Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart defect?  (gelezen 7018 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #25 Gepost op: 2008/06/25, 16:41:50 »
;
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #26 Gepost op: 2008/06/25, 20:45:53 »
Dag Willem,

Als eerst heb ik die computertips nagelopen en nagenoeg allemaal uitgevoerd. Geen verbetering.
Toen nog maar eens de live cd van 7.10 erbij gepakt maar ook in beperkte grafische modus kwam ik op dezelfde foutmelding in de terminal met sudo dkpg-reconfigure xserver-org. Vreemd genoeg doet de videokaart het dan wel goed (of iig beter dan met 8.04). Heb je een site of een programma waarmee ik mijn videokaart kan benchmarken?

De xorg.conf van 7.10

Section "Device"
   Identifier   "Generic Video Card"
   Driver      "vesa"
   BusID      "PCI:1:0:0"
EndSection
 
Section "Monitor"
   Identifier   "TECO TL766"
   Option      "DPMS"
EndSection
 
Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Device      "Generic Video Card"
   Monitor      "TECO TL766"
   DefaultDepth   24
   SubSection "Display"
      Modes      "1280x1024" "1280x960" "1152x864" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
   EndSubSection
EndSection

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #27 Gepost op: 2008/06/25, 21:27:39 »
Paul,

twee vragen:
- Werkt de videokaart wel naar wens onder MS-Windows?

- Hoe selecteer je precies een andere resolutie? (Als ik dat bijv. probeer te doen via "gksudo displayconfig-gtk", krijg ik het hier -wonderlijk genoeg-ook niet voor elkaar.)







edit: Ik had typefoutje gemaakt in "displayconfig"
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #28 Gepost op: 2008/06/25, 21:31:09 »
Beste Willem,

Helemaal top met de snelle reacties :)

Windows heeft nooit gedraaid op deze pc. Een andere resolutie doe ik via Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie.

Heb je enig idee waarom de videokaart het beter doet met de livecd 7.10 dna 8.04? En hoe kan k m uitgebreid testen?

Bij voorbaat dank.

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #29 Gepost op: 2008/06/26, 15:25:58 »
@esmeeislief:

De xorg.conf van 7.10

Section "Device"
    Identifier    "Generic Video Card"
    Driver        "vesa"
    BusID        "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier    "TECO TL766"
    Option        "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier    "Default Screen"
    Device        "Generic Video Card"
    Monitor        "TECO TL766"
    DefaultDepth    24
    SubSection "Display"
        Modes        "1280x1024" "1280x960" "1152x864" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
    EndSubSection
EndSection
Het valt me op dat hierboven in de Section "Monitor", de HorizonSync en de VertRefresh zijn verdwenen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #30 Gepost op: 2008/06/26, 15:35:29 »
Citaat van: esmeeislief
Beste Willem,

Helemaal top met de snelle reacties :)

Windows heeft nooit gedraaid op deze pc. Een andere resolutie doe ik via Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie.

Heb je enig idee waarom de videokaart het beter doet met de livecd 7.10 dna 8.04? En hoe kan k m uitgebreid testen?

Bij voorbaat dank.
Waarom Gutsy het beter doet dan Hardy durf ik niet te zeggen. Het is geen geheim dat SiS een rotkaart is voor Ubuntu. Als je via Marktplaats of een computerclub een gebruikte nVidia op de kop kunt tikken, ben je waarschijnlijk snel uit dit probleem.

Ik ken geen programma om een videokaart aan de tand te voelen. Misschien kun je hierover een nieuw topic starten onder de rubriek "hardware en drivers".
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #31 Gepost op: 2008/06/26, 15:56:41 »
@esmeeislief:

Ik ben verbaasd dat de "7.10 live-CD sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" bij jou niet werkt en bij mij wel.  
(@allen: Zijn er dan misschien verschillende 7.10 Ubuntu cd's in omloop?)

Niettemin, de xorg.conf uit post #12 ziet er perfect uit; ik betwijfel of deze te verbeteren valt.

(je zou nog kunnen proberen om de "Default Depth" op 16 te zetten, in plaats van 24.)

In Synaptic heb ik maar één SiS-driver kunnen vinden; of er nog een andere beschikbaar is, zou je kunnen uitzoeken via de SiS-website of een buitenlands Ubuntu- of Linux-forum.

Groet, Willem
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #32 Gepost op: 2008/06/26, 18:29:31 »
Paul,
je zou nog wel een totaal nieuwe 7.10-installatie kunnen overwegen.
Als dat gelukt is, start je deze nieuwe installatie op in recovery-mode (dat is optie 2 van bootloader GRUB, of escape indrukken bij opstart). Vervolgens kom je in commandline-mode, en dan doe je:
$ dpkg-reconfigure xserver-xorg

Nu komt hopelijk wel die hele vragenreeks.

Daarna doe je:
$ reboot

Hopelijk kun je dan een goede resolutie kiezen (hopelijk via de SiS-driver in plaats van via de VESA-driver). Vervolgens maak je een kopie van de xorg.conf .

Als je installatie naar wens is, kun je vervolgens upgraden naar 8.04. Je xorg.conf zal waarschijnlijk ongeschonden zijn; mocht dat niet zo zijn dan kun je de kopie terugzetten.

(Bewaar de 7.10 kopie goed; bij mij was de resolutie ooit plotseling verziekt na een routine Hardy-update.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/07/08, 13:13:46 »
Dag Willem,

Het is alweer ff geleden, maar ik vond het geen plan om al mijn files te backuppen en 7.10 te installeren. Ineens had ik een idee, maar vraag me af of het kan, namelijk 7.10 naast 8.04 installeren. Een dualbootsystem dus. Is dat haalbaar? En hoe un-dualboot ik het systeem dan weer?

Groet Paul

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #34 Gepost op: 2008/07/08, 13:44:51 »
Paul,
dual boot van 7.10 en 8.04 kan zonder meer (als je nog 8GB vrij hebt).

Het verwijderen van een installatie is niet al te ingewikkeld. (Uiteraard moet je dan wel omzichtig te werk gaan.)

Groet, Willem_D
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/07/08, 13:49:35 »
Ok, dat klinkt goed. Kan ik vanaf de live-cd 7.10 naast 8.04 installeren? En waar moet ik allemaal op letten? Heb je een tutorial oid voor me?

Groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Videokaart defect?
« Reactie #36 Gepost op: 2008/07/08, 13:58:10 »
Citaat van: esmeeislief
Ok, dat klinkt goed. Kan ik vanaf de live-cd 7.10 naast 8.04 installeren? En waar moet ik allemaal op letten? Heb je een tutorial oid voor me?

Groet
http://computertip.googlepages.com/meervoudigopstartbaar

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #37 Gepost op: 2008/07/08, 16:12:07 »
Ik heb toch de sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kunnen uitvoeren met de livecd van 7.10. Helaas is dat niet meer dan een manier om xorg.cong op te bouwen via dat commando. Bovendien geeft de automatische herkenning van hardware met 7.10 niet de juiste configuratie van de monitorinstellingen.

Moet ik niet handmatig de PCI-bus oid instellen? Of zou volledige installatie van 7.10 een andere hardwareherkenning gebruiken dan alleen de livecd doet?

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #38 Gepost op: 2008/07/08, 18:25:53 »
Is de aldus gegenereerde xorg.conf exact gelijk aan die van jouw post #12?
Bij mij kon ik pas weer hogere resoluties kiezen, toen de HorizSync en de VertRefresh een bepaalde waarde hadden gekregen.

Ik verwacht niet dat een volledige 7.10-installatie iets anders oplevert in vergelijking met het runnen van de live-CD.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #39 Gepost op: 2008/07/08, 18:32:20 »
@Esmeeislief:
Je schreef:
Citaat
Bovendien geeft de automatische herkenning van hardware met 7.10 niet de juiste configuratie van de monitorinstellingen.
Kun je dat nader toelichten?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #40 Gepost op: 2008/07/08, 19:41:58 »
@Esmeeislief:
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is via de website van SiS checken of je videokaart de nieuwste BIOS heeft;wie weet heeft een BIOS-upgrade effect.

(In de Engelstalige Ubuntu-Wiki vond ik een zoek-treffer voor deze kaart: na het editen van de xorg.conf werkend gekregen op een Acer laptop met Gutsy; helaas was daar een resolutie van slechts 1280X800 vereist.
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/AcerAspire5003WLMi?highlight=%28662%2F761%29%7C%28SiS%29
)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #41 Gepost op: 2008/07/11, 10:36:55 »
Als ik de livecd van 7.10 run, komt daar een default xorg.conf uit. Alles staat dan op generiek. Mijn gedacht is dan dat installatie met 7.10 tegen dezelfde hardwareherkenningsproblemen aanloopt.

Goed idee om bij andere forums wat te snuffelen. Ik kwam op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=728147. Een member stelde voor om alle x11proto packages te installeren (bij mij staan ze nu allemaal niet geinstalleerd). Wellicht dat dat zorgt voor een juiste 3d acceleratie etc.

De fabrikant SiS heeft een bedroevend oude driver voor linux (http://www.sis.com/download/download_step1.php). Mn bios manufacturer is Foxconn, maar uprades via hun site kan je al helemaal vergeten.

Bedankt trouwens voor het doorzettingsvermogen, alleen had ik allang niet meer zien zitten :D

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #42 Gepost op: 2008/07/12, 16:38:56 »
@esmeeislief:
Ja, we geven ons niet zomaar gewonnen!

Misschien kun je nog wat met een 7.10-live-CD sessie experimenteren, waarbij je  de "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" doet via de terminal. (Ik heb begrepen dat je de hele vragen-riedel nu wèl krijgt.)

(Bij "methode voor het selecteren van de beeldscherm-karakteristieken?", koos ik "medium".  Bij "beste beeldmodus kiezen:", gaf ik mijn gewenste waarde op.)

Je zou wat kunnen experimenteren met de invoer-parameters van de "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg", en kijken wat het resultaat is.

(Ik was verbaasd, hoe een onbeduidend ogend verschil in de xorg.conf bij de pc alhier het resolutie-probleem oploste.)

P.S.:
 -Ik heb laatst via marktplaats een ATI videokaart gekocht met 128MB en DirectX-9 voor € 15;bleek helaas bij nader inzien ook niet zo'n geweldige keus voor Ubuntu, maar als je toevallig iets vergelijkbaars op de kop kunt tikken van Nvidia, zou ik het zeker doen.
 -Inmiddels schijn je de 8.04.01-CD te kunnen downloaden; je zou kunnen kijken wat een live-sessie hiermee aan scherm-kwaliteit mogelijk maakt; je zou de 8.04.01-live-CD en de 8.04.01-alternate-install kunnen uitproberen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

esmeeislief

  • Gast
Videokaart defect?
« Reactie #43 Gepost op: 2008/07/14, 22:21:04 »
Willem,

Helaas is de nieuwe (?) versie van 8.04 niet afdoende. Al bij het runnen van de live-cd is de storing aanwezig. het commando "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" via de terminal geeft slechts een standaard configuratie, zoals

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "kbd"
   Option      "XkbRules"   "xorg"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "nl"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "mouse"
   Option      "CorePointer"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
   Identifier   "Default Layout"
   Screen      "Default Screen"
EndSection

Eigenlijk hetzelfde issue met 7.10.

Kan het kwaad die packages te installeren? En zo ja, kan het makkelijk ongedaan gemaakt worden?

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #44 Gepost op: 2008/07/15, 17:38:26 »
esmeeislief schreef:
Citaat
het commando "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" via de terminal geeft slechts een standaard configuratie .....
Dat verbaast me niet, immers "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" werkt niet meer in 8.04, althans je kan er niet meer een "maatwerk-xorg.conf" mee maken (zie ook post #11 van dit topic).

Edit 21u37:
Als je van dit commando gebruik wil maken om een specifieke xorg.conf te genereren, zul je echt 7.10 moeten gebruiken.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #45 Gepost op: 2008/07/15, 18:07:14 »
esmeeislief schreef:
Citaat
Kan het kwaad die packages te installeren? En zo ja, kan het makkelijk ongedaan gemaakt worden?
Dit kan vast geen kwaad, en deïnstalleren zal makkelijk gaan via Synaptic.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
Videokaart defect?
« Reactie #46 Gepost op: 2008/07/15, 22:10:30 »
esmeeislief, je schreef:
Citaat
Ik heb toch de sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kunnen uitvoeren met de livecd van 7.10. Helaas is dat niet meer dan een manier om xorg.cong op te bouwen via dat commando. Bovendien geeft de automatische herkenning van hardware met 7.10 niet de juiste configuratie van de monitorinstellingen.
Ben je bij de uitvoering van het commando "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" een tiental schermpjes tegengekomen, zoals het volgende?



Citaat
┌────────┤ Bezig met configureren van xserver-xorg├────────
    │                                                                    
    │ U kunt de X-server instellen zodat sommige operaties, zoals het wisselen    
    │ van beeldmodus, via het framebufferstuurprogamma van de kernel verlopen,  
    │ en dus niet via directe communicatie met de videokaart.                    
    │                                                                            
    │ Theoretisch werken beide aanpakken, praktisch werkt soms de een, en soms    
    │ de ander. Gebruik van deze optie is normaal een goede keus, mocht u        
    │ problemen krijgen kunt u ze altijd afzetten.                                
    │                                                                  
    │ Gebruik maken van de framebuffer-interface in de kernel?                  
    │                                                                    
   │                                                                  
    │                                                                            
    └───────────────────────────────────────────
Ik wil hiermee illustreren dat het commando veel instel-mogelijkheden van je beeldscherm-aansturing biedt.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille