Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vast IP adres ubuntu 8.10  (gelezen 6245 keer)

vast IP adres ubuntu 8.10
« Gepost op: 2008/11/05, 20:15:36 »
Standaard staat deze op automatisch DHCP. Aangezien ik een webserver draai, wil ik deze graap op een vast IP hebben staan. Weet iemand hoe je dit op een vast IP houdt? Als ik het aanpas in network manager 0.7.0 naar vast IP, dan is het na een reboot weer automatisch DHCP en heeft de computer weer een ander IP adres dan ik had ingegeven.
Is dit soms een bug in network manager 0.7.0

Offline Petervdw

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/06, 23:58:26 »
Aan postman
Geen idee hoe dat werkt met een webserver. Maar DHCP moet je op twee plaatsen instellen. In mijn geval, normaal huisnetwerkje met switch en modem, in de modem, en ook in de betreffende computer(s). Misschien dat dit je op een idee brengt.
Vr.groet, peter

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/07, 00:52:30 »
Hier heeft hij na upgrade naar Intrepeid Ibex het eerder ingestelde vaste IP adres (in Hardy ingesteld) netjes overgenomen. Onder de netwerkmanager (rechter muisknop, verbindingen bewerken etc) staat hij daar bij draadloos op automatisch verbinden. Maar onder IPv4 zie ik dan staan : automatisch DHCP, terwijl daar verder niets is ingevuld. Hij gebruikt die IPv4 instellingen dus niet (denk ik). Volgens mij gebruikt hij wel mijn oude vaste IP adres-instellingen. In de router is een vast adres voor deze desktop ingesteld en die pakt de PC dus ook zonder mankeren.
Wel merkwaardig. Weet iemand misschie nwat meer over die IPv4 instellingen (o.a.automatisch DHCP) te melden?
Helaas hier ook geen ervaring met webservers dus postman moet misschien nog een keertje bellen.... :lol:
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline barth

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/07, 01:44:26 »
Ik heb zelf ook problemen met bedraad internet...Bij mij is juist het probleem dat ik geen DHCP van de router krijg. Ben op mijn zoektocht op de engelse site's veel problemen met dit fenomeen tegengekomen...gelukkig ook wat oplossingen .
Jouw probleem kwam ik daar ook tegen (vast ip)...en oplossingen ook...zou daar toch even gaan kijken...
:D

p.s. de site is tot 2:00 'under restruction'

Offline barth

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/07, 01:47:01 »
en toevoeging (?)...Dacht toch echt bewerken :(

Offline barth

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/07, 01:48:59 »
en toevoeging (?)...Dacht toch echt bewerken :(  nr2

Offline barth

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/07, 01:51:57 »
en toevoeging (?)...Dacht toch echt bewerken :( nr3


Waar zit de verwijderen knop? :D

Offline lizardman

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/07, 11:24:31 »
Citaat van: postman
Standaard staat deze op automatisch DHCP. Aangezien ik een webserver draai, wil ik deze graap op een vast IP hebben staan. Weet iemand hoe je dit op een vast IP houdt? Als ik het aanpas in network manager 0.7.0 naar vast IP, dan is het na een reboot weer automatisch DHCP en heeft de computer weer een ander IP adres dan ik had ingegeven.
Is dit soms een bug in network manager 0.7.0
Je zou het pakket: gnome-network-admin kunnen installeren. Dan krijg je in het menu Systeem->Beheer->Netwerk de mogelijkheid om een handmatige netwerkconfiguratie te maken waarbij je ook DHCP kunt uitzetten en een vast IP kunt instellen.
Misschien dat dat beter werkt, het proberen waard.... toch?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/07, 11:51:39 »
In alle versies tot en met Hardy kan je het ook handmatig instellen in /etc/network/interfaces
Als je dat doet blijtf de netwerkmanager af van die verbinding.
Geen idee of dat in Intrepid ook zo werkt, maar ik denk van wel.

Voorbeeldje van een interfaces bestand:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo eth1
iface lo inet loopback



iface eth1 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.254

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/07, 12:27:37 »
Goeie tip johanvd.
Die "auto-funktie" heeft als voordeel dat je er geen omkijken naar hebt, maar als je dan een probleempje tegenkomt moet je je wel herinneren hoe je het hebt ingesteld. Ik heb het nu vooral tegen mezelf....
Moet men natuurlijk ook niet vergeten eerst even de eigen gegevens na te kijken en te noteren, anders komt men later misschien niet meer in het eigen netwerk.
Citaat van: lizzardman
je zou het pakket: gnome-network-admin kunnen installeren.
op deze manier krijg je het oude probleem van de WEP versleuteling weer terug. Er kan dan alleen een WEP versleuteling plaatsvinden en dan ben je dus veel kwetsbaarder. Lijkt me dus af te raden. Maar het werkt wel voor situaties dat het anders niet kan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/07, 13:05:51 »
Citaat van: Peterbeter
op deze manier krijg je het oude probleem van de WEP versleuteling weer terug. Er kan dan alleen een WEP versleuteling plaatsvinden en dan ben je dus veel kwetsbaarder. Lijkt me dus af te raden. Maar het werkt wel voor situaties dat het anders niet kan.
Hoe kom je daarbij??
Dat is echt onzin!
Het is perfect mogelijk om op deze manier een WPA-AES (de veiligste)versleuteling te gebruiken.

Dus graag een beetje meer uitleg over hoe je tot deze conclusie bent gekomen??
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/07, 13:48:28 »
Nou nou, onzin?....bij mij laat hij uitsluitend de WEP mogelijkheid zien.....Wel vreemd, geen onzin.

Overigens heb ik de methode aangegeven door johanvd zojuist hier geprobeerd en die blijkt (hier) evenmin te werken. Vervolgens het bestand /etc/network/interfaces weer hersteld in oude vorm......en nu start mijn netwerkmanager niet meer op.  Ben dus nog even bezig om het weer aan de praat te krijgen.
Maar zo leer ik het best om de Ibex weer onder controle te krijgen....
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/07, 13:53:51 »
Misschien een beetje te heftig gereageerd... sorry :-)
Hmm... vreemd, hier krijg ik netjes de WPA mogelijkheid.
Zou het te maken hebben met het soort wireless kaartje dan?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/07, 14:02:23 »
Ach we kunnen allemaal wel eens vreselijk enthousiast zijn; no problem, no need for sorry.

Goed mogelijk dat Ibex via de hardware bepaalt wat voor versleuteling mogelijk is. Maar ik gebruik hier (zowel in Hardy als in Ibex) vaste IP adressen en WPA versleuteling. In die desktop gebruik ik een usb stick want die (oudere) pc heeft geen draadloos kaartje (en dat blijft dus ook zo). Krijg daar alleen de netwerkmanager niet meer tevoorschijn. Suggesties welkom! Ga dadelijk mijn terminal commando's maar weer eens oefenen denk ik (if up eth0 etc etc)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline lizardman

  • Lid
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/07, 14:34:43 »
heb je misschien roaming uitgeschakeld waardoor je NM niet meer ziet?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/07, 14:51:58 »
Heb vreselijke fout gemaakt.......probeerde in opstartmanager: herstel oorsponkelijke instellingen.
Met ls doel de NM weer in het gareel te krijgen.....daarna opnieuw opgestart:

....zwart scherm met de melding:  ERROR 15 en ik kan kiezen uit heel oude kernels......(zoals kernel 16, die er allang af zijn....) en ook niet blijken te werken.

Dit kan nooit de bedoeling zijn van het herstellen van oorspronkelijke instellingen.
Dus die optie zal ik voorlopig niemand aanraden....en aanmelden als bug.
Ga nu eerst grub herstellen, want dit kan gewoon niet.

Het is nu wel even van de regen in de drup......maar al doende leert men af en bij.
Ik meld me weer als het werkt.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/07, 16:39:49 »
En grub laat zich keurig herstellen,.... maar dan kom ik wel weer in hetzelfde scherm dat ik al had; error 15 en daarna de kernel 16 opties (2x386 en 2x generic) en  die werken NIET (meer) Kortom: IBEX BUGGG!
Dat wordt een herinstallatie. Jammer want nu moet ik alle Firefoxinstellingen en andere instellingen eerst nog even proberen te redden via de live CD.

Dus beste lezer:
Ga NIET herstellen naar oorspronkelijke instellingen via de opstartmanager, want dan pakt hij de oude instellingen van Hardy en die werken dus niet meer.
Tot binnenkort
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/07, 17:08:26 »
Die opstartmanager is dan ook alleen bedoeld om grub en systeemservices te regelen, NIET de services die door Gnome/KDE gestart worden.

Die services, waar network manager ook onder valt, kan je bewerken via systeem>voorkeuren>sessies.

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/07, 19:11:34 »
Citaat van: Johanvd
In alle versies tot en met Hardy kan je het ook handmatig instellen in /etc/network/interfaces
Als je dat doet blijtf de netwerkmanager af van die verbinding.
Geen idee of dat in Intrepid ook zo werkt, maar ik denk van wel.

Voorbeeldje van een interfaces bestand:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo eth1
iface lo inet loopback



iface eth1 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.254
Ik zal dit eens proberen. Had ook al de gnome-network-admin geprobeerd, maar daar reageert hij helemaal niet op.

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/07, 20:17:26 »
Citaat van: Peterbeter
Overigens heb ik de methode aangegeven door johanvd zojuist hier geprobeerd en die blijkt (hier) evenmin te werken. Vervolgens het bestand /etc/network/interfaces weer hersteld in oude vorm......en nu start mijn netwerkmanager niet meer op.  Ben dus nog even bezig om het weer aan de praat te krijgen.
Maar zo leer ik het best om de Ibex weer onder controle te krijgen....
Heb gevonden hoe NM weer aan te zetten:
Onder systeem/beheer/gebruikers en groepen vind je je eigen inlognaam, klik vervolgens op gebruikersrechten. Dan zie je een lijst waar je kunt aanvinken wat wel en niet in je account is toegestaan. Daar aanvinken: connect to wireless and other ethernet networks. Bij mij stond dat uit. Na aanvinken werkte NM weer.

Nou mijn grub nog op orde krijgen.....(zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33846 )
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/07, 20:22:21 »
Citaat van: Peterbeter
Citaat van: Peterbeter
Overigens heb ik de methode aangegeven door johanvd zojuist hier geprobeerd en die blijkt (hier) evenmin te werken. Vervolgens het bestand /etc/network/interfaces weer hersteld in oude vorm......en nu start mijn netwerkmanager niet meer op.  Ben dus nog even bezig om het weer aan de praat te krijgen.
Maar zo leer ik het best om de Ibex weer onder controle te krijgen....
Heb gevonden hoe NM weer aan te zetten:
Onder systeem/beheer/gebruikers en groepen vind je je eigen inlognaam, klik vervolgens op gebruikersrechten. Dan zie je een lijst waar je kunt aanvinken wat wel en niet in je account is toegestaan. Daar aanvinken: connect to wireless and other thernet networks. Bij mij stond dat uit. Na aanvinken werkte NM weer.

Nou mijn grub nog op orde krijgen.....(zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33846 )
Van het bovenstaande heb ik ook last van, dat hij na een reboot weer in oude staat herstelt.

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/07, 21:14:21 »
Citaat van: postman
Van het bovenstaande heb ik ook last van, dat hij na een reboot weer in oude staat herstelt.
Mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt: heb je nu problemen met Netwerkmanager (met Grub lijkt me niet)?
Misschien even duidelijk aangeven wat je precies bedoelt. Mogelijk bedoel je wat je aangeeft onder #1.
Heb je al je router aangepast op een vast IP adres? Daarna kun je dat ook doen met je PC.

De door johanvd aangeven methode werkt hier in elk geval niet. Maar ik hoop dat je nu wel je NM weer kunt herstellen (zoals ik heb aangegeven), mocht dat nodig zijn.

Ik ben met mijn desktop nog niet terug met grub. Maar ik kan (met enig ongemak bij het opstarten) in elk geval weer gewoon draadloos verbinden.
Ik hoor wel wat er wel of niet lukt.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/08, 09:46:48 »
Citaat van: Peterbeter
Citaat van: postman
Van het bovenstaande heb ik ook last van, dat hij na een reboot weer in oude staat herstelt.
Mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt: heb je nu problemen met Netwerkmanager (met Grub lijkt me niet)?
Misschien even duidelijk aangeven wat je precies bedoelt. Mogelijk bedoel je wat je aangeeft onder #1.
Heb je al je router aangepast op een vast IP adres? Daarna kun je dat ook doen met je PC.

De door johanvd aangeven methode werkt hier in elk geval niet. Maar ik hoop dat je nu wel je NM weer kunt herstellen (zoals ik heb aangegeven), mocht dat nodig zijn.

Ik ben met mijn desktop nog niet terug met grub. Maar ik kan (met enig ongemak bij het opstarten) in elk geval weer gewoon draadloos verbinden.
Ik hoor wel wat er wel of niet lukt.
Het grootste probleem is dat de network manager na elke reboot van de computer weer op automatisch DHCP staat, terwijl ik het IP vast gezet had. In mijn router staat de IP van de computer vast met poort 80 open omdat ik een webserver draai. Als mijn computer dan een ander IP adres krijgt, zou ik dus telkens in de router het IP adres moeten aanpassen. Bij alle andere versies van Ubuntu bleef het vaste IP van de computer gweoon staan.  Volgens mij lift dat gewoon van die network manager.

vast IP adres ubuntu 8.10
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/08, 10:58:47 »
Kijk ook eens in topic 33468. Daar beschrijft daanhoog (#8) de procedure voor instellen van een vast IP adres.
Is wel in het Engels, maar zou ook bij jou moeten werken denk ik.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood