Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ge  (gelezen 15653 keer)

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Gepost op: 2006/02/09, 14:00:49 »
Ubuntu ge

Ubuntu ge
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/09, 14:12:22 »
Leuk :) Heb hem even als stick gezet want dit is best een informatief stukje.

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/09, 14:15:48 »
Leuk. Heel graag gedaan! :)

Ubuntu ge
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/09, 14:36:55 »
Laat ik er ook wat nuttigs aan toevoegen:

Documentatie
Zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/390

Ubuntu NL support
Uiteraard hier, maar er zijn meer mogelijkheden: De mailinglist, te vinden op http://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-nl en IRC, kanaal #ubuntu-nl op chat.freenode.net

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/24, 13:37:44 »
hallo,
ik ben een beginner met de pc en ik heb mijn harde schijf opgedeeld in helft windows en de andere helft heb ik ubuntu 5.10 ingestalleerd.Maar wat moet ik nu doen ???Bij het opstarten van mijn pc moet ik mijn mijn login doen maar dit lukt niet???.Hoe komt dit moet ik eerst nog iets anders doen?De pc zegt op het zwart scherm inlog incorrect??? ik heb mijn inloging nu al twe keer gedaan en heb zeker geen fout gemaakt bij het invoeren van paswoord en login.dus mijn vraag wat doet ik verkeerd of heb ik verkeerd gedaan?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu ge
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/24, 13:58:01 »
Toevallig uw login en wachtwoord hetzelfde?

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/24, 15:03:07 »
n

Ubuntu ge
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/24, 17:17:14 »
Bij het installeren van Ubuntu is om een naam en wachtwoord gevraagd. Deze moet je nu invoeren.

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/28, 12:35:41 »
Nou, dat hangt er vanaf. Mijn Ubuntu is een voorgeinstalleerde VMware virtual machine. Ik hoefde dus niks zelf te installeren en ook niet zelf een een login naam of password op te geven. Erg simpel allemaal, je kunt meteen aan de slag met firefox, spelletjes, editors en nog veel meer software die allemaal niet om een password vraagt. Je zou BIJNA niet doorkrijgen dat er WEL degelijk een password in zit. En als je die vraag dan voor je neus krijgt, bijvoorbeeld omdat Ubuntu je vertelt dat er updates staan te wachten, dan zit je in de puree. Want vreemd genoeg heeft een uur Googelen me niet geleerd wat dat ingebakken pasword was of hoe ik het moest veranderen. Uiteindelijk maar eens zelf geprobeerd: login ubundu password ubundu en ja hoor, alles werkte.

Nu het volgende probleem:
De ingebakken firefox is ook nogal belegen, ik wil updaten. Heb keurig de Firefox1.5.tar.gz gedownload en uitgepakt. Heb nu in /tmp dus een /firefox met een hele hoop subfoldertjes. Hoe ik van hier tot een geupdate firefox kom, is me nog een raadsel. In de help van firefox zelf staat alleen maar een commandline die de tar.gz uitpakt, maar er staat niet bij naar welke directory dat dan zou moeten.
Trouwens, erg veel documentatie over linux gaat ervan uit dat de linux gebruiker kennelijk minder grafisch/muis georienteerd is en liever vanaf de command line werkt.
Prima hoor, niks mis mee, maar tot nu toe is het me nog niet eens gelukt een command line voor mijn neus te krijgen.
Vast erg dom van me, ik heb vast veel te lang in Windows rondgehangen om nog de meest simpele voor de hand liggende linux logica te snappen. Maar sorry hoor, als Linux uit het elitaire studentikoze wereldje wil breken en nou eindelijk eens echt een tegenspeler van Micro-SOF wil worden, leer dan met z'n allen eens fatsoenlijk te documenteren. First things first, newbies aan het handje nemen, stapje voor stapje invoeren. En er niet vanuit gaan dat iedereen wel een reeds ingewijde student met een biertje kan lijmen om je wegwijs te maken.
Maar goed, concreet heb ik nog steeds niet door hoe ik een command line voor mijn neus krijg, en ook niet hoe ik die update van firefox aan de praat krijg. Wie helpt?

`GooZ

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/28, 12:55:25 »
Menu (bovenaan) > Hulpmiddelen > Terminalvenster

ivm Firefox: Misschien moet je de nieuwe (test)versie eens proberen. Deze heet 'Dapper Drake' en heeft de nieuwe firefox er standaard inzitten.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu ge
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/28, 12:57:46 »
- Hier kan je vinden hoe je firefox 1.5 moet installeren: https://wiki.ubuntu.com/FirefoxNewVersion
Deze kan je niet installeren via apt-get omdat 1.5 ergens afhangt van een nieuwere gnome en deze willen ze niet back-porten naar breezy. Dus om 1.5 te kunnen gebruiken lees dan de instructies of wacht op de volgende versie van ubuntu.
- Een commando lijn kan ik openen via: Applications -> System Tools -> Gnome Terminal
Of ALT + F2 en dan tokkel je gnome-terminal
- Er is inderdaad veel documentatie die ervan uitgaat om dingen te configureren/installeren met de commando lijn. Dit komt omdat de GUI nog niet echt is doorgebroken in Linux land. De meeste mensen zijn zo verknocht aan de commando lijn dat ze gewoon niet zoeken naar hoe het te doen in de GUI (ikzelf ook). Je kan echter de "community" niet verwijten dat er een gebrek is aan documentatie. Het Internet bevat een schat aan informatie om alles aan de praat te krijgen in Linux. Dus: "leer google gebruiken".

Gast

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #11 Gepost op: 2006/02/28, 13:02:53 »
Nog zoeentje:
In Windows ben ik gewend te pas en te onpas de optie zoek/vind/search/find tegen te komen. In Linux, voor zover ik diverse programma's voor mijn neus heb gehad, en hun help, zoek ik ook steeds naar zo'n knop of menu-optie, maar vinden ho maar.
Bijvoorbeeld vermoed ik dat er al ergens op mijn harde schijf een directory firefox heet, en dat ik daar mijn update naartoe moet kopieren... Maar zonder zoek optie in de file browser en ook geen zoek optie in de Help weet ik niet hoe ik in de wirwar van bestandjesen directories iets moet vinden.
Nou zijn de balloon tooltips en office assistant in Windows wel weer het andere uiterste van computergebruikers betuttelen en kleineren, maar Linux is toch op deze wijze echt niet het toppunt van toegankelijkheid.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu ge
« Reactie #12 Gepost op: 2006/02/28, 13:04:45 »
- In de GUI: Places -> Search for files
- Via de commando lijn: find / -name watjewilvinden

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu ge
« Reactie #13 Gepost op: 2006/02/28, 13:32:21 »
Je kan ook bv. via keyboard shortcust een ctrl + f aanmaken dat het bewuste zoekvenster zal oproepen.

`GooZ

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #14 Gepost op: 2006/02/28, 13:36:42 »
Ivm de commandline: Het is ook zo dat linux met meerdere GUI's (of Desktopomgevingen) overweg kan. Zo heb je, wanneer je linux installeert, de keuze tussen Gnome, KDE, of een van de vele anderen. Als iemand je dan moet zeggen hoe je iets kan vinden, gaat dit het simpelst door gewoon het commando te geven, aangezien deze commando's in elke desktopomgeving hetzelfde zijn. Vandaar dus.

lennart

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #15 Gepost op: 2006/02/28, 16:33:11 »
Citaat van: Maggy
Trouwens, erg veel documentatie over linux gaat ervan uit dat de linux gebruiker kennelijk minder grafisch/muis georienteerd is en liever vanaf de command line werkt.
Prima hoor, niks mis mee, maar tot nu toe is het me nog niet eens gelukt een command line voor mijn neus te krijgen.
Vast erg dom van me, ik heb vast veel te lang in Windows rondgehangen om nog de meest simpele voor de hand liggende linux logica te snappen. Maar sorry hoor, als Linux uit het elitaire studentikoze wereldje wil breken en nou eindelijk eens echt een tegenspeler van Micro-SOF wil worden, leer dan met z'n allen eens fatsoenlijk te documenteren. First things first, newbies aan het handje nemen, stapje voor stapje invoeren. En er niet vanuit gaan dat iedereen wel een reeds ingewijde student met een biertje kan lijmen om je wegwijs te maken.
Helemaal mee eens! Kan er niet iemand wat uitleg geven om mensen die minder van computers weten op Linux over te laten stappen? Toen ik een half jaar geleden voor het eerst Linux voor me zag, had ik precies dezelfde problemen als Maggy.  Synaptic is leuk en zit vol met heel veel progamma's, maar begginelingen hebben liever een paar progamma's die je met enkele muisklikken zonder problemen kunt installeren. Die packages van Synaptic zijn allemaal ook wel met gemak te vinden via google. Misschien een idee voor een toekomstige Linux distrubutie voor echte begginelingen! Ik vind Linux in vele opzichten beter dan Windows, maar het enige wat ik nog mis is dat het voor beginnelingen net iets gebruiksvriendelijker is dan dat het nu is. Ik schrijf dit overigens nu in Windows, omdat mijn Ubuntu weer eens gecrasht is bij het installeren van kde. Waarschijnlijk is het makkelijk op te lossen voor ervaren linux gebruikers, maar voor mijn niet. Waarom kan ik niet gewoon ergens in Ubuntu klikken op install kubuntu, maar moet dit op een of andere ingewikkelde manier?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu ge
« Reactie #16 Gepost op: 2006/02/28, 17:10:27 »
Als je eens in de documentatie van Ubuntu rondkijkt (onder system denk ik) vind je al heel veel info hoor :)
En niet te vergeten, wiki, forum... en Google.

`GooZ

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #17 Gepost op: 2006/02/28, 17:23:21 »
Did he mention google?

Ubuntu ge
« Reactie #18 Gepost op: 2006/02/28, 17:26:26 »
Maggy, als je niet eens de documentatie van dat vmware ding leest (daar staat het wachtwoord in) en ook niet in de Ubuntu documentatie (system->help) kijkt, hoe verwacht je dan iets te leren?

Ik zie dit steeds vaker, mensen die verwachten dat linux precies zo is als windows. Dat is het dus NIET - linux heeft andere voordelen en nadelen, het werkt anders en je zult dus dingen moeten leren. Als je dat niet wil, blijf dan bij windows.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu ge
« Reactie #19 Gepost op: 2006/02/28, 17:27:22 »
Rustig Dennis, denk aan de bloeddruk ;)

Ubuntu ge
« Reactie #20 Gepost op: 2006/02/28, 17:29:41 »
Ik ben rustig hoor, heb XGL weer van de pc afgegooid - metacity is toch een flink eind beter dan compiz - en heb dus geen wobbelende vensters meer ;)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu ge
« Reactie #21 Gepost op: 2006/02/28, 17:33:54 »
Well, good for you ;)

lennart

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #22 Gepost op: 2006/02/28, 19:26:58 »
Citaat van: Dennis
Maggy, als je niet eens de documentatie van dat vmware ding leest (daar staat het wachtwoord in) en ook niet in de Ubuntu documentatie (system->help) kijkt, hoe verwacht je dan iets te leren?

Ik zie dit steeds vaker, mensen die verwachten dat linux precies zo is als windows. Dat is het dus NIET - linux heeft andere voordelen en nadelen, het werkt anders en je zult dus dingen moeten leren. Als je dat niet wil, blijf dan bij windows.
Als je linux nou net iets meer als windows maakt, zodat het voor de gemiddelde computergebruiker die geen zin heeft om tijd te steken in het leren van allerlei dingen, stappen er vast veel meer mensen over op linux. Dan kan Linux misschien eindelijk iets beteken tegen Microsoft. Linux is anders dan Windows. Maar een aantal simple functies van Windows kunnen Linux zo maken dat het voor mensen die overstappen van Windows naar Linux een stuk makkelijker. Waarom word zoiets niet is gemaakt en moet alles via een terminal en word er geen gebruik gemaakt van setup wizards zoals in windows?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu ge
« Reactie #23 Gepost op: 2006/02/28, 20:28:52 »
Ik raad zo een mensen echt Xandros aan.
Je gaat er echter wel van uit dat windows het ideale systeem heeft en dat de rest dus maar moet volgen. I tend to disagree. Nu, het meer en meer voorkomen van dit soort flame threads op dit forum bewijst voor mij enkel dat tenminste meer en meer mensen toch wel een Linux proberen. de hoofddoelstelling van Ubuntu en Marc Shuttleworth. Kodos Marc :)

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu ge
« Reactie #24 Gepost op: 2006/02/28, 20:48:22 »