Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏  (gelezen 4777 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #25 Gepost op: 2015/11/02, 00:10:29 »
Ik denk dat ik ga proberen met flowblade.

Het zou inderdaad hardware-gerelateerd kunnen zijn. M'n harde schijf (2 Tb) bevat inmiddels meer dan 10 Gigabyte slechte sectoren en "klikt" af en toe. Ze is nochtans maar een jaar of 3 oud. Maar vreemd genoeg crasht Ubuntu enkel fataal bij Kdenlive.
Er is inderdaad niks verloren, maar er is niks frustrerenders dan een programma om de vijf botten te moeten zien crashen om dan terug te starten.

Genoeg geleuterd (van mij dan): ik ga lijdzaam verder proberen te werken met flowblade (en toch voor het eerst sinds lang jaloers kijken naar Windows, waar ik dit soort toestanden nog niet heb meegemaakt).

Ik dreig met mijn opmerkingen trouwens een beetje teveel offtopic te gaan.

Maar om terug on-topic te zijn: ik ben dus niet zo enorm tevreden van 15.10, vooral omdat ik eigenlijk geen specifieke verbeteringen zie, wél een achteruitgang -- in mijn geval: voor wat betreft video-editing.

Mijn ervaring met Kdenlive is dat dit programma veel minder crasht dan zijn veel mooiere naaste concurrent. En als het dan toch fout gaat heeft het een uitstekende herstelmodule. Nog nooit wat kwijtgeraakt. Dat kan misschien ook een hardware-gerelateerde kwestie zijn.

Ik heb inmiddels begrepen dat de voorganger van Kdenlive in Ubuntu 15.10, versie Kdenlive 15.04, het wel goed doet. Het is of dat of terug naar Xubuntu 14.04 LTS. Heel erg slordig van én Ubuntu én de Kdenlive teams naar mijn idee.

Maar Jenske, wat kies je dan als editor?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #26 Gepost op: 2015/11/02, 01:07:51 »
Ik denk dat ik ga proberen met flowblade.

Het zou inderdaad hardware-gerelateerd kunnen zijn. M'n harde schijf (2 Tb) bevat inmiddels meer dan 10 Gigabyte slechte sectoren en "klikt" af en toe. Ze is nochtans maar een jaar of 3 oud. Maar vreemd genoeg crasht Ubuntu enkel fataal bij Kdenlive.
Er is inderdaad niks verloren, maar er is niks frustrerenders dan een programma om de vijf botten te moeten zien crashen om dan terug te starten.

Genoeg geleuterd (van mij dan): ik ga lijdzaam verder proberen te werken met flowblade (en toch voor het eerst sinds lang jaloers kijken naar Windows, waar ik dit soort toestanden nog niet heb meegemaakt).

Ik dreig met mijn opmerkingen trouwens een beetje teveel offtopic te gaan.

Maar om terug on-topic te zijn: ik ben dus niet zo enorm tevreden van 15.10, vooral omdat ik eigenlijk geen specifieke verbeteringen zie, wél een achteruitgang -- in mijn geval: voor wat betreft video-editing.


Het zullen maar net de sectoren zijn waar een programma op probeert te schrijven, en dan is een ander OS ook geen uitkomst.  Dus jaloers kijken naar Windows heeft dan ook weinig nut vrees ik. Sterker nog door het 'heen en weer gevlieg' op de harde schijf is in mijn beleving de levensduur van een harde schijf wat korter.  Ik gooi maar eens een knuppel in de hoenderhok, maar wat voor zin heeft het om een systeem te updaten en daarbij updates te ontvangen totdat er 9 maanden zijn verstreken en dan moet je over naar het volgende..  De enige 9 maanden vol wijzigingen en updates die ik mij kan heugen waren niet digitaal en na 3 van dit soort installaties had ik het wel bekeken :P Overigens zijn ze prima groot geworden op een soort van rolling release (overigens wel dezelfde naam gehouden).  Maar alle gekheid op een stokje, is in dit soort gevallen waarbij je echt 'the latest' nodig bent een andere distro niet handiger? Ubuntu is handig en werkt voor de grootste gros prima, maar in specifieke gevallen is een macgyver distro (kuch arch) misschien net iets meer bleeding edge :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #27 Gepost op: 2015/11/02, 09:04:07 »
Nou nou, Theo,

Om een mooie nieuwe release van een operating system neer te sabelen op één programma met een hik en de negatieve ervaringen een enkele gebruiker met dat programma in ook vorige versies gaat me toch wat te ver. Bovendien zou het zo kunnen zijn dat die slechte harde schijf van de betrokken gebruiker problemen geeft. Videobewerking vraagt wel wat van een computer.

Voor een gewone gebruiker ben ik het met je eens. Geef die de laatste LTS. Daar is zo iemand blij mee. Maar als je iets bijzonders wilt maken in creatieve zin pak je meestal geen goedkoop doosje schoolbordenkrijt. Ja toch?

Zo lastig is trouwens een nieuwe installatie helemaal niet als je er een beetje in thuis bent. Daar lig ik echt niet wakker van.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #28 Gepost op: 2015/11/02, 10:29:53 »
Het zou inderdaad hardware-gerelateerd kunnen zijn. M'n harde schijf (2 Tb) bevat inmiddels meer dan 10 Gigabyte slechte sectoren en "klikt" af en toe.
:o  :o

Dringend advies: onmiddellijk vervangen. Een stervende harde schijf is volstrekt onbetrouwbaar en kan van het ene op het andere moment doodgaan.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #29 Gepost op: 2015/11/02, 11:34:06 »
Nou nou, Theo,

Om een mooie nieuwe release van een operating system neer te sabelen op één programma met een hik en de negatieve ervaringen een enkele gebruiker met dat programma in ook vorige versies gaat me toch wat te ver. Bovendien zou het zo kunnen zijn dat die slechte harde schijf van de betrokken gebruiker problemen geeft. Videobewerking vraagt wel wat van een computer.

Voor een gewone gebruiker ben ik het met je eens. Geef die de laatste LTS. Daar is zo iemand blij mee. Maar als je iets bijzonders wilt maken in creatieve zin pak je meestal geen goedkoop doosje schoolbordenkrijt. Ja toch?

Zo lastig is trouwens een nieuwe installatie helemaal niet als je er een beetje in thuis bent. Daar lig ik echt niet wakker van.

Het was zeker niet mijn bedoeling om de laatste versie neer te sabelen. Behalve de ene keer valt een versie beter uit dan de andere, dat is voor mij de reden dat ik bij LTS versies blijf.  Ik denk dat de problemen van Jenske ook komen door de harde schijf en zeker niet aan  Ubuntu gerelateerd zijn. Wat betreft het verhaal met de krijtjes ben ik het met je eens, maar zet hierbij wel een kanttekening. Sommige programma's lijken in een verdomhoekje te zijn gedrukt bij Ubuntu. De populaire toepassingen krijgen wel een update, maar anderen lopen achter en zou je zelf moeten compileren. Ik noem maar het onderdeel WindowManagers als voorbeeld. IceWM 1.3.8 is pas aankomende LTS versie beschikbaar, bijna 2,5 jaar later dan de release (17 november 2013).  Bij andere Window Managers is het niet veel anders/beter. Nu is dat voor mij niet zo'n probleem, ik kan het tenslotte zelf wel compileren. En zo zullen er nog wel specifieke dingen zijn en dan kun je je afvragen wat er in dit soort gevallen voor meerwaarde te behalen valt aan een 9 maandelijkse update. Natuurlijk snap ik dat er ook iets bestaat als prioriteiten en dat dat op andere zaken hoger ligt dan bijvoorbeeld dit soort dingen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #30 Gepost op: 2015/11/02, 11:44:55 »
Hoi Theo,

Aha! Nee, met Windows managers doe ik eigenlijk nooit wat. Dat Ice WM ken ik wel van heel vroeger. Compilen is trouwens wel leuk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #31 Gepost op: 2015/11/02, 12:11:18 »
Hoi Theo,

Aha! Nee, met Windows managers doe ik eigenlijk nooit wat. Dat Ice WM ken ik wel van heel vroeger. Compilen is trouwens wel leuk.

IceWM loopt inderdaad al wat jaartjes mee :)  Op mijn  normale werkpaardjes staat Xubuntu, maar in sommige gevallen is een lichte werkomgeving handig om op terug te kunnen vallen.  In ieder geval zag ik dat bij de volgende versie IceWM wel up-to-date is, dus het is zeker niet alleen maar kommer en kwel :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #32 Gepost op: 2015/11/02, 12:24:19 »
Persoonlijk denk ik, dat de LTS versies erg goed zijn en weinig problemen (mogen) geven.
De tussen-versies zijn eigenlijk ook test-versies, waarin dingen worden uitgeprobeerd.
Wil je altijd het nieuwste, of heb je hele moderne hardware, dan kan een tussen-versie wel eens beter werken, door een nieuwere hardware ondersteuning, maar over het algemeen is een LTS versie gewoon beter, stabieler, betrouwbaarder, enz.

Ondanks de raad die ik geef, werk ik al met 16.04 (Xubuntu).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline WillyO

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #33 Gepost op: 2015/11/09, 11:48:35 »
Ik heb ubuntu 15.10  geïnstalleerd op twee desktop pc, en het valt mij tegen...
Beide pc, het scherm flikkert, bij het overschakelen naar een ander beeld, program, om het even wat... plotseling zonder reden...
Resolutie vh scherm verhoogd/verlaagd ... geen oplossing
Memory gewijzgd ( meer/minder/ positie ...) geen oplossing (2 tot 4 GB)
we zoeken verder naar een oplossing....

Willy O.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #34 Gepost op: 2015/11/09, 15:28:56 »
Lubuntu 15.10 draait hier zonder problemen op een Acer van bijna 11 jaar oud.
Kubuntu 20.04

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #35 Gepost op: 2015/11/10, 14:04:22 »
Ubuntu Gnome gedraaid maar ben inmiddels gevlucht richting openSUSE Leap 42.1 Gnome uitvoering.

Ik maak me zorgen over de weg die Canonical ingaat en wat dit betekend voor de stabiliteit en levensvatbaarheid van Ubuntu Gnome op de langere termijn.

Het enige wat ik mis is de Spotify preview die op Ubuntu/ Debian/ Mint draait, maar de webplayer voldoet aardig en ik kan Spotify ook integreren in Clementine (ik beuk Rhythmbox standaard uit het raam).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #36 Gepost op: 2015/11/10, 15:58:33 »
Het enige wat ik mis is de Spotify preview die op Ubuntu/ Debian/ Mint draait,

En Antergos/Manjaro/Arch ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #37 Gepost op: 2015/11/11, 22:06:54 »
Bij mij is de nieuwe kernel toch wel een grote verbetering. Al mijn hardware wordt nu goed ondersteund. Voor de rest werkt het net als 14.04 bij mij.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #38 Gepost op: 2015/11/12, 16:40:16 »
Bij mij is de nieuwe kernel toch wel een grote verbetering. Al mijn hardware wordt nu goed ondersteund. Voor de rest werkt het net als 14.04 bij mij.

Die had je ook kunnen krijgen door een kernel sprong te doen binnen Ubuntu 14.04. De kernel van Ubuntu 15.10 is namelijk onderdeel van Ubuntu 14.04.4 https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Suns

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #39 Gepost op: 2015/11/20, 09:05:06 »
Ik blijf lekker bij Ubuntu 14.04 LTS doet het geweldig en ga pas weer over bij de volgende LTS , al die tussen versies doe ik niet meer aan mee.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #40 Gepost op: 2015/12/07, 03:25:42 »
Heb lubuntu 15.10 geïnstalleerd op een compaq Presario CQ 60, maar was geen succes. Zoals gewoonlijk bij Ubuntu (versies) doet de interne microfoon het niet. Maar ook op andere fronten laat deze versie steken vallen. Browser (chrome) valt regelmatig uit, maar de allergrootste ergernis is toch wel het feit dat je geen linux-versies meer kunt opstarten vanaf een usb-stick (bekende Syslinux- fout, Peter Anvin). Gelukkig heb ik nog een antieke desktop met Lubuntu 14.04 erop: daarmee kan het wel. Daarom heb ik snel  LXLE 14.04 van stal gehaald en nu draait de oude compaq weer als een zonnetje.

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #41 Gepost op: 2015/12/07, 13:08:44 »
Wat bedoel je precies met "geen Linux-versies meer kunt opstarten, bekende Syslinux-fout"? Ben geen techneut dus ik weet niet precies wat dat inhoudt ;) Interne microfoon heb ik trouwens zelf nog nooit problemen mee gehad op Ubuntu, niet op deze laptop en niet op vorige laptops.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #42 Gepost op: 2015/12/07, 13:57:56 »
Heb lubuntu 15.10 geïnstalleerd op een compaq Presario CQ 60, maar was geen succes. Zoals gewoonlijk bij Ubuntu (versies) doet de interne microfoon het niet. Maar ook op andere fronten laat deze versie steken vallen. Browser (chrome) valt regelmatig uit, maar de allergrootste ergernis is toch wel het feit dat je geen linux-versies meer kunt opstarten vanaf een usb-stick (bekende Syslinux- fout, Peter Anvin). Gelukkig heb ik nog een antieke desktop met Lubuntu 14.04 erop: daarmee kan het wel. Daarom heb ik snel  LXLE 14.04 van stal gehaald en nu draait de oude compaq weer als een zonnetje.

Hmmm, mijn ouders hebben een Compaq Presario CQ61, daar moet nog eens Linux op. Dat heb ik nog steeds niet geprobeerd, maar een instant succes is niet gegarandeerd begrijp ik....

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #43 Gepost op: 2015/12/09, 05:35:08 »
Citaat
Wat bedoel je precies met "geen Linux-versies meer kunt opstarten, bekende Syslinux-fout"? Ben geen techneut dus ik weet niet precies wat dat inhoudt ;) Interne microfoon heb ik trouwens zelf nog nooit problemen mee gehad op Ubuntu, niet op deze laptop en niet op vorige laptops.

Ben al helemaal geen techneut, maar na even googelen kwam ik de volgende regel ook in meerdere berichten op linux-fora tegen: "Syslinux 4.03 2010-10-22 EDD Copyright (C) 1994-2010 H. Peter Anvin et al"
Weet absoluut niet wat erachter steekt, maar een live start via een usb stick is in elk geval niet mogelijk.

Overigens is lxle ook gebaseerd op (l)ubuntu. Maar ik vermoed dat deze OS goed zal draaien op een compaq 61. Wellicht dat je alleen de volgende regel in het alsa-base.conf bestand moet zetten als de interne microfoon niet werkt: options snd-hda-intel model=laptop enable=1 index=0


Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #44 Gepost op: 2015/12/09, 12:59:46 »
Je bent in ieder geval meer techneut dan ik, want dat van dat alsa-base.conf met die regel snap ik niks van (ik bedoel dus wat die regel dan zou doen enzo) :P

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #45 Gepost op: 2015/12/09, 13:29:55 »
Ben al helemaal geen techneut, maar na even googelen kwam ik de volgende regel ook in meerdere berichten op linux-fora tegen: "Syslinux 4.03 2010-10-22 EDD Copyright (C) 1994-2010 H. Peter Anvin et al"
Weet absoluut niet wat erachter steekt, maar een live start via een usb stick is in elk geval niet mogelijk.

Die regel betreft gewoon de versie van de software en het copyright. Dat is niks nieuws. Verder krijg ik tot nu toe alles uit 15.10 gewoon via USB gestart. Soms niet, maar dat ligt dan aan de hardware. Dan is de PLOP cd vrijwel altijd de oplossing.

Dat probleem met de geluidskaart is een bekend probleem. Het gaat trouwens al een stuk beter. Dat ligt gewoon aan een raar stuk hardware en de weigering van de fabrikanten om medewerking te verlenen voor de driver in Linux. Koop dan een OS waar die medewerking er wel is, maar reken er dan op dan je hem indirect ook zal betalen. Niet in moeite en niet direct in klinkende munt, maar ergens heel duidelijk wel betalen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021