Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eerste maal ubuntu server installeren  (gelezen 11771 keer)

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Gepost op: 2007/11/14, 20:40:29 »
telkens ik ubuntu server installeer krijg ik na eerste opstart dat ik ubuntuparis(= ingegeven naam) moet inloggen (nog in opstart) ik geef daar een naam in maar dan het passwoord invullen is onmogelijk (keyboard reageert niet) probeer zo'n beekje alle namen maar niets helpt en ik moet de computer afduwen....herinstall is zelfde geval....wat moet ik daar wel invullen????
groeten

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 20:42:34 »
Als je je wachtwoord invult zie je niks op je scherm verschijnen.
Dit hoort zo :)

Zo kunnen mensen die over je schouder meekijken niet zien wat je wachtwoord is of uit hoeveel tekens het bestaat.
Je kan dus gewoon je wachtwoord intikken en op enter drukken.

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/14, 20:45:25 »
oei ik verwachte de gebruikelijke *** of bollejtes
maar nu ik heb de naam van mijn computer moeten geven, dan de account naam nogmaals mijn voornaam en dan een passwoord
ik hel zo ongeveer alles geprobeerd om te combineren (ik denk echter dat mijn password het gevraagde paswoord is en de eerste in te vullen de computernaam)
er gebeurde niets meer......want moet er gebeuren????

groeten

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/14, 20:58:13 »
Je moet je gewone login naam invullen. Hierna je eigen wachtwoord.

Werkt dat niet, dan moet je de exacte vraag die je krijgt hier plaatsen.

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 17:55:38 »
ik heb server 7.04-server geinstalleerd
en inderdaad mijn account ingeven gevolgd door mijn passwoord gaat hij wel verder....
tot ik kom op account@ubuntuparis:$  
voila that's it.....
moet zeggen: op dezelfde computer zette ik winserver 2003 maar het verschil is dat die zich installeert en grafisch iet "te zien" is waarna je met een boek verder kunt studeren
van die ubuntu server....hmmm... wat nu????waar kan ik informatie vinden

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/15, 18:46:24 »
Heb je hier iets aan ?
https://wiki.ubuntu.com/MiniUbuntu?highlight=%28miniubuntu%29
Er staat ook ergens een Nederlandse versie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/15, 18:50:16 »
Je kan op die server een gewone grafische omgeving instellen.  Typ daarvoor volgend lijntje in :sudo apt-get install gnome-desktopJe zal dan weer je wachtwoord moeten invoeren en er zal weer niets verschijnen.  :lol:
Na het installeren, in het geval hij nog geen grafische omgeving geeft, typ je startx
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/15, 19:48:04 »
Foxster: het is niet zo eenvoudig om eens 'eventjes' een Ubuntu server te gaan draaien. Eens je op de command prompt staat kan je beginnen natuurlijk maar wat wil je juist doen? Fileserver? Printserver? Domeincontroller?
Als je wat gaat rondsnuffelen op http://www.howtoforge.org vind je wel wat info

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/15, 23:29:19 »
dank Prosper, ik vermoede wel dat er een grafische schil moest in gang gezet worden , k ga nu efkens nog verder proberen bednakt RON voor de documentatie
bedankt Darkstar, ik kon vermoeden dat zo'n reactie zou komen maar 't is voor een fileserver
nu beginnen is altijd moeilijk.....was om efkens de mogelijkheden te bekijken ivm de HOME SERVER MICROSOFT die eraan komt......wil een centrale backup voor mijn pc en doe een studie HOME SERVER KOPEN, een soort NAS kopen of nu eindelijk de mogleijkheden van linux bekijken......anyway...thx en groeten

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/16, 08:09:17 »
Dan ga ik je zeker een Linux server aanraden, alleen al omwille van beheersbaarheid en snelheid. Ik ben eens benieuwd naar de systeem eisen voor zo'n 'Home server'... Ik heb al gelezen dat je er bijzonder weinig aan kunt instellen.
Als je je Ubuntu server wil gebruiken als fileserver kan ik je nu al 2 zaken zeggen: je gaat Samba nodig hebben en je kan dit (grafisch) met SWAT configureren. Op die Howtoforge website vind je daar zeker info over en via deze link vind je een volledige How-to: KLIK
Deze how-to beschrijft ook het instellen als domein-controller, dus dat ga je waarschijnlijk niet nodig hebben!
Succes!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/16, 19:02:40 »
hmmmmm denk dat het grafische gedeelte niet werkt op mijn oude pc
als ik die sudo apt-get install gnome-desktop tijp dan begint hij wel de routine maar na een tijdje zegt hij: can't find gnome-desktop (of zoiet) en bijgevolg geeft startx ook niets
ik geraak niet op een grafische schil (is dit door niet herkenning van mijn grafische kaart???) waar staat het pakket gnome-desktop (bij die install of sudo steek ikeens de cdin de cdplayer) maar dat geeft niets (ik kan tenandere niet verwijzen naar  eventueel die cd)......
daaraan zie je direct verschil Linus-Microsoft....die gasten hebben de install op een hoog niveau (=laag niveau) gekregen dat moeten we toegeven
dat moet het succes zijn van microsoft....

hoe kan ik nu nog verder doen

ik heb een gewone ubuntu versie gedl, zal die ook die grafische kaart niet herkennen?????

groeten

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/16, 19:46:02 »
Hangt er al een netwerk kabeltje aan je pc dat toegang heeft tot internet?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/16, 20:03:21 »
very funny scormen.....waarschijnlijk het grootste genie van zuid limburg....als gij het weet is het goed zeker

eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 08:24:03 »
Kun je hier eens de output zetten van sudo nano /etc/apt/sources.listdesnoods schrijf je het manueel over (zal wel moeten).  Vergeet dan ook niet de lijnen met # ervoor: waarschijnlijk zullen we zeggen "haal die # èn de spatie voor die en die lijn weg"
Succes.  :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

mickvdv

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 12:19:16 »
Citaat van: Prosper
Je kan op die server een gewone grafische omgeving instellen.  Typ daarvoor volgend lijntje in :sudo apt-get install gnome-desktopJe zal dan weer je wachtwoord moeten invoeren en er zal weer niets verschijnen.  :lol:
Na het installeren, in het geval hij nog geen grafische omgeving geeft, typ je startx
Dit komt de snelheid van je server niet ten goede. Verder zou ik als ik jou was  dapper nemen, dan hoef je niet te upgraden naar een volgende versie elke 6 mnden. Hier staat hoe je een lamp (apache) server installeert:

http://pcsutrecht.gotdns.com:805/pyblog/?cat=8

onder ergens, verder staan er ook wat handige tips.

Mickvdv

foxster

  • Gast
eerste maal ubuntu server installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/23, 15:46:46 »
schreef die sudo nano /etc/apt/sources.list en dan krijg ik in een soort tekstverwerker (nano) 47 lijnen die allemaal verschillende webadressen geven en een welkom scherm tot server maar daar kan ik niets uit maken.....nee werkt niet....stop ubuntu...sorry