hierom (volgens mij moet voor de ndiswrapper en modprobe commando's "sudo" komen te staan):

het is mij na enkele problemen gelukt om met ndiswrapper-1.18 de Siemens USB Gigaset 108 te installeren.

Download en ndiswrapper -i de 2 .inf files uit:
http://www.netgear.de/download/WG111T/WG111T_GRV1.2.zip

   1. ndiswrapper -i athfmwdl.inf
   2. ndiswrapper -i netwg11t.inf
   3. ndiswrapper -l
      Code:
      Installed drivers:
      athfmwdl   driver installed
      netwg11t   driver installed

   4. modprobe ndiswrapper
   5. dmesg (Kijk of er het volgende staat: ndiswrapper: driver netwg11t (NETGEAR...etc
   6. Zo ja, dan is de driver goed geïnstalleerd en kunt je verder gaan met het normaal configuren van het netwerk (wlan0)

   7. Zo nee, dan gaan we verder:
   8. cd /etc/ndiswrapper/netwg11t
   9. ls *.conf
      Je ziet bijvoorbeeld 1385:4250.F.conf, dit is het ID nummer van de adapter waarvoor deze driver bedoelt is.
      Na het uitlezen van het commando: hal-device | less (misschien weet iemand een makkelijkere manier voor het zoeken van het ID)
      kwam ik er achter dat mijn USB adapter ID 129B:160B had.
  10. Als deze niet in de directory netwg11t staat, zet deze er dan in d.m.v.:
  11. cp 1385:4250.F.conf 129B:160B.F.conf (1385:4250.F.conf is een voorbeeld, kijk zelf welk .conf bestand in /etc/ndiswrapper/netwg11t staat waarvan u een kopie maakt naar het juiste ID)
  12. modprobe -r ndiswrapper
      modprobe ndiswrapper
      dmesg (Kijk of er het volgende staat: ndiswrapper: driver netwg11t (NETGEAR...etc
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

dm-core

  • Gast
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/09, 14:36:19 »
jah klopt, ik bedoelde ubuntu 6.06 ^^ fautje :P

ik ga zo even die dingen van je probeeren...

k zal eve laten weten of het ook werkte..

dm-core

  • Gast
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/09, 18:23:49 »
ik heb het tot zover gekregen:

ndiswrapper geinstaleerd..
toen dat grafiche progje daarvan gebruikt om mn driver te instaleeren..
spontaan begon mn pc verbinding te maken! (ik blij)
k toets mn wpa key in...
connection disabled... (ik denk wpa key verkeerd ingetoetst natuurlijk)
dus nog n keer... zelfde verhaal, na nog 2x... idem

iemand n idee?

edit:
k zit toevallig even te kijken in de dsmeg.conf en zie daar de volgende dingen met betrekking tot mijn verbinding:

ADDRCONF(NETDEV_UP) : wlan0; link is not ready
ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlan0: link becomes ready
wlano: no IPv6 routers present

dat hoort niet toch?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/09, 20:25:42 door dm-core »

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 10:38:29 »
ADDRCONF(NETDEV_UP) : wlan0; link is not ready
ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlan0: link becomes ready
wlano: no IPv6 routers present

dat hoort niet toch?

Lijkt erop dat hij dus alleen op zoek is naar een router die je een IPv6 adres wil geven...

IPv6 uitschakelen zou mogelijk helpen hierbij. Zal even voor je kijken hoe dit gedaan kan worden in 9.04.

Edit:
De volgende site gevonden: http://www.blog.codedevel.com/2009/04/disable-ipv6-in-ubuntu-904-jaunty.html
« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 10:46:52 door eXtreem »
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/10, 12:09:11 »
Nee hoor. Deze melding heb ik ook altijd al gekregen, en is afkomstig van wpa_supplicant. Die melding mag je negeren.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/10, 14:47:22 »
Wat je even zou kunnen proberen is de beveiliging even tijdelijk uit zetten op je router en kijken of je er dan op komt. Als je er dan op komt kun je met de verschillende beveiligingsmethoden van je router proberen je router te beveiligen en kijken of je er dan nog op komt.

Zelf gebruik ik meestal MAC adres filter in de router om te bepalen wie er wel en niet op mag. Ik weet dat het niet de veiligste methode is, maar je moet al redelijk wat van netwerken en computers afweten om de beveiliging te omzeilen. Op mijn router krijg ik ook geen verbinding als ik WPA gebruik, met WEP wel of net andersom, dat weet ik even niet meer zeker...

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

dm-core

  • Gast
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/12, 13:37:54 »
k heb nog enkele pogingen gewaagd, zonder resultaat.. nogsteeds geen verbinding..
(raar, hij kan het netwerk wel gewoon vinden, en er zit behalve de wpa key niets geen beveiliging op het netwerk)

wep key kanik niet probeeren (die heb ik niet :P)

iemand nog n ander idee?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/12, 17:10:58 »
k heb nog enkele pogingen gewaagd, zonder resultaat.. nogsteeds geen verbinding..
(raar, hij kan het netwerk wel gewoon vinden, en er zit behalve de wpa key niets geen beveiliging op het netwerk)

wep key kanik niet probeeren (die heb ik niet :P)

iemand nog n ander idee?

De wpa key is de beveiliging. Mijn bedoeling was juist om te testen zonder die beveiliging. Dus via een kabel aansluiten en dan het IP adres van je router intypen in de browser. Hier kun je dan tijdelijk wpa even uitschakelen en waarschijnlijk ook wep inschakelen.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

dm-core

  • Gast
Re: Siemens Gigaset usb adapter 108 op Ubuntu 9.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/13, 23:48:35 »
mijn mammie wil niet dat haar kleine zoontje in de router gaat zitten klooten...

dus ik ga maar n nieuwe kaart kopen... dat zal wel t enige alternatief zijn... :S

agja