Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar  (gelezen 7407 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Gepost op: 2009/11/21, 10:16:13 »
Het gaat over de optie ¨onzichtbaar" in het profiel.
Wat ik bedoel is het volgende.
Als je in je profiel een adres invult maar "onzichtbaar" aanvinkt, komt er bij je posts een envelopje onder je naam, als je ingelogd bent. Iedereen die dan een Email aan je wil sturen, die moet zelf zijn ingelogd, op het envelopje klikken en voilà: een nieuw Emailblad.
Wat staat erboven: Van "volledig Emailadres" Aan "volledig Emailadres". Daarmee ligt in feite toch mijn Email adres op straat. Kijk, van mede forum leden verwacht ik geen misbruik, maar ik heb toch snel mijn Emailadres gewijzigd in één, die niet zo dichtbij ligt. Het verzamelen van adressen is daarmee een fluitje van een cent. Spammers zijn hier heel blij mee, ik noem maar wat.
Het kan zijn dat ik iets verkeerd doe of begrijp, maar op deze wijze is misbruik niet uit te sluiten. Overigens zie ik ook niet zo goed hoe je het dan anders zou kunnen doen.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 10:18:39 door Petervdw »

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/21, 10:48:01 »
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je, dat als jij een e-mail aan een ander forumlid stuurt, dat jouw adres dan zichtbaar is? Daar is niet aan te ontkomen, want een e-mail moet nou eenmaal een afzender hebben. Of bedoel je dat als anderen je mailen dat ze dan jouw adres zien? Dat is volgens mij niet zo, want ik kan jou niet e-mailen, omdat je adres onzichtbaar is en er geen envelopje staat bij je naam als ik jouw posts bekijk. Waarschijnlijk zie je alleen zelf bij je posts een envelopje staan.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/21, 12:21:12 »
@ Gymnasiast: een e-mailadres kun je faken. :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 12:32:07 »
@ Petervdw:

Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat e-mail. Als ik (bijv. bij Vistaus) op het envelopje onder z'n schermafbeelding klik, opent zich mijn e-mailprogramma (Kontact) en zie ik zijn e-mailadres staan boven het bericht dat ik dan kan sturen.

Verder merk ik dat er nu ineens een mailicoontje onder mijn eigen naam heb staan, terwijl ik toch echt heb aangegeven dat ik wil dat mijn e-mailadres verborgen blijft...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/21, 14:41:52 »
Als je in je profiel een adres invult maar "onzichtbaar" aanvinkt, komt er bij je posts een envelopje onder je naam, als je ingelogd bent. Iedereen die dan een Email aan je wil sturen, die moet zelf zijn ingelogd, op het envelopje klikken en voilà: een nieuw Emailblad.

Zo'n envelopje staat alleen bij diegenen die in hun Profiel 'e-mailadres zichtbaar' hebben staan. Dat envelopje zie je onder je eigen avatar staan omdat, ook al heb je de optie 'e-mailadres onzichtbaar' aangevinkt, je zélf wél je e-mailadres in je Profiel ziet staan.
Is aan de ene kant dus logisch, maar aan de andere kant is het een tikkie vreemd dat je dus in feite een e-mail aan jezelf kunt sturen. =D

Petervdw, ik zie in jouw Profiel géén e-mailadres staan en bij jouw avatar dus ook géén envelopje. Trouwens, ook niet bij de anderen die hierboven al geantwoord hebben.

DarkEra

  • Gast
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/21, 14:58:30 »
Wees gerust beste Petervdw,

Als jij op jou profiel aangegeven hebt dat je e-mail adres verborgen moet zijn is het ook verborgen. Het envelopje is niet te zien als ik uitlog, dus "Gasten" die het forum bekijken zien dat envelopje èn je e-mail adres dus totaal niet.

Ook voor ingelogde forumleden is dit onzichtbaar, behalve voor jezelf en dat is normaal zoals eerder aangegeven. Dus er kan totaal geen misbruik van worden gemaakt.

Offline track

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/21, 14:59:03 »
Hoi Peter,

als er een envelopje onder de avatar staat kun je een email naar dit lid sturen,
en is het email-adres ook zichtbaar, ja.
Maar dat heb je alleen als diegene niet "verbergen" heeft aangevinkt, en bij jouw eigen adres.
Bij mij niet b.v. !

En bij jouw eigen adres kun je het makkelijk bekijken als je even uitlogt en dan jouw eigen profiel bekijkt.
Dan kun je zelf zien wat de anderen mogen zien.  Oke ?

track

p.s.: Mikkel en DarkEra waren mij voor  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 15:01:17 door track »

Offline Dave

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/21, 15:13:36 »
Toch wel top dat hij zichzelf een email kan sturen dan.
Echt puike software dit  :evil:

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/21, 16:35:08 »
Aan allemaal

Lees nu eerst eens goed wat ik bedoel. Eerst: Er staat alleen een envelopje onder mijn naam als ik ben ingelogd.
En het envelopje van een ander zie ik ook pas als hij is ingelogd. Klik op die envelop en je ziet de ware Emailadressen van verzender en ontvanger in een nieuw Email blad. OK? Wie zegt nu dat ik een Email ga versturen. Welnee, ik noteer het Emailadres van de ontvanger en ga naar de volgende met een envelop. Top of flop, elk zijn envelop, maar ongemerkt ziet iedereen die er op uit is toch je adres, dat je in eerste instantie onzichtbaar wilde houden.

Uiteraard is het zo dat een Emailbericht een verzender en een ontvanger nodig heeft, maar hier wordt m'n adres zomaar direct vrijgegeven vanuit het forum voor iedereen die er op uit is. Die hoeft alleen maar te registreren en als lid kan ie inloggen en alle envelopjes aanklikken.

Probeer het en je zult zien dat ik gelijk heb.  :)

Vr.groet, peter
 

Offline siegi

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/21, 16:39:42 »
Aan allemaal
Lees nu eerst eens goed wat ik bedoel.
Lees zelf eens even goed :)

Ondertussen heb ik even nagekeken op je instellingen of verbergen aan staat. Dit is het geval.

Wat betekent dit:
Andere leden zullen jou email adres niet kunnen achterhalen. Enkel jijzelf en de admin/moderators zien het email adres achter het envelopje.

Kijk bijv eens bij track die heeft zijn emailadres verborgen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 16:41:47 door siegi »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/21, 16:57:54 »
Aan siegi

Bij mij staat verbergen "aan", OK?
Ik ben nu ingelogd, klik dan eens op mijn envelopje, en kijk wat er boven het geopende Email formulier staat.

Staat daar mijn Email adres of niet? Dat is de vraag. In het profiel klopt alles wel.

Overigens  recent omgezet naar een gmail adres.

Vr.groet, peter


Offline siegi

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/21, 17:00:44 »
Lees nu eens.
Jij ziet de envelop, andere leden niet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/21, 17:01:38 »
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. ^-^ Petervdw, kijk wat wij zien in jouw Profiel en onder jouw avatar..........

     

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/21, 17:52:24 »
Ik zeg niks meer ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Dave

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/21, 18:03:45 »
Tenminste 1tje dan die het licht zag  :evil:

Offline petervs

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/21, 18:07:53 »
Klopt wel wat petervdw zegt...

Als ik ingelogd ben en ik klik op 'n envelopje van Dave bijv. komt er 'n pop-up om een bericht te schrijven en dan zie ik het email adres van Dave.
Dat is wat Petervdw bedoelt.

Alleen...dat is makkelijk uit te schakelen als je geen envelopje wilt hebben staan.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 18:11:35 door petervs »
Ubuntu MATE 16.04

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/21, 18:26:20 »
Als ge gewoon op dat envelopje gaat staan, ziet ge het emailadres ook in de statusbalk van de browser.

Maar wat dan nog? Ge geeft toch zelf aan of ge dit wilt of niet. Dus ik zie het probleem totaal niet.

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/21, 20:17:13 »
Hm..........ik klik op het envelopje van Dave, vervolgens zie ik geen emailadres.
Ra...ra...

Oh ja, er opent zich geen programma daarvoor, ik krijg dat niet voor elkaar.




Hmm, ik zie wel een email adres..
Zo zie ik dat hij een Gmail adress heeft, en nunslaughter heeft een echt ubuntu-nl.org adress :O (Het gedeelte ervoor kan ik ook zien hoor ;))
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/21, 20:23:15 »
Dit heeft met Ubuntu-NL te maken, dus ik verplaats hem daar even heen ;)

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/21, 20:51:34 »
Sorry, ik moest even weg.

Aan allemaal: het schaamrood is mij inmiddels over de koontjes tot achter de oren gekropen. Door de prentjes van Mikkel begreep ik pas wat de misvatting bij mij was.
Mijn nederigste excuses aan allen voor het tijdverlies en de moeite die iedereen zich heeft moeten getroosten om het probleem uit te leggen.
Weer wat geleerd. Heb dank voorwaar.

Toch vind ik het verwarrend om dan bij jezelf dat envelopje te zien, want dat is dan eigenlijk zonder enige betekenis.

Vr.groet, peter

Hawk999

  • Gast
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/22, 00:47:55 »
@ Gymnasiast: een e-mailadres kun je faken. :)

Bedankt voor je advies crash!  >:(
Ik ben Hawk die ergens in Juni zich hier geregistreerd heeft.

Zodra ik je 'intelligente' advies opvolgde en een fake e-mail adres ingaf kreeg ik de melding dat er een bevestigingscode naar dat (fake) adres gestuurd zou worden om de verandering te verifiëren.  Het gevolg; ik ben mijn originele account kwijt en kon me opnieuw registreren.

Niet het einde van de wereld en ook geen ramp. Maar wel vervelend! Misschien kan je de volgende keer even nadenken voor je dergelijk goed bedoeld advies neer krabbelt. Het is maar een tip.

Offline siegi

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/22, 00:55:16 »
@ Gymnasiast: een e-mailadres kun je faken. :)

Bedankt voor je advies crash!  >:(
Ik ben Hawk die ergens in Juni zich hier geregistreerd heeft.

Zodra ik je 'intelligente' advies opvolgde en een fake e-mail adres ingaf kreeg ik de melding dat er een bevestigingscode naar dat (fake) adres gestuurd zou worden om de verandering te verifiëren.  Het gevolg; ik ben mijn originele account kwijt en kon me opnieuw registreren.

Niet het einde van de wereld en ook geen ramp. Maar wel vervelend! Misschien kan je de volgende keer even nadenken voor je dergelijk goed bedoeld advies neer krabbelt. Het is maar een tip.
Is idd niet zo slim :)
Als je met zo'n probleem zit kan je steeds een mailtje naar de moderatoren sturen. forum op ubuntu-nl punt org
Maar ik heb even in de forum logs gekeken en zal je oude account zonder problemen terug activeren, weliswaar met het echte email adres.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 01:04:43 door siegi »

Offline Hawk

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/22, 01:26:09 »
@ Gymnasiast: een e-mailadres kun je faken. :)

Bedankt voor je advies crash!  >:(
Ik ben Hawk die ergens in Juni zich hier geregistreerd heeft.

Zodra ik je 'intelligente' advies opvolgde en een fake e-mail adres ingaf kreeg ik de melding dat er een bevestigingscode naar dat (fake) adres gestuurd zou worden om de verandering te verifiëren.  Het gevolg; ik ben mijn originele account kwijt en kon me opnieuw registreren.

Niet het einde van de wereld en ook geen ramp. Maar wel vervelend! Misschien kan je de volgende keer even nadenken voor je dergelijk goed bedoeld advies neer krabbelt. Het is maar een tip.
Is idd niet zo slim :)
Als je met zo'n probleem zit kan je steeds een mailtje naar de moderatoren sturen. forum op ubuntu-nl punt org
Maar ik heb even in de forum logs gekeken en zal je oude account zonder problemen terug activeren, weliswaar met het echte email adres.

Bedankt siegi. :)

Je heerst.

Was eigenlijk ook niet zo slim van mij.
Ik had het kunnen weten maar vertrouwde op het advies van Gymnasiast.

Ben weer helemaal blij.   8)

Offline Dave

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/22, 13:19:29 »
Klopt wel wat petervdw zegt...

Als ik ingelogd ben en ik klik op 'n envelopje van Dave bijv. komt er 'n pop-up om een bericht te schrijven en dan zie ik het email adres van Dave.
Dat is wat Petervdw bedoelt.

Alleen...dat is makkelijk uit te schakelen als je geen envelopje wilt hebben staan.

Ja dat klopt maar het staat bij mij ook bewust niet verborgen. 
en Femke kan zo testen of haar voorkeuren goed ingesteld staan  :evil:

Offline 10o

  • Lid
Re: Emailadres raakt toch bekend ondanks onzichtbaar
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/22, 13:53:00 »
@Femke

Systeem > Voorkeuren > Standaardtoepassingen

Emailprogramma: Thunderbird
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)