Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?  (gelezen 1366 keer)

Offline m°rnec°

  • Lid
Hallo iedereen,

Gisteren eens Ubuntu8.10 opnieuw geïnstalleerd, grote kuis, op mijn laptop. Ik weet dat mijn geluidskaart,SIS966, bij een installatie standaard niet werkt.
Bij een vorige installatie van 8.10 was dit ook zo, maar toen vond ik redelijk snel de oplossing (ik denk zelfs via een doorverwijzing vanuit dit forum). De nieuwste ALSA bestanden moesten afgehaald worden en opnieuw geïnstalleerd worden. Er stond ook iets in dat eerst de geluidsmodule (ofzo) moest afgelegd worden.

Vandaag vind ik nergens meer die oplossing. Vruchteloze uren en commando's in een terminal venster plaats ik mijn vraag dus in dit forum.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/18, 08:24:52 door m°rnec° »
. : | T:;d :s nergens, daartussen |even we. | : .

Offline track

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/14, 23:08:04 »
Hoi "m°rnec°",

ben je er zeker van dat die SIS966 je geluidskaart is ?  Volgens mij is dat een ISA-bridge.
Wil je nog even een keer nagaan wat je geluidstoestel precies is ?

Vriendelike groet,

track

Offline joop905

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/14, 23:31:13 »
Maak automatisch een handig overzicht van de hardware in uw computer

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in (kopieer en plak):

sudo lshw -html > ijzerwaren.html
Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

In uw persoonlijke map staat nu het bestand  ijzerwaren.html, een handig overzicht van de harde waren in uw computer. U kunt er op dubbelklikken om het te openen.
Bron: http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs  punt 20.
GrJ
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 01:43:02 door joop905 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/14, 23:38:23 »
kijk ook hier eens naar:
SiS966 is the name of the southbridge, which supports "HDA/Azalia" audio as well as older AC97 sound devices/chips.  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=667586

Offline m°rnec°

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 14:00:48 »
Hallo,
Tik in (kopieer en plak):
sudo lshw -html > ijzerwaren.html
Goede tip! Zal ik ergens noteren. Hieronder het gedeelte over de audiohardware:
id:
multimedia
description: Audio device
product: Azalia Audio Controller
vendor: Silicon Integrated Systems [SiS]
physical id:
f
bus info:
pci@0000:00:0f.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration:
driver = HDA Intel
latency = 0
maxlatency = 11
mingnt = 52
module = snd_hda_intel
Misschien dat dit voor sommigen iets verduidelijkt.
Ondertussen heb ik deze tip bekeken en geprobeerd:
SiS966 is the name of the southbridge, which supports "HDA/Azalia" audio as well as older AC97 sound devices/chips.  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=667586
Maar zoals ik vreesde zonder succes (had dit bij de eerste installatie van Ubuntu8.10 ook vruchteloos geprobeerd). Toch bedankt.
Ik zal ook nog wat verder rondspeuren. Mocht ik de oplossing vinden, dan post ik ze zeker.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 14:14:52 door m°rnec° »
. : | T:;d :s nergens, daartussen |even we. | : .

Offline m°rnec°

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/15, 15:43:31 »
!!! OPLOSSING !!!

Ik heb een oplossing gevonden. Na nog verschillende zaken zonder succes te hebben geprobeerd kwam ik op Ubuntuforums.org terecht. Daar vond ik een manier om via een script een automatische update van ALSA 1.0.19 uit te voeren. Dit werkte uitstekend. Hieronder een beschrijving hoe dit gebeurd.

  • Ga naar de volgende pagina: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6589810#post6589810
  • In het bericht vind je het bestand: AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.16.tar. Haal dit af, hiervoor moet je wel geregistreerd zijn en daarom stuur ik het ook me als bijlage, en sla dit gemakkelijkheidshalve in je persoonlijke map op.
  • Open een terminalvenster en voer volgende commando's uit:
    • tar xvf AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.16.tar
    • sudo ./AlsaUpgrade-1.0.x-rev-1.16.sh -di (de uitvoering duurt een tijdje, heb geduld)
  • Herstart Ubuntu.
En toen was er geluid.
In het bericht http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6589810#post6589810 vind je verder nog extra uitleg.
Hopelijk help ik hiermee ook nog enkele andere linux-mensen (alsook mezelf als ik nog eens een herinstallatie doe).

Vriendelijke groeten aan iedereen...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/18, 08:25:11 door m°rnec° »
. : | T:;d :s nergens, daartussen |even we. | : .

Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/15, 20:33:12 »
Ziet eruit als een goeie oplossing! Hou er wel rekening mee dat bij een kernel update je het script waarschijnlijk opnieuw uit moet voeren. Maar bedankt voor het vermelden van het Engelstalige draadje!

Offline m°rnec°

  • Lid
Re: Installatie ALSA driver SIS966 - Weet iemand de weg?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/18, 08:23:18 »
Hou er wel rekening mee dat bij een kernel update je het script waarschijnlijk opnieuw uit moet voeren.
Dat heb ik getest en inderdaad het scriptje moest opnieuw worden uitgevoerd. Maar nu ik de weg ken is het fluitje van een cent natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
. : | T:;d :s nergens, daartussen |even we. | : .